Den svenske Mozart
Joseph Martin Kraus var ein oppdatert tonekunstnar.
Den tysk-svenske komponisten Joseph Martin Kraus (1756–1792), her som student i 1775.
CD
Joseph Martin Kraus:
Instrumental- og vokalmusikk
Simone Kermes og Chantal Santon, sopran, mfl., Schuppanzigh Quartett, L’arte del mondo; dir.: Werner Ehrhardt. Capriccio 2019
«Den gustavianske klassisismen», kallar tyskarane han, den vitskaplege og kulturelle blømingstida i Sverige under Gustav III, då Stockholm fekk aukenamnet «Nordens Paris». Kongen grunnla mykje, mellom anna Svenska Akademien og Kungliga Operan, og det var under ein maskerade i operaen han blei myrda med eit pistolskot i ryggen – dei stendige freistnadane hans på å styrka kongemakta på kostnad av adelen, hadde skaffa han mange fiendar.
Av dei mange diktarane, kunstnarane og musikarane Gustav var patron for, er vel Carl Michael Bellman den mest kjende i dag. Men òg frå utlandet strøymde talenta til. Mellom dei var tyskaren som skulle bli ein av Bellmans beste vener, komponisten Joseph Martin Kraus, som busette seg i Stockholm i 1778. At Kraus blir kalla «Den svenske Mozart» har å gjera med både årstal – Kraus blei fødd same året og døydde eitt år etter Mozart – og at fleire av verka hans ligg wienerklassikaren stilistisk nær.
Det sistnemnde gjev denne nye CD-boksen fleire fine døme på. Ingen av dei fem albuma i boksen er nye. Men sidan Kraus er eit såpass ukjent namn i klassiskverda, byr han likevel på mykje nytt for dei fleste, inkludert meg. Kvaliteten på framføringane, som er ved ulike tidlegmusikkensemble og -solistar, er gjennomgåande god.
Intermesso og kantatar
Korleis skal me karakterisera Kraus’ komposisjonar? Å redusera han til Mozart-epigon har ingen ting føre seg, for verka syner mange slags påverknadar. Inntrykka skaffa han seg mellom anna gjennom ei fireårig danningsreise svenskekongen finansierte for han frå 1782 til 1786. Denne turen gjennom England, Frankrike, Italia, Tyskland og Austerrike gjorde han stilistisk «up to date». I Austerrike fekk han personleg møta idola sine: Gluck, den store ballett- og operareformatoren, og Haydn, mannen som definerte wienerklassisismens nye strykekvartett og symfoni.
CD 1 inneheld fire intermesso som Kraus truleg komponerte til Gustav III etter heimkoma i 1786. Ariane og ballettane har Glucks vedunderlege lette ved seg, med rokokkoornament kombinerte med tidlegklassisismens klåre, songelge melodiar. CD 2 er den mest virtuose, med Kraus’ fire italienske solokantatar for sopran og orkester. Dei toler absolutt samanlikning med Mozarts stykke av same type. For sjølv om ariane vantar noko av den mozartske sødmen, er det noko uforfalska italiensk over melodikken. At kantatane sjeldan blir framførte, har òg med det tekniske å gjera: Dei er fordømt vrine å synga, noko som ikkje ser ut til å sjenera den tyske sopranen Simone Kermes. Ho gyv laus på dei villaste koloraturariane og får det – med nokre få unntak når det gjeld intonasjonen på topptonane – perfekt til.
Symfoniar og kammermusikk
CD 2 og 3 gjev oss Kraus’ symfoniar – både her og på dei to føregåande spelar det tyske orkesteret L’arte del mondo med varm, livfull klang og elegant frasering. Generelt har symfoniane mykje Haydn i seg, som «Andante»-innleiinga i Symfoni i D-dur, VB 146, med tilnamnet «Kyrkjesymfonien». Men den snøgge andresatsen «Allegro» er annleis, i ein lærd stil som minner om Händels Concerti grossi. Når det gjeld varieringa og utviklinga av dei musikalske temaa, som er så viktig hjå Haydn, når ikkje Kraus heilt opp. Men mangelen på temautvikling kompenserer han gjennom hugnadsfull variasjon i instrumentering og dynamikk. Og kvar er Mozart i dette? Den snøgge sistesatsen i Symfoni i ciss-moll, VB 140, har dramatiske kvalitetar av slaget me finn i Mozarts siste symfoniar og i dei mørkaste partia av meisteroperaen Don Giovanni.
Kraus’ kammermusikk får me på CD 5, spelt av gruppa eg kjenner som ypparlege Haydn-tolkarar, Schuppanzigh Quartett frå Köln. Mest imponert er eg over kvintetten for strykekvartett og 1700-talets fremste moteinstrument, tverrfløyta. Her maktar Kraus nemleg å veksla elegant mellom soloparti, der dei speletekniske spesialitetane til fløyta blir kultiverte, og tuttiparti (stadane som involverer heile ensemblet), der dei ulike instrumenta blir handsama likeverdig.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Joseph Martin Kraus:
Instrumental- og vokalmusikk
Simone Kermes og Chantal Santon, sopran, mfl., Schuppanzigh Quartett, L’arte del mondo; dir.: Werner Ehrhardt. Capriccio 2019
«Den gustavianske klassisismen», kallar tyskarane han, den vitskaplege og kulturelle blømingstida i Sverige under Gustav III, då Stockholm fekk aukenamnet «Nordens Paris». Kongen grunnla mykje, mellom anna Svenska Akademien og Kungliga Operan, og det var under ein maskerade i operaen han blei myrda med eit pistolskot i ryggen – dei stendige freistnadane hans på å styrka kongemakta på kostnad av adelen, hadde skaffa han mange fiendar.
Av dei mange diktarane, kunstnarane og musikarane Gustav var patron for, er vel Carl Michael Bellman den mest kjende i dag. Men òg frå utlandet strøymde talenta til. Mellom dei var tyskaren som skulle bli ein av Bellmans beste vener, komponisten Joseph Martin Kraus, som busette seg i Stockholm i 1778. At Kraus blir kalla «Den svenske Mozart» har å gjera med både årstal – Kraus blei fødd same året og døydde eitt år etter Mozart – og at fleire av verka hans ligg wienerklassikaren stilistisk nær.
Det sistnemnde gjev denne nye CD-boksen fleire fine døme på. Ingen av dei fem albuma i boksen er nye. Men sidan Kraus er eit såpass ukjent namn i klassiskverda, byr han likevel på mykje nytt for dei fleste, inkludert meg. Kvaliteten på framføringane, som er ved ulike tidlegmusikkensemble og -solistar, er gjennomgåande god.
Intermesso og kantatar
Korleis skal me karakterisera Kraus’ komposisjonar? Å redusera han til Mozart-epigon har ingen ting føre seg, for verka syner mange slags påverknadar. Inntrykka skaffa han seg mellom anna gjennom ei fireårig danningsreise svenskekongen finansierte for han frå 1782 til 1786. Denne turen gjennom England, Frankrike, Italia, Tyskland og Austerrike gjorde han stilistisk «up to date». I Austerrike fekk han personleg møta idola sine: Gluck, den store ballett- og operareformatoren, og Haydn, mannen som definerte wienerklassisismens nye strykekvartett og symfoni.
CD 1 inneheld fire intermesso som Kraus truleg komponerte til Gustav III etter heimkoma i 1786. Ariane og ballettane har Glucks vedunderlege lette ved seg, med rokokkoornament kombinerte med tidlegklassisismens klåre, songelge melodiar. CD 2 er den mest virtuose, med Kraus’ fire italienske solokantatar for sopran og orkester. Dei toler absolutt samanlikning med Mozarts stykke av same type. For sjølv om ariane vantar noko av den mozartske sødmen, er det noko uforfalska italiensk over melodikken. At kantatane sjeldan blir framførte, har òg med det tekniske å gjera: Dei er fordømt vrine å synga, noko som ikkje ser ut til å sjenera den tyske sopranen Simone Kermes. Ho gyv laus på dei villaste koloraturariane og får det – med nokre få unntak når det gjeld intonasjonen på topptonane – perfekt til.
Symfoniar og kammermusikk
CD 2 og 3 gjev oss Kraus’ symfoniar – både her og på dei to føregåande spelar det tyske orkesteret L’arte del mondo med varm, livfull klang og elegant frasering. Generelt har symfoniane mykje Haydn i seg, som «Andante»-innleiinga i Symfoni i D-dur, VB 146, med tilnamnet «Kyrkjesymfonien». Men den snøgge andresatsen «Allegro» er annleis, i ein lærd stil som minner om Händels Concerti grossi. Når det gjeld varieringa og utviklinga av dei musikalske temaa, som er så viktig hjå Haydn, når ikkje Kraus heilt opp. Men mangelen på temautvikling kompenserer han gjennom hugnadsfull variasjon i instrumentering og dynamikk. Og kvar er Mozart i dette? Den snøgge sistesatsen i Symfoni i ciss-moll, VB 140, har dramatiske kvalitetar av slaget me finn i Mozarts siste symfoniar og i dei mørkaste partia av meisteroperaen Don Giovanni.
Kraus’ kammermusikk får me på CD 5, spelt av gruppa eg kjenner som ypparlege Haydn-tolkarar, Schuppanzigh Quartett frå Köln. Mest imponert er eg over kvintetten for strykekvartett og 1700-talets fremste moteinstrument, tverrfløyta. Her maktar Kraus nemleg å veksla elegant mellom soloparti, der dei speletekniske spesialitetane til fløyta blir kultiverte, og tuttiparti (stadane som involverer heile ensemblet), der dei ulike instrumenta blir handsama likeverdig.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.