JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Anonyme perler

La Folia Barockorchester gjev liv til løynde musikkskattar frå Dresdens augusteiske gullalder.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3399
20180216
3399
20180216

CD

Anonymus:

Rediscovered Treasures from Dresden

Robin Peter Müller, fiolin; La Folia Barockorchester; konsertmeister: Pia Grutschus. Deutsche Harmonia Mundi 2018

«Den augusteiske gullalderen» blir han gjerne kalla, regjeringsperioden til keisar Augustus kring Kristi fødsel, i tida då litteratur, kunst og arkitektur blømde i Romarriket. Men òg det tyske kurfyrstedømmet Sachsen hadde ein augusteisk gullalder: I tida frå 1697 til 1763 (med eit kort avbrekk under Den store nordiske krigen) herska tre augustar – August I «den sterke», August II og August III – ikkje berre som kurfyrstar over Sachsen, men òg som kongar over Polen. I denne augusteiske tida fekk residensbyen Dresden den forma me kjenner i dag, med storfelt barokkarkitektur som Frauenkirche, Zwinger og Katholische Hofkirche. Og frå heile Europa blei det kjøpt inn kostesame kunststykke av Rembrandt, Vermeer, Tizian og Rafael, måleri som i dag utgjer kjernen til Staatliche Kunstsammlungen Dresden, eit av verdas fremste kunstmuseum.

Ukjende komponistar

Vitjar ein Dresden i vår tid, står praktbygningane frå den augusteiske gullalderen framleis der, og måleria heng på veggene i musea. Annleis er det med musikken frå denne tida, den som gjorde byen til eit musikalsk Mekka i barokktidas Europa. Dresden var i fyrste helvta av 1700-talet kjend for å hysa verdas beste orkester, med eit miljø som trekte komponistar av verdsrang til hoffet.

Men notar blir fyrst til musikk når ein hentar dei ut or arkiva, bles støv av dei og plasserer dei på notestativa til orkestermusikarane. Det er dette La Folia Barockorchester har gjort i samband med det spanande albumet Rediscovered Treasures from Dresden. Her får me høyra fem orkesterverk frå byrjinga av 1700-talet som aldri er spelte inn på plate før. (Så vidt eg veit har dei ikkje vore spelte i det heile sidan barokken.) Alle komposisjonane er anonyme, noko eg tykkjer er spesielt spanande – eg lyttar på ein annan og liksom meir fordomsfri måte når eg ikkje veit kven komponisten er.

Italiensk og fransk

Korleis kling så musikken? Mest alle verka er konsertar for solofiolin og orkester. Spesielt flammande er solostemma i Concerto à 5 obligati i F-dur, som er skriven i ei blanding av italiensk og fransk stil. Den lamenterande andresatsen er smektande italiensk, mykje lik den me kjenner frå Antonio Vivaldi (1678–1741), som var barokkens største fiolinkonsertkomponist. Tredjesatsen byrjar derimot meir fransk, for her spelar heile orkestert fyrst ein «gavotte», ein sirleg og elegant fransk hoffdans. Men det sirlege og elegante kverv snart bort når solofiolinen midt i satsen bryt ut i lynraske variasjonar over gavotten, ein virtuos styrkeprøve La Folia Barockorchesters fiolinsolist Robin Peter Müller består med glans.

I motsetnad til dei slanke fiolinkonsertane læt Concerto for fiolin, 2 oboar, 2 horn, fagott, styrkarar og basso continuo mest bombastisk, med boblande oboar og kraftige støyt frå horna, ikkje ulikt stilen i Georg Friedrich Händels (1685–1759) Water Music. Dette var nok musikk etter August den sterkes smak – kurfyrsten som var kjend for å bøya hestesko med berre hendene og å vippa utanlandske diplomatar av pinnen ved å spenna revkrok med dei.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Anonymus:

