Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

🎧 Idealkvartettar

Camerata Köln briljerer med Telemanns mønstergyldige kammermusikk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det tyske barokkensemblet Camerata Köln.

Det tyske barokkensemblet Camerata Köln.

Foto: Sven Cichowicz

Det tyske barokkensemblet Camerata Köln.

Det tyske barokkensemblet Camerata Köln.

Foto: Sven Cichowicz

2763
20201009
2763
20201009

Lytt til artikkelen:

CD

Georg Philipp Telemann:

Concerti da Camera Vol. 2

Camerata Köln. CPO 2020

«Seks visse kvartettar for ulike instrument, for det meste fløyte, obo og fiolin, som herr Telemann komponerte for temmeleg lang tid sidan, men som ikkje er stukne i kopar, kan tena som gode førebilete for denne arten musikk.» Dette skreiv Johann Joachim Quantz (1697–1773) om kvartettsjangeren i sin skilsetjande fløyteskule Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen («Freistnad på ei rettleiing i å spela tverrfløyte») frå 1752.

Quantz, som var kong Fredrik II «den store» av Preussens fløytelærar, såg på Georg Philipp Telemanns (1681–1767) kammermusikk som mønstergyldig. Men nett kva for kvartettar han konkret syner til i fløyteskulen sin, kan vanskeleg seiast sikkert – dei blei ikkje «stukne i kopar», altså utgjevne, og me kan difor berre gissa kva for stykke det er tale om.

Likeverdige

Ei kvalifisert gissing kjem den tyske Telemann-forskaren Wolfgang Hirschmann med i omslagsteksten til Camerata Kölns album Concerti da Camera Vol. 2. Han syner til kjennemerket ved somme av kvartettane på plata, som samsvarar med krava Quantz set til komposisjonsforma: Dei tre soloinstrumenta, som musiserer over ei besifra bassline (basso continuo), er på sofistikert vis forma likeverdig i høve til kvarandre, altså utan at eitt instrument dominerer over dei andre. Mykje tyder difor på at dei innspelte stykka er dei «idealkvartettane» den prøyssiske fløytelæraren kåra til klassikarar.

Autentisk klang

Det tyske 1700-talspublikumet sette Telemann høgare enn J.S. Bach. Likevel blei Telemann berre rakka ned på, eller i beste fall ignorert av musikkforskarar på 1800-talet. Ja, etter kvart som Bachs stjerne steig, blei han sett på som Bachs motsetnad – sjølv langt inn på 1900-talet har musikkhistorieverka berre randmerknadar om Telemann, då helst som komponist av overflatisk metervaremusikk.

Grunnane til denne nedvurderinga er mange. Eitt moment er det ideologiske, der Bach blei opphøgd til tysk nasjonalkomponist på kostnad av den meir kosmopolitiske Telemann. Eit anna moment er det praktiske. Ikkje før mot slutten av førre hundreåret var musikarane i stand til å spela Telemann slik som Camerata Köln her gjer, med kopiar av historiske instrument og ei tilbakevending til den barokke framføringsmåten. Sjølv om den kompositoriske kvaliteten i Telemanns kvartettar er høg, er musikken (meir enn hjå Bach) heilt avhengig av å bli spelt på denne historiske måten – ein framføringspraksis Quantz’ omfattande fløyteskule er eit viktig kjeldeskrift for.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

CD

Georg Philipp Telemann:

Concerti da Camera Vol. 2

Camerata Köln. CPO 2020

«Seks visse kvartettar for ulike instrument, for det meste fløyte, obo og fiolin, som herr Telemann komponerte for temmeleg lang tid sidan, men som ikkje er stukne i kopar, kan tena som gode førebilete for denne arten musikk.» Dette skreiv Johann Joachim Quantz (1697–1773) om kvartettsjangeren i sin skilsetjande fløyteskule Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen («Freistnad på ei rettleiing i å spela tverrfløyte») frå 1752.

Quantz, som var kong Fredrik II «den store» av Preussens fløytelærar, såg på Georg Philipp Telemanns (1681–1767) kammermusikk som mønstergyldig. Men nett kva for kvartettar han konkret syner til i fløyteskulen sin, kan vanskeleg seiast sikkert – dei blei ikkje «stukne i kopar», altså utgjevne, og me kan difor berre gissa kva for stykke det er tale om.

Likeverdige

Ei kvalifisert gissing kjem den tyske Telemann-forskaren Wolfgang Hirschmann med i omslagsteksten til Camerata Kölns album Concerti da Camera Vol. 2. Han syner til kjennemerket ved somme av kvartettane på plata, som samsvarar med krava Quantz set til komposisjonsforma: Dei tre soloinstrumenta, som musiserer over ei besifra bassline (basso continuo), er på sofistikert vis forma likeverdig i høve til kvarandre, altså utan at eitt instrument dominerer over dei andre. Mykje tyder difor på at dei innspelte stykka er dei «idealkvartettane» den prøyssiske fløytelæraren kåra til klassikarar.

Autentisk klang

Det tyske 1700-talspublikumet sette Telemann høgare enn J.S. Bach. Likevel blei Telemann berre rakka ned på, eller i beste fall ignorert av musikkforskarar på 1800-talet. Ja, etter kvart som Bachs stjerne steig, blei han sett på som Bachs motsetnad – sjølv langt inn på 1900-talet har musikkhistorieverka berre randmerknadar om Telemann, då helst som komponist av overflatisk metervaremusikk.

Grunnane til denne nedvurderinga er mange. Eitt moment er det ideologiske, der Bach blei opphøgd til tysk nasjonalkomponist på kostnad av den meir kosmopolitiske Telemann. Eit anna moment er det praktiske. Ikkje før mot slutten av førre hundreåret var musikarane i stand til å spela Telemann slik som Camerata Köln her gjer, med kopiar av historiske instrument og ei tilbakevending til den barokke framføringsmåten. Sjølv om den kompositoriske kvaliteten i Telemanns kvartettar er høg, er musikken (meir enn hjå Bach) heilt avhengig av å bli spelt på denne historiske måten – ein framføringspraksis Quantz’ omfattande fløyteskule er eit viktig kjeldeskrift for.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis