🎧 Sylvskimrande
To norske songarar gjev oss briljante tolkingar av Schumanns songar.
Komponisten Robert Schumann (1810–1856) portrettert av J. Kriehuber i 1839.
Lytt til artikkelen:
CD
Robert Schumann:
Lieder
Marianne
Beate Kielland, mezzosopran; Johannes Weisser, baryton; Nils Anders Mortensen, klaver
Lawo 2020
For meg er han den herlegaste av alle songane til den tyske romantiske komponisten Robert Schumann: «Er, der Herrlichste von allen» («Han, den herlegaste av alle»), det andre stykket i lied-syklusen Frauenliebe- und Leben, op. 42. Schwungen og sjarmen er beint fram händelsk, med latent polyfoni i klaverstemma, der ansatsane til imitasjon gjer pianisten til sjølvstendig aktør. Ja, om ein skal trekkja dei lange linene, blir klaveret som koret i ein gresk tragedie, som kjem inn frå sidelina og kommenterer hovudpersonen.
Tolkinga til Marianne Beate Kielland er framifrå. Den mørkt sylvskimrande mezzosopranrøysta hennar, som rundar av alle kvasse tyske konsonantar, blandar seg vakkert med klangen til Nils Anders Mortensens klaver.
Retorisk raffinert
CD-en inneheld tre heile samlingar Lieder, som tyskarane kallar kunstsongane sine: Liederkreis, op. 24, Gedichte der Königin Maria Stuart, op. 135, i tillegg til den alt nemnde Frauenliebe-syklusen. Som byrjing, avslutning og «mellomspel» får me òg fire songar frå samlinga Myrthen, op 25. Med unntak av dei seine Maria Stuart-songane (1852), blei alle verka til i 1840, året som blir kalla Schumanns «Liederjahr». Høg som han var på kjærleiken til Clara (dei gifte seg i Leipzig om sommaren), komponerte han då kring 150 songar.
Albumet er av typen det er vanskeleg å møta med nøytralt sinn, om ein kjenner utøvarane på førehand. Kielland er ein songar som tykkjest duga til alt – den fleksible teknikken hennar høver like godt til barokkmusikk som til musikk frå romantikken og frå vår eiga samtid. Den andre songaren på plata, barytonen Johannes Weisser, har liknande kvalitetar. Det retorisk raffinerte uttrykket eg kjenner frå albuma (og konsertane) hans med 1700-talsmusikk, kjem òg til sin rett hjå Schumann. I tillegg fører den sparsame vibratobruken til uvanleg klangleg klårleik.
Offbeat
Eitt spor eg laut høyra mange gonger, er det stutte «Lieb’ Liebchen» («Kjære kjæraste») frå Liederkreis, der Weisser syng. Schumann er her på sitt mest ukonvensjonelle, ja, eksentriske: Teksten samanliknar hjarteslaga til diktaren med hamringa til ein tømrar som snikrar ei likkiste. Hammarslaga har Schumann lagt i høgrehanda til pianisten, på den delen av to-fjerdedels-takten som eigentleg skal vera trykklett.
Offbeat-effekten som slik oppstår, minner om måten slagverkinstrumentet «hihat» blir brukt i jazzmusikken. Og Schumann gjennomfører han in absurdum – alt forskyv seg mellom songar og pianist, slik at songaren til slutt blir ståande att åleine. Dette stykket fungerer berre om utøvarane er dønn presise teknisk, noko Weisser og Mortensen definitivt er.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Robert Schumann:
Lieder
Marianne
Beate Kielland, mezzosopran; Johannes Weisser, baryton; Nils Anders Mortensen, klaver
Lawo 2020
For meg er han den herlegaste av alle songane til den tyske romantiske komponisten Robert Schumann: «Er, der Herrlichste von allen» («Han, den herlegaste av alle»), det andre stykket i lied-syklusen Frauenliebe- und Leben, op. 42. Schwungen og sjarmen er beint fram händelsk, med latent polyfoni i klaverstemma, der ansatsane til imitasjon gjer pianisten til sjølvstendig aktør. Ja, om ein skal trekkja dei lange linene, blir klaveret som koret i ein gresk tragedie, som kjem inn frå sidelina og kommenterer hovudpersonen.
Tolkinga til Marianne Beate Kielland er framifrå. Den mørkt sylvskimrande mezzosopranrøysta hennar, som rundar av alle kvasse tyske konsonantar, blandar seg vakkert med klangen til Nils Anders Mortensens klaver.
Retorisk raffinert
CD-en inneheld tre heile samlingar Lieder, som tyskarane kallar kunstsongane sine: Liederkreis, op. 24, Gedichte der Königin Maria Stuart, op. 135, i tillegg til den alt nemnde Frauenliebe-syklusen. Som byrjing, avslutning og «mellomspel» får me òg fire songar frå samlinga Myrthen, op 25. Med unntak av dei seine Maria Stuart-songane (1852), blei alle verka til i 1840, året som blir kalla Schumanns «Liederjahr». Høg som han var på kjærleiken til Clara (dei gifte seg i Leipzig om sommaren), komponerte han då kring 150 songar.
Albumet er av typen det er vanskeleg å møta med nøytralt sinn, om ein kjenner utøvarane på førehand. Kielland er ein songar som tykkjest duga til alt – den fleksible teknikken hennar høver like godt til barokkmusikk som til musikk frå romantikken og frå vår eiga samtid. Den andre songaren på plata, barytonen Johannes Weisser, har liknande kvalitetar. Det retorisk raffinerte uttrykket eg kjenner frå albuma (og konsertane) hans med 1700-talsmusikk, kjem òg til sin rett hjå Schumann. I tillegg fører den sparsame vibratobruken til uvanleg klangleg klårleik.
Offbeat
Eitt spor eg laut høyra mange gonger, er det stutte «Lieb’ Liebchen» («Kjære kjæraste») frå Liederkreis, der Weisser syng. Schumann er her på sitt mest ukonvensjonelle, ja, eksentriske: Teksten samanliknar hjarteslaga til diktaren med hamringa til ein tømrar som snikrar ei likkiste. Hammarslaga har Schumann lagt i høgrehanda til pianisten, på den delen av to-fjerdedels-takten som eigentleg skal vera trykklett.
Offbeat-effekten som slik oppstår, minner om måten slagverkinstrumentet «hihat» blir brukt i jazzmusikken. Og Schumann gjennomfører han in absurdum – alt forskyv seg mellom songar og pianist, slik at songaren til slutt blir ståande att åleine. Dette stykket fungerer berre om utøvarane er dønn presise teknisk, noko Weisser og Mortensen definitivt er.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.