JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Kultivert råskinn

Med Vivaldi vender Giovanni Antonini attende til sitt sanne metier.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Il Giardino Armonico med blokkfløytisten Giovanni Antonini som tredje frå høgre.

Il Giardino Armonico med blokkfløytisten Giovanni Antonini som tredje frå høgre.

Foto: Lukasz Rajchert

Il Giardino Armonico med blokkfløytisten Giovanni Antonini som tredje frå høgre.

Il Giardino Armonico med blokkfløytisten Giovanni Antonini som tredje frå høgre.

Foto: Lukasz Rajchert

2974
20210129
2974
20210129

CD

Antonio Vivaldi:

Concerti Per Flauto

Giovanni Antonini, blokkfløyter; Il Giardino Armonico. Alpha 2020

Barokkmusikken har to soger: den i barokken på 1600- og 1700-talet, og den i vår tid, då repertoaret og framføringsmåtane frå barokken blei «gjenoppdaga» i andre helvta av 1900-talet. Det tok fleire tiår før musikarane hadde denne «nye» gamle framføringsstilen under huda. For høyrer me innspelingar med tidlegmusikkpionerane frå 1960- og 1970-åra, er der kan hende mykje ånd og skjøn, men klangen vitnar om at dei gamle instrumenta framleis var nye for musikarane: Det humpa og gjekk, og surt let det rett som det var.

1990-åra var eit paradigmeskifte. Musikarane hadde no internalisert det historiske musikkuttrykket og handsama barokkinstrumenta som om dei aldri skulle ha gjort anna. Særleg skuledannande var det italienske ensemblet Il Giardino Armonico (grunnlagt 1985): Aldri hadde nokon før spelt Antonio Vivaldis (1678–1741) konsertar med kvassare artikulasjon, røffare markert frasering og større tempokontrastar mellom satsane. Råskinnet som framleis leiar dette ensemblet, er den milanesiske blokkfløytisten Giovanni Antonini.

Attende til Vivaldi

Antonini har dei siste tiåra hatt ein andre karriere som dirigent, med wienarklassikarar som Haydn og romantikarar som Beethