Feilslått
Gaspare Torellis canzonetta-samling fortener ei betre innspeling.
Gaspare Torelli budde i den norditalienske byen Padova. Utsnitt frå måleriet «Il Pra della Valle in Padova» frå 1740-talet av Canaletto (1697–1768).
CD
Gaspare Torelli:
Amorose Faville
Armoniosoincanto; dir.: Franco Radicchia. Brilliant Classics 2021.
Italienaren Gaspare Torelli (1572 til kring 1613) må ikkje forvekslast med landsmannen Giuseppe Torelli, som er kjend for å ha utvikla fiolinkonserten som komposisjonsform kring 1700. Den fyrstnemnde, Gaspare Torelli, utvikla derimot ikkje noka komposisjonsform og er i grunnen ikkje kjend for noko (eller nokon) som helst.
Dette skal ikkje han lastast for – alle komponistar kan ikkje vera like banebrytande og kjende. I røynda var mange ukjende tonekunstnarar som stod trygt innanfor sin stilistiske tradisjon, ganske dugande; dei hadde jo høve til å byggja på og perfeksjonera det eksisterande. Og det Gaspare Torelli bygde på, var den italienske canzonetta-tradisjonen, slik han stod fram i overgangen mellom renessansen og barokken.
Prisverdig
Denne fleirstemmige, kompositorisk litt upretensiøse visetypen er det me høyrer i samlinga Amorose Faville. Il quarto libro delle canzonette a tre voci, som er sett saman av 22 trestemte songar. Berre eitt eksemplar av notane, som kom ut i Venezia i 1608, er bevart (i Kassel i Tyskland).
Det er prisverdig av det italienske vokalensemblet Armoniosoincanto å lyfta fram slike ukjende klangar. Me får slik eit interessant innblikk i den «vanlege» musikkpraksisen i Nord-Italia kring 1600, noko som set «uvanlege» komponistar som den samtidige Claudio Monteverdi i perspektiv. Albumet kan likevel ikkje tilrådast: Det er ikkje verka, men framføringa som ikkje held mål.
Veneto-dialekt
Gaspare Torelli blei fødd i småbyen Sansepolcro i Toscana, men levde mesteparten av livet i storbyen Padova i Veneto. Han var ikkje berre komponist og poet, men òg forfattar av lærebøker i italiensk grammatikk. At han interesserte seg for italienske dialektar, merkar me på songtekstane, som stundom er på brei Veneto-dialekt (du treng ikkje å kunna mykje italiensk for å høyra kor karakteristisk det kling). Stykka er strofisk komponerte, det vil seia at alle strofene i diktet har same melodi. Desse melodiane er livfulle og imiterer stundom det som blir sagt i teksten – til dømes der det er tale om elva Tiberen og dei tre melodiane bylgjer mot kvarande med lange, trinnvise noterekkjer. Slike «triks» er enkle, men effektfulle.
Men så var det altså framføringa. Ho er på det beste keisam, på det verste smertefull for alle med nokolunde gehør. Songane er altså strofiske, med gjentekne melodiar. Dette inneber i seg sjølv ein latent monotoni, noko gode barokksongarar bøter på ved å pynta repetisjonane med små variasjonar. Songarane i Armoniosoincanto syng derimot fantasilaust rett frå notane. Klangleg bommar dei òg på stilen, mellom anna ved å bruka snøgg vibrato på dei lange tonane. Men verst av alt: Mange stader syng dei skjerande surt. Høyrer dei ikkje dette sjølv?
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Gaspare Torelli:
Amorose Faville
Armoniosoincanto; dir.: Franco Radicchia. Brilliant Classics 2021.
Italienaren Gaspare Torelli (1572 til kring 1613) må ikkje forvekslast med landsmannen Giuseppe Torelli, som er kjend for å ha utvikla fiolinkonserten som komposisjonsform kring 1700. Den fyrstnemnde, Gaspare Torelli, utvikla derimot ikkje noka komposisjonsform og er i grunnen ikkje kjend for noko (eller nokon) som helst.
Dette skal ikkje han lastast for – alle komponistar kan ikkje vera like banebrytande og kjende. I røynda var mange ukjende tonekunstnarar som stod trygt innanfor sin stilistiske tradisjon, ganske dugande; dei hadde jo høve til å byggja på og perfeksjonera det eksisterande. Og det Gaspare Torelli bygde på, var den italienske canzonetta-tradisjonen, slik han stod fram i overgangen mellom renessansen og barokken.
Prisverdig
Denne fleirstemmige, kompositorisk litt upretensiøse visetypen er det me høyrer i samlinga Amorose Faville. Il quarto libro delle canzonette a tre voci, som er sett saman av 22 trestemte songar. Berre eitt eksemplar av notane, som kom ut i Venezia i 1608, er bevart (i Kassel i Tyskland).
Det er prisverdig av det italienske vokalensemblet Armoniosoincanto å lyfta fram slike ukjende klangar. Me får slik eit interessant innblikk i den «vanlege» musikkpraksisen i Nord-Italia kring 1600, noko som set «uvanlege» komponistar som den samtidige Claudio Monteverdi i perspektiv. Albumet kan likevel ikkje tilrådast: Det er ikkje verka, men framføringa som ikkje held mål.
Veneto-dialekt
Gaspare Torelli blei fødd i småbyen Sansepolcro i Toscana, men levde mesteparten av livet i storbyen Padova i Veneto. Han var ikkje berre komponist og poet, men òg forfattar av lærebøker i italiensk grammatikk. At han interesserte seg for italienske dialektar, merkar me på songtekstane, som stundom er på brei Veneto-dialekt (du treng ikkje å kunna mykje italiensk for å høyra kor karakteristisk det kling). Stykka er strofisk komponerte, det vil seia at alle strofene i diktet har same melodi. Desse melodiane er livfulle og imiterer stundom det som blir sagt i teksten – til dømes der det er tale om elva Tiberen og dei tre melodiane bylgjer mot kvarande med lange, trinnvise noterekkjer. Slike «triks» er enkle, men effektfulle.
Men så var det altså framføringa. Ho er på det beste keisam, på det verste smertefull for alle med nokolunde gehør. Songane er altså strofiske, med gjentekne melodiar. Dette inneber i seg sjølv ein latent monotoni, noko gode barokksongarar bøter på ved å pynta repetisjonane med små variasjonar. Songarane i Armoniosoincanto syng derimot fantasilaust rett frå notane. Klangleg bommar dei òg på stilen, mellom anna ved å bruka snøgg vibrato på dei lange tonane. Men verst av alt: Mange stader syng dei skjerande surt. Høyrer dei ikkje dette sjølv?
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.
Foto: Christiane Jordheim Larsen
Alle auge på Grønland
NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk.
Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.
Foto frå filmen
Filmglede
Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.
Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.
Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Framandspråka forsvinn
Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.
Teikning: May Linn Clement
Forgard i nord
Kan USA kome til å ta over Grønland med makt?
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.
Foto: Agnete Brun / NRK
Ikkje alt er politikk
Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.