🎧 Klangen av krig
Barokkomponisten Bibers musikalske slagscene Battalia endar tragisk.
Musketerar avbilda på eit tysk koparstikk frå 1616.
Lytt til artikkelen:
Standardinnspelinga
Zelenka, Biber,
Locke:
Battalia; The Tempest
Trompeten-Consort Innsbruck; Il Giardino Armonico; blokkfløyter og leiing: Giovanni Antonini
Teldec 1998
Det heile byrjar, slik det sømer seg i militær samanheng, med ein fanfare – i dette høvet ein kavalerifanfare i D-dur av bøhmaren Jan Dismas Zelenka (1679–1745), som arbeidde ved hoffet til den stridsglade saksiske kurfyrsten August den sterke. Det vesle stykket blir spelt med kveikande klåre av Trompeten-Consort Innsbruck, eit ensemble sett saman av paukar og fire naturtrompetar.
Denne trompettypen frå barokken har ikkje ventilar; dei ulike tonehøgdene får ein berre fram ved å justera blåsestyrke og leppeposisjon. Dette gjer at ein ikkje kan spela alle tonane i skalaen, noko som tvingar komponisten til å skriva enkelt. Klangleg blir musikken derimot desto prektigare og potent, nett slik det skal låta når ein konge trer fram, kavaleriet skal gå til åtak eller troppane skal samlast att etter sigeren på slagmarka.
Imitasjon
Zelenkas fanfare er den einaste «ekte militærmusikken» på denne særmerkte plata til det italienske ensemblet Il Giardino Armonico frå 1998. Med «ekte» meiner eg her musikk som har ein konkret militær funksjon som signal (til dømes som instruks for å gå til åtak), eller som klingande adelsvåpen for ein herskar. (Fyrstar hadde gjerne ein eigen «kjenningsmelodi» som blei spelt når dei opptredde i offisielle samanhengar.)
Den andre typen militærmusikk på plata er kunstmusikk som skildrar det militære. Slike komposisjonar kan enten sitera ekte militære signal, eller dei kan etterlikna militære aktivitetar med musikalske middel. Det beste dømet på ein slik imitasjon er bøhmaren Heinrich Ignaz Franz von Bibers (1644–1704) Battalia i D-dur, ei musikalsk slagscene for strykeinstrument frå 1673. Her skildrar han scener frå det skifterike livet til musketerane, 1600-talets infanteristar som var væpna med muskett, ei tidleg form for gevær.
Tonalt virvar
Stykket byrjar elegant med ein «Sonata», der musketerane framleis er velkledde og edrue. Det endrar seg i den mest særmerkte delen, allegrosatsen «Det usømelege selskapet», der me høyrer eit kaos av rallande soldatar. Biber lèt her dei einskilde styrkeinstrumenta spela ulike folkemelodiar samstundes, noko som resulterer i eit tonalt virvar som grensar til det atonale. Seinare høyrer me marsjen mot slagmarka, som kulminerer i ein slagscene der fiolinane imiterer muskettskot, kanondønn og kvininga av jern mot jern.
Slutten på suiten er like gripande som han er overraskande. Ein skulle vel venta seg ein heroisk slagscene, men Bibers fokus er eit anna: Adagio-satsen «Klagen til dei såra musketerane» uttrykkjer dei lemlesta og døyande si liding, med langsame, kromatiske tonefylgjer og sviande harmonikk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
Standardinnspelinga
Zelenka, Biber,
Locke:
Battalia; The Tempest
Trompeten-Consort Innsbruck; Il Giardino Armonico; blokkfløyter og leiing: Giovanni Antonini
Teldec 1998
Det heile byrjar, slik det sømer seg i militær samanheng, med ein fanfare – i dette høvet ein kavalerifanfare i D-dur av bøhmaren Jan Dismas Zelenka (1679–1745), som arbeidde ved hoffet til den stridsglade saksiske kurfyrsten August den sterke. Det vesle stykket blir spelt med kveikande klåre av Trompeten-Consort Innsbruck, eit ensemble sett saman av paukar og fire naturtrompetar.
Denne trompettypen frå barokken har ikkje ventilar; dei ulike tonehøgdene får ein berre fram ved å justera blåsestyrke og leppeposisjon. Dette gjer at ein ikkje kan spela alle tonane i skalaen, noko som tvingar komponisten til å skriva enkelt. Klangleg blir musikken derimot desto prektigare og potent, nett slik det skal låta når ein konge trer fram, kavaleriet skal gå til åtak eller troppane skal samlast att etter sigeren på slagmarka.
Imitasjon
Zelenkas fanfare er den einaste «ekte militærmusikken» på denne særmerkte plata til det italienske ensemblet Il Giardino Armonico frå 1998. Med «ekte» meiner eg her musikk som har ein konkret militær funksjon som signal (til dømes som instruks for å gå til åtak), eller som klingande adelsvåpen for ein herskar. (Fyrstar hadde gjerne ein eigen «kjenningsmelodi» som blei spelt når dei opptredde i offisielle samanhengar.)
Den andre typen militærmusikk på plata er kunstmusikk som skildrar det militære. Slike komposisjonar kan enten sitera ekte militære signal, eller dei kan etterlikna militære aktivitetar med musikalske middel. Det beste dømet på ein slik imitasjon er bøhmaren Heinrich Ignaz Franz von Bibers (1644–1704) Battalia i D-dur, ei musikalsk slagscene for strykeinstrument frå 1673. Her skildrar han scener frå det skifterike livet til musketerane, 1600-talets infanteristar som var væpna med muskett, ei tidleg form for gevær.
Tonalt virvar
Stykket byrjar elegant med ein «Sonata», der musketerane framleis er velkledde og edrue. Det endrar seg i den mest særmerkte delen, allegrosatsen «Det usømelege selskapet», der me høyrer eit kaos av rallande soldatar. Biber lèt her dei einskilde styrkeinstrumenta spela ulike folkemelodiar samstundes, noko som resulterer i eit tonalt virvar som grensar til det atonale. Seinare høyrer me marsjen mot slagmarka, som kulminerer i ein slagscene der fiolinane imiterer muskettskot, kanondønn og kvininga av jern mot jern.
Slutten på suiten er like gripande som han er overraskande. Ein skulle vel venta seg ein heroisk slagscene, men Bibers fokus er eit anna: Adagio-satsen «Klagen til dei såra musketerane» uttrykkjer dei lemlesta og døyande si liding, med langsame, kromatiske tonefylgjer og sviande harmonikk.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Celeste Dalla Porta spelar hovudrolla som Parthenope, som i gresk mytologi er ei sirene.
Foto: Arthaus
Årets dårlegaste?
Verken innhald eller bodskap gjev meining i Paolo Sorrentinos siste rampestrek.
Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.
Foto: Spartacus
Fall og vekst i Sør-Atlanteren
Morten Søberg er best når han ser vidare enn pengestellet.
I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.
Foto: Per Anders Todal
Talknusaren og den store avsporinga
For Idar Mo i Sogndal er ikkje buss for tog noko å sukke over. Det er framtida.
Tanya Nedasjkivska i Butsja i Ukraina sørger over ektemannen, som var mellom dei mange myrda sivilistane som russiske invasjonsstyrkar på retrett lèt etter seg langs gatene i 2022.
Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB
«Utan den militære støtta ville Ukraina i dag vore okkupert av Russland.»
Kart: Anders Skoglund, Norsk Polarinstitutt
Arvingane til Amundsen
Om lag 200 menneske vitjar Sørpolen kvart år. Denne sesongen sette fire nordmenn av garde på ski. Ikkje alle kom fram.