Håst og rutt
Hjå Les Cris de Paris blir dei rustne naglane drivne gjennom Jesu hender.
Michelangelos «Pietà» (ferdig 1499) i Peterskyrkja i Roma.
Foto: Sjur Haga Bringeland
CD
Merula, Monteverdi, Cavalli, Legrenzi, Lotti,
Marini, G. Gabrieli:
Passions. Venezia 1600–1750
Les Cris de Paris; dir.: Geoffroy Jourdain. Harmonia Mundi 2019
Så enkelt kan det gjerast og samstundes så verknadsfullt: Heile Tarquinio Merulas (1595–1665) ti minuttar lange bånsull «Hor ch’è tempo di dormire» baserer seg på eit stutt bassmotiv. Dette voggar mellom to tonar som sopranen syng ein linn og trøystande melodi over. Me skjøner snart at teksten er tvitydig. Medan ho ammar Jesusbarnet i stallen, kved Maria: «Nå, når det er tid for å sova, gå til ro, min son, og gråt ikkje, for snart vil tida koma når me lyt gråta.» Lidingssoga sviv altså i bakgrunnen. For etter kvart overtek motivet ein i biletkunsten kallar pietà («fromskap», «medynk»), der mora òg lèt sonen kvila i armane sine – livlaus, etter at han er teken ned frå krossen. Voggevisa blir til sørgjesong.
Lidenskap og liding
Tvitydig er òg temaet for Les Cris de Paris’ album Passions. Venezia 1600–1750. Det vekslar mellom lidenskap og liding, mellom verdslege og religiøse kjensler. Når desse er stilte opp side om side, slik dirigenten Geoffroy Jourdain gjer her, merkar me kor like dei musikalske uttrykka er. For, som i biletkunsten, nytta komponistane langt på veg same teknikkar for å få fram affektane uansett om musikken var meint for kyrkja eller kammeret.
Som platetittelen røper, er me i barokken, i lagunerepublikken, som lenge stod i spissen for den musikalske utviklinga i Europa. Særleg i miljøet kring Markuskyrkja utvikla det seg nye typar uttrykkssterk og teknisk komplisert kyrkjemusikk.
Bankande bass
Spesielt set eg pris på dei mange «crucifixus»-tonesetjingane på plata, som er av heilt anna omfang og skapnad enn Merulas minimalistiske bånsull. Gjennomgåande kjenneteikn ved denne krossfestingsmusikken er at Jesu liding blir framstilt emosjonelt, samstundes som me konkret kan høyra hammarslaga som driv naglane gjennom hendene hans. Tydeleg er dette i Antonio Lottis (1666–1740) Crucifixus a 10, der dissonansar mellom songstemmene gjev dristige harmoniske gnissingar, medan instrumenta hamrar akkordane med stø og tung puls. I Les Cris de Paris’ tolking læt den instrumentale bassgruppa håst og rutt – det er som om dei er rustne, naglane Jesus blir pint med på Skallestaden.
Den ekstreme effekten med hammarslaga er barokk, men elles er Lottis tonespråk arkaisk, ja, nesten renessanseaktig. Meir 1700-talseleganse er det over Antonio Caldaras (1671–1736) Crucifixus a 16. Som tittelen seier, er stykket for heile 16 songstemmer, eit musikarapparat av verkeleg venetiansk format, som dirigenten Jourdain styrer med stø hand.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Merula, Monteverdi, Cavalli, Legrenzi, Lotti,
Marini, G. Gabrieli:
Passions. Venezia 1600–1750
Les Cris de Paris; dir.: Geoffroy Jourdain. Harmonia Mundi 2019
Så enkelt kan det gjerast og samstundes så verknadsfullt: Heile Tarquinio Merulas (1595–1665) ti minuttar lange bånsull «Hor ch’è tempo di dormire» baserer seg på eit stutt bassmotiv. Dette voggar mellom to tonar som sopranen syng ein linn og trøystande melodi over. Me skjøner snart at teksten er tvitydig. Medan ho ammar Jesusbarnet i stallen, kved Maria: «Nå, når det er tid for å sova, gå til ro, min son, og gråt ikkje, for snart vil tida koma når me lyt gråta.» Lidingssoga sviv altså i bakgrunnen. For etter kvart overtek motivet ein i biletkunsten kallar pietà («fromskap», «medynk»), der mora òg lèt sonen kvila i armane sine – livlaus, etter at han er teken ned frå krossen. Voggevisa blir til sørgjesong.
Lidenskap og liding
Tvitydig er òg temaet for Les Cris de Paris’ album Passions. Venezia 1600–1750. Det vekslar mellom lidenskap og liding, mellom verdslege og religiøse kjensler. Når desse er stilte opp side om side, slik dirigenten Geoffroy Jourdain gjer her, merkar me kor like dei musikalske uttrykka er. For, som i biletkunsten, nytta komponistane langt på veg same teknikkar for å få fram affektane uansett om musikken var meint for kyrkja eller kammeret.
Som platetittelen røper, er me i barokken, i lagunerepublikken, som lenge stod i spissen for den musikalske utviklinga i Europa. Særleg i miljøet kring Markuskyrkja utvikla det seg nye typar uttrykkssterk og teknisk komplisert kyrkjemusikk.
Bankande bass
Spesielt set eg pris på dei mange «crucifixus»-tonesetjingane på plata, som er av heilt anna omfang og skapnad enn Merulas minimalistiske bånsull. Gjennomgåande kjenneteikn ved denne krossfestingsmusikken er at Jesu liding blir framstilt emosjonelt, samstundes som me konkret kan høyra hammarslaga som driv naglane gjennom hendene hans. Tydeleg er dette i Antonio Lottis (1666–1740) Crucifixus a 10, der dissonansar mellom songstemmene gjev dristige harmoniske gnissingar, medan instrumenta hamrar akkordane med stø og tung puls. I Les Cris de Paris’ tolking læt den instrumentale bassgruppa håst og rutt – det er som om dei er rustne, naglane Jesus blir pint med på Skallestaden.
Den ekstreme effekten med hammarslaga er barokk, men elles er Lottis tonespråk arkaisk, ja, nesten renessanseaktig. Meir 1700-talseleganse er det over Antonio Caldaras (1671–1736) Crucifixus a 16. Som tittelen seier, er stykket for heile 16 songstemmer, eit musikarapparat av verkeleg venetiansk format, som dirigenten Jourdain styrer med stø hand.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.