Klangbilete
Gisle Kverndokk søkjer etter den gode melodien i songane sine.
Mezzosopranen Marianne Beate Kielland syng 22 songar av Gisle Kverndokk.
Foto: Lena Lahti
CD
Gisle Kverndokk:
Så kort ein sommar menneska har
Marianne Beate Kielland, mezzosopran; Nils Anders Mortensen, klaver.
LAWO 2021
Kva er det som gjer ein melodi god? Dette spør komponisten Gisle Kverndokk (fødd 1967) seg i omslagsessayet til albumet Så kort ein sommar menneska har. Her får me 22 songar med klaverakkompagnement, mange av dei henta frå opera-, musikal- og teaterframsyningane hans.
Den sterkaste songsyklusen er Ruth Maier in Memoriam, som blei til ved Det Norske Teatret. Han byggjer på dagbøkene til den unge jødiske kvinna Ruth Maier, som flykta frå Wien til Noreg i 1939. Her trefte ho – og forelska seg i – diktaren Gunvor Hofmo. Men livet og kjærleiken blei kort. 1. desember 1942 myrda nazistane henne i Auschwitz, 22 år gamal.
Teksten til Ruth-songen «Tingene kommer meg nærmere nå» er gripande i ærlegdomen og kjensleintensiteten sin. Men det kabaretaktige klaverakkompagnementet til Kverndokk tykkjer eg får eit mest ironisk preg. Tonesetjinga fungerte nok betre som kammermusikal på teaterscena enn som kunstsong på albumet.
Tekstnære melodiar
Attende til spørsmålet om kva som gjer ein melodi god. Eit eintydig svar er vanskeleg, det er jo så sjanger- og stilavhengig. Ein god melodi må både innfri forventningane våre og overraska oss gjennom brot på dei same. Om melodien skal syngjast på tekst, bør han jo høva til innhaldet i teksten, til det som blir fortalt.
Uansett: Etter å ha lytta til mezzosopranen Marianne Beate Kielland og pianisten Nils Anders Mortensens framføring på plata skjønar me at naturlege og tekstnære melodiar kjem lett for Kverndokk. I tillegg likar han noko særleg barokkomponistane var gode på, nemleg å skildra ting som førekjem i teksten gjennom akkompagnementet.
Detaljrikdom
Dette merkar me alt i tittelsongen «Så kort ein sommar menneska har» med tekst av telemarkspoeten Liv Holtskog (1934–2014), der sommaren er nytta som bilete på det endelege ved menneskelivet. Holtskog skildrar den frodig-livfulle naturen gjennom sitt poetiske makroobjektiv, der alle underlege detaljar blir synlege. Dette kveikjer openbert Kverndokk: Fulle dropar som dryp frå stilk og strå og «heng som blanke speglar og skin», blir omforma til skimrande klangar øvst i klaverregisteret, og der det er tale om mylder av stemorsblom som står «med opprekte hovud som ein kyrkjelyd i gamaltid», får me klokkeklang i akkompagnementet.
Effektar som dette kan gjera musikken overtydeleg. Slik sett balanserer Kverndokk i denne songen på ein knivsegg. Men det bikkar ikkje over: Nok rom blir verande for førestillingskrafta vår til å boltra seg i. Dette kan me òg takka tolkinga til Kielland og Mortensen for, som vekslar klokt mellom det atterhaldne og det kjenslesterke i uttrykket.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Gisle Kverndokk:
Så kort ein sommar menneska har
Marianne Beate Kielland, mezzosopran; Nils Anders Mortensen, klaver.
LAWO 2021
Kva er det som gjer ein melodi god? Dette spør komponisten Gisle Kverndokk (fødd 1967) seg i omslagsessayet til albumet Så kort ein sommar menneska har. Her får me 22 songar med klaverakkompagnement, mange av dei henta frå opera-, musikal- og teaterframsyningane hans.
Den sterkaste songsyklusen er Ruth Maier in Memoriam, som blei til ved Det Norske Teatret. Han byggjer på dagbøkene til den unge jødiske kvinna Ruth Maier, som flykta frå Wien til Noreg i 1939. Her trefte ho – og forelska seg i – diktaren Gunvor Hofmo. Men livet og kjærleiken blei kort. 1. desember 1942 myrda nazistane henne i Auschwitz, 22 år gamal.
Teksten til Ruth-songen «Tingene kommer meg nærmere nå» er gripande i ærlegdomen og kjensleintensiteten sin. Men det kabaretaktige klaverakkompagnementet til Kverndokk tykkjer eg får eit mest ironisk preg. Tonesetjinga fungerte nok betre som kammermusikal på teaterscena enn som kunstsong på albumet.
Tekstnære melodiar
Attende til spørsmålet om kva som gjer ein melodi god. Eit eintydig svar er vanskeleg, det er jo så sjanger- og stilavhengig. Ein god melodi må både innfri forventningane våre og overraska oss gjennom brot på dei same. Om melodien skal syngjast på tekst, bør han jo høva til innhaldet i teksten, til det som blir fortalt.
Uansett: Etter å ha lytta til mezzosopranen Marianne Beate Kielland og pianisten Nils Anders Mortensens framføring på plata skjønar me at naturlege og tekstnære melodiar kjem lett for Kverndokk. I tillegg likar han noko særleg barokkomponistane var gode på, nemleg å skildra ting som førekjem i teksten gjennom akkompagnementet.
Detaljrikdom
Dette merkar me alt i tittelsongen «Så kort ein sommar menneska har» med tekst av telemarkspoeten Liv Holtskog (1934–2014), der sommaren er nytta som bilete på det endelege ved menneskelivet. Holtskog skildrar den frodig-livfulle naturen gjennom sitt poetiske makroobjektiv, der alle underlege detaljar blir synlege. Dette kveikjer openbert Kverndokk: Fulle dropar som dryp frå stilk og strå og «heng som blanke speglar og skin», blir omforma til skimrande klangar øvst i klaverregisteret, og der det er tale om mylder av stemorsblom som står «med opprekte hovud som ein kyrkjelyd i gamaltid», får me klokkeklang i akkompagnementet.
Effektar som dette kan gjera musikken overtydeleg. Slik sett balanserer Kverndokk i denne songen på ein knivsegg. Men det bikkar ikkje over: Nok rom blir verande for førestillingskrafta vår til å boltra seg i. Dette kan me òg takka tolkinga til Kielland og Mortensen for, som vekslar klokt mellom det atterhaldne og det kjenslesterke i uttrykket.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.