JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Freibergs dronning

Silbermanns meisterstykke syner at fattigdom kan redda eit orgel.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det store Silbermann-orgelet i Freiberg domkyrkje stod ferdig i 1714.

Det store Silbermann-orgelet i Freiberg domkyrkje stod ferdig i 1714.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Det store Silbermann-orgelet i Freiberg domkyrkje stod ferdig i 1714.

Det store Silbermann-orgelet i Freiberg domkyrkje stod ferdig i 1714.

Foto: Sjur Haga Bringeland

3043
20210625
3043
20210625

Standard­innspelinga

De Grigny, Dandrieu, J.S. Bach, Otto:

Silbermann. Französisch

Albrecht Koch, orgel.
Querstand 2013

«Orgelsafari» er uttrykket organistane nyttar om dei faglege utfluktene gjennom «orgellandskap» på jakt etter karakteristiske instrument. Eit slikt orgellandskap byr på særmerkte lokale orgelbyggjarstilar der historiske instrument er bevarte. Orgellandskapet framfor noko ligg i det tyskarane kallar Mitteldeutschland, som består av delstatane Sachsen, Sachsen-Anhalt og Thüringen.

Det er fleire grunnar til at dette midttyske orgellandskapet har ein spesiell plass i organisthjarto. For det fyrste var det her Johann Sebastian Bach (1685–1750) verka, som jo er orgelkomponisten framfor nokon. For det andre arbeidde dei fremste orgelbyggjarane i barokken i dette lutherske området, der sjølv små byar kosta på seg praktfulle instrument. Orgelet, som gjerne blir kalla «dronninga blant instrumenta», var det mest kompliserte og kostesame apparatet på den tida.

2674 piper

Rikdom er ikkje alltid redninga for eit orgel. Snarare tvert imot. Det syner historia til det vakraste barokkorgelet eg kjenner til, som ligg i bergstaden Freiberg sør i Sachsen. I den seingotiske domkyrkja her bygde Gottfried Silbermann (1683–1753) eit instrument som stod ferdig 1714. Det har heile 2674 piper, fordelte på 44 stemmer. Fasaden blei prydd med forgylte, korintiske pilastrar og akantusornamentikk.

Sjølv om Silbermann berre var 27 år då han fekk oppdraget, blir instrumentet gjerne sett på som meisterstykket hans. Han hadde gått i lære hjå den eldre bror sin i Strasbourg, og med det store domkyrkjeorgelet sameina han franske klangideal med den midttyske tradisjonen.

Domorganist Koch

Men rikdom er altså ikkje alltid redninga for eit orgel. Bygginga av instrumentet føreset sjølvsagt rikdom, og sylvgruvebyen Freiberg var i si tid velståande. Men på 1800-talet gjekk det nedover. Dokument i domkyrkjearkivet talar om at «ingen midlar finst til å modernisera orgelet» (1841), og at det «er fullstendig forelda, ubrukeleg til kyrkjeleg kunstmusikk» (1914).

Det var altså vanrøkt som skåna Silbermanns meisterverk: Dei øydelagde pipene blei ståande stumme og den skadde mekanikken uvølt, noko som gjorde restaureringa i 1980-åra til ein reparasjon meir enn ein rekonstruksjon.

I dag er denne «Freibergs dronning» mellom dei best bevarte barokkorgla i verda. Sjølv om Freiberg med sine 40.000 innbyggjarar er ein liten by, heng domorganiststillinga difor høgt i organistkrinsar. Dagens domorganist Albrecht Koch har gjeve ut fleire album med instrumentet «sitt».

Ynskjer du å få eit inntrykk av orgelet, tilrår eg Kochs Silbermann. Französisch frå 2013. På CD-en trekkjer denne dyktige kyrkjemusikaren fram dei franske klangfasettane til instrumentet, eksemplifisert gjennom genuin fransk orgelmusikk og franskinspirerte stykke av J.S. Bach.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Standard­innspelinga

De Grigny, Dandrieu, J.S. Bach, Otto:

Silbermann. Französisch

Albrecht Koch, orgel.
Querstand 2013

«Orgelsafari» er uttrykket organistane nyttar om dei faglege utfluktene gjennom «orgellandskap» på jakt etter karakteristiske instrument. Eit slikt orgellandskap byr på særmerkte lokale orgelbyggjarstilar der historiske instrument er bevarte. Orgellandskapet framfor noko ligg i det tyskarane kallar Mitteldeutschland, som består av delstatane Sachsen, Sachsen-Anhalt og Thüringen.

Det er fleire grunnar til at dette midttyske orgellandskapet har ein spesiell plass i organisthjarto. For det fyrste var det her Johann Sebastian Bach (1685–1750) verka, som jo er orgelkomponisten framfor nokon. For det andre arbeidde dei fremste orgelbyggjarane i barokken i dette lutherske området, der sjølv små byar kosta på seg praktfulle instrument. Orgelet, som gjerne blir kalla «dronninga blant instrumenta», var det mest kompliserte og kostesame apparatet på den tida.

2674 piper

Rikdom er ikkje alltid redninga for eit orgel. Snarare tvert imot. Det syner historia til det vakraste barokkorgelet eg kjenner til, som ligg i bergstaden Freiberg sør i Sachsen. I den seingotiske domkyrkja her bygde Gottfried Silbermann (1683–1753) eit instrument som stod ferdig 1714. Det har heile 2674 piper, fordelte på 44 stemmer. Fasaden blei prydd med forgylte, korintiske pilastrar og akantusornamentikk.

Sjølv om Silbermann berre var 27 år då han fekk oppdraget, blir instrumentet gjerne sett på som meisterstykket hans. Han hadde gått i lære hjå den eldre bror sin i Strasbourg, og med det store domkyrkjeorgelet sameina han franske klangideal med den midttyske tradisjonen.

Domorganist Koch

Men rikdom er altså ikkje alltid redninga for eit orgel. Bygginga av instrumentet føreset sjølvsagt rikdom, og sylvgruvebyen Freiberg var i si tid velståande. Men på 1800-talet gjekk det nedover. Dokument i domkyrkjearkivet talar om at «ingen midlar finst til å modernisera orgelet» (1841), og at det «er fullstendig forelda, ubrukeleg til kyrkjeleg kunstmusikk» (1914).

Det var altså vanrøkt som skåna Silbermanns meisterverk: Dei øydelagde pipene blei ståande stumme og den skadde mekanikken uvølt, noko som gjorde restaureringa i 1980-åra til ein reparasjon meir enn ein rekonstruksjon.

I dag er denne «Freibergs dronning» mellom dei best bevarte barokkorgla i verda. Sjølv om Freiberg med sine 40.000 innbyggjarar er ein liten by, heng domorganiststillinga difor høgt i organistkrinsar. Dagens domorganist Albrecht Koch har gjeve ut fleire album med instrumentet «sitt».

Ynskjer du å få eit inntrykk av orgelet, tilrår eg Kochs Silbermann. Französisch frå 2013. På CD-en trekkjer denne dyktige kyrkjemusikaren fram dei franske klangfasettane til instrumentet, eksemplifisert gjennom genuin fransk orgelmusikk og franskinspirerte stykke av J.S. Bach.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen
Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Ei lauvtynn silisiumskive foredla til mikrobrikker på laboratoriet til Sintef i Forskingsparken i Oslo.

Foto: Sindre Deschington

ReportasjeFeature

Mikrobrikkene som formar framtida

Finst det ein snarveg til å forstå stormaktsspelet og teknologien bak dei viktige databrikkene? Ja, ein kan ta turen til Sintefs laboratorium på Blindern i Oslo.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis