JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Goethe-helt i fransk bunad

Etter den fine framføringa av Jules Massenets Werther-opera i Grieghallen sit eg att med spørsmålet: Fungerer helten til Goethe i ein storfelt fransk drame lyrique?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Werther (tenoren Edgaras Montvidas) døyr i armane på den uoppnåelege kjærleiken sin, Charlotte (mezzosopranen Catriona Morison).

Werther (tenoren Edgaras Montvidas) døyr i armane på den uoppnåelege kjærleiken sin, Charlotte (mezzosopranen Catriona Morison).

Foto: Monika Kolstad

Werther (tenoren Edgaras Montvidas) døyr i armane på den uoppnåelege kjærleiken sin, Charlotte (mezzosopranen Catriona Morison).

Werther (tenoren Edgaras Montvidas) døyr i armane på den uoppnåelege kjærleiken sin, Charlotte (mezzosopranen Catriona Morison).

Foto: Monika Kolstad

4943
20190322
4943
20190322

OPERA:

Jules Massenet:

Werther

Edgaras Montvidas (Werther); Catriona Morison (Charlotte), m.fl.; Antony McDonald, regi og scenografi; Bergen Filharmoniske Orkester; dir.: Frédéric Chaslin. Grieghallen i Bergen, laurdag 16. mars

Dirrande feite strykarakkordar over ein dramatisk bass med bivrande paukar, etterfylgd av melankolske melodiliner: Preludiet til fyrste akt gjorde det klårt at korkje less is more eller understatement kom til å gjelda denne kvelden. Bergen Filharmoniske Orkester tok dette heilt ut og leverte komponisten Jules Massenets orkestrering med wagnersk tyngd.

Scenografien til britiske Antony McDonald var av ein annan skapnad. For han har teke dramaet ut av 1700-talssamanhengen og lagt det til Massenets samtid på slutten av 1800-talet. Sceneutsmykkinga var nøktern, men greidde å skapa gode stemningar innanfor dei rammene ein konsertscene som Grieghallen gjev – Bergen har jo framleis ikkje noko operahus.

Sturm und Drang

Massenet Werther-opera frå slutten av 1880-åra byggjer på Johann Wolfgang von Goethes gjennombrotsroman Den unge Werthers lidingar, som han skreiv i løpet av nokre få veker våren 1774 i ein «temmeleg umedviten, nesten søvngjengarsikker» tilstand, som han sjølv uttalte det.

I boka, som skulle bli ei programerklæring for den litterære Sturm und Drang-rørsla («storm og trong»), blir me tekne med til ein fiktiv småby. Her møter me den kompromisslause, unge svermaren Werther, ein jurist med utsikter til diplomatkarriere. Under ei vitjing hjå amtmannen, som lærer ungane julesongar midt på sommaren, blir han kjend med Charlotte, amtmannsdottera som han skal fylgja på ball.

I «Lotte», som ho blir kalla, blir han hovudstups forelska. Problemet er berre at ho alt er trulova med diplomaten Albert. Dette utviklar seg til eit trekantdrama, og etter mykje om og men endar det med at Werther ber Albert, som i mellomtida har gifta seg med Lotte, om å få låna pistolane hans (pistolar blei alltid leverte i par den gongen). Med ein av pistolane skyt han seg i hovudet natt til fyrste juledag – i operaen med lyden av julesongane til amtmannens born i bakgrunnen.

Heltetenor

Werther er skriven som brevroman. Det å omforma han til opera­libretto (den sungne teksten i operaen), var inga lett oppgåve for Massenets tre librettistar. Korleis fungerer han musikalsk og dramatisk?

Fyrst det musikalske: Massenets tonesetjing er på sitt vis superb, særleg når det gjeld å setja stemninga i dei orkestrale for- og mellomspela. Med stor klangpalett målar han bilete som gjer sceneutsmykkinga mest overflødig. Eit døme er det rustikke forspelet til andre akt, der Werthers vener Johan og Schmidt hyllar Bacchus (det vil seia at dei drikk seg fulle) i skuggen av nokre lindetre ein sundagsettermiddag. I dette forspelet briljerte blåsarane i Bergen Filharmoniske Orkester. Massenets melodiske teft kjem til uttrykk i Werther-rolla, som Edgaras Montvidas frå Litauen denne kvelden song som høgstemt heltetenor, og i Lotte-rolla, som britiske Catriona Morison (etter å ha sunge seg «varm» i andre akt) kledde med mjuk og mørk mezzosopranrøyst.

Nesten sagastil

Men sjølv om librettoen fungerer fint musikalsk, svekkjer han på fleire punkt dramaet, slik me kjenner det frå Goethes original. Tydelegast er dette i sluttscenen, der librettoen skil seg tydelegast frå boka.

I Goethes original er slutten forma knapt og nøkternt, nesten i sagastil, noko som kjennest frigjerande etter alt svermeriet føreåt: «Ein av grannane såg glimtet og høyrde skotet. Men då alt var like stilt etterpå, tenkte han ikkje meir på det.» Med dette er det slutt for Werther, for sjølv om han framleis har puls når tenaren finn han, er han lamma av skotet som har gått inn i panna over det høgre auga så hjernemassen tyt ut.

Men i operaen til Massenet er det annleis. Werther syng lange ariar sjølv etter at han er skoten, og døyr i armane på si kjære Lotte. Det er for ulogisk, og lufta går ut av ballongen.

For sydlandsk

Det tok si tid før Werther-operaen blei populær ved dei store operahusa i Frankrike og i dei tyskspråklege landa. Grunnen er vel at tematikken var for dyster for fransk smak, og at tyskarane kjende seg utsette for det ein i dag kallar «kulturell appropriasjon»: Utlendingar – og særleg franskmenn – skulle ikkje få nærma seg den største diktaren deira.

Sjølv om denne oppsetjinga i Grieghallen var god, har eg likevel eit grunnleggjande problem med verket, med Massenets franske Werther. For kjærleiken mellom hovudpersonane blir her for konkret, for sydlandsk, for lite idealistisk. For er det verkeleg kjærleiken til Lotte eller ideen om ideell kjærleik som driv Werther i døden?

Sjur Haga Bringeland

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

OPERA:

Jules Massenet:

Werther

Edgaras Montvidas (Werther); Catriona Morison (Charlotte), m.fl.; Antony McDonald, regi og scenografi; Bergen Filharmoniske Orkester; dir.: Frédéric Chaslin. Grieghallen i Bergen, laurdag 16. mars

Dirrande feite strykarakkordar over ein dramatisk bass med bivrande paukar, etterfylgd av melankolske melodiliner: Preludiet til fyrste akt gjorde det klårt at korkje less is more eller understatement kom til å gjelda denne kvelden. Bergen Filharmoniske Orkester tok dette heilt ut og leverte komponisten Jules Massenets orkestrering med wagnersk tyngd.

Scenografien til britiske Antony McDonald var av ein annan skapnad. For han har teke dramaet ut av 1700-talssamanhengen og lagt det til Massenets samtid på slutten av 1800-talet. Sceneutsmykkinga var nøktern, men greidde å skapa gode stemningar innanfor dei rammene ein konsertscene som Grieghallen gjev – Bergen har jo framleis ikkje noko operahus.

Sturm und Drang

Massenet Werther-opera frå slutten av 1880-åra byggjer på Johann Wolfgang von Goethes gjennombrotsroman Den unge Werthers lidingar, som han skreiv i løpet av nokre få veker våren 1774 i ein «temmeleg umedviten, nesten søvngjengarsikker» tilstand, som han sjølv uttalte det.

I boka, som skulle bli ei programerklæring for den litterære Sturm und Drang-rørsla («storm og trong»), blir me tekne med til ein fiktiv småby. Her møter me den kompromisslause, unge svermaren Werther, ein jurist med utsikter til diplomatkarriere. Under ei vitjing hjå amtmannen, som lærer ungane julesongar midt på sommaren, blir han kjend med Charlotte, amtmannsdottera som han skal fylgja på ball.

I «Lotte», som ho blir kalla, blir han hovudstups forelska. Problemet er berre at ho alt er trulova med diplomaten Albert. Dette utviklar seg til eit trekantdrama, og etter mykje om og men endar det med at Werther ber Albert, som i mellomtida har gifta seg med Lotte, om å få låna pistolane hans (pistolar blei alltid leverte i par den gongen). Med ein av pistolane skyt han seg i hovudet natt til fyrste juledag – i operaen med lyden av julesongane til amtmannens born i bakgrunnen.

Heltetenor

Werther er skriven som brevroman. Det å omforma han til opera­libretto (den sungne teksten i operaen), var inga lett oppgåve for Massenets tre librettistar. Korleis fungerer han musikalsk og dramatisk?

Fyrst det musikalske: Massenets tonesetjing er på sitt vis superb, særleg når det gjeld å setja stemninga i dei orkestrale for- og mellomspela. Med stor klangpalett målar han bilete som gjer sceneutsmykkinga mest overflødig. Eit døme er det rustikke forspelet til andre akt, der Werthers vener Johan og Schmidt hyllar Bacchus (det vil seia at dei drikk seg fulle) i skuggen av nokre lindetre ein sundagsettermiddag. I dette forspelet briljerte blåsarane i Bergen Filharmoniske Orkester. Massenets melodiske teft kjem til uttrykk i Werther-rolla, som Edgaras Montvidas frå Litauen denne kvelden song som høgstemt heltetenor, og i Lotte-rolla, som britiske Catriona Morison (etter å ha sunge seg «varm» i andre akt) kledde med mjuk og mørk mezzosopranrøyst.

Nesten sagastil

Men sjølv om librettoen fungerer fint musikalsk, svekkjer han på fleire punkt dramaet, slik me kjenner det frå Goethes original. Tydelegast er dette i sluttscenen, der librettoen skil seg tydelegast frå boka.

I Goethes original er slutten forma knapt og nøkternt, nesten i sagastil, noko som kjennest frigjerande etter alt svermeriet føreåt: «Ein av grannane såg glimtet og høyrde skotet. Men då alt var like stilt etterpå, tenkte han ikkje meir på det.» Med dette er det slutt for Werther, for sjølv om han framleis har puls når tenaren finn han, er han lamma av skotet som har gått inn i panna over det høgre auga så hjernemassen tyt ut.

Men i operaen til Massenet er det annleis. Werther syng lange ariar sjølv etter at han er skoten, og døyr i armane på si kjære Lotte. Det er for ulogisk, og lufta går ut av ballongen.

For sydlandsk

Det tok si tid før Werther-operaen blei populær ved dei store operahusa i Frankrike og i dei tyskspråklege landa. Grunnen er vel at tematikken var for dyster for fransk smak, og at tyskarane kjende seg utsette for det ein i dag kallar «kulturell appropriasjon»: Utlendingar – og særleg franskmenn – skulle ikkje få nærma seg den største diktaren deira.

Sjølv om denne oppsetjinga i Grieghallen var god, har eg likevel eit grunnleggjande problem med verket, med Massenets franske Werther. For kjærleiken mellom hovudpersonane blir her for konkret, for sydlandsk, for lite idealistisk. For er det verkeleg kjærleiken til Lotte eller ideen om ideell kjærleik som driv Werther i døden?

Sjur Haga Bringeland

Sjølv om librettoen fungerer fint musikalsk, svekkjer han dramaet, slik me kjenner det frå Goethes original.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis