JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Den siste flamlendar

Giovanni de Macque teiknar tonebilete av dansande nymfer og fuglar i flukt i madrigalane sine.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Dansande nymfer, slik italienaren Francesco Zuccarelli (1702–1788) såg slike føre seg.

Dansande nymfer, slik italienaren Francesco Zuccarelli (1702–1788) såg slike føre seg.

Dansande nymfer, slik italienaren Francesco Zuccarelli (1702–1788) såg slike føre seg.

Dansande nymfer, slik italienaren Francesco Zuccarelli (1702–1788) såg slike føre seg.

3021
20190125
3021
20190125

CD

Giovanni
de Macque:

Madrigali & Organ Works

Weser
Renaissance;
dir.: Manfred Cordes. CPO 2018

«Den flamske skulen» blir ho kalla, retninga i den vokale renessansemusikken som utvikla seg på byrjinga av 1400-talet i Flandern, området som i dag ligg på både nederlandsk, belgisk og fransk grunn. Stilen sameinar på vedunderleg vis streng polyfoni med uttrykkssterk klang, og påverknaden han i to hundreår hadde på den europeiske kunstmusikken, kan mest ikkje overvurderast. For flamske komponistar kledde dei høgaste musikarstillingane ved europeiske hoff og i katedralar, mellom anna i Venezia, der dei la grunnlaget for ein annan skule, «den venetianske», som i sin tur bana veg for barokkmusikken.

Fiamminghi

Musikken det tyske ensemblet Weser Renaissance spelar på dette albumet, er av ein av dei siste store flamlendarane, eller fiamminghi, som italienarane kalla dei: Giovanni de Macque (1548–1614), som kom til verda i Valenciennes i dagens Frankrike. Han blei utdanna ved hoffkapellet i Wien, var organist i San Luigi dei Francesi, den franske nasjonalkyrkja i Roma, og enda opp som kapellmeister ved hoffet til visekongen av Napoli.

Plata er fint programmert, med femstemmige madrigalar (verdslege vokalkomposisjonar) og reine orgelstykke – dei fyrste vitnar om de Macques evne til ekspressive tonemåleri, dei siste om den grunnlærde klaverstilen hans. Han greier nemleg å modulera til dei fjernaste toneartar utan at det kling kunstla.

Kjølig pust

Kva ligg så i omgrepet «ekspressive tonemåleri»? Det er evna til å understreka handlinga eller konkrete hendingar i librettoen (poesien) musikalsk. Lat oss ta to døme frå CD-en: Eit enkelt eksempel finst i den fyrste madrigalen, Cantan gl’augelli. Le Ninfe menan danz’, der me blir tekne med til det idyllisk-sorglause Arkadia på Peloponnes. «Nymfene dansar i krins og kveikjer hjarta til gjetarane», heiter det ein stad i diktet, noko Macque illustrerer ved brått å skifta til tredelt, valseaktig taktart.

Meir raffinerte tonemåleri finn me i Fuggia la notte, den madrigalen på plata som har vakrast poesi. Her er det ikkje eit mytologisk landskap som blir skildra, men ei landleg morgonstemning med morgonraude. «Og alle fuglar kringom på markene bryt den unge dagens togn», heiter det i diktet. Fuglane, eller rettare sagt flukta til fuglane, høyrer me i den bølgjande melodien i kvinnerøystene, medan den brotne togna er illustrert med stille pausar som blæs som kjølige pustar gjennom musikken.

De Macque er eit ukjent komponistnamn i dag; sjølv hadde eg aldri høyrt om han. Musikken hans er heller ikkje epokegjerande på noko vis, men solid komponert innan sin stil. Og ikkje minst gjev han fine høve til skifterike og fantasifulle tolkingar – dette får songarane i Weser Renaissance godt til, med elegant deklamasjon og klokkerein intonasjon.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Giovanni
de Macque:

Madrigali & Organ Works

Weser
Renaissance;
dir.: Manfred Cordes. CPO 2018

«Den flamske skulen» blir ho kalla, retninga i den vokale renessansemusikken som utvikla seg på byrjinga av 1400-talet i Flandern, området som i dag ligg på både nederlandsk, belgisk og fransk grunn. Stilen sameinar på vedunderleg vis streng polyfoni med uttrykkssterk klang, og påverknaden han i to hundreår hadde på den europeiske kunstmusikken, kan mest ikkje overvurderast. For flamske komponistar kledde dei høgaste musikarstillingane ved europeiske hoff og i katedralar, mellom anna i Venezia, der dei la grunnlaget for ein annan skule, «den venetianske», som i sin tur bana veg for barokkmusikken.

Fiamminghi

Musikken det tyske ensemblet Weser Renaissance spelar på dette albumet, er av ein av dei siste store flamlendarane, eller fiamminghi, som italienarane kalla dei: Giovanni de Macque (1548–1614), som kom til verda i Valenciennes i dagens Frankrike. Han blei utdanna ved hoffkapellet i Wien, var organist i San Luigi dei Francesi, den franske nasjonalkyrkja i Roma, og enda opp som kapellmeister ved hoffet til visekongen av Napoli.

Plata er fint programmert, med femstemmige madrigalar (verdslege vokalkomposisjonar) og reine orgelstykke – dei fyrste vitnar om de Macques evne til ekspressive tonemåleri, dei siste om den grunnlærde klaverstilen hans. Han greier nemleg å modulera til dei fjernaste toneartar utan at det kling kunstla.

Kjølig pust

Kva ligg så i omgrepet «ekspressive tonemåleri»? Det er evna til å understreka handlinga eller konkrete hendingar i librettoen (poesien) musikalsk. Lat oss ta to døme frå CD-en: Eit enkelt eksempel finst i den fyrste madrigalen, Cantan gl’augelli. Le Ninfe menan danz’, der me blir tekne med til det idyllisk-sorglause Arkadia på Peloponnes. «Nymfene dansar i krins og kveikjer hjarta til gjetarane», heiter det ein stad i diktet, noko Macque illustrerer ved brått å skifta til tredelt, valseaktig taktart.

Meir raffinerte tonemåleri finn me i Fuggia la notte, den madrigalen på plata som har vakrast poesi. Her er det ikkje eit mytologisk landskap som blir skildra, men ei landleg morgonstemning med morgonraude. «Og alle fuglar kringom på markene bryt den unge dagens togn», heiter det i diktet. Fuglane, eller rettare sagt flukta til fuglane, høyrer me i den bølgjande melodien i kvinnerøystene, medan den brotne togna er illustrert med stille pausar som blæs som kjølige pustar gjennom musikken.

De Macque er eit ukjent komponistnamn i dag; sjølv hadde eg aldri høyrt om han. Musikken hans er heller ikkje epokegjerande på noko vis, men solid komponert innan sin stil. Og ikkje minst gjev han fine høve til skifterike og fantasifulle tolkingar – dette får songarane i Weser Renaissance godt til, med elegant deklamasjon og klokkerein intonasjon.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis