Klår og kraftfull
Chouchane Siranossian introduserer oss for eit ukjent namn i musikkhistoria.
Den armenskætta franske fiolinisten Chouchane Siranossian.
Foto: Nikolaj Lund
CD
Andreas Romberg:
Violin Concertos
Chouchane Siranossian, fiolin; Capriccio Barockorchester. Alpha 2020
Har du høyrt gjete Andreas Romberg (1767–1821), imponerer du meg. Denne tyske fiolinvirtuosen og komponisten er i dag lite meir enn eit namn i musikkhistoria, men i samtida blei han nemnd i same andedrag som Haydn, Mozart og Beethoven.
Under (det ikkje heilt rette) merkenamnet «brørne Romberg» turnerte han og syskenbarnet, cellisten Bernhard Romberg, Europas hoff og storbyar som vedunderbarn. Dette var i 1774, i ei tid då det var høgkonjunktur for vedunderbarn: Hadde ein før sett på barn som uferdige vaksne, dyrka ein dei no som uttrykk for det ekte og naturlege, usulka av sivilisasjonen.
Tre konsertar
Andreas Rombergs karriere blei prega av napoleonstidas politiske uro, og han bytte difor hyppig arbeidsgivar. I alt tjue fiolinkonsertar etterlét han seg, og tre av dei (nr. 4, 12 og 9) har fiolinisten Chouchane Siranossian og Capriccio Barockorchester no spelt inn på instrument frå Rombergs samtid.
To av konsertane er i dur, og éin er i moll, og det er mollkonserten som fenger mest. Medan durkonsertane (1786 og 1795) tenderer til wienerklassisk metervare, er mollkonserten (1800) meir original. Han er mest romantisk, med noko av sein Mozart og tidleg Beethoven ved seg.
Flott forspel
Denne Fiolinkonsert nr. 12 i g-moll opnar med ein «Allegro»-sats som konvensjonen tru byrjar med eit orkesterforspel. Fyrste del av forspelet er dystert og dramatisk og gjev assosiasjonar til Mozarts Don Giovanni: Med store melodiske sprang presenterer fyrstefiolinane eit patosfylt tema, akkompagnert av bratsjar, celloar og kontrabassar som bivrar nervøst i bakgrunnen.
Etter ein retorisk generalpause – Capriccio Barock-orchester får oss her verkeleg til å halda pusten – kjem patostemaet på nytt, no i form av ein liten fuge der instrumentgruppene blir introduserte etter tur. Eit tematisk pingpongspel fylgjer, der temaet sprett att og fram mellom toneartane, før det heile ebbar ut i pianissimo.
Slik er alt duka for solofiolinen til Siranossian, som entrar satsen med ein briljant og melodisk utbrodert versjon av patostemaet. Klår og kraftfull er tonen hennar, intonasjonen er god, artikulasjonen er distinkt og fraseforminga er naturleg. Som ein skjønar, er dette ein musikalsk augneblink der både komponist, orkester og solist innfrir. Og slike augneblinkar finst der fleire av på albumet.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Andreas Romberg:
Violin Concertos
Chouchane Siranossian, fiolin; Capriccio Barockorchester. Alpha 2020
Har du høyrt gjete Andreas Romberg (1767–1821), imponerer du meg. Denne tyske fiolinvirtuosen og komponisten er i dag lite meir enn eit namn i musikkhistoria, men i samtida blei han nemnd i same andedrag som Haydn, Mozart og Beethoven.
Under (det ikkje heilt rette) merkenamnet «brørne Romberg» turnerte han og syskenbarnet, cellisten Bernhard Romberg, Europas hoff og storbyar som vedunderbarn. Dette var i 1774, i ei tid då det var høgkonjunktur for vedunderbarn: Hadde ein før sett på barn som uferdige vaksne, dyrka ein dei no som uttrykk for det ekte og naturlege, usulka av sivilisasjonen.
Tre konsertar
Andreas Rombergs karriere blei prega av napoleonstidas politiske uro, og han bytte difor hyppig arbeidsgivar. I alt tjue fiolinkonsertar etterlét han seg, og tre av dei (nr. 4, 12 og 9) har fiolinisten Chouchane Siranossian og Capriccio Barockorchester no spelt inn på instrument frå Rombergs samtid.
To av konsertane er i dur, og éin er i moll, og det er mollkonserten som fenger mest. Medan durkonsertane (1786 og 1795) tenderer til wienerklassisk metervare, er mollkonserten (1800) meir original. Han er mest romantisk, med noko av sein Mozart og tidleg Beethoven ved seg.
Flott forspel
Denne Fiolinkonsert nr. 12 i g-moll opnar med ein «Allegro»-sats som konvensjonen tru byrjar med eit orkesterforspel. Fyrste del av forspelet er dystert og dramatisk og gjev assosiasjonar til Mozarts Don Giovanni: Med store melodiske sprang presenterer fyrstefiolinane eit patosfylt tema, akkompagnert av bratsjar, celloar og kontrabassar som bivrar nervøst i bakgrunnen.
Etter ein retorisk generalpause – Capriccio Barock-orchester får oss her verkeleg til å halda pusten – kjem patostemaet på nytt, no i form av ein liten fuge der instrumentgruppene blir introduserte etter tur. Eit tematisk pingpongspel fylgjer, der temaet sprett att og fram mellom toneartane, før det heile ebbar ut i pianissimo.
Slik er alt duka for solofiolinen til Siranossian, som entrar satsen med ein briljant og melodisk utbrodert versjon av patostemaet. Klår og kraftfull er tonen hennar, intonasjonen er god, artikulasjonen er distinkt og fraseforminga er naturleg. Som ein skjønar, er dette ein musikalsk augneblink der både komponist, orkester og solist innfrir. Og slike augneblinkar finst der fleire av på albumet.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.