Freibergs dronning
Silbermanns meisterstykke syner at fattigdom kan redda eit orgel.
Det store Silbermann-orgelet i Freiberg domkyrkje stod ferdig i 1714.
Foto: Sjur Haga Bringeland
Standardinnspelinga
De Grigny, Dandrieu, J.S. Bach, Otto:
Silbermann. Französisch
Albrecht Koch, orgel.
Querstand 2013
«Orgelsafari» er uttrykket organistane nyttar om dei faglege utfluktene gjennom «orgellandskap» på jakt etter karakteristiske instrument. Eit slikt orgellandskap byr på særmerkte lokale orgelbyggjarstilar der historiske instrument er bevarte. Orgellandskapet framfor noko ligg i det tyskarane kallar Mitteldeutschland, som består av delstatane Sachsen, Sachsen-Anhalt og Thüringen.
Det er fleire grunnar til at dette midttyske orgellandskapet har ein spesiell plass i organisthjarto. For det fyrste var det her Johann Sebastian Bach (1685–1750) verka, som jo er orgelkomponisten framfor nokon. For det andre arbeidde dei fremste orgelbyggjarane i barokken i dette lutherske området, der sjølv små byar kosta på seg praktfulle instrument. Orgelet, som gjerne blir kalla «dronninga blant instrumenta», var det mest kompliserte og kostesame apparatet på den tida.
2674 piper
Rikdom er ikkje alltid redninga for eit orgel. Snarare tvert imot. Det syner historia til det vakraste barokkorgelet eg kjenner til, som ligg i bergstaden Freiberg sør i Sachsen. I den seingotiske domkyrkja her bygde Gottfried Silbermann (1683–1753) eit instrument som stod ferdig 1714. Det har heile 2674 piper, fordelte på 44 stemmer. Fasaden blei prydd med forgylte, korintiske pilastrar og akantusornamentikk.
Sjølv om Silbermann berre var 27 år då han fekk oppdraget, blir instrumentet gjerne sett på som meisterstykket hans. Han hadde gått i lære hjå den eldre bror sin i Strasbourg, og med det store domkyrkjeorgelet sameina han franske klangideal med den midttyske tradisjonen.
Domorganist Koch
Men rikdom er altså ikkje alltid redninga for eit orgel. Bygginga av instrumentet føreset sjølvsagt rikdom, og sylvgruvebyen Freiberg var i si tid velståande. Men på 1800-talet gjekk det nedover. Dokument i domkyrkjearkivet talar om at «ingen midlar finst til å modernisera orgelet» (1841), og at det «er fullstendig forelda, ubrukeleg til kyrkjeleg kunstmusikk» (1914).
Det var altså vanrøkt som skåna Silbermanns meisterverk: Dei øydelagde pipene blei ståande stumme og den skadde mekanikken uvølt, noko som gjorde restaureringa i 1980-åra til ein reparasjon meir enn ein rekonstruksjon.
I dag er denne «Freibergs dronning» mellom dei best bevarte barokkorgla i verda. Sjølv om Freiberg med sine 40.000 innbyggjarar er ein liten by, heng domorganiststillinga difor høgt i organistkrinsar. Dagens domorganist Albrecht Koch har gjeve ut fleire album med instrumentet «sitt».
Ynskjer du å få eit inntrykk av orgelet, tilrår eg Kochs Silbermann. Französisch frå 2013. På CD-en trekkjer denne dyktige kyrkjemusikaren fram dei franske klangfasettane til instrumentet, eksemplifisert gjennom genuin fransk orgelmusikk og franskinspirerte stykke av J.S. Bach.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standardinnspelinga
De Grigny, Dandrieu, J.S. Bach, Otto:
Silbermann. Französisch
Albrecht Koch, orgel.
Querstand 2013
«Orgelsafari» er uttrykket organistane nyttar om dei faglege utfluktene gjennom «orgellandskap» på jakt etter karakteristiske instrument. Eit slikt orgellandskap byr på særmerkte lokale orgelbyggjarstilar der historiske instrument er bevarte. Orgellandskapet framfor noko ligg i det tyskarane kallar Mitteldeutschland, som består av delstatane Sachsen, Sachsen-Anhalt og Thüringen.
Det er fleire grunnar til at dette midttyske orgellandskapet har ein spesiell plass i organisthjarto. For det fyrste var det her Johann Sebastian Bach (1685–1750) verka, som jo er orgelkomponisten framfor nokon. For det andre arbeidde dei fremste orgelbyggjarane i barokken i dette lutherske området, der sjølv små byar kosta på seg praktfulle instrument. Orgelet, som gjerne blir kalla «dronninga blant instrumenta», var det mest kompliserte og kostesame apparatet på den tida.
2674 piper
Rikdom er ikkje alltid redninga for eit orgel. Snarare tvert imot. Det syner historia til det vakraste barokkorgelet eg kjenner til, som ligg i bergstaden Freiberg sør i Sachsen. I den seingotiske domkyrkja her bygde Gottfried Silbermann (1683–1753) eit instrument som stod ferdig 1714. Det har heile 2674 piper, fordelte på 44 stemmer. Fasaden blei prydd med forgylte, korintiske pilastrar og akantusornamentikk.
Sjølv om Silbermann berre var 27 år då han fekk oppdraget, blir instrumentet gjerne sett på som meisterstykket hans. Han hadde gått i lære hjå den eldre bror sin i Strasbourg, og med det store domkyrkjeorgelet sameina han franske klangideal med den midttyske tradisjonen.
Domorganist Koch
Men rikdom er altså ikkje alltid redninga for eit orgel. Bygginga av instrumentet føreset sjølvsagt rikdom, og sylvgruvebyen Freiberg var i si tid velståande. Men på 1800-talet gjekk det nedover. Dokument i domkyrkjearkivet talar om at «ingen midlar finst til å modernisera orgelet» (1841), og at det «er fullstendig forelda, ubrukeleg til kyrkjeleg kunstmusikk» (1914).
Det var altså vanrøkt som skåna Silbermanns meisterverk: Dei øydelagde pipene blei ståande stumme og den skadde mekanikken uvølt, noko som gjorde restaureringa i 1980-åra til ein reparasjon meir enn ein rekonstruksjon.
I dag er denne «Freibergs dronning» mellom dei best bevarte barokkorgla i verda. Sjølv om Freiberg med sine 40.000 innbyggjarar er ein liten by, heng domorganiststillinga difor høgt i organistkrinsar. Dagens domorganist Albrecht Koch har gjeve ut fleire album med instrumentet «sitt».
Ynskjer du å få eit inntrykk av orgelet, tilrår eg Kochs Silbermann. Französisch frå 2013. På CD-en trekkjer denne dyktige kyrkjemusikaren fram dei franske klangfasettane til instrumentet, eksemplifisert gjennom genuin fransk orgelmusikk og franskinspirerte stykke av J.S. Bach.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.