Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

🎧 Klangen av krig

Barokkomponisten Bibers musikalske slagscene Battalia endar tragisk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Musketerar avbilda på eit tysk koparstikk frå 1616.

Musketerar avbilda på eit tysk koparstikk frå 1616.

Musketerar avbilda på eit tysk koparstikk frå 1616.

Musketerar avbilda på eit tysk koparstikk frå 1616.

2988
20200911
2988
20200911

Lytt til artikkelen:

Standardinnspelinga

Zelenka, Biber,
Locke:

Battalia; The Tempest

Trompeten-Consort Innsbruck; Il Giardino Armonico; blokkfløyter og leiing: Giovanni Antonini
Teldec 1998

Det heile byrjar, slik det sømer seg i militær samanheng, med ein fanfare – i dette høvet ein kavalerifanfare i D-dur av bøhmaren Jan Dismas Zelenka (1679–1745), som arbeidde ved hoffet til den stridsglade saksiske kurfyrsten August den sterke. Det vesle stykket blir spelt med kveikande klåre av Trompeten-Consort Innsbruck, eit ensemble sett saman av paukar og fire naturtrompetar.

Denne trompettypen frå barokken har ikkje ventilar; dei ulike tonehøgdene får ein berre fram ved å justera blåsestyrke og leppeposisjon. Dette gjer at ein ikkje kan spela alle tonane i skalaen, noko som tvingar komponisten til å skriva enkelt. Klangleg blir musikken derimot desto prektigare og potent, nett slik det skal låta når ein konge trer fram, kavaleriet skal gå til åtak eller troppane skal samlast att etter sigeren på slagmarka.

Imitasjon

Zelenkas fanfare er den einaste «ekte militærmusikken» på denne særmerkte plata til det italienske ensemblet Il Giardino Armonico frå 1998. Med «ekte» meiner eg her musikk som har ein konkret militær funksjon som signal (til dømes som instruks for å gå til åtak), eller som klingande adelsvåpen for ein herskar. (Fyrstar hadde gjerne ein eigen «kjenningsmelodi» som blei spelt når dei opptredde i offisielle samanhengar.)

Den andre typen militærmusikk på plata er kunstmusikk som skildrar det militære. Slike komposisjonar kan enten sitera ekte militære signal, eller dei kan etterlikna militære aktivitetar med musikalske middel. Det beste dømet på ein slik imitasjon er bøhmaren Heinrich Ignaz Franz von Bibers (1644–1704) Battalia i D-dur, ei musikalsk slagscene for strykeinstrument frå 1673. Her skildrar han scener frå det skifterike livet til musketerane, 1600-talets infanteristar som var væpna med muskett, ei tidleg form for gevær.

Tonalt virvar

Stykket byrjar elegant med ein «Sonata», der musketerane framleis er velkledde og edrue. Det endrar seg i den mest særmerkte delen, allegrosatsen «Det usømelege selskapet», der me høyrer eit kaos av rallande soldatar. Biber lèt her dei einskilde styrkeinstrumenta spela ulike folkemelodiar samstundes, noko som resulterer i eit tonalt virvar som grensar til det atonale. Seinare høyrer me marsjen mot slagmarka, som kulminerer i ein slagscene der fiolinane imiterer muskettskot, kanondønn og kvininga av jern mot jern.

Slutten på suiten er like gripande som han er overraskande. Ein skulle vel venta seg ein heroisk slagscene, men Bibers fokus er eit anna: Adagio-satsen «Klagen til dei såra musketerane» uttrykkjer dei lemlesta og døyande si liding, med langsame, kromatiske tonefylgjer og sviande harmonikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

Standardinnspelinga

Zelenka, Biber,
Locke:

Battalia; The Tempest

Trompeten-Consort Innsbruck; Il Giardino Armonico; blokkfløyter og leiing: Giovanni Antonini
Teldec 1998

Det heile byrjar, slik det sømer seg i militær samanheng, med ein fanfare – i dette høvet ein kavalerifanfare i D-dur av bøhmaren Jan Dismas Zelenka (1679–1745), som arbeidde ved hoffet til den stridsglade saksiske kurfyrsten August den sterke. Det vesle stykket blir spelt med kveikande klåre av Trompeten-Consort Innsbruck, eit ensemble sett saman av paukar og fire naturtrompetar.

Denne trompettypen frå barokken har ikkje ventilar; dei ulike tonehøgdene får ein berre fram ved å justera blåsestyrke og leppeposisjon. Dette gjer at ein ikkje kan spela alle tonane i skalaen, noko som tvingar komponisten til å skriva enkelt. Klangleg blir musikken derimot desto prektigare og potent, nett slik det skal låta når ein konge trer fram, kavaleriet skal gå til åtak eller troppane skal samlast att etter sigeren på slagmarka.

Imitasjon

Zelenkas fanfare er den einaste «ekte militærmusikken» på denne særmerkte plata til det italienske ensemblet Il Giardino Armonico frå 1998. Med «ekte» meiner eg her musikk som har ein konkret militær funksjon som signal (til dømes som instruks for å gå til åtak), eller som klingande adelsvåpen for ein herskar. (Fyrstar hadde gjerne ein eigen «kjenningsmelodi» som blei spelt når dei opptredde i offisielle samanhengar.)

Den andre typen militærmusikk på plata er kunstmusikk som skildrar det militære. Slike komposisjonar kan enten sitera ekte militære signal, eller dei kan etterlikna militære aktivitetar med musikalske middel. Det beste dømet på ein slik imitasjon er bøhmaren Heinrich Ignaz Franz von Bibers (1644–1704) Battalia i D-dur, ei musikalsk slagscene for strykeinstrument frå 1673. Her skildrar han scener frå det skifterike livet til musketerane, 1600-talets infanteristar som var væpna med muskett, ei tidleg form for gevær.

Tonalt virvar

Stykket byrjar elegant med ein «Sonata», der musketerane framleis er velkledde og edrue. Det endrar seg i den mest særmerkte delen, allegrosatsen «Det usømelege selskapet», der me høyrer eit kaos av rallande soldatar. Biber lèt her dei einskilde styrkeinstrumenta spela ulike folkemelodiar samstundes, noko som resulterer i eit tonalt virvar som grensar til det atonale. Seinare høyrer me marsjen mot slagmarka, som kulminerer i ein slagscene der fiolinane imiterer muskettskot, kanondønn og kvininga av jern mot jern.

Slutten på suiten er like gripande som han er overraskande. Ein skulle vel venta seg ein heroisk slagscene, men Bibers fokus er eit anna: Adagio-satsen «Klagen til dei såra musketerane» uttrykkjer dei lemlesta og døyande si liding, med langsame, kromatiske tonefylgjer og sviande harmonikk.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Celeste Dalla Porta spelar hovudrolla som Parthenope, som i gresk mytologi er ei sirene.

Celeste Dalla Porta spelar hovudrolla som Parthenope, som i gresk mytologi er ei sirene.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Årets dårlegaste?

Verken innhald eller bodskap gjev meining i Paolo Sorrentinos siste rampestrek.

Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.

Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.

Foto: Spartacus

BokMeldingar
TomHetland

Fall og vekst i Sør-Atlanteren

Morten Søberg er best når han ser vidare enn pengestellet.

I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Talknusaren og den store avsporinga

For Idar Mo i Sogndal er ikkje buss for tog noko å sukke over. Det er framtida.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø
Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis