JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Abstrakt venleik

Ensemble Barockin’ får fram impro­visasjonen bak Bachs musikalske offer.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Utsnitt frå «Fredrik den stores fløytekonsert i Sanssouci» (1852), måla av Adolph von Menzel (1815–1905).

Utsnitt frå «Fredrik den stores fløytekonsert i Sanssouci» (1852), måla av Adolph von Menzel (1815–1905).

Utsnitt frå «Fredrik den stores fløytekonsert i Sanssouci» (1852), måla av Adolph von Menzel (1815–1905).

Utsnitt frå «Fredrik den stores fløytekonsert i Sanssouci» (1852), måla av Adolph von Menzel (1815–1905).

3201
20210507
3201
20210507

CD

Johann Sebastian Bach:

Musikalisches Opfer

Ensemble Barockin’; francis Jacob, cembalo; mfl.
TYXart 2020

Johann Sebastian Bach (1985–1750) nytta vanlegvis nøkternt-informative titlar som «seks sonatar», eller understatement som «klaverøving», for å namngi instrumentalverka sine. Musikalisches Opfer er derimot vakkert, med mest religiøs og mystisk klang. Men det var ikkje Himmelfyrsten Bach dediserte verket til, men ein verdsleg fyrste, nemleg kong Fredrik II «den store» av Preussen (1712–1786).

Dette «musikalske offeret» er ein underleg komposisjon som er open for ulike framføringsmåtar, og det tyske Ensemble Barockin’ gjev oss her ein heilstøypt og tidvis livfull freistnad på å realisera det. Omgrepet realisera kan klinga vel tørt når me talar om å tolka eit musikkstykke. Men i denne samanhengen høver det, av di dette er ein av Bachs mest teoretiske komposisjonssyklusar: Han interesserer augo til musikkteoretikaren like mykje som han gler øyro til musikkestetikaren.

7. mai 1947

Musikalisches Opfer har ein underleg abstrakt venleik. Likevel er bakgrunnen for syklusen uvanleg konkret til Bach å vera. Han består av to fugar for klaver (kalla «ricercar») og éin stor triosonate for traverso, fiolin og basso continuo, i tillegg til ti kanonar, altså stykke der to eller fleire stemmer framfører same melodi. Utgangspunktet for det heile er det såkalla tema regium. Dette få taktar lange «kongelege temaet» fekk Bach presentert under ei reise til Berlin av Fredrik den store personleg, faktisk på denne dagen for 274 år sidan (7. mai 1747).

Kongen ville at Bach, som var kjend som si tids største kontrapunktikar, skulle improvisera ein trestemmig fuge over temaet på klaveret. Det fekk han godt til. Men kongen, som sjølv var ein kompetent fløytespelar, gav seg ikkje. Han ville no høyra ein fuge med seks stemmer. Bach var openbert ikkje heilt nøgd med resultatet: «Eg la fort merke til at det trongst grundigare førebuing for å handsama eit så utmerka tema», skreiv han seinare, og han bestemte seg der og då for å «utarbeida dette retteleg kongelege temaet meir fullkome og gjera det kjent for verda på prent».

Nytt liv

Er det då slik at Bach aldri ville ha komponert sitt musikalske offer om han hadde vore meir nøgd med improvisasjonen sin i palasset utanfor Berlin den maidagen i 1747? Så enkelt er det nok ikkje. Det finst ingen kjelder som seier at han gjorde det spesielt dårleg, så sjølvkritikken var nok heller eit påskot for å kunna publisera samlinga. Ho inneheld då òg langt meir enn klavermusikk.

Historia gjev i alle høve ein ekstra dimensjon når me høyrer cembalisten Francis Jacob spela opningssporet på plata, som – skal me tru Bach – er den «vellukka» trestemmige fugen («Ricercar a 3») han opna improvisasjonsøkta med. Etter å ha lytta gjennom referanseinnspelingar av stykket, merkar eg korleis Jacob får fram dei improvisatoriske trekka ved fugen: Gjennom friske trillar og fri frasering – alt halde i eit roleg, drøymande tempo – gjev han stykket nytt liv.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Sebastian Bach:

Musikalisches Opfer

Ensemble Barockin’; francis Jacob, cembalo; mfl.
TYXart 2020

Johann Sebastian Bach (1985–1750) nytta vanlegvis nøkternt-informative titlar som «seks sonatar», eller understatement som «klaverøving», for å namngi instrumentalverka sine. Musikalisches Opfer er derimot vakkert, med mest religiøs og mystisk klang. Men det var ikkje Himmelfyrsten Bach dediserte verket til, men ein verdsleg fyrste, nemleg kong Fredrik II «den store» av Preussen (1712–1786).

Dette «musikalske offeret» er ein underleg komposisjon som er open for ulike framføringsmåtar, og det tyske Ensemble Barockin’ gjev oss her ein heilstøypt og tidvis livfull freistnad på å realisera det. Omgrepet realisera kan klinga vel tørt når me talar om å tolka eit musikkstykke. Men i denne samanhengen høver det, av di dette er ein av Bachs mest teoretiske komposisjonssyklusar: Han interesserer augo til musikkteoretikaren like mykje som han gler øyro til musikkestetikaren.

7. mai 1947

Musikalisches Opfer har ein underleg abstrakt venleik. Likevel er bakgrunnen for syklusen uvanleg konkret til Bach å vera. Han består av to fugar for klaver (kalla «ricercar») og éin stor triosonate for traverso, fiolin og basso continuo, i tillegg til ti kanonar, altså stykke der to eller fleire stemmer framfører same melodi. Utgangspunktet for det heile er det såkalla tema regium. Dette få taktar lange «kongelege temaet» fekk Bach presentert under ei reise til Berlin av Fredrik den store personleg, faktisk på denne dagen for 274 år sidan (7. mai 1747).

Kongen ville at Bach, som var kjend som si tids største kontrapunktikar, skulle improvisera ein trestemmig fuge over temaet på klaveret. Det fekk han godt til. Men kongen, som sjølv var ein kompetent fløytespelar, gav seg ikkje. Han ville no høyra ein fuge med seks stemmer. Bach var openbert ikkje heilt nøgd med resultatet: «Eg la fort merke til at det trongst grundigare førebuing for å handsama eit så utmerka tema», skreiv han seinare, og han bestemte seg der og då for å «utarbeida dette retteleg kongelege temaet meir fullkome og gjera det kjent for verda på prent».

Nytt liv

Er det då slik at Bach aldri ville ha komponert sitt musikalske offer om han hadde vore meir nøgd med improvisasjonen sin i palasset utanfor Berlin den maidagen i 1747? Så enkelt er det nok ikkje. Det finst ingen kjelder som seier at han gjorde det spesielt dårleg, så sjølvkritikken var nok heller eit påskot for å kunna publisera samlinga. Ho inneheld då òg langt meir enn klavermusikk.

Historia gjev i alle høve ein ekstra dimensjon når me høyrer cembalisten Francis Jacob spela opningssporet på plata, som – skal me tru Bach – er den «vellukka» trestemmige fugen («Ricercar a 3») han opna improvisasjonsøkta med. Etter å ha lytta gjennom referanseinnspelingar av stykket, merkar eg korleis Jacob får fram dei improvisatoriske trekka ved fugen: Gjennom friske trillar og fri frasering – alt halde i eit roleg, drøymande tempo – gjev han stykket nytt liv.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis