🎧 Idealkvartettar
Camerata Köln briljerer med Telemanns mønstergyldige kammermusikk.
Det tyske barokkensemblet Camerata Köln.
Foto: Sven Cichowicz
Lytt til artikkelen:
CD
Georg Philipp Telemann:
Concerti da Camera Vol. 2
Camerata Köln. CPO 2020
«Seks visse kvartettar for ulike instrument, for det meste fløyte, obo og fiolin, som herr Telemann komponerte for temmeleg lang tid sidan, men som ikkje er stukne i kopar, kan tena som gode førebilete for denne arten musikk.» Dette skreiv Johann Joachim Quantz (1697–1773) om kvartettsjangeren i sin skilsetjande fløyteskule Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen («Freistnad på ei rettleiing i å spela tverrfløyte») frå 1752.
Quantz, som var kong Fredrik II «den store» av Preussens fløytelærar, såg på Georg Philipp Telemanns (1681–1767) kammermusikk som mønstergyldig. Men nett kva for kvartettar han konkret syner til i fløyteskulen sin, kan vanskeleg seiast sikkert – dei blei ikkje «stukne i kopar», altså utgjevne, og me kan difor berre gissa kva for stykke det er tale om.
Likeverdige
Ei kvalifisert gissing kjem den tyske Telemann-forskaren Wolfgang Hirschmann med i omslagsteksten til Camerata Kölns album Concerti da Camera Vol. 2. Han syner til kjennemerket ved somme av kvartettane på plata, som samsvarar med krava Quantz set til komposisjonsforma: Dei tre soloinstrumenta, som musiserer over ei besifra bassline (basso continuo), er på sofistikert vis forma likeverdig i høve til kvarandre, altså utan at eitt instrument dominerer over dei andre. Mykje tyder difor på at dei innspelte stykka er dei «idealkvartettane» den prøyssiske fløytelæraren kåra til klassikarar.
Autentisk klang
Det tyske 1700-talspublikumet sette Telemann høgare enn J.S. Bach. Likevel blei Telemann berre rakka ned på, eller i beste fall ignorert av musikkforskarar på 1800-talet. Ja, etter kvart som Bachs stjerne steig, blei han sett på som Bachs motsetnad – sjølv langt inn på 1900-talet har musikkhistorieverka berre randmerknadar om Telemann, då helst som komponist av overflatisk metervaremusikk.
Grunnane til denne nedvurderinga er mange. Eitt moment er det ideologiske, der Bach blei opphøgd til tysk nasjonalkomponist på kostnad av den meir kosmopolitiske Telemann. Eit anna moment er det praktiske. Ikkje før mot slutten av førre hundreåret var musikarane i stand til å spela Telemann slik som Camerata Köln her gjer, med kopiar av historiske instrument og ei tilbakevending til den barokke framføringsmåten. Sjølv om den kompositoriske kvaliteten i Telemanns kvartettar er høg, er musikken (meir enn hjå Bach) heilt avhengig av å bli spelt på denne historiske måten – ein framføringspraksis Quantz’ omfattande fløyteskule er eit viktig kjeldeskrift for.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Georg Philipp Telemann:
Concerti da Camera Vol. 2
Camerata Köln. CPO 2020
«Seks visse kvartettar for ulike instrument, for det meste fløyte, obo og fiolin, som herr Telemann komponerte for temmeleg lang tid sidan, men som ikkje er stukne i kopar, kan tena som gode førebilete for denne arten musikk.» Dette skreiv Johann Joachim Quantz (1697–1773) om kvartettsjangeren i sin skilsetjande fløyteskule Versuch einer Anweisung die Flöte traversiere zu spielen («Freistnad på ei rettleiing i å spela tverrfløyte») frå 1752.
Quantz, som var kong Fredrik II «den store» av Preussens fløytelærar, såg på Georg Philipp Telemanns (1681–1767) kammermusikk som mønstergyldig. Men nett kva for kvartettar han konkret syner til i fløyteskulen sin, kan vanskeleg seiast sikkert – dei blei ikkje «stukne i kopar», altså utgjevne, og me kan difor berre gissa kva for stykke det er tale om.
Likeverdige
Ei kvalifisert gissing kjem den tyske Telemann-forskaren Wolfgang Hirschmann med i omslagsteksten til Camerata Kölns album Concerti da Camera Vol. 2. Han syner til kjennemerket ved somme av kvartettane på plata, som samsvarar med krava Quantz set til komposisjonsforma: Dei tre soloinstrumenta, som musiserer over ei besifra bassline (basso continuo), er på sofistikert vis forma likeverdig i høve til kvarandre, altså utan at eitt instrument dominerer over dei andre. Mykje tyder difor på at dei innspelte stykka er dei «idealkvartettane» den prøyssiske fløytelæraren kåra til klassikarar.
Autentisk klang
Det tyske 1700-talspublikumet sette Telemann høgare enn J.S. Bach. Likevel blei Telemann berre rakka ned på, eller i beste fall ignorert av musikkforskarar på 1800-talet. Ja, etter kvart som Bachs stjerne steig, blei han sett på som Bachs motsetnad – sjølv langt inn på 1900-talet har musikkhistorieverka berre randmerknadar om Telemann, då helst som komponist av overflatisk metervaremusikk.
Grunnane til denne nedvurderinga er mange. Eitt moment er det ideologiske, der Bach blei opphøgd til tysk nasjonalkomponist på kostnad av den meir kosmopolitiske Telemann. Eit anna moment er det praktiske. Ikkje før mot slutten av førre hundreåret var musikarane i stand til å spela Telemann slik som Camerata Köln her gjer, med kopiar av historiske instrument og ei tilbakevending til den barokke framføringsmåten. Sjølv om den kompositoriske kvaliteten i Telemanns kvartettar er høg, er musikken (meir enn hjå Bach) heilt avhengig av å bli spelt på denne historiske måten – ein framføringspraksis Quantz’ omfattande fløyteskule er eit viktig kjeldeskrift for.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.