JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Cembaloorgiar

Concerto Copenhagen syner korleis Bach frigjorde klaveret frå orkesteret.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Statuen av Johann Sebastian Bach (1685–1750) framføre Thomaskyrkja i Leipzig.

Statuen av Johann Sebastian Bach (1685–1750) framføre Thomaskyrkja i Leipzig.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Statuen av Johann Sebastian Bach (1685–1750) framføre Thomaskyrkja i Leipzig.

Statuen av Johann Sebastian Bach (1685–1750) framføre Thomaskyrkja i Leipzig.

Foto: Sjur Haga Bringeland

2949
20200214
2949
20200214

CD

Johann Sebastian Bach:

Complete Harpsichord Concertos

Concerto Copenhagen; cembalo og leiing: Lars Ulrik Mortensen. CPO 2020

Musikk for klaverinstrument (cembalo eller orgel) åleine fanst det flust av i Johann Sebastian Bachs tid på byrjinga av 1700-talet. Men når klaveret spelte med i orkesteret, var det alltid som akkompagnerande akkordinstrument i bassen. Dette endra seg i andre helvta av 1700-talet, då klaverkonsertar blei vanlege. Bach spelte ei nøkkelrolle i prosessen med å «frigjera» klaveret frå orkesteret, altså ved å la det spela solo andsynes orkesteret: Hans femte «Brandenburg-konsert» frå 1721 har lange, virtuose parti for cembalo åleine, noko som gjer han til den fyrste klaverkonserten i historia. Bach skulle koma til å skriva mange slike konsertar dei neste tiåra, ikkje berre for eitt klaver og orkester, men for to, tre og – i eitt høve – jamvel fire klaver.

Under leiing av cembalisten Lars Ulrik Mortensen har danske Concerto Copenhagen dei siste åra spelt in alle Bach-konsertane, CD-ar som no er samla på eitt femdobbelt album. Tolkingane er mellom dei friskaste eg kjenner til, både når det gjeld dei reine soloprestasjonane og samspelet med strykarane.

Motoren i orkestert

Eitt av dei vakraste stykka er Cembalokonsert i E-dur, BWV 1053, der Bach byrja noko av det wienerklassikarane seinare perfeksjonerte. Høyr berre på innleiinga til fyrstesatsen (utan satsnamn), der cembaloens solomelodi lyfter seg naturleg over orkesteret. Det var denne typen intim dialog J. Haydn og W.A. Mozart streva etter i sine store konsertkomposisjonar.

Andresatsen er ein nøktern «Siciliano», der melodien har ei vedunderleg blanding av søtt og sårt. Cembaloen er her «motoren» i orkesteret, for medan strykarane spelar rolege, punkterte rytmar, driv cembalisten satsen framover med kontinuerlege rekkjer av sekstendelsnotar. Ikkje før i sistesatsen «Allegro» blir cembalostemma verkeleg virtuos, med tonekaskadar som solisten Mortensen veltar organisk fram med briljant fingerteknikk.

Tettare og kvassare

Mange av cembalokonsertane til Bach er omarbeidingar av tidlegare verk. I ei særstilling står likevel Konsert for fire cembaloar i a-moll, BWV 1065 – ikkje berre av di så mange cembaloar er med, men av di originalkomposisjonen er av ein annan komponist, nemleg venetianaren Antonio Vivaldi (1678–1741).

Vivaldis versjon har ein viss italiensk lette ved seg, for han nyttar berre fiolinar som solo. Bachs omarbeiding, derimot, er ein orgie av metallisk cembaloklang, tettare og kvassare enn i noko anna Bach-verk. Likevel unngår Concerto Copenhagen den klanglege stagnasjonen somme andre innspelingar har – hjå danskane er der alltid retning i frasane, uansett kor tung og metta lyden av så mange cembaloar sjølvsagt blir.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Sebastian Bach:

Complete Harpsichord Concertos

Concerto Copenhagen; cembalo og leiing: Lars Ulrik Mortensen. CPO 2020

Musikk for klaverinstrument (cembalo eller orgel) åleine fanst det flust av i Johann Sebastian Bachs tid på byrjinga av 1700-talet. Men når klaveret spelte med i orkesteret, var det alltid som akkompagnerande akkordinstrument i bassen. Dette endra seg i andre helvta av 1700-talet, då klaverkonsertar blei vanlege. Bach spelte ei nøkkelrolle i prosessen med å «frigjera» klaveret frå orkesteret, altså ved å la det spela solo andsynes orkesteret: Hans femte «Brandenburg-konsert» frå 1721 har lange, virtuose parti for cembalo åleine, noko som gjer han til den fyrste klaverkonserten i historia. Bach skulle koma til å skriva mange slike konsertar dei neste tiåra, ikkje berre for eitt klaver og orkester, men for to, tre og – i eitt høve – jamvel fire klaver.

Under leiing av cembalisten Lars Ulrik Mortensen har danske Concerto Copenhagen dei siste åra spelt in alle Bach-konsertane, CD-ar som no er samla på eitt femdobbelt album. Tolkingane er mellom dei friskaste eg kjenner til, både når det gjeld dei reine soloprestasjonane og samspelet med strykarane.

Motoren i orkestert

Eitt av dei vakraste stykka er Cembalokonsert i E-dur, BWV 1053, der Bach byrja noko av det wienerklassikarane seinare perfeksjonerte. Høyr berre på innleiinga til fyrstesatsen (utan satsnamn), der cembaloens solomelodi lyfter seg naturleg over orkesteret. Det var denne typen intim dialog J. Haydn og W.A. Mozart streva etter i sine store konsertkomposisjonar.

Andresatsen er ein nøktern «Siciliano», der melodien har ei vedunderleg blanding av søtt og sårt. Cembaloen er her «motoren» i orkesteret, for medan strykarane spelar rolege, punkterte rytmar, driv cembalisten satsen framover med kontinuerlege rekkjer av sekstendelsnotar. Ikkje før i sistesatsen «Allegro» blir cembalostemma verkeleg virtuos, med tonekaskadar som solisten Mortensen veltar organisk fram med briljant fingerteknikk.

Tettare og kvassare

Mange av cembalokonsertane til Bach er omarbeidingar av tidlegare verk. I ei særstilling står likevel Konsert for fire cembaloar i a-moll, BWV 1065 – ikkje berre av di så mange cembaloar er med, men av di originalkomposisjonen er av ein annan komponist, nemleg venetianaren Antonio Vivaldi (1678–1741).

Vivaldis versjon har ein viss italiensk lette ved seg, for han nyttar berre fiolinar som solo. Bachs omarbeiding, derimot, er ein orgie av metallisk cembaloklang, tettare og kvassare enn i noko anna Bach-verk. Likevel unngår Concerto Copenhagen den klanglege stagnasjonen somme andre innspelingar har – hjå danskane er der alltid retning i frasane, uansett kor tung og metta lyden av så mange cembaloar sjølvsagt blir.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis