Høflege dansar
Nils Anders Mortensens spelar Bachs stiliserte dansemusikk.
Velartikulert: pianisten Nils Anders Mortensen.
Foto: Trym Ivar Bergsmo
CD
Johann Sebastian Bach:
BACH
Nils Anders Mortensen, klaver. LAWO 2019
I «solkongen» Ludvig XVIs regjeringstid frå 1643 til 1715 kom det franske på moten i Tyskland, eller i «dei tyske landa», som ein gjerne kalla dette lappeteppet av fyrste- og hertugdøme den gongen. For å markera statusen sin ville kvar minste herskar byggja seg franske slott og leggja an franske hagar, og både aristokratiet og borgarstanden stasa seg opp med fransk mote og tedde seg etter galant, fransk etikette.
Den stiliserte etiketten var høfleg i den opphavlege tydinga av ordet, som kjem frå lågtysk höflik, av hoff. Dette innebar den mest stiliserte forma for sosial samhandling, nemleg dans. Hoffdansar som allemande, courante, sarabande og gigue hadde kompliserte, standardiserte dansesteg, noko som òg kravde standardisering av musikken. Det er slik dansemusikk Nils Anders Mortensen gjev oss på det smakfulle klaveralbumet med suitar komponerte av Johann Sebastian Bach (1685–1750) kring 1720.
Høfleg
«Suite» har me frå fransk, som har det frå latin sequie. Det tyder «fylgje». På same måte som ein suite i arkitekturen er ei samanhengande rad av rom, er den barokke suiten i musikken eit fylgje av dansar. Men dansemusikken frigjorde seg snart frå dansen, særleg i Tyskland. Suitane til Bach tuftar på danseformene, men er for komplekse i oppbygnaden til å kunna dansast til.
Høyr til dømes på siste sporet på plata, «Gigue» frå Engelsk suite nr. 6 i d-moll, BWV 31, som Bach har forma som ein heftig, nesten mystisk dragande fuge – den som freistar seg på ein springdans til slikt, vil snart slita seg ut. Særleg høfleg vil det heller ikkje sjå ut. Det at han er forma som ein ordentleg fuge, denne grunntyske forma der einskildrøystene tek opp og varierer temaet etter kompliserte reglar, er eit døme på korleis Bach attskapte den franske musikken i sitt bilete.
Dynamisk
Både ekte fugar og «fughettaar», altså kortare satsar med fugepreg, krev nyansert fingerarbeid hjå pianisten. For dei einskilde melodistemmene som utgjer trådane i den musikalske veven, må artikulerast og fraserast sjølvstendig. Dette maktar Mortensen, noko me merkar i fyrste sporet på plata, opningssatsen til Ouverture i fransk stil, BWV 831. Slike franske ouverturar byrjar staseleg, med punkterte noteverdiar, rakettaktige tonetiradar og slyngjande ornamentikk. Dei lynsnare ornamenta får Mortensen fint til, trass i at han nyttar moderne flygel; musikken er opphavleg tiltenkt cembaloen, barokktidas flygel, der filigran ornamentikk læt meir distinkt.
Men attende til Mortensens fugespel: Den andre delen av ouverturen er alltid snøgg og fugert (her òg har Bach sjølvsagt sett sitt snitt til å laga ein ordentleg fuge). Mortensen artikulerer uvanleg klårt, med eit einskapleg uttrykk kvar gong det dukkar opp i samklang med motstemma (kontrapunktet). Smakfull er òg dynamikkbruken hans, der han demonstrer den største styrken moderne flygel har i høve til cembaloen: Medan den sistnemnde berre kan spela med éin tonestyrke, gjev det fyrstnemnde høve til dynamikk. Slik kan ein tydelegare framheva det overordna, altså temaet, i høve til det underordna, kontrapunktet.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Johann Sebastian Bach:
BACH
Nils Anders Mortensen, klaver. LAWO 2019
I «solkongen» Ludvig XVIs regjeringstid frå 1643 til 1715 kom det franske på moten i Tyskland, eller i «dei tyske landa», som ein gjerne kalla dette lappeteppet av fyrste- og hertugdøme den gongen. For å markera statusen sin ville kvar minste herskar byggja seg franske slott og leggja an franske hagar, og både aristokratiet og borgarstanden stasa seg opp med fransk mote og tedde seg etter galant, fransk etikette.
Den stiliserte etiketten var høfleg i den opphavlege tydinga av ordet, som kjem frå lågtysk höflik, av hoff. Dette innebar den mest stiliserte forma for sosial samhandling, nemleg dans. Hoffdansar som allemande, courante, sarabande og gigue hadde kompliserte, standardiserte dansesteg, noko som òg kravde standardisering av musikken. Det er slik dansemusikk Nils Anders Mortensen gjev oss på det smakfulle klaveralbumet med suitar komponerte av Johann Sebastian Bach (1685–1750) kring 1720.
Høfleg
«Suite» har me frå fransk, som har det frå latin sequie. Det tyder «fylgje». På same måte som ein suite i arkitekturen er ei samanhengande rad av rom, er den barokke suiten i musikken eit fylgje av dansar. Men dansemusikken frigjorde seg snart frå dansen, særleg i Tyskland. Suitane til Bach tuftar på danseformene, men er for komplekse i oppbygnaden til å kunna dansast til.
Høyr til dømes på siste sporet på plata, «Gigue» frå Engelsk suite nr. 6 i d-moll, BWV 31, som Bach har forma som ein heftig, nesten mystisk dragande fuge – den som freistar seg på ein springdans til slikt, vil snart slita seg ut. Særleg høfleg vil det heller ikkje sjå ut. Det at han er forma som ein ordentleg fuge, denne grunntyske forma der einskildrøystene tek opp og varierer temaet etter kompliserte reglar, er eit døme på korleis Bach attskapte den franske musikken i sitt bilete.
Dynamisk
Både ekte fugar og «fughettaar», altså kortare satsar med fugepreg, krev nyansert fingerarbeid hjå pianisten. For dei einskilde melodistemmene som utgjer trådane i den musikalske veven, må artikulerast og fraserast sjølvstendig. Dette maktar Mortensen, noko me merkar i fyrste sporet på plata, opningssatsen til Ouverture i fransk stil, BWV 831. Slike franske ouverturar byrjar staseleg, med punkterte noteverdiar, rakettaktige tonetiradar og slyngjande ornamentikk. Dei lynsnare ornamenta får Mortensen fint til, trass i at han nyttar moderne flygel; musikken er opphavleg tiltenkt cembaloen, barokktidas flygel, der filigran ornamentikk læt meir distinkt.
Men attende til Mortensens fugespel: Den andre delen av ouverturen er alltid snøgg og fugert (her òg har Bach sjølvsagt sett sitt snitt til å laga ein ordentleg fuge). Mortensen artikulerer uvanleg klårt, med eit einskapleg uttrykk kvar gong det dukkar opp i samklang med motstemma (kontrapunktet). Smakfull er òg dynamikkbruken hans, der han demonstrer den største styrken moderne flygel har i høve til cembaloen: Medan den sistnemnde berre kan spela med éin tonestyrke, gjev det fyrstnemnde høve til dynamikk. Slik kan ein tydelegare framheva det overordna, altså temaet, i høve til det underordna, kontrapunktet.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.