JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Formalisme

Oslo-Filharmonien spelar to sovjetiske symfonikarar som fall i unåde.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den russiske komponisten Sergej Prokofjev (1891–1953).

Den russiske komponisten Sergej Prokofjev (1891–1953).

Foto: Library of Congress

Den russiske komponisten Sergej Prokofjev (1891–1953).

Den russiske komponisten Sergej Prokofjev (1891–1953).

Foto: Library of Congress

3021
20210611
3021
20210611

CD

Sergej Prokofjev, Nikolaj Mjaskovskij:

Symfoniar

Oslo-Filharmonien; dir.: Vasilij Petrenko. Lawo 2021

Å bli erklært som «formalist» var lagnadstungt for ein sovjetisk kunstnar i Stalin-tida. Begge komponistane på dette albumet med Oslo-Filharmoniens tidlegare sjefdirigent Vasilij Petrenko fekk denne merkelappen i eit dekret frå 1948, ført i pennen av Stalins yndling i sentralkomiteen, Andrej Zjdanov (1896–1948). Zjdanov skulda komponistane for «formalistiske forvrengingar og antidemokratiske tendensar som er framande for det sovjetiske folkets kunstnarlege smak».

Kva tyder så formalisme? Vanlegvis blir det nytta om kunstnarar som legg så mykje vekt på forma og detaljane i verka sine at det går ut over viktigare aspekt. Men av kommunistane i Sovjet og i dei sosialistiske satellittstatane (til dømes DDR) blei omgrepet nytta polemisk, som skjellsord mot alt avantgardistisk. Zjdanov og partifellane fylgde nemleg dogmet om den «sosialistiske realismen». I dette utprega didaktiske kunstsynet skulle kunsten tena den «ideologiske omstruktureringa og oppsedinga av det arbeidande folket i sosialismens ånd». For musikken sin del tydde det ein heroisk og oppbyggjeleg stil, med lettfatteleg tematikk og melodikk.

Prokofjev

Sergej Prokofjevs karriereveg er smått absurd. Han drog frå Russland i 1918 for å slå seg ned i USA og seinare Paris. Men i 1936, midt under Stalins verste terror, fann han det for godt å flytta heim att til Russland. Resten av karrieren blei ein berg-og-dal-bane: For den femte symfonien sin (1944) vann han Stalinprisen. Den neste, Symfoni nr. 6 i Ess-dur, op. 111, blei bannlyst året etter (den vellukka) urframføringa i 1947.

Kan hende hadde bannlysinga med den tragiske tonen i verket å gjera, der krigsåra klang i bakgrunnen. Som Prokofjev sa: «No jublar alle over den store sigeren, men me har alle sår som ikkje kan lækjast.» Dette særpreget får Oslo-Filharmonien fint fram, til dømes i opninga av tredjesatsen «Vivace», der det livfullt landlege temaet i fyrstefiolinane blir skipla av morskt stampande marsjrytmar. Dette kontrasterande elementet kjem att fleire gonger i satsen og symboliserer ifylgje komponisten vondskapen.

Mjaskovskij

Den andre symfonikaren på plata er den meir produktive, men sjeldnare framførte Nikolaj Mjaskovskij (1881–1950). Petrenko dirigerer her den siste av dei 27 symfoniane hans, Symfoni i c-moll, op. 85, frå 1949. Finalen «Presto ma non troppo» har fin flyt. Dei lynsnare triolane, som går mest uhindra gjennom heile satsen, blir vedunderleg plastisk fraserte av Oslo-Filharmonien.

Symfonien blei ikkje urframført før nokre månadar etter Mjaskovskijs bortgang i 1950. På dette tidspunktet var òg den kulturpolitiske pampen Zjdanov, som hadde skulda han for formalisme, død. Mjaskovskij blei atter teken inn i varmen og tildelt Stalinprisen for verket – posthumt.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Sergej Prokofjev, Nikolaj Mjaskovskij:

Symfoniar

Oslo-Filharmonien; dir.: Vasilij Petrenko. Lawo 2021

Å bli erklært som «formalist» var lagnadstungt for ein sovjetisk kunstnar i Stalin-tida. Begge komponistane på dette albumet med Oslo-Filharmoniens tidlegare sjefdirigent Vasilij Petrenko fekk denne merkelappen i eit dekret frå 1948, ført i pennen av Stalins yndling i sentralkomiteen, Andrej Zjdanov (1896–1948). Zjdanov skulda komponistane for «formalistiske forvrengingar og antidemokratiske tendensar som er framande for det sovjetiske folkets kunstnarlege smak».

Kva tyder så formalisme? Vanlegvis blir det nytta om kunstnarar som legg så mykje vekt på forma og detaljane i verka sine at det går ut over viktigare aspekt. Men av kommunistane i Sovjet og i dei sosialistiske satellittstatane (til dømes DDR) blei omgrepet nytta polemisk, som skjellsord mot alt avantgardistisk. Zjdanov og partifellane fylgde nemleg dogmet om den «sosialistiske realismen». I dette utprega didaktiske kunstsynet skulle kunsten tena den «ideologiske omstruktureringa og oppsedinga av det arbeidande folket i sosialismens ånd». For musikken sin del tydde det ein heroisk og oppbyggjeleg stil, med lettfatteleg tematikk og melodikk.

Prokofjev

Sergej Prokofjevs karriereveg er smått absurd. Han drog frå Russland i 1918 for å slå seg ned i USA og seinare Paris. Men i 1936, midt under Stalins verste terror, fann han det for godt å flytta heim att til Russland. Resten av karrieren blei ein berg-og-dal-bane: For den femte symfonien sin (1944) vann han Stalinprisen. Den neste, Symfoni nr. 6 i Ess-dur, op. 111, blei bannlyst året etter (den vellukka) urframføringa i 1947.

Kan hende hadde bannlysinga med den tragiske tonen i verket å gjera, der krigsåra klang i bakgrunnen. Som Prokofjev sa: «No jublar alle over den store sigeren, men me har alle sår som ikkje kan lækjast.» Dette særpreget får Oslo-Filharmonien fint fram, til dømes i opninga av tredjesatsen «Vivace», der det livfullt landlege temaet i fyrstefiolinane blir skipla av morskt stampande marsjrytmar. Dette kontrasterande elementet kjem att fleire gonger i satsen og symboliserer ifylgje komponisten vondskapen.

Mjaskovskij

Den andre symfonikaren på plata er den meir produktive, men sjeldnare framførte Nikolaj Mjaskovskij (1881–1950). Petrenko dirigerer her den siste av dei 27 symfoniane hans, Symfoni i c-moll, op. 85, frå 1949. Finalen «Presto ma non troppo» har fin flyt. Dei lynsnare triolane, som går mest uhindra gjennom heile satsen, blir vedunderleg plastisk fraserte av Oslo-Filharmonien.

Symfonien blei ikkje urframført før nokre månadar etter Mjaskovskijs bortgang i 1950. På dette tidspunktet var òg den kulturpolitiske pampen Zjdanov, som hadde skulda han for formalisme, død. Mjaskovskij blei atter teken inn i varmen og tildelt Stalinprisen for verket – posthumt.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis