Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Formalisme

Oslo-Filharmonien spelar to sovjetiske symfonikarar som fall i unåde.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den russiske komponisten Sergej Prokofjev (1891–1953).

Den russiske komponisten Sergej Prokofjev (1891–1953).

Foto: Library of Congress

Den russiske komponisten Sergej Prokofjev (1891–1953).

Den russiske komponisten Sergej Prokofjev (1891–1953).

Foto: Library of Congress

3021
20210611
3021
20210611

CD

Sergej Prokofjev, Nikolaj Mjaskovskij:

Symfoniar

Oslo-Filharmonien; dir.: Vasilij Petrenko. Lawo 2021

Å bli erklært som «formalist» var lagnadstungt for ein sovjetisk kunstnar i Stalin-tida. Begge komponistane på dette albumet med Oslo-Filharmoniens tidlegare sjefdirigent Vasilij Petrenko fekk denne merkelappen i eit dekret frå 1948, ført i pennen av Stalins yndling i sentralkomiteen, Andrej Zjdanov (1896–1948). Zjdanov skulda komponistane for «formalistiske forvrengingar og antidemokratiske tendensar som er framande for det sovjetiske folkets kunstnarlege smak».

Kva tyder så formalisme? Vanlegvis blir det nytta om kunstnarar som legg så mykje vekt på forma og detaljane i verka sine at det går ut over viktigare aspekt. Men av kommunistane i Sovjet og i dei sosialistiske satellittstatane (til dømes DDR) blei omgrepet nytta polemisk, som skjellsord mot alt avantgardistisk. Zjdanov og partifellane fylgde nemleg dogmet om den «sosialistiske realismen». I dette utprega didaktiske kunstsynet skulle kunsten tena den «ideologiske omstruktureringa og oppsedinga av det arbeidande folket i sosialismens ånd». For musikken sin del tydde det ein heroisk og oppbyggjeleg stil, med lettfatteleg tematikk og melodikk.

Prokofjev

Sergej Prokofjevs karriereveg er smått absurd. Han drog frå Russland i 1918 for å slå seg ned i USA og seinare Paris. Men i 1936, midt under Stalins verste terror, fann han det for godt å flytta heim att til Russland. Resten av karrieren blei ein berg-og-dal-bane: For den femte symfonien sin (1944) vann han Stalinprisen. Den neste, Symfoni nr. 6 i Ess-dur, op. 111, blei bannlyst året etter (den vellukka) urframføringa i 1947.

Kan hende hadde bannlysinga med den tragiske tonen i verket å gjera, der krigsåra klang i bakgrunnen. Som Prokofjev sa: «No jublar alle over den store sigeren, men me har alle sår som ikkje kan lækjast.» Dette særpreget får Oslo-Filharmonien fint fram, til dømes i opninga av tredjesatsen «Vivace», der det livfullt landlege temaet i fyrstefiolinane blir skipla av morskt stampande marsjrytmar. Dette kontrasterande elementet kjem att fleire gonger i satsen og symboliserer ifylgje komponisten vondskapen.

Mjaskovskij

Den andre symfonikaren på plata er den meir produktive, men sjeldnare framførte Nikolaj Mjaskovskij (1881–1950). Petrenko dirigerer her den siste av dei 27 symfoniane hans, Symfoni i c-moll, op. 85, frå 1949. Finalen «Presto ma non troppo» har fin flyt. Dei lynsnare triolane, som går mest uhindra gjennom heile satsen, blir vedunderleg plastisk fraserte av Oslo-Filharmonien.

Symfonien blei ikkje urframført før nokre månadar etter Mjaskovskijs bortgang i 1950. På dette tidspunktet var òg den kulturpolitiske pampen Zjdanov, som hadde skulda han for formalisme, død. Mjaskovskij blei atter teken inn i varmen og tildelt Stalinprisen for verket – posthumt.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Sergej Prokofjev, Nikolaj Mjaskovskij:

Symfoniar

Oslo-Filharmonien; dir.: Vasilij Petrenko. Lawo 2021

Å bli erklært som «formalist» var lagnadstungt for ein sovjetisk kunstnar i Stalin-tida. Begge komponistane på dette albumet med Oslo-Filharmoniens tidlegare sjefdirigent Vasilij Petrenko fekk denne merkelappen i eit dekret frå 1948, ført i pennen av Stalins yndling i sentralkomiteen, Andrej Zjdanov (1896–1948). Zjdanov skulda komponistane for «formalistiske forvrengingar og antidemokratiske tendensar som er framande for det sovjetiske folkets kunstnarlege smak».

Kva tyder så formalisme? Vanlegvis blir det nytta om kunstnarar som legg så mykje vekt på forma og detaljane i verka sine at det går ut over viktigare aspekt. Men av kommunistane i Sovjet og i dei sosialistiske satellittstatane (til dømes DDR) blei omgrepet nytta polemisk, som skjellsord mot alt avantgardistisk. Zjdanov og partifellane fylgde nemleg dogmet om den «sosialistiske realismen». I dette utprega didaktiske kunstsynet skulle kunsten tena den «ideologiske omstruktureringa og oppsedinga av det arbeidande folket i sosialismens ånd». For musikken sin del tydde det ein heroisk og oppbyggjeleg stil, med lettfatteleg tematikk og melodikk.

Prokofjev

Sergej Prokofjevs karriereveg er smått absurd. Han drog frå Russland i 1918 for å slå seg ned i USA og seinare Paris. Men i 1936, midt under Stalins verste terror, fann han det for godt å flytta heim att til Russland. Resten av karrieren blei ein berg-og-dal-bane: For den femte symfonien sin (1944) vann han Stalinprisen. Den neste, Symfoni nr. 6 i Ess-dur, op. 111, blei bannlyst året etter (den vellukka) urframføringa i 1947.

Kan hende hadde bannlysinga med den tragiske tonen i verket å gjera, der krigsåra klang i bakgrunnen. Som Prokofjev sa: «No jublar alle over den store sigeren, men me har alle sår som ikkje kan lækjast.» Dette særpreget får Oslo-Filharmonien fint fram, til dømes i opninga av tredjesatsen «Vivace», der det livfullt landlege temaet i fyrstefiolinane blir skipla av morskt stampande marsjrytmar. Dette kontrasterande elementet kjem att fleire gonger i satsen og symboliserer ifylgje komponisten vondskapen.

Mjaskovskij

Den andre symfonikaren på plata er den meir produktive, men sjeldnare framførte Nikolaj Mjaskovskij (1881–1950). Petrenko dirigerer her den siste av dei 27 symfoniane hans, Symfoni i c-moll, op. 85, frå 1949. Finalen «Presto ma non troppo» har fin flyt. Dei lynsnare triolane, som går mest uhindra gjennom heile satsen, blir vedunderleg plastisk fraserte av Oslo-Filharmonien.

Symfonien blei ikkje urframført før nokre månadar etter Mjaskovskijs bortgang i 1950. På dette tidspunktet var òg den kulturpolitiske pampen Zjdanov, som hadde skulda han for formalisme, død. Mjaskovskij blei atter teken inn i varmen og tildelt Stalinprisen for verket – posthumt.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis