Til påskemesse i Wien
Du skal velja kyrkjerom med omtanke. Stefansdomen høver slett ikkje for Mozart, skriv Per Egil Hegge.
Foto: Wikimedia Commons
Ingen veit kvar eller korleis haren hoppar, og slik fall det seg at eg vart buande i Wien nokre veker i det førre hundreåret. Det var påske, og eg gjekk til messe i ei av dei mange Stefans-kyrkjene.
Mammon skal ha sitt, påske eller ikkje påske, og plakaten, som var på ungarsk, lova ei framføring av Johannespasjonen; så pass greidde eg å stava meg fram til. Med litt kjennskap til den vidgjetne ungarske songkulturen rekna eg med at dette ville verta to timar som eg kom til å minnast.
Eg møtte i god tid, og kondisjonen var enno solid, så eg blingsa ikkje over at det berre vart ståplass. Med nokre russiske messer under beltet gjennom åra tok eg dette med stor sinnsro, hadde halde litt tilbake med morgonkaffien; dette skulle gå som det burde.
Ouverturen gjekk litt på skeive, men eg rekna med at koret og blåsarane ville spela seg opp nokså raskt, slik Johann Sebastian hadde tenkt det, og det slo til. Beina var enno i god form da koret kom til Jesu død, og det brått og uventa (for meg) gjekk ein svusj gjennom kyrkjerommet, og der låg alle på kne, eller å gruve, som det heiter på litt gamaldags nynorsk slik eg enno hugsar uttrykket hos Olav Duun i dei tidlege og ikkje heilt gode verka hans. For den lokale kyrkjelyden var dette alt anna enn berre ei konsertframføring, det var ei ekte påskemesse.
Og kva var no venta av meg, ein skeptisk trønder frå innbygdene? Eg vart tappert ståande til neste sats, eller Teil, som det heiter hos Bach, og om nokon såg olmt på meg, lét eg meg ikkje merka med slikt.
Det meste går over, og det gjorde dette òg. Så eg fann ut at eg trygt kunne verta ståande, Wien eller ikkje Wien.
Det vart verre. I sjølvaste Stefansdomen gjekk eg seinare den veka til ei framføring av Mozarts Requiem og gledde meg stort. Det vart ein nedtur som gav drabeleg atterklang så det ljoma; det kyrkjerommet høver slett ikkje for Mozart, og Requiem fekk eg i to versjonar med altfor tette pausar som mellomlegg; det var rett og slett fælt.
Til og med wienerkaffien smakte ille etterpå, og sachertorte har eg aldri likt. For lite og for mykje duger ikkje.
Om vi lærer noko av slikt? Ja. Du skal velja arena, eller kyrkjerom, med omtanke.
Til all lukke kan ein alltid lita på Rachmaninoff, heilt fri for orgel eller andre påfunn, og så er vi russisk-frelste berga, anten det er krigsherjingar eller ikkje i Ukraina, same kor fælt han var plaga i eksilet sitt i California. Men korkje ukrainarane eller eg skulle vera utsette for slike plager når det er denne musikken vi har sett fram til. Og så nett i påska, den viktigaste høgtida for alle russarar, same kva Putin finn på, berre fordi Russland har fått det for seg at landet har ein suveren rett til å føra seg som ei supermakt, same kor mange lik som vert liggjande i gatene fordi det er på tide med ein «militær oppreinskingsoperasjon».
Per Egil Hegge
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ingen veit kvar eller korleis haren hoppar, og slik fall det seg at eg vart buande i Wien nokre veker i det førre hundreåret. Det var påske, og eg gjekk til messe i ei av dei mange Stefans-kyrkjene.
Mammon skal ha sitt, påske eller ikkje påske, og plakaten, som var på ungarsk, lova ei framføring av Johannespasjonen; så pass greidde eg å stava meg fram til. Med litt kjennskap til den vidgjetne ungarske songkulturen rekna eg med at dette ville verta to timar som eg kom til å minnast.
Eg møtte i god tid, og kondisjonen var enno solid, så eg blingsa ikkje over at det berre vart ståplass. Med nokre russiske messer under beltet gjennom åra tok eg dette med stor sinnsro, hadde halde litt tilbake med morgonkaffien; dette skulle gå som det burde.
Ouverturen gjekk litt på skeive, men eg rekna med at koret og blåsarane ville spela seg opp nokså raskt, slik Johann Sebastian hadde tenkt det, og det slo til. Beina var enno i god form da koret kom til Jesu død, og det brått og uventa (for meg) gjekk ein svusj gjennom kyrkjerommet, og der låg alle på kne, eller å gruve, som det heiter på litt gamaldags nynorsk slik eg enno hugsar uttrykket hos Olav Duun i dei tidlege og ikkje heilt gode verka hans. For den lokale kyrkjelyden var dette alt anna enn berre ei konsertframføring, det var ei ekte påskemesse.
Og kva var no venta av meg, ein skeptisk trønder frå innbygdene? Eg vart tappert ståande til neste sats, eller Teil, som det heiter hos Bach, og om nokon såg olmt på meg, lét eg meg ikkje merka med slikt.
Det meste går over, og det gjorde dette òg. Så eg fann ut at eg trygt kunne verta ståande, Wien eller ikkje Wien.
Det vart verre. I sjølvaste Stefansdomen gjekk eg seinare den veka til ei framføring av Mozarts Requiem og gledde meg stort. Det vart ein nedtur som gav drabeleg atterklang så det ljoma; det kyrkjerommet høver slett ikkje for Mozart, og Requiem fekk eg i to versjonar med altfor tette pausar som mellomlegg; det var rett og slett fælt.
Til og med wienerkaffien smakte ille etterpå, og sachertorte har eg aldri likt. For lite og for mykje duger ikkje.
Om vi lærer noko av slikt? Ja. Du skal velja arena, eller kyrkjerom, med omtanke.
Til all lukke kan ein alltid lita på Rachmaninoff, heilt fri for orgel eller andre påfunn, og så er vi russisk-frelste berga, anten det er krigsherjingar eller ikkje i Ukraina, same kor fælt han var plaga i eksilet sitt i California. Men korkje ukrainarane eller eg skulle vera utsette for slike plager når det er denne musikken vi har sett fram til. Og så nett i påska, den viktigaste høgtida for alle russarar, same kva Putin finn på, berre fordi Russland har fått det for seg at landet har ein suveren rett til å føra seg som ei supermakt, same kor mange lik som vert liggjande i gatene fordi det er på tide med ein «militær oppreinskingsoperasjon».
Per Egil Hegge
Til all lukke kan ein alltid lita på Rachmaninoff.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen