«Den fordømde hornisten!»
Simon Cellan Jones’ Eroica er den beste Beethoven-filmen.
DVD
Ludwig van Beethoven (musikk):
Eroica. The day that changed music forever
Simon Cellan Jones, regi; Orchestre Révolutionnaire et Romantique; dir.: John Eliot Gardiner.
BBC/Opus Arte 2003
Ein spelefilm om ein symfoni, der heile det timelange stykket blir framført, og der handlinga går føre seg på éin dag i eitt rom – kan det fungera? I regissøren Simon Cellan Jones’ Eroica. The day that changed music forever frå 2003 gjer det det, noko som har fleire grunnar.
For det fyrste er det musikken sjølv, Beethovens skilsetjande Symfoni nr. 3 i Ess-dur, op. 55. For det andre er det filmplottet, som skildrar urframføringa utan å ty til overdrivingar. Og for det tredje er det musikkframføringa, der det kostymerte Orchestre Révolutionnaire et Romantique framfører musikken slik skikken var kring 1800. Dette inneber mellom anna at orkesteret ikkje blir leia av ein dirigent, men at konsertmeisteren (fyrstefiolinisten) kommuniserer med orkesteret med fiolinbogen medan han spelar.
Bonapartes fall
Beethovens tredje symfoni kallar me «Eroica», «Den heroiske». Men opphavleg heitte han «Bonaparte» og var dedisert til Napoleon, som komponisten håpa ville frigjera austerrikarane frå adelsåket. Ovundringa gjekk brått over i 1804 då Napoleon krona seg sjølv til keisar. «Så er då heller ikkje han noko anna enn eit vanleg menneske!» utbraut komponisten då han fekk høyra det, og raderte ut namnet «Bonaparte» på tittelsida til symfonipartituret – så hardt at papiret gav etter. Den nye tittelen blei «Heroisk symfoni for å feira minnet om ein stor mann».
Urframføringa som blir skildra i filmen, gjekk føre seg sommaren 1804. Då møtte eit eksklusivt utval austerrikske aristokratar opp i musikksalen i fyrst Lobkowitz’ barokke bypalass i Wien. (Er du i Wien, kan du vitja salen, som i dag er del av Austerrikes teatermuseum). Somme av dei såg geniet i Beethoven – verket skulle koma til å markera byrjinga på det ein kallar den store romantiske symfonitradisjonen. Men andre frammøtte irriterte seg, for «Eroica» baud på akkordar så dissonerande at dei må ha låte som byggjeplasslarm. Dessutan var han uhorveleg lang til symfoni å vera. (Ei jamføring: For oss som er vande med spelefilmar på kring to timar, ville «Eroica» tilsvara ein seks timar lang film.)
Gyseleg falskt
Men òg musikarane sleit med symfonien, noko som blir skildra på kosteleg måte i filmen. Profesjonelle som dei er, peiser dei på og spelar nøyaktig det som står i notane. Når hornisten kjem med ein uventa melodiinnsats, kan ikkje eingong Beethovens elev halda seg, og ropar: «Den fordømde hornisten! Kan han ikkje telja (taktar)? Det kling jo gyseleg falskt!»
Det tok lang tid før Beethoven tilgav eleven denne reaksjonen, som – til liks med alle viktige andre hendingar i filmen – har rot i historiske skildringar av urframføringa. Det er dette som gjer «Eroica»-filmen til noko meir enn den typen fantasifulle kostymedrama komponistfilmar som oftast er.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
DVD
Ludwig van Beethoven (musikk):
Eroica. The day that changed music forever
Simon Cellan Jones, regi; Orchestre Révolutionnaire et Romantique; dir.: John Eliot Gardiner.
BBC/Opus Arte 2003
Ein spelefilm om ein symfoni, der heile det timelange stykket blir framført, og der handlinga går føre seg på éin dag i eitt rom – kan det fungera? I regissøren Simon Cellan Jones’ Eroica. The day that changed music forever frå 2003 gjer det det, noko som har fleire grunnar.
For det fyrste er det musikken sjølv, Beethovens skilsetjande Symfoni nr. 3 i Ess-dur, op. 55. For det andre er det filmplottet, som skildrar urframføringa utan å ty til overdrivingar. Og for det tredje er det musikkframføringa, der det kostymerte Orchestre Révolutionnaire et Romantique framfører musikken slik skikken var kring 1800. Dette inneber mellom anna at orkesteret ikkje blir leia av ein dirigent, men at konsertmeisteren (fyrstefiolinisten) kommuniserer med orkesteret med fiolinbogen medan han spelar.
Bonapartes fall
Beethovens tredje symfoni kallar me «Eroica», «Den heroiske». Men opphavleg heitte han «Bonaparte» og var dedisert til Napoleon, som komponisten håpa ville frigjera austerrikarane frå adelsåket. Ovundringa gjekk brått over i 1804 då Napoleon krona seg sjølv til keisar. «Så er då heller ikkje han noko anna enn eit vanleg menneske!» utbraut komponisten då han fekk høyra det, og raderte ut namnet «Bonaparte» på tittelsida til symfonipartituret – så hardt at papiret gav etter. Den nye tittelen blei «Heroisk symfoni for å feira minnet om ein stor mann».
Urframføringa som blir skildra i filmen, gjekk føre seg sommaren 1804. Då møtte eit eksklusivt utval austerrikske aristokratar opp i musikksalen i fyrst Lobkowitz’ barokke bypalass i Wien. (Er du i Wien, kan du vitja salen, som i dag er del av Austerrikes teatermuseum). Somme av dei såg geniet i Beethoven – verket skulle koma til å markera byrjinga på det ein kallar den store romantiske symfonitradisjonen. Men andre frammøtte irriterte seg, for «Eroica» baud på akkordar så dissonerande at dei må ha låte som byggjeplasslarm. Dessutan var han uhorveleg lang til symfoni å vera. (Ei jamføring: For oss som er vande med spelefilmar på kring to timar, ville «Eroica» tilsvara ein seks timar lang film.)
Gyseleg falskt
Men òg musikarane sleit med symfonien, noko som blir skildra på kosteleg måte i filmen. Profesjonelle som dei er, peiser dei på og spelar nøyaktig det som står i notane. Når hornisten kjem med ein uventa melodiinnsats, kan ikkje eingong Beethovens elev halda seg, og ropar: «Den fordømde hornisten! Kan han ikkje telja (taktar)? Det kling jo gyseleg falskt!»
Det tok lang tid før Beethoven tilgav eleven denne reaksjonen, som – til liks med alle viktige andre hendingar i filmen – har rot i historiske skildringar av urframføringa. Det er dette som gjer «Eroica»-filmen til noko meir enn den typen fantasifulle kostymedrama komponistfilmar som oftast er.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.