Anonyme perler
La Folia Barockorchester gjev liv til løynde musikkskattar frå Dresdens augusteiske gullalder.
CD
Anonymus:
Rediscovered Treasures from Dresden
Robin Peter Müller, fiolin; La Folia Barockorchester; konsertmeister: Pia Grutschus. Deutsche Harmonia Mundi 2018
«Den augusteiske gullalderen» blir han gjerne kalla, regjeringsperioden til keisar Augustus kring Kristi fødsel, i tida då litteratur, kunst og arkitektur blømde i Romarriket. Men òg det tyske kurfyrstedømmet Sachsen hadde ein augusteisk gullalder: I tida frå 1697 til 1763 (med eit kort avbrekk under Den store nordiske krigen) herska tre augustar – August I «den sterke», August II og August III – ikkje berre som kurfyrstar over Sachsen, men òg som kongar over Polen. I denne augusteiske tida fekk residensbyen Dresden den forma me kjenner i dag, med storfelt barokkarkitektur som Frauenkirche, Zwinger og Katholische Hofkirche. Og frå heile Europa blei det kjøpt inn kostesame kunststykke av Rembrandt, Vermeer, Tizian og Rafael, måleri som i dag utgjer kjernen til Staatliche Kunstsammlungen Dresden, eit av verdas fremste kunstmuseum.
Ukjende komponistar
Vitjar ein Dresden i vår tid, står praktbygningane frå den augusteiske gullalderen framleis der, og måleria heng på veggene i musea. Annleis er det med musikken frå denne tida, den som gjorde byen til eit musikalsk Mekka i barokktidas Europa. Dresden var i fyrste helvta av 1700-talet kjend for å hysa verdas beste orkester, med eit miljø som trekte komponistar av verdsrang til hoffet.
Men notar blir fyrst til musikk når ein hentar dei ut or arkiva, bles støv av dei og plasserer dei på notestativa til orkestermusikarane. Det er dette La Folia Barockorchester har gjort i samband med det spanande albumet Rediscovered Treasures from Dresden. Her får me høyra fem orkesterverk frå byrjinga av 1700-talet som aldri er spelte inn på plate før. (Så vidt eg veit har dei ikkje vore spelte i det heile sidan barokken.) Alle komposisjonane er anonyme, noko eg tykkjer er spesielt spanande – eg lyttar på ein annan og liksom meir fordomsfri måte når eg ikkje veit kven komponisten er.
Italiensk og fransk
Korleis kling så musikken? Mest alle verka er konsertar for solofiolin og orkester. Spesielt flammande er solostemma i Concerto à 5 obligati i F-dur, som er skriven i ei blanding av italiensk og fransk stil. Den lamenterande andresatsen er smektande italiensk, mykje lik den me kjenner frå Antonio Vivaldi (1678–1741), som var barokkens største fiolinkonsertkomponist. Tredjesatsen byrjar derimot meir fransk, for her spelar heile orkestert fyrst ein «gavotte», ein sirleg og elegant fransk hoffdans. Men det sirlege og elegante kverv snart bort når solofiolinen midt i satsen bryt ut i lynraske variasjonar over gavotten, ein virtuos styrkeprøve La Folia Barockorchesters fiolinsolist Robin Peter Müller består med glans.
I motsetnad til dei slanke fiolinkonsertane læt Concerto for fiolin, 2 oboar, 2 horn, fagott, styrkarar og basso continuo mest bombastisk, med boblande oboar og kraftige støyt frå horna, ikkje ulikt stilen i Georg Friedrich Händels (1685–1759) Water Music. Dette var nok musikk etter August den sterkes smak – kurfyrsten som var kjend for å bøya hestesko med berre hendene og å vippa utanlandske diplomatar av pinnen ved å spenna revkrok med dei.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Anonymus:
Rediscovered Treasures from Dresden
Robin Peter Müller, fiolin; La Folia Barockorchester; konsertmeister: Pia Grutschus. Deutsche Harmonia Mundi 2018
«Den augusteiske gullalderen» blir han gjerne kalla, regjeringsperioden til keisar Augustus kring Kristi fødsel, i tida då litteratur, kunst og arkitektur blømde i Romarriket. Men òg det tyske kurfyrstedømmet Sachsen hadde ein augusteisk gullalder: I tida frå 1697 til 1763 (med eit kort avbrekk under Den store nordiske krigen) herska tre augustar – August I «den sterke», August II og August III – ikkje berre som kurfyrstar over Sachsen, men òg som kongar over Polen. I denne augusteiske tida fekk residensbyen Dresden den forma me kjenner i dag, med storfelt barokkarkitektur som Frauenkirche, Zwinger og Katholische Hofkirche. Og frå heile Europa blei det kjøpt inn kostesame kunststykke av Rembrandt, Vermeer, Tizian og Rafael, måleri som i dag utgjer kjernen til Staatliche Kunstsammlungen Dresden, eit av verdas fremste kunstmuseum.
Ukjende komponistar
Vitjar ein Dresden i vår tid, står praktbygningane frå den augusteiske gullalderen framleis der, og måleria heng på veggene i musea. Annleis er det med musikken frå denne tida, den som gjorde byen til eit musikalsk Mekka i barokktidas Europa. Dresden var i fyrste helvta av 1700-talet kjend for å hysa verdas beste orkester, med eit miljø som trekte komponistar av verdsrang til hoffet.
Men notar blir fyrst til musikk når ein hentar dei ut or arkiva, bles støv av dei og plasserer dei på notestativa til orkestermusikarane. Det er dette La Folia Barockorchester har gjort i samband med det spanande albumet Rediscovered Treasures from Dresden. Her får me høyra fem orkesterverk frå byrjinga av 1700-talet som aldri er spelte inn på plate før. (Så vidt eg veit har dei ikkje vore spelte i det heile sidan barokken.) Alle komposisjonane er anonyme, noko eg tykkjer er spesielt spanande – eg lyttar på ein annan og liksom meir fordomsfri måte når eg ikkje veit kven komponisten er.
Italiensk og fransk
Korleis kling så musikken? Mest alle verka er konsertar for solofiolin og orkester. Spesielt flammande er solostemma i Concerto à 5 obligati i F-dur, som er skriven i ei blanding av italiensk og fransk stil. Den lamenterande andresatsen er smektande italiensk, mykje lik den me kjenner frå Antonio Vivaldi (1678–1741), som var barokkens største fiolinkonsertkomponist. Tredjesatsen byrjar derimot meir fransk, for her spelar heile orkestert fyrst ein «gavotte», ein sirleg og elegant fransk hoffdans. Men det sirlege og elegante kverv snart bort når solofiolinen midt i satsen bryt ut i lynraske variasjonar over gavotten, ein virtuos styrkeprøve La Folia Barockorchesters fiolinsolist Robin Peter Müller består med glans.
I motsetnad til dei slanke fiolinkonsertane læt Concerto for fiolin, 2 oboar, 2 horn, fagott, styrkarar og basso continuo mest bombastisk, med boblande oboar og kraftige støyt frå horna, ikkje ulikt stilen i Georg Friedrich Händels (1685–1759) Water Music. Dette var nok musikk etter August den sterkes smak – kurfyrsten som var kjend for å bøya hestesko med berre hendene og å vippa utanlandske diplomatar av pinnen ved å spenna revkrok med dei.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
SKULE. Kring 1450 måla Isefjordmeisteren Jesu første skuledag i kalktaket i Tuse kyrkje på Jylland. Det ville vore historisk rettare med skriftrullar av papyrus enn bøker av pergament, som prega samtida til kunstnaren.
Foto: Kalkmalerier.dk
Skriveskule ved Nilen
Skrifthistorier: Ottar Grepstad skriv om makta i skrift gjennom tusenår.
Den tyske fotografen og filmskaparen Leni Riefenstahl saman med blant andre Adolf Hitler.
Foto: NTB
Portrett av ei kvinne i flammar
Kvart år får eit knippe filmkritikarar presentera ein utvald film på Tromsø Internasjonale Filmfestival. Eg valde ein dokumentar som etter nok eit gjensyn gjer meg usikker og fascinert.
Bollar til alle – alltid: Her er det sjølvaste Slottet som deler ut 3400 bollar i høve eit kongeleg jubileum.
Foto: Lise Åserud / NTB
Kor mange syrer må til for å lage ein sjokoladebolle?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.
Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.
Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB
– ADHD-diagnosen skal henge høgt
Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?