Rediscovered Treasures from Dresden

Robin Peter Müller, fiolin; La Folia Barockorchester; konsertmeister: Pia Grutschus. Deutsche Harmonia Mundi 2018

«Den augusteiske gullalderen» blir han gjerne kalla, regjeringsperioden til keisar Augustus kring Kristi fødsel, i tida då litteratur, kunst og arkitektur blømde i Romarriket. Men òg det tyske kurfyrstedømmet Sachsen hadde ein augusteisk gullalder: I tida frå 1697 til 1763 (med eit kort avbrekk under Den store nordiske krigen) herska tre augustar – August I «den sterke», August II og August III – ikkje berre som kurfyrstar over Sachsen, men òg som kongar over Polen. I denne augusteiske tida fekk residensbyen Dresden den forma me kjenner i dag, med storfelt barokkarkitektur som Frauenkirche, Zwinger og Katholische Hofkirche. Og frå heile Europa blei det kjøpt inn kostesame kunststykke av Rembrandt, Vermeer, Tizian og Rafael, måleri som i dag utgjer kjernen til Staatliche Kunstsammlungen Dresden, eit av verdas fremste kunstmuseum.

Ukjende komponistar

Vitjar ein Dresden i vår tid, står praktbygningane frå den augusteiske gullalderen framleis der, og måleria heng på veggene i musea. Annleis er det med musikken frå denne tida, den som gjorde byen til eit musikalsk Mekka i barokktidas Europa. Dresden var i fyrste helvta av 1700-talet kjend for å hysa verdas beste orkester, med eit miljø som trekte komponistar av verdsrang til hoffet.

Men notar blir fyrst til musikk når ein hentar dei ut or arkiva, bles støv av dei og plasserer dei på notestativa til orkestermusikarane. Det er dette La Folia Barockorchester har gjort i samband med det spanande albumet Rediscovered Treasures from Dresden. Her får me høyra fem orkesterverk frå byrjinga av 1700-talet som aldri er spelte inn på plate før. (Så vidt eg veit har dei ikkje vore spelte i det heile sidan barokken.) Alle komposisjonane er anonyme, noko eg tykkjer er spesielt spanande – eg lyttar på ein annan og liksom meir fordomsfri måte når eg ikkje veit kven komponisten er.

Italiensk og fransk

Korleis kling så musikken? Mest alle verka er konsertar for solofiolin og orkester. Spesielt flammande er solostemma i Concerto à 5 obligati i F-dur, som er skriven i ei blanding av italiensk og fransk stil. Den lamenterande andresatsen er smektande italiensk, mykje lik den me kjenner frå Antonio Vivaldi (1678–1741), som var barokkens største fiolinkonsertkomponist. Tredjesatsen byrjar derimot meir fransk, for her spelar heile orkestert fyrst ein «gavotte», ein sirleg og elegant fransk hoffdans. Men det sirlege og elegante kverv snart bort når solofiolinen midt i satsen bryt ut i lynraske variasjonar over gavotten, ein virtuos styrkeprøve La Folia Barockorchesters fiolinsolist Robin Peter Müller består med glans.

I motsetnad til dei slanke fiolinkonsertane læt Concerto for fiolin, 2 oboar, 2 horn, fagott, styrkarar og basso continuo mest bombastisk, med boblande oboar og kraftige støyt frå horna, ikkje ulikt stilen i Georg Friedrich Händels (1685–1759) Water Music. Dette var nok musikk etter August den sterkes smak – kurfyrsten som var kjend for å bøya hestesko med berre hendene og å vippa utanlandske diplomatar av pinnen ved å spenna revkrok med dei.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Juliette (Izïa Higelin) dreg til heimbyen for å besøke familien. Det viser seg at faren ikkje klarer å uttrykkje kjenslene sine, mora har blitt meir eksentrisk enn nokon gong, systera er i ei midtlivskrise, og bestemora har hamna på aldersheim.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Vår Juliette har overraskande tyngde til å vera pakka inn så lett

Brit Aksnes
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis