JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Bachs yndlingselev

Manuel Tomadin spelar Johann Ludwig Krebs på barokke orgel.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2693
20181130
2693
20181130

CD

Johann Ludwig Krebs:

Complete Organ Music

Manuel Tomadin, orgel. Brilliant 2018

Lagnaden til somme geniale kunstnarar var å vera fødd i feil generasjon. Somme var fødde for tidleg – publikum var ikkje mogne for verka deira, dei var for moderne for si tid. Men det finst òg kunstnarar som var fødde for seint. Komponisten som organisten Manuel Tomadin no har spelt inn alle verka av på sju CD-ar, er ein av dei.

Kven har høyrt gjete Johann Ludwig Krebs (1713–1780)? Truleg berre dei som er over gjennomsnittet interesserte i Johann Sebastian Bachs liv, for i Bach-biografiane blir Krebs gjerne nemnd som ein av yndlingselevane hans i Leipzig. I eit vitnemål stadfestar Bach at Krebs har gått i lære hjå han i klaver (som òg omfatta orgel), fiolin, lutt og komposisjon, og han rosar spesielt prestasjonane hans i orgelspel.

Umoderne epigon

Kva meir kunne ein ung organist ynskja seg enn ei slik tilråding frå Bach, som var kjend som Tysklands beste orgelspelar? Lite, skulle ein tru. Problemet var berre at Krebs hadde vore for flink. Han hadde internalisert den kompliserte spele- og komposisjonsstilen til læraren sin så til dei grader at han blei sett på som Bach-epigon. Og endå verre: Han blei oppfatta som umoderne. Hadde Krebs vore fødd 20 år tidlegare, ville alle kyrkjedører stått opne for han. Men sidan han tviheldt på barokk tyngd og aldri greidde å tilpassa seg den lette og galante musikkstilen i andre helvta av 1700-talet, blei lagnaden hans å vandra frå den eine usselt betalte provinsorganiststillinga til den neste.

Originale orgel

For oss i dag har det lite å seia om ein komponist var moderne eller ikkje i samtida, så lenge verka er gode. Og etter å ha lytta gjennom alle CD-ane i Tomadins nye album, kan eg stadfesta at orgelverka til Krebs held imponerande høgt nivå. Dei kan delast inn i to kategoriar: dei som er bundne til koralar (salmar), til dømes koralforspel og koralvariasjonar, og dei som ikkje er det, til dømes triosonatar og toccataar (eller preludium) og fugar.

I dei koralbundne stykka høyrer me solid komposisjonshandverk og stundom geniale innfall. Men verka eg lèt meg riva mest med av, er dei veldige toccataane og fugane – det er desse som minner mest om Bach.

Og Tomadins tolkingar? Sjølv om artikulasjonen hans generelt kunne vore meir variert, særleg i pedalstemma, er framføringane skifterike nok til at eg ikkje går lei spelemåten hans. Og éin ting til når det gjeld variasjon: Det at han spelar på tre originale instrument frå barokken, skaper turvande lydleg avveksling.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Ludwig Krebs:

Complete Organ Music

Manuel Tomadin, orgel. Brilliant 2018

Lagnaden til somme geniale kunstnarar var å vera fødd i feil generasjon. Somme var fødde for tidleg – publikum var ikkje mogne for verka deira, dei var for moderne for si tid. Men det finst òg kunstnarar som var fødde for seint. Komponisten som organisten Manuel Tomadin no har spelt inn alle verka av på sju CD-ar, er ein av dei.

Kven har høyrt gjete Johann Ludwig Krebs (1713–1780)? Truleg berre dei som er over gjennomsnittet interesserte i Johann Sebastian Bachs liv, for i Bach-biografiane blir Krebs gjerne nemnd som ein av yndlingselevane hans i Leipzig. I eit vitnemål stadfestar Bach at Krebs har gått i lære hjå han i klaver (som òg omfatta orgel), fiolin, lutt og komposisjon, og han rosar spesielt prestasjonane hans i orgelspel.

Umoderne epigon

Kva meir kunne ein ung organist ynskja seg enn ei slik tilråding frå Bach, som var kjend som Tysklands beste orgelspelar? Lite, skulle ein tru. Problemet var berre at Krebs hadde vore for flink. Han hadde internalisert den kompliserte spele- og komposisjonsstilen til læraren sin så til dei grader at han blei sett på som Bach-epigon. Og endå verre: Han blei oppfatta som umoderne. Hadde Krebs vore fødd 20 år tidlegare, ville alle kyrkjedører stått opne for han. Men sidan han tviheldt på barokk tyngd og aldri greidde å tilpassa seg den lette og galante musikkstilen i andre helvta av 1700-talet, blei lagnaden hans å vandra frå den eine usselt betalte provinsorganiststillinga til den neste.

Originale orgel

For oss i dag har det lite å seia om ein komponist var moderne eller ikkje i samtida, så lenge verka er gode. Og etter å ha lytta gjennom alle CD-ane i Tomadins nye album, kan eg stadfesta at orgelverka til Krebs held imponerande høgt nivå. Dei kan delast inn i to kategoriar: dei som er bundne til koralar (salmar), til dømes koralforspel og koralvariasjonar, og dei som ikkje er det, til dømes triosonatar og toccataar (eller preludium) og fugar.

I dei koralbundne stykka høyrer me solid komposisjonshandverk og stundom geniale innfall. Men verka eg lèt meg riva mest med av, er dei veldige toccataane og fugane – det er desse som minner mest om Bach.

Og Tomadins tolkingar? Sjølv om artikulasjonen hans generelt kunne vore meir variert, særleg i pedalstemma, er framføringane skifterike nok til at eg ikkje går lei spelemåten hans. Og éin ting til når det gjeld variasjon: Det at han spelar på tre originale instrument frå barokken, skaper turvande lydleg avveksling.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

KommentarSamfunn
Halvor Tjønn

Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.

Tusen dagar med russisk katastrofe

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.

Foto: Thomas Fure / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Mingleklubben for makt og pengar

Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.

Thomas Fure / NTB

Samfunn
Christiane Jordheim Larsen

Utfordrar kjønnsundervisninga

Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.

Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro
Einar Økland heime i Valevåg.

Einar Økland heime i Valevåg.

Foto: Helge Skodvin

Kultur

Samlaren

Einar Økland vil helst høyra noko han ikkje har høyrt før – og så skriv han ein lyrisk tekst som han ikkje visste at han kunne skriva. Deretter held han fram med å samla.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis