JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

🎧 Maria-hymner

Les Talens Lyriques spelar kjend og ukjend kyrkjemusikk med napolitansk vri.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Krossfestingsscene måla av Fra Angelico (ca. 1395–1455) i kapittelsalen  til San Marco-klosteret i Firenze.

Krossfestingsscene måla av Fra Angelico (ca. 1395–1455) i kapittelsalen til San Marco-klosteret i Firenze.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Krossfestingsscene måla av Fra Angelico (ca. 1395–1455) i kapittelsalen  til San Marco-klosteret i Firenze.

Krossfestingsscene måla av Fra Angelico (ca. 1395–1455) i kapittelsalen til San Marco-klosteret i Firenze.

Foto: Sjur Haga Bringeland

3194
20200703
3194
20200703

Lytt til artikkelen:

CD

Pergolesi, Porpora, Leo:

Stabat Mater

Sandrine Piau, sopran; Christopher Lowrey, kontratenor;
Les Talens Lyriques; dir.: Christophe Rousset.
Alpha 2020

Ein av dei viktigaste og lengst eksisterande komposisjonsskulane i musikkhistoria er retninga me kallar «den napolitanske skulen». Han voks fram i fyrste halvdel av 1600-talet og kom på 1700-talet til å dominera operaen og kyrkjemusikken (særleg den katolske) langt ut over det italienske kulturområdet. Mellom musikkvitarane har det dei siste femti åra vore drøfta i kva grad denne skulen verkeleg skil seg frå annan italiensk musikk i samtida, til dømes den romerske eller den venetianske. Slik sett kan albumet til orkesteret Les Talens Lyriques, som blir leia av cembalisten Christophe Rousset, sjåast på som eit partsinnlegg.

På plata får me tre kyrkjemusikkverk av tre komponistar som var verksame i Napoli i fyrste helvta av 1700-talet. Og med utgangspunkt i det mest kjende stykket, Giovanni Battista Pergolesis (1710–1736) Stabat Mater (1726), freistar Rousset å syna at retninga verkeleg var ein skule: Alle komponistane var utdanna ved eitt av dei fire gamle napolitanske konservatoria, utdanningsinstitusjonar der det i over 150 år eksisterte ei ubroten lekkje av lærarar som hadde elevar som igjen blei lærarar.

Eldtunger

Alle stykka er for sopran og alt, her med franske Sandrine Piau som sopransolist og amerikanaren Christopher Lowrey som kontratenor (mannleg alt). Dei er gode kvar for seg, men det ein legg spesielt merke til, er kor suverent dei syng duettane. Lytt berre til det åttande avsnittet hjå Pergolesi, «Fac ut ardeat cor meum» («Fatn eld i hjarta mitt»), der røystene deira slyngjer seg som eldtunger tett kring den kontrapunktiske satsen.

Pergolesi er ein av dei få barokkomponistane som eignar seg til den romantiske myten om det tragiske kunstnargeniet: Ideen om den 26 år gamle komponisten som fullfører sitt eineståande Stabat Mater medan han ligg for døden, pregar oppfatninga vår av verket. Og stykket er genialt, på den same enkle, kjenslefylte måten som seinare skulle bli typisk hjå Mozart. Men høyrer me på stykka til dei to andre og eldre «napolitanarane» på plata, merkar me at Pergolesi fylgde førebileta sine tett.

Tarantella

Nicola Porporas (1686–1768) Maria-hymne Salve Regina, der Piau er solist, har den same vakre vekslinga mellom frie, operaaktige melodiar, regelbunden kontrapunktikk og danseaktige parti. Festlegast er satsen «Ad te clamamus» («Til deg me ropar»), som Porpora har forma som den kvikke italienske folkedansen tarantella.

God sving er det òg i opninga av Beatus vir av Leonardo Leo (1684–1744), der Lowrey er solist. Denne tonesetjinga av Bibelens 111. salme fylgjer ei liknande streng oppbygning som hjå Pergolesi, der kvart tekstavsnitt har fått si særmerkte utforming. Leos korte, uttrykkssterke verk blir framført med den same tekniske presisjonen og tekstnære fraseringa som me kjenner frå andre innspelingar med det ypparlege Les Talens Lyriques.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

CD

Pergolesi, Porpora, Leo:

Stabat Mater

Sandrine Piau, sopran; Christopher Lowrey, kontratenor;
Les Talens Lyriques; dir.: Christophe Rousset.
Alpha 2020

Ein av dei viktigaste og lengst eksisterande komposisjonsskulane i musikkhistoria er retninga me kallar «den napolitanske skulen». Han voks fram i fyrste halvdel av 1600-talet og kom på 1700-talet til å dominera operaen og kyrkjemusikken (særleg den katolske) langt ut over det italienske kulturområdet. Mellom musikkvitarane har det dei siste femti åra vore drøfta i kva grad denne skulen verkeleg skil seg frå annan italiensk musikk i samtida, til dømes den romerske eller den venetianske. Slik sett kan albumet til orkesteret Les Talens Lyriques, som blir leia av cembalisten Christophe Rousset, sjåast på som eit partsinnlegg.

På plata får me tre kyrkjemusikkverk av tre komponistar som var verksame i Napoli i fyrste helvta av 1700-talet. Og med utgangspunkt i det mest kjende stykket, Giovanni Battista Pergolesis (1710–1736) Stabat Mater (1726), freistar Rousset å syna at retninga verkeleg var ein skule: Alle komponistane var utdanna ved eitt av dei fire gamle napolitanske konservatoria, utdanningsinstitusjonar der det i over 150 år eksisterte ei ubroten lekkje av lærarar som hadde elevar som igjen blei lærarar.

Eldtunger

Alle stykka er for sopran og alt, her med franske Sandrine Piau som sopransolist og amerikanaren Christopher Lowrey som kontratenor (mannleg alt). Dei er gode kvar for seg, men det ein legg spesielt merke til, er kor suverent dei syng duettane. Lytt berre til det åttande avsnittet hjå Pergolesi, «Fac ut ardeat cor meum» («Fatn eld i hjarta mitt»), der røystene deira slyngjer seg som eldtunger tett kring den kontrapunktiske satsen.

Pergolesi er ein av dei få barokkomponistane som eignar seg til den romantiske myten om det tragiske kunstnargeniet: Ideen om den 26 år gamle komponisten som fullfører sitt eineståande Stabat Mater medan han ligg for døden, pregar oppfatninga vår av verket. Og stykket er genialt, på den same enkle, kjenslefylte måten som seinare skulle bli typisk hjå Mozart. Men høyrer me på stykka til dei to andre og eldre «napolitanarane» på plata, merkar me at Pergolesi fylgde førebileta sine tett.

Tarantella

Nicola Porporas (1686–1768) Maria-hymne Salve Regina, der Piau er solist, har den same vakre vekslinga mellom frie, operaaktige melodiar, regelbunden kontrapunktikk og danseaktige parti. Festlegast er satsen «Ad te clamamus» («Til deg me ropar»), som Porpora har forma som den kvikke italienske folkedansen tarantella.

God sving er det òg i opninga av Beatus vir av Leonardo Leo (1684–1744), der Lowrey er solist. Denne tonesetjinga av Bibelens 111. salme fylgjer ei liknande streng oppbygning som hjå Pergolesi, der kvart tekstavsnitt har fått si særmerkte utforming. Leos korte, uttrykkssterke verk blir framført med den same tekniske presisjonen og tekstnære fraseringa som me kjenner frå andre innspelingar med det ypparlege Les Talens Lyriques.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis