Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

🎧 Sjeldan blome

Oslo-Filharmoniens kammergruppe har sofistikert ensembleklang.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Litografi av den tyske komponisten Robert Schumann (1810–1856), 29 år gamal.

Litografi av den tyske komponisten Robert Schumann (1810–1856), 29 år gamal.

Litografi av den tyske komponisten Robert Schumann (1810–1856), 29 år gamal.

Litografi av den tyske komponisten Robert Schumann (1810–1856), 29 år gamal.

2891
20200619
2891
20200619

Lytt til artikkelen:

CD

Schumann/Bruch/Mozart:

Clarinet Trios

Oslo Philharmonic Chamber Group. LAWO 2019

Kombinasjonen av klarinett, bratsj og klaver høyrer avgjort ikkje til den vanlegaste trioforma. Slik sett er albumet Clarinet Trios til Oslo-Filharmoniens kammergruppe eit kjærkome bidrag til platefloraen. Her tolkar klarinettisten Leif Arne Pedersen, bratsjisten Henninge Landaas og pianisten Gonzalo Moreno tre representative verk av tre kjende komponistar. Og sjølv om stykka ikkje nett er ukjende, høyrer dei ikkje til dei oftast spelte (eller innspelte) verka til komponistane.

Enkel eleganse

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) var ein uttalt ven av klarinetten, som på hans tid var ein ny blome i kunstmusikken. Det er vel difor hans Trio i Ess-dur, KV 498 (1786), blei publisert med påskrift om at klarinettstemma òg kan spelast på fiolin – det fanst nemleg framleis ikkje nokon økonomisk vekstgrunn for klarinettmusikk.

Trioen opnar med den enkle elegansen som kjenneteiknar Mozarts mogne verk: ein ornamentert treklang som i skiftande former gjennomsyrer heile det tematiske materialet i fyrstesatsen «Andante». Klarinettisten Pedersen spelar stemma si med mjuk artikulasjon, fin frasering og dei vakre dynamiske nyansane klarinetten legg så godt til rette for.

På tre dagar

Det var vel denne typiske klarinettklangen Robert Schumann hadde for øyro då han skreiv Märchenerzählungen («Eventyrforteljingar»), op. 132. Kona hans, den habile pianisten Clara, skreiv i alle fall i dagboka at «han tykkjer denne samansetjinga vil vera svært romantisk». Sjølv om stykka ikkje byggjer på konkrete eventyr eller eventyrkarakterar, er stykka svært så karakteristiske – høyr berre på andresatsen «Lebhaft und sehr markiert» («Livleg og svært markert»), der klarinetten stampar som ein sta dverg frå brørne Grimms eventyr. Utruleg nok komponerte Schumann heile verket på berre tre dagar hausten 1853. Ei abrupt veksling mellom produktivitet og destruktivitet prega livet hans – nokre månadar etter freista han å drukna seg i Rhinen.

Tyskaren Max Bruch (1838–1920) var ein konservativ herre av den professorale sorten. Han heldt fast på det klassisk-romantiske tonespråket til Schumann og Johannes Brahms livet ut, utan å ensa den skilsetjande modernismen i samtida. Acht Stücke, op. 83, som blei til medan Fartein Valen studerte hjå han i Berlin kring 1910, er verkeleg «åtte stykke»: Verket verkar litt samanraska, for det er vanskeleg å peika på nokon indre samanheng mellom dei noko sukkersøte satsane. Dette gjer det til det kompositorisk svakaste på plata. Men framføringa til Oslo-Filharmoniens kammergruppe er det ikkje noko å seia på, med tett samspel og sofistikert homogen ensembleklang.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

CD

Schumann/Bruch/Mozart:

Clarinet Trios

Oslo Philharmonic Chamber Group. LAWO 2019

Kombinasjonen av klarinett, bratsj og klaver høyrer avgjort ikkje til den vanlegaste trioforma. Slik sett er albumet Clarinet Trios til Oslo-Filharmoniens kammergruppe eit kjærkome bidrag til platefloraen. Her tolkar klarinettisten Leif Arne Pedersen, bratsjisten Henninge Landaas og pianisten Gonzalo Moreno tre representative verk av tre kjende komponistar. Og sjølv om stykka ikkje nett er ukjende, høyrer dei ikkje til dei oftast spelte (eller innspelte) verka til komponistane.

Enkel eleganse

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) var ein uttalt ven av klarinetten, som på hans tid var ein ny blome i kunstmusikken. Det er vel difor hans Trio i Ess-dur, KV 498 (1786), blei publisert med påskrift om at klarinettstemma òg kan spelast på fiolin – det fanst nemleg framleis ikkje nokon økonomisk vekstgrunn for klarinettmusikk.

Trioen opnar med den enkle elegansen som kjenneteiknar Mozarts mogne verk: ein ornamentert treklang som i skiftande former gjennomsyrer heile det tematiske materialet i fyrstesatsen «Andante». Klarinettisten Pedersen spelar stemma si med mjuk artikulasjon, fin frasering og dei vakre dynamiske nyansane klarinetten legg så godt til rette for.

På tre dagar

Det var vel denne typiske klarinettklangen Robert Schumann hadde for øyro då han skreiv Märchenerzählungen («Eventyrforteljingar»), op. 132. Kona hans, den habile pianisten Clara, skreiv i alle fall i dagboka at «han tykkjer denne samansetjinga vil vera svært romantisk». Sjølv om stykka ikkje byggjer på konkrete eventyr eller eventyrkarakterar, er stykka svært så karakteristiske – høyr berre på andresatsen «Lebhaft und sehr markiert» («Livleg og svært markert»), der klarinetten stampar som ein sta dverg frå brørne Grimms eventyr. Utruleg nok komponerte Schumann heile verket på berre tre dagar hausten 1853. Ei abrupt veksling mellom produktivitet og destruktivitet prega livet hans – nokre månadar etter freista han å drukna seg i Rhinen.

Tyskaren Max Bruch (1838–1920) var ein konservativ herre av den professorale sorten. Han heldt fast på det klassisk-romantiske tonespråket til Schumann og Johannes Brahms livet ut, utan å ensa den skilsetjande modernismen i samtida. Acht Stücke, op. 83, som blei til medan Fartein Valen studerte hjå han i Berlin kring 1910, er verkeleg «åtte stykke»: Verket verkar litt samanraska, for det er vanskeleg å peika på nokon indre samanheng mellom dei noko sukkersøte satsane. Dette gjer det til det kompositorisk svakaste på plata. Men framføringa til Oslo-Filharmoniens kammergruppe er det ikkje noko å seia på, med tett samspel og sofistikert homogen ensembleklang.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Eystein Hanssen då han talte på LOs representantskapsmøte i 2020, første gong Forfatterforbundet var med som eige LO-forbund.

Foto: Vidar Ruud / NTB

KommentarSamfunn

Forfatterforbundet på ranstokt

Kanskje skulle Forfatterforbundet ha noko å vise til før dei speler ut grådigskapen sin. Som ei byrjing kunne dei offentleggjere medlemslista.

Jan H. Landro
Celeste Dalla Porta spelar hovudrolla som Parthenope, som i gresk mytologi er ei sirene.

Celeste Dalla Porta spelar hovudrolla som Parthenope, som i gresk mytologi er ei sirene.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Årets dårlegaste?

Verken innhald eller bodskap gjev meining i Paolo Sorrentinos siste rampestrek.

Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.

Morten Søberg er direktør for samfunnskontakt i SpareBank 1 og har skrive fleire essaysamlingar om økonomi, politikk og skriftkultur.

Foto: Spartacus

BokMeldingar
TomHetland

Fall og vekst i Sør-Atlanteren

Morten Søberg er best når han ser vidare enn pengestellet.

I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

I heimen sin på Norneshaugane ved Sogndal har Idar Mo forfatta eit hundretal innlegg om norsk samferdslepolitikk, dei fleste om uforstanden i satsinga på jernbanen.

Foto: Per Anders Todal

Samfunn
Per Anders Todal

Talknusaren og den store avsporinga

For Idar Mo i Sogndal er ikkje buss for tog noko å sukke over. Det er framtida.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø
Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Bjørn Rasmussen vaks opp blant dyr – ikkje minst hestar. Det har forma forfattarskapet hans.

Foto: Frida Gregersen

LitteraturKultur

I fri dressur

Når vi endeleg får lese kontroversielle Bjørn Rasmussen på norsk, handlar det om ei hestejente. Men skinnet bedrar.

Marita Liabø

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis