Bok, plate, boks
Jeff Tweedy byr på seg sjølv i alle kanalar denne hausten.
Jeff Tweedy då han spelte på New Orleans Jazz and Heritage Festival i mai 2017.
Foto: Amy Harris / AP / NTB
Lydbok
Jeff Tweedy:
How To Write One Song
Penguin
Americana
Wilco:
Summerteeth (Deluxe Edition)
Rhino
Americana
Jeff Tweedy:
Love is the King
DBPM
Du treng ikkje å lese mange sidene av How To Write One Song, haustens bok av Wilco-frontmann Jeff Tweedy, før du forstår at ho dreier seg om så mykje, mykje meir enn det tittelen lovar. Faktisk har forfattaren gode råd å by på for alle som har vurdert å setje av nokre minutt kvar dag til ein eller annan skapande aktivitet, for alle som har lyst til å lage noko. Det er mange.
Mest av alt lèt formålet til å vere å avmytologisere den kreative prosessen, for det nyttar jo ikkje berre å setje seg ned og vente på den store inspirasjonen. Kreativt arbeid krev også si form for disiplin, men Tweedy insisterer på at det ber med seg uventa frukter, sjølv utan den største innsatsen. Det finst rutinar, det finst verktøy, og om du klarar deg fem minutt utan telefonen, er du alt godt i gang, refsar Jeff, litt mildt og litt strengt på ein gong.
Musikalsk identitet
Dei siste dagane har eg gått rundt i bergensgatene med Tweedy på øyra, for How To Write One Song fungerer rett ypparleg som lydbok, lesen av forfattaren sjølv. Dermed har dei uunngåelege refleksjonane hans kasta lys på både Wilco-boksen som kjem ut om ei vekes tid, som eg også har fått lytte til, og soloutgivinga Love Is The King, som Tweedy gav ut for nokre dagar sidan.
Summerteeth (1999), som no kjem i ei utvida deluxe-utgåve, representerte ei ytterlegare utviding av Wilcos musikalske identitet, og fekk romme klassiske, poporkestrale grep, i tillegg til miksen av country og rock som prega Being There (1996), ikkje minst takka vere dåverande medlem Jay Bennett, som då hadde ein prominent plass i bandet, både som musikar og som medkomponist. Fleire av songane på albumet har gått inn i standardrepertoaret i konsertsamanheng, til den grad at det nesten er vanskeleg å tenkje seg Wilco utan dei.
Tweedy hadde prøvd ut fleire av låtane i akustiske soloversjonar på Chicago-klubben Lounge Ax i eit par års tid før Summerteeth kom ut, og boksen som kjem denne hausten, byr på strippa demoversjonar så det held, og eit ruskete, rått, radiosendt konsertopptak frå ein platebutikk i mars 1999. Den kreative prosessen han skildrar i boka, vert illustrert med dette omfattande materialet, og nyutgivinga vert ei påminning om kor sterkt Tweedy skein som låtskrivar då Summerteeth kom ut – han stod fram med ei heilt ny kraft. Plata har halde seg utruleg godt.
Inspirerande
Haustens soloplate frå Tweedy, Love is the King, er til liks med boka laga sidan pandemien kom over oss alle, og er eit produkt av det kreative regimet han innrettar kvardagen sin med, skildra godt i How To Write One Song. Det kviler noko direkte og upretensiøst over songane, og også ein liketil sjarm, i eit strippa, småskeivt countryuttrykk der ein herleg, skeiv elektrisk gitar får romsleg med plass. Albumet er ikkje heilt på nivå med Warm (2018), som ikkje stod tilbake for det Tweedy har laga med Wilco dei siste åra, og vel så det.
Det er ein heilskap i måten Tweedy forvaltar rolla si på, anten han rotar i arkivet, fortel om arbeidet sitt, eller syng sine nye songar, som er forankra i det audmjuke medvitet hans om den plassen han har fått i livet til lesaren og lyttaren, og det er både inspirerande og instruktivt å lytte – til både forteljaren og songaren.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lydbok
Jeff Tweedy:
How To Write One Song
Penguin
Americana
Wilco:
Summerteeth (Deluxe Edition)
Rhino
Americana
Jeff Tweedy:
Love is the King
DBPM
Du treng ikkje å lese mange sidene av How To Write One Song, haustens bok av Wilco-frontmann Jeff Tweedy, før du forstår at ho dreier seg om så mykje, mykje meir enn det tittelen lovar. Faktisk har forfattaren gode råd å by på for alle som har vurdert å setje av nokre minutt kvar dag til ein eller annan skapande aktivitet, for alle som har lyst til å lage noko. Det er mange.
Mest av alt lèt formålet til å vere å avmytologisere den kreative prosessen, for det nyttar jo ikkje berre å setje seg ned og vente på den store inspirasjonen. Kreativt arbeid krev også si form for disiplin, men Tweedy insisterer på at det ber med seg uventa frukter, sjølv utan den største innsatsen. Det finst rutinar, det finst verktøy, og om du klarar deg fem minutt utan telefonen, er du alt godt i gang, refsar Jeff, litt mildt og litt strengt på ein gong.
Musikalsk identitet
Dei siste dagane har eg gått rundt i bergensgatene med Tweedy på øyra, for How To Write One Song fungerer rett ypparleg som lydbok, lesen av forfattaren sjølv. Dermed har dei uunngåelege refleksjonane hans kasta lys på både Wilco-boksen som kjem ut om ei vekes tid, som eg også har fått lytte til, og soloutgivinga Love Is The King, som Tweedy gav ut for nokre dagar sidan.
Summerteeth (1999), som no kjem i ei utvida deluxe-utgåve, representerte ei ytterlegare utviding av Wilcos musikalske identitet, og fekk romme klassiske, poporkestrale grep, i tillegg til miksen av country og rock som prega Being There (1996), ikkje minst takka vere dåverande medlem Jay Bennett, som då hadde ein prominent plass i bandet, både som musikar og som medkomponist. Fleire av songane på albumet har gått inn i standardrepertoaret i konsertsamanheng, til den grad at det nesten er vanskeleg å tenkje seg Wilco utan dei.
Tweedy hadde prøvd ut fleire av låtane i akustiske soloversjonar på Chicago-klubben Lounge Ax i eit par års tid før Summerteeth kom ut, og boksen som kjem denne hausten, byr på strippa demoversjonar så det held, og eit ruskete, rått, radiosendt konsertopptak frå ein platebutikk i mars 1999. Den kreative prosessen han skildrar i boka, vert illustrert med dette omfattande materialet, og nyutgivinga vert ei påminning om kor sterkt Tweedy skein som låtskrivar då Summerteeth kom ut – han stod fram med ei heilt ny kraft. Plata har halde seg utruleg godt.
Inspirerande
Haustens soloplate frå Tweedy, Love is the King, er til liks med boka laga sidan pandemien kom over oss alle, og er eit produkt av det kreative regimet han innrettar kvardagen sin med, skildra godt i How To Write One Song. Det kviler noko direkte og upretensiøst over songane, og også ein liketil sjarm, i eit strippa, småskeivt countryuttrykk der ein herleg, skeiv elektrisk gitar får romsleg med plass. Albumet er ikkje heilt på nivå med Warm (2018), som ikkje stod tilbake for det Tweedy har laga med Wilco dei siste åra, og vel så det.
Det er ein heilskap i måten Tweedy forvaltar rolla si på, anten han rotar i arkivet, fortel om arbeidet sitt, eller syng sine nye songar, som er forankra i det audmjuke medvitet hans om den plassen han har fått i livet til lesaren og lyttaren, og det er både inspirerande og instruktivt å lytte – til både forteljaren og songaren.
Øyvind Vågnes
Øyvind Vågnes er forfattar og fast musikkskribent i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.