Abstrakt venleik
Ensemble Barockin’ får fram improvisasjonen bak Bachs musikalske offer.
Utsnitt frå «Fredrik den stores fløytekonsert i Sanssouci» (1852), måla av Adolph von Menzel (1815–1905).
CD
Johann Sebastian Bach:
Musikalisches Opfer
Ensemble Barockin’; francis Jacob, cembalo; mfl.
TYXart 2020
Johann Sebastian Bach (1985–1750) nytta vanlegvis nøkternt-informative titlar som «seks sonatar», eller understatement som «klaverøving», for å namngi instrumentalverka sine. Musikalisches Opfer er derimot vakkert, med mest religiøs og mystisk klang. Men det var ikkje Himmelfyrsten Bach dediserte verket til, men ein verdsleg fyrste, nemleg kong Fredrik II «den store» av Preussen (1712–1786).
Dette «musikalske offeret» er ein underleg komposisjon som er open for ulike framføringsmåtar, og det tyske Ensemble Barockin’ gjev oss her ein heilstøypt og tidvis livfull freistnad på å realisera det. Omgrepet realisera kan klinga vel tørt når me talar om å tolka eit musikkstykke. Men i denne samanhengen høver det, av di dette er ein av Bachs mest teoretiske komposisjonssyklusar: Han interesserer augo til musikkteoretikaren like mykje som han gler øyro til musikkestetikaren.
7. mai 1947
Musikalisches Opfer har ein underleg abstrakt venleik. Likevel er bakgrunnen for syklusen uvanleg konkret til Bach å vera. Han består av to fugar for klaver (kalla «ricercar») og éin stor triosonate for traverso, fiolin og basso continuo, i tillegg til ti kanonar, altså stykke der to eller fleire stemmer framfører same melodi. Utgangspunktet for det heile er det såkalla tema regium. Dette få taktar lange «kongelege temaet» fekk Bach presentert under ei reise til Berlin av Fredrik den store personleg, faktisk på denne dagen for 274 år sidan (7. mai 1747).
Kongen ville at Bach, som var kjend som si tids største kontrapunktikar, skulle improvisera ein trestemmig fuge over temaet på klaveret. Det fekk han godt til. Men kongen, som sjølv var ein kompetent fløytespelar, gav seg ikkje. Han ville no høyra ein fuge med seks stemmer. Bach var openbert ikkje heilt nøgd med resultatet: «Eg la fort merke til at det trongst grundigare førebuing for å handsama eit så utmerka tema», skreiv han seinare, og han bestemte seg der og då for å «utarbeida dette retteleg kongelege temaet meir fullkome og gjera det kjent for verda på prent».
Nytt liv
Er det då slik at Bach aldri ville ha komponert sitt musikalske offer om han hadde vore meir nøgd med improvisasjonen sin i palasset utanfor Berlin den maidagen i 1747? Så enkelt er det nok ikkje. Det finst ingen kjelder som seier at han gjorde det spesielt dårleg, så sjølvkritikken var nok heller eit påskot for å kunna publisera samlinga. Ho inneheld då òg langt meir enn klavermusikk.
Historia gjev i alle høve ein ekstra dimensjon når me høyrer cembalisten Francis Jacob spela opningssporet på plata, som – skal me tru Bach – er den «vellukka» trestemmige fugen («Ricercar a 3») han opna improvisasjonsøkta med. Etter å ha lytta gjennom referanseinnspelingar av stykket, merkar eg korleis Jacob får fram dei improvisatoriske trekka ved fugen: Gjennom friske trillar og fri frasering – alt halde i eit roleg, drøymande tempo – gjev han stykket nytt liv.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Sebastian Bach:
Musikalisches Opfer
Ensemble Barockin’; francis Jacob, cembalo; mfl.
TYXart 2020
Johann Sebastian Bach (1985–1750) nytta vanlegvis nøkternt-informative titlar som «seks sonatar», eller understatement som «klaverøving», for å namngi instrumentalverka sine. Musikalisches Opfer er derimot vakkert, med mest religiøs og mystisk klang. Men det var ikkje Himmelfyrsten Bach dediserte verket til, men ein verdsleg fyrste, nemleg kong Fredrik II «den store» av Preussen (1712–1786).
Dette «musikalske offeret» er ein underleg komposisjon som er open for ulike framføringsmåtar, og det tyske Ensemble Barockin’ gjev oss her ein heilstøypt og tidvis livfull freistnad på å realisera det. Omgrepet realisera kan klinga vel tørt når me talar om å tolka eit musikkstykke. Men i denne samanhengen høver det, av di dette er ein av Bachs mest teoretiske komposisjonssyklusar: Han interesserer augo til musikkteoretikaren like mykje som han gler øyro til musikkestetikaren.
7. mai 1947
Musikalisches Opfer har ein underleg abstrakt venleik. Likevel er bakgrunnen for syklusen uvanleg konkret til Bach å vera. Han består av to fugar for klaver (kalla «ricercar») og éin stor triosonate for traverso, fiolin og basso continuo, i tillegg til ti kanonar, altså stykke der to eller fleire stemmer framfører same melodi. Utgangspunktet for det heile er det såkalla tema regium. Dette få taktar lange «kongelege temaet» fekk Bach presentert under ei reise til Berlin av Fredrik den store personleg, faktisk på denne dagen for 274 år sidan (7. mai 1747).
Kongen ville at Bach, som var kjend som si tids største kontrapunktikar, skulle improvisera ein trestemmig fuge over temaet på klaveret. Det fekk han godt til. Men kongen, som sjølv var ein kompetent fløytespelar, gav seg ikkje. Han ville no høyra ein fuge med seks stemmer. Bach var openbert ikkje heilt nøgd med resultatet: «Eg la fort merke til at det trongst grundigare førebuing for å handsama eit så utmerka tema», skreiv han seinare, og han bestemte seg der og då for å «utarbeida dette retteleg kongelege temaet meir fullkome og gjera det kjent for verda på prent».
Nytt liv
Er det då slik at Bach aldri ville ha komponert sitt musikalske offer om han hadde vore meir nøgd med improvisasjonen sin i palasset utanfor Berlin den maidagen i 1747? Så enkelt er det nok ikkje. Det finst ingen kjelder som seier at han gjorde det spesielt dårleg, så sjølvkritikken var nok heller eit påskot for å kunna publisera samlinga. Ho inneheld då òg langt meir enn klavermusikk.
Historia gjev i alle høve ein ekstra dimensjon når me høyrer cembalisten Francis Jacob spela opningssporet på plata, som – skal me tru Bach – er den «vellukka» trestemmige fugen («Ricercar a 3») han opna improvisasjonsøkta med. Etter å ha lytta gjennom referanseinnspelingar av stykket, merkar eg korleis Jacob får fram dei improvisatoriske trekka ved fugen: Gjennom friske trillar og fri frasering – alt halde i eit roleg, drøymande tempo – gjev han stykket nytt liv.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.