Fuglar, trafikk og musikk
Vilde & Inga dreg omgjevnadene inn i lydbiletet.
Vilde Sandve Alnæs og Inga Margrethe Aas har vore i studio, i skogen og i byen.
Pressefoto
Samtidsmusikk
Vilde & Inga:
How Forests Think
Vilde Sandve Alnæs, fiolin; Inga Margrethe Aas, kontrabass; Benjamin Maumus, lyddesign. Sofa Music
Tidlegare i haust skreiv eg om Sherrifs of Nothingness’ plate, som var innspelt med lyden av ein peiseld som akkompagnement til dei minimalistiske lydane frå fele og bratsj.
Også på denne doble CD-en med improvisert musikk for fiolin og kontrabass er det fokus på korleis omgjevnadene kan nyttast aktivt for å prega det musikalske resultatet. Vilde og Inga er ikkje dei første som spelar inn plate i Emanuel Vigelands mausoleum, som har ekstrem etterklang. Såleis er ikkje dette nokon original idé, men ei stadfesting av korleis dette unike lokalet i seg sjølv verkar som eit instrument. Nokre av spora er spelte inn i eit vanleg studio, og her er det detaljerte næropptak av alternative speleteknikkar som dominerer.
Men det er utandørsopptaka som er mest spanande: Opptaka frå Spikertjern er dominerte av fuglelydar frå den stille skogen, og instrumentalistane er varsame i uttrykket. Dei smyg seg nesten umerkeleg inn og ut av fuglesongen og det stille suset frå skogen. Også opptaka frå Oslo sentrum er spanande, der trafikklydar, som vanlegvis vert opplevd som noko negativt, vert estetiserte i denne konteksten. Og skogens småfuglar er her erstatta med måkeskrik.
Den amerikanske komponisten John Cage (1912–1992) har vore ein pioner når det gjeld å ta lyd frå ikkje-instrument på alvor som estetiske objekt. Dette inkluderer stilla, som kanskje ikkje finst: Me er alltid omgjevne av lyd, og til og med kroppen vår produserer lydar utan at me gjer noko aktivt for at det skal skje.
I dag er ikkje slike tankar avantgardistiske lenger. Det er mange lydkunstnarar, komponistar og improvisatorar som er opptekne av dette. Men versjonen til Vilde & Inga er ikkje ein av mange som vil verta gløymde. Dette er fokusert og disiplinert samstundes som det er avslappa, ikkje-hektisk og inkluderande. Når eg skriv dette, høyrer eg samstundes strykeinstrumenta, omgjevnadene rundt innspelinga, susinga i øyra mine, lyden av ventilasjonsanlegget på kontoret og klapringa frå tastaturet. Musikken på How Forests Think hjelper oss til vera til stades i den lyden som omgjev oss heile tida.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Samtidsmusikk
Vilde & Inga:
How Forests Think
Vilde Sandve Alnæs, fiolin; Inga Margrethe Aas, kontrabass; Benjamin Maumus, lyddesign. Sofa Music
Tidlegare i haust skreiv eg om Sherrifs of Nothingness’ plate, som var innspelt med lyden av ein peiseld som akkompagnement til dei minimalistiske lydane frå fele og bratsj.
Også på denne doble CD-en med improvisert musikk for fiolin og kontrabass er det fokus på korleis omgjevnadene kan nyttast aktivt for å prega det musikalske resultatet. Vilde og Inga er ikkje dei første som spelar inn plate i Emanuel Vigelands mausoleum, som har ekstrem etterklang. Såleis er ikkje dette nokon original idé, men ei stadfesting av korleis dette unike lokalet i seg sjølv verkar som eit instrument. Nokre av spora er spelte inn i eit vanleg studio, og her er det detaljerte næropptak av alternative speleteknikkar som dominerer.
Men det er utandørsopptaka som er mest spanande: Opptaka frå Spikertjern er dominerte av fuglelydar frå den stille skogen, og instrumentalistane er varsame i uttrykket. Dei smyg seg nesten umerkeleg inn og ut av fuglesongen og det stille suset frå skogen. Også opptaka frå Oslo sentrum er spanande, der trafikklydar, som vanlegvis vert opplevd som noko negativt, vert estetiserte i denne konteksten. Og skogens småfuglar er her erstatta med måkeskrik.
Den amerikanske komponisten John Cage (1912–1992) har vore ein pioner når det gjeld å ta lyd frå ikkje-instrument på alvor som estetiske objekt. Dette inkluderer stilla, som kanskje ikkje finst: Me er alltid omgjevne av lyd, og til og med kroppen vår produserer lydar utan at me gjer noko aktivt for at det skal skje.
I dag er ikkje slike tankar avantgardistiske lenger. Det er mange lydkunstnarar, komponistar og improvisatorar som er opptekne av dette. Men versjonen til Vilde & Inga er ikkje ein av mange som vil verta gløymde. Dette er fokusert og disiplinert samstundes som det er avslappa, ikkje-hektisk og inkluderande. Når eg skriv dette, høyrer eg samstundes strykeinstrumenta, omgjevnadene rundt innspelinga, susinga i øyra mine, lyden av ventilasjonsanlegget på kontoret og klapringa frå tastaturet. Musikken på How Forests Think hjelper oss til vera til stades i den lyden som omgjev oss heile tida.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB
Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon
«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.