Brest i skydekket
Engegårdkvartetten spelar Mozarts «Haydn-kvartettar» med omskifteleg temperament.
Engegårdkvartetten spelar tre av Mozarts «Haydn-kvartettar».
Foto: Espen Mortensen
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
String
Quartets Dedicated to Haydn
Engegårdkvartetten.
LAWO 2019
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) la seg spesielt i selen med desse seks strykekvartettane sine, som han gav ut som opus 10 i Wien i 1785. Han dediserte nemleg samlinga til venen og mentoren Joseph Haydn (1732–1809), som meir enn nokon annan var i stand til å døma den kompositoriske kvaliteten. For Haydn var den klassiske strykekvartettens far; han hadde utvikla denne musikkforma for to fiolinar, éin bratsj og éin cello til den edlaste innan kammermusikken.
Fornuftig samtale
Viset Engegårdkvartetten spelar dette Mozart-opuset på, som har fått namnet «Haydn-kvartettane», lever opp til slik Goethe i 1829 definerte strykekvartettens kompositoriske ideal: «Me høyrer fire fornuftige menneske konversera, meiner å få noko ut av diskusjonen deira og å læra noko om det særmerkte ved instrumenta.» For Engegårdkvartetten, som sidan skipinga i Lofoten i 2006 har avansert til å bli ein av Skandinavias fremste i sitt fag, får verkeleg til musikalske samtalar.
Eit godt døme er fyrstesatsen «Allegro moderato» frå Strykekvartett i nr. 15 i d-moll, KV 421/417b, som er det einaste stykket i moll: I opninga, i det me kallar «hovudtemaet», tek fyrst fyrstefiolinen til orde. Med veik røyst kjem han med ein sørgjeleg bodskap som dei andre instrumenta liksom ikkje fattar alvoret i. For å presisera ser fyrstefiolinen seg difor nøydd til gjenta bodskapen ein oktav høgare, denne gongen i forte («sterkt»). Fyrst no skjønar andrefiolinen kva som står på spel, og snart tek også bratsjen poenget.
Vridande dissonansar
Sistesatsen «Allegretto ma non troppo» i denne d-mollkvartetten er mellom dei mest melankolske på plata. Det er ein variasjonssats med eit musikalsk tema som blir skifterikt repetert i fem omgangar, og der einskildinstrumenta i tur og orden briljerer – jamfør Goethe får me her «læra noko om det særmerkte ved instrumenta». Heldigvis gjev Mozart moll-misera ein lukkeleg slutt, for i dei siste taktane breier ein vonfull durakkord seg, eit parti Engegårdkvartetten spelar med herleg lys og luftig klang.
I det heile syner musikarane på denne plata evna si til å handsama ulike klangtypar, for i overgangane greier dei raskt å etablera nye stemningar. Best høyrer me dette i fyrstesatsen i den såkalla «Dissonanskvartetten», Strykekvartett nr. 19 i C-dur, KV 465. Kontrastane er vedunderlege: Fyrst den rolege «Adagio»-innleiinga, med fiolinane og bratsjen som vrir seg i dissonansar over den drivande cellostemma. Så bresten i skydekket, der alle bryt ut i ein barnleg sorglaus «Allegro».
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Wolfgang Amadeus Mozart:
String
Quartets Dedicated to Haydn
Engegårdkvartetten.
LAWO 2019
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) la seg spesielt i selen med desse seks strykekvartettane sine, som han gav ut som opus 10 i Wien i 1785. Han dediserte nemleg samlinga til venen og mentoren Joseph Haydn (1732–1809), som meir enn nokon annan var i stand til å døma den kompositoriske kvaliteten. For Haydn var den klassiske strykekvartettens far; han hadde utvikla denne musikkforma for to fiolinar, éin bratsj og éin cello til den edlaste innan kammermusikken.
Fornuftig samtale
Viset Engegårdkvartetten spelar dette Mozart-opuset på, som har fått namnet «Haydn-kvartettane», lever opp til slik Goethe i 1829 definerte strykekvartettens kompositoriske ideal: «Me høyrer fire fornuftige menneske konversera, meiner å få noko ut av diskusjonen deira og å læra noko om det særmerkte ved instrumenta.» For Engegårdkvartetten, som sidan skipinga i Lofoten i 2006 har avansert til å bli ein av Skandinavias fremste i sitt fag, får verkeleg til musikalske samtalar.
Eit godt døme er fyrstesatsen «Allegro moderato» frå Strykekvartett i nr. 15 i d-moll, KV 421/417b, som er det einaste stykket i moll: I opninga, i det me kallar «hovudtemaet», tek fyrst fyrstefiolinen til orde. Med veik røyst kjem han med ein sørgjeleg bodskap som dei andre instrumenta liksom ikkje fattar alvoret i. For å presisera ser fyrstefiolinen seg difor nøydd til gjenta bodskapen ein oktav høgare, denne gongen i forte («sterkt»). Fyrst no skjønar andrefiolinen kva som står på spel, og snart tek også bratsjen poenget.
Vridande dissonansar
Sistesatsen «Allegretto ma non troppo» i denne d-mollkvartetten er mellom dei mest melankolske på plata. Det er ein variasjonssats med eit musikalsk tema som blir skifterikt repetert i fem omgangar, og der einskildinstrumenta i tur og orden briljerer – jamfør Goethe får me her «læra noko om det særmerkte ved instrumenta». Heldigvis gjev Mozart moll-misera ein lukkeleg slutt, for i dei siste taktane breier ein vonfull durakkord seg, eit parti Engegårdkvartetten spelar med herleg lys og luftig klang.
I det heile syner musikarane på denne plata evna si til å handsama ulike klangtypar, for i overgangane greier dei raskt å etablera nye stemningar. Best høyrer me dette i fyrstesatsen i den såkalla «Dissonanskvartetten», Strykekvartett nr. 19 i C-dur, KV 465. Kontrastane er vedunderlege: Fyrst den rolege «Adagio»-innleiinga, med fiolinane og bratsjen som vrir seg i dissonansar over den drivande cellostemma. Så bresten i skydekket, der alle bryt ut i ein barnleg sorglaus «Allegro».
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.