JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Utsyn frå InderøyMemoarar

Ei minnetavle i sentrum av Moskva

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Portretta av dei fredsprisvinnande journalistane Maria Ressa frå mediehuset Rappler på Filippinane og Dmitrij Muratov frå avisa Novaja Gazeta i Russland er på plass i Nobels hage på Nobels Fredssenter.

Portretta av dei fredsprisvinnande journalistane Maria Ressa frå mediehuset Rappler på Filippinane og Dmitrij Muratov frå avisa Novaja Gazeta i Russland er på plass i Nobels hage på Nobels Fredssenter.

Foto: Ali Zare / NTB

Portretta av dei fredsprisvinnande journalistane Maria Ressa frå mediehuset Rappler på Filippinane og Dmitrij Muratov frå avisa Novaja Gazeta i Russland er på plass i Nobels hage på Nobels Fredssenter.

Portretta av dei fredsprisvinnande journalistane Maria Ressa frå mediehuset Rappler på Filippinane og Dmitrij Muratov frå avisa Novaja Gazeta i Russland er på plass i Nobels hage på Nobels Fredssenter.

Foto: Ali Zare / NTB

2703
20211015
2703
20211015

Dei seks glasportretta i heilfigur står som ei talande, ikkje religiøs, enkel tavle langs bakveggen i aulaen i noko så lite religiøst som den store møtesalen i redaksjonen i Novaja Gazeta, «den nye avisa», i Moskva.

Staben vart heidra med halvparten av nobelprisen denne månaden, og det var inga sjølvsagd ekstra utmerking det pressetalsmannen til president Vladimir Putin sa om sjefredaktøren, Andreij Muratov, at han er ein modig mann. Dei som har vist mest mot, er dei seks medarbeidarane som har ofra livet, og livet er ikkje annleis enn at vi pressefolk kan rekna sjefredaktør Muratov mellom dei levande yrkesbrørne våre. Men det kan vi altså.

Midt i den kaotiske pressekonferansen som redaktør Muratov gav da utdeling vart kunngjord for ei veke sidan, verka han like kontrollert som han alltid er, og han var stor nok til å dela æra for prisen med den andre prisvinnaren, Maria Ressa frå Filippinane, som på ingen måte har noko tryggare eller lettare liv enn dei russiske vinnarane. Det er ei spesiell stemning i desse redaksjonslokala, der påminninga om kor risikabel og viktig kampen for pressefridomen er, og kva tyngde denne kampen no har fått med avgjerda i Oslo no sist fredag.

Nobelkomiteen visste at dagen for kunngjeringa var spesiell: Fredag var det 15 år sidan den mest kjende av dei seks medarbeidarane vart drepen, og arbeidsbordet til den døde Politkovskaja står framleis på den gamle plassen sin i redaksjonslokala like ved Kreml.

Det er mest truleg at prisen vil verka som eit vern om pressefridomen, og grunngjevinga frå nobelkomiteen peikar i den retninga. Men trygg på det kan ingen vera. President Putin hadde ikkje eitt godt ord å seia om den kontroversielle Politkovskaja då ho vart skoten for 15 år sidan, og han har heller ikkje rost dei andre. Men det er altså kome andre tonar frå pressetalsmann Peskov – omsider.

Bakteppet er likevel dystert. Korkje drapet på Politkovskaja eller dei seks andre drapa er ferdig etterforska. Mest truleg er det at desse drapa er bestillingsbrotsverk, og at ukjende bakmenn er dei som eigentleg har skulda. At dei skulle ha nokon trong til å melda seg, er lite truleg, og difor vil desse verta verande nettopp det: del av ei mørklegging som er ein viktig del av det brutale maktspelet som er den måten Kreml har valt som ein del av styresettet sitt.

Slik vert det minnetavlene som fører ordet, i ein situasjon er det som fortel mest, det som ikkje kan seiast, fordi dei som fører ordet, er redde for eit eller anna, slik den første amerikanske journalisten som skildra Hitlers ørnereir etter nederlaget i 1945, sa.

Per Egil Hegge

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Dei seks glasportretta i heilfigur står som ei talande, ikkje religiøs, enkel tavle langs bakveggen i aulaen i noko så lite religiøst som den store møtesalen i redaksjonen i Novaja Gazeta, «den nye avisa», i Moskva.

Staben vart heidra med halvparten av nobelprisen denne månaden, og det var inga sjølvsagd ekstra utmerking det pressetalsmannen til president Vladimir Putin sa om sjefredaktøren, Andreij Muratov, at han er ein modig mann. Dei som har vist mest mot, er dei seks medarbeidarane som har ofra livet, og livet er ikkje annleis enn at vi pressefolk kan rekna sjefredaktør Muratov mellom dei levande yrkesbrørne våre. Men det kan vi altså.

Midt i den kaotiske pressekonferansen som redaktør Muratov gav da utdeling vart kunngjord for ei veke sidan, verka han like kontrollert som han alltid er, og han var stor nok til å dela æra for prisen med den andre prisvinnaren, Maria Ressa frå Filippinane, som på ingen måte har noko tryggare eller lettare liv enn dei russiske vinnarane. Det er ei spesiell stemning i desse redaksjonslokala, der påminninga om kor risikabel og viktig kampen for pressefridomen er, og kva tyngde denne kampen no har fått med avgjerda i Oslo no sist fredag.

Nobelkomiteen visste at dagen for kunngjeringa var spesiell: Fredag var det 15 år sidan den mest kjende av dei seks medarbeidarane vart drepen, og arbeidsbordet til den døde Politkovskaja står framleis på den gamle plassen sin i redaksjonslokala like ved Kreml.

Det er mest truleg at prisen vil verka som eit vern om pressefridomen, og grunngjevinga frå nobelkomiteen peikar i den retninga. Men trygg på det kan ingen vera. President Putin hadde ikkje eitt godt ord å seia om den kontroversielle Politkovskaja då ho vart skoten for 15 år sidan, og han har heller ikkje rost dei andre. Men det er altså kome andre tonar frå pressetalsmann Peskov – omsider.

Bakteppet er likevel dystert. Korkje drapet på Politkovskaja eller dei seks andre drapa er ferdig etterforska. Mest truleg er det at desse drapa er bestillingsbrotsverk, og at ukjende bakmenn er dei som eigentleg har skulda. At dei skulle ha nokon trong til å melda seg, er lite truleg, og difor vil desse verta verande nettopp det: del av ei mørklegging som er ein viktig del av det brutale maktspelet som er den måten Kreml har valt som ein del av styresettet sitt.

Slik vert det minnetavlene som fører ordet, i ein situasjon er det som fortel mest, det som ikkje kan seiast, fordi dei som fører ordet, er redde for eit eller anna, slik den første amerikanske journalisten som skildra Hitlers ørnereir etter nederlaget i 1945, sa.

Per Egil Hegge

Men det er altså kome andre tonar frå pressetalsmann Peskov – omsider.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis