Friksjon
Det gneistrar av Engegårdkvartetten når dei spelar Schumann.
Engegårdkvartetten blei stifta i Lofoten i 2006.
Foto: Espen Mortensen
CD
Robert Schumann:
Piano Quintet; Piano Quartet
Engegårdkvartetten; Nils Anders Mortensen, klaver. LAWO 2019.
Jamføring: Jerusalem
Quartet / Melnikov
(Harmonia Mundi 2012)
Soloklaver og strykekvartett (to fiolinar, éin bratsj og éin cello) har kvar for seg eit rikhaldig uttrykksregister. Om ein kombinerer desse to besetningsformene, aukar ein òg uttrykket: Ein får klaverkvintetten, ei erkeromantisk form som Robert Schumann var fyrst ute med å utnytta til fyllest. Dette hende i hans kammermusikalske raptusår 1842, då begge stykka på plata til Engegårdkvartetten og pianisten Nils Anders Mortensen blei til: Klaverkvintett i Ess-dur, op. 44 og Klaverkvartett i Ess-dur, op. 47.
Det finst mange gode innspelingar av verka, men spesielt godt likar eg den Jerusalem Quartet kom med i 2012. Korleis står albumet til nordmennene seg i høve til den?
Dolce
Lat oss byrja med kvintetten, med fyrstesatsen «Allegro brillante». I hovudtemaet, som byrjar med kraftige gestar uttrykte gjennom stigande akkordblokker, opplever me Schumann på sitt mest optimistiske, ja, nærast maniske. Det gneistar av Engegårdkvartetten, som set kvassare aksentar og har vidare ensembleklang enn Jerusalem-kvartetten.
Jamfør konvensjonen i slike satsar er sidetemaet kontrasterande. Det er ein lengtande dialog mellom cello og bratsj som Schumann vil at skal spelast «dolce», altså «mjukt». Korleis gjer ein det? På den eine sida kan ein få til dette mjuke reint klangleg, ved å halda att når det gjeld dynamikk og artikulasjon, noko Engegårdkvartetten gjer. Men ein kan òg få det til gjennom fraseringa – jo friare og bøyelegare fraseforminga er, desto mjukare blir inntrykket, og på dette punktet syner Jerusalem Quartet rikare nyansar.
Poetisk sparsemd
Andresatsen «In modo d’una marcia», som skal spelast som ein marsj, er for meg ikkje berre den finaste delen av kvintetten, men noko av det mest gripande i heile Schumanns œuvre. Det fyrstesatsen har av «Werther-aktig» patos, blir her kontrastert med eit uttrykk prega av poetisk sparsemd. Dei to ensembla har litt ulike tilnærmingsmåtar til satsen. Engegårdkvartetten fokuserer på å halda klangen samla, noko som jo høver seg for ein marsj, medan Jerusalem-kvartetten lét einskildinstrumenta tre tydelegare fram or ensembleklangen. Begge deler fungerer fint.
Det andre stykket på plata er ein klaverkvartett, altså klaver kombinert med stryketrio (høvesvis éin fiolin, bratsj og cello). Spesielt godt likar eg finalen, som Schumann har komponert i kontrapunktisk, Bach-inspirert stil. Engegård-strykarane og pianisten Mortensen spelar satsen meir enn raskt nok, men utan at det lèt friksjonslaust.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Robert Schumann:
Piano Quintet; Piano Quartet
Engegårdkvartetten; Nils Anders Mortensen, klaver. LAWO 2019.
Jamføring: Jerusalem
Quartet / Melnikov
(Harmonia Mundi 2012)
Soloklaver og strykekvartett (to fiolinar, éin bratsj og éin cello) har kvar for seg eit rikhaldig uttrykksregister. Om ein kombinerer desse to besetningsformene, aukar ein òg uttrykket: Ein får klaverkvintetten, ei erkeromantisk form som Robert Schumann var fyrst ute med å utnytta til fyllest. Dette hende i hans kammermusikalske raptusår 1842, då begge stykka på plata til Engegårdkvartetten og pianisten Nils Anders Mortensen blei til: Klaverkvintett i Ess-dur, op. 44 og Klaverkvartett i Ess-dur, op. 47.
Det finst mange gode innspelingar av verka, men spesielt godt likar eg den Jerusalem Quartet kom med i 2012. Korleis står albumet til nordmennene seg i høve til den?
Dolce
Lat oss byrja med kvintetten, med fyrstesatsen «Allegro brillante». I hovudtemaet, som byrjar med kraftige gestar uttrykte gjennom stigande akkordblokker, opplever me Schumann på sitt mest optimistiske, ja, nærast maniske. Det gneistar av Engegårdkvartetten, som set kvassare aksentar og har vidare ensembleklang enn Jerusalem-kvartetten.
Jamfør konvensjonen i slike satsar er sidetemaet kontrasterande. Det er ein lengtande dialog mellom cello og bratsj som Schumann vil at skal spelast «dolce», altså «mjukt». Korleis gjer ein det? På den eine sida kan ein få til dette mjuke reint klangleg, ved å halda att når det gjeld dynamikk og artikulasjon, noko Engegårdkvartetten gjer. Men ein kan òg få det til gjennom fraseringa – jo friare og bøyelegare fraseforminga er, desto mjukare blir inntrykket, og på dette punktet syner Jerusalem Quartet rikare nyansar.
Poetisk sparsemd
Andresatsen «In modo d’una marcia», som skal spelast som ein marsj, er for meg ikkje berre den finaste delen av kvintetten, men noko av det mest gripande i heile Schumanns œuvre. Det fyrstesatsen har av «Werther-aktig» patos, blir her kontrastert med eit uttrykk prega av poetisk sparsemd. Dei to ensembla har litt ulike tilnærmingsmåtar til satsen. Engegårdkvartetten fokuserer på å halda klangen samla, noko som jo høver seg for ein marsj, medan Jerusalem-kvartetten lét einskildinstrumenta tre tydelegare fram or ensembleklangen. Begge deler fungerer fint.
Det andre stykket på plata er ein klaverkvartett, altså klaver kombinert med stryketrio (høvesvis éin fiolin, bratsj og cello). Spesielt godt likar eg finalen, som Schumann har komponert i kontrapunktisk, Bach-inspirert stil. Engegård-strykarane og pianisten Mortensen spelar satsen meir enn raskt nok, men utan at det lèt friksjonslaust.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.