JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Feilslått

Gaspare Torellis canzonetta-samling fortener ei betre innspeling.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Gaspare Torelli budde i den norditalienske byen Padova. Utsnitt frå måleriet  «Il Pra della Valle in Padova» frå 1740-talet av Canaletto (1697–1768).

Gaspare Torelli budde i den norditalienske byen Padova. Utsnitt frå måleriet «Il Pra della Valle in Padova» frå 1740-talet av Canaletto (1697–1768).

Gaspare Torelli budde i den norditalienske byen Padova. Utsnitt frå måleriet  «Il Pra della Valle in Padova» frå 1740-talet av Canaletto (1697–1768).

Gaspare Torelli budde i den norditalienske byen Padova. Utsnitt frå måleriet «Il Pra della Valle in Padova» frå 1740-talet av Canaletto (1697–1768).

2998
20210521
2998
20210521

CD

Gaspare Torelli:

Amorose Faville

Armoniosoincanto; dir.: Franco Radicchia. Brilliant Classics 2021.

Italienaren Gaspare Torelli (1572 til kring 1613) må ikkje forvekslast med landsmannen Giuseppe Torelli, som er kjend for å ha utvikla fiolinkonserten som komposisjonsform kring 1700. Den fyrstnemnde, Gaspare Torelli, utvikla derimot ikkje noka komposisjonsform og er i grunnen ikkje kjend for noko (eller nokon) som helst.

Dette skal ikkje han lastast for – alle komponistar kan ikkje vera like banebrytande og kjende. I røynda var mange ukjende tonekunstnarar som stod trygt innanfor sin stilistiske tradisjon, ganske dugande; dei hadde jo høve til å byggja på og perfeksjonera det eksisterande. Og det Gaspare Torelli bygde på, var den italienske canzonetta-tradisjonen, slik han stod fram i overgangen mellom renessansen og barokken.

Prisverdig

Denne fleirstemmige, kompositorisk litt upretensiøse visetypen er det me høyrer i samlinga Amorose Faville. Il quarto libro delle canzonette a tre voci, som er sett saman av 22 trestemte songar. Berre eitt eksemplar av notane, som kom ut i Venezia i 1608, er bevart (i Kassel i Tyskland).

Det er prisverdig av det italienske vokalensemblet Armoniosoincanto å lyfta fram slike ukjende klangar. Me får slik eit interessant innblikk i den «vanlege» musikkpraksisen i Nord-Italia kring 1600, noko som set «uvanlege» komponistar som den samtidige Claudio Monteverdi i perspektiv. Albumet kan likevel ikkje tilrådast: Det er ikkje verka, men framføringa som ikkje held mål.

Veneto-dialekt

Gaspare Torelli blei fødd i småbyen Sansepolcro i Toscana, men levde mesteparten av livet i storbyen Padova i Veneto. Han var ikkje berre komponist og poet, men òg forfattar av lærebøker i italiensk grammatikk. At han interesserte seg for italienske dialektar, merkar me på songtekstane, som stundom er på brei Veneto-dialekt (du treng ikkje å kunna mykje italiensk for å høyra kor karakteristisk det kling). Stykka er strofisk komponerte, det vil seia at alle strofene i diktet har same melodi. Desse melodiane er livfulle og imiterer stundom det som blir sagt i teksten – til dømes der det er tale om elva Tiberen og dei tre melodiane bylgjer mot kvarande med lange, trinnvise noterekkjer. Slike «triks» er enkle, men effektfulle.

Men så var det altså framføringa. Ho er på det beste keisam, på det verste smertefull for alle med nokolunde gehør. Songane er altså strofiske, med gjentekne melodiar. Dette inneber i seg sjølv ein latent monotoni, noko gode barokksongarar bøter på ved å pynta repetisjonane med små variasjonar. Songarane i Armoniosoincanto syng derimot fantasilaust rett frå notane. Klangleg bommar dei òg på stilen, mellom anna ved å bruka snøgg vibrato på dei lange tonane. Men verst av alt: Mange stader syng dei skjerande surt. Høyrer dei ikkje dette sjølv?

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Gaspare Torelli:

Amorose Faville

Armoniosoincanto; dir.: Franco Radicchia. Brilliant Classics 2021.

Italienaren Gaspare Torelli (1572 til kring 1613) må ikkje forvekslast med landsmannen Giuseppe Torelli, som er kjend for å ha utvikla fiolinkonserten som komposisjonsform kring 1700. Den fyrstnemnde, Gaspare Torelli, utvikla derimot ikkje noka komposisjonsform og er i grunnen ikkje kjend for noko (eller nokon) som helst.

Dette skal ikkje han lastast for – alle komponistar kan ikkje vera like banebrytande og kjende. I røynda var mange ukjende tonekunstnarar som stod trygt innanfor sin stilistiske tradisjon, ganske dugande; dei hadde jo høve til å byggja på og perfeksjonera det eksisterande. Og det Gaspare Torelli bygde på, var den italienske canzonetta-tradisjonen, slik han stod fram i overgangen mellom renessansen og barokken.

Prisverdig

Denne fleirstemmige, kompositorisk litt upretensiøse visetypen er det me høyrer i samlinga Amorose Faville. Il quarto libro delle canzonette a tre voci, som er sett saman av 22 trestemte songar. Berre eitt eksemplar av notane, som kom ut i Venezia i 1608, er bevart (i Kassel i Tyskland).

Det er prisverdig av det italienske vokalensemblet Armoniosoincanto å lyfta fram slike ukjende klangar. Me får slik eit interessant innblikk i den «vanlege» musikkpraksisen i Nord-Italia kring 1600, noko som set «uvanlege» komponistar som den samtidige Claudio Monteverdi i perspektiv. Albumet kan likevel ikkje tilrådast: Det er ikkje verka, men framføringa som ikkje held mål.

Veneto-dialekt

Gaspare Torelli blei fødd i småbyen Sansepolcro i Toscana, men levde mesteparten av livet i storbyen Padova i Veneto. Han var ikkje berre komponist og poet, men òg forfattar av lærebøker i italiensk grammatikk. At han interesserte seg for italienske dialektar, merkar me på songtekstane, som stundom er på brei Veneto-dialekt (du treng ikkje å kunna mykje italiensk for å høyra kor karakteristisk det kling). Stykka er strofisk komponerte, det vil seia at alle strofene i diktet har same melodi. Desse melodiane er livfulle og imiterer stundom det som blir sagt i teksten – til dømes der det er tale om elva Tiberen og dei tre melodiane bylgjer mot kvarande med lange, trinnvise noterekkjer. Slike «triks» er enkle, men effektfulle.

Men så var det altså framføringa. Ho er på det beste keisam, på det verste smertefull for alle med nokolunde gehør. Songane er altså strofiske, med gjentekne melodiar. Dette inneber i seg sjølv ein latent monotoni, noko gode barokksongarar bøter på ved å pynta repetisjonane med små variasjonar. Songarane i Armoniosoincanto syng derimot fantasilaust rett frå notane. Klangleg bommar dei òg på stilen, mellom anna ved å bruka snøgg vibrato på dei lange tonane. Men verst av alt: Mange stader syng dei skjerande surt. Høyrer dei ikkje dette sjølv?

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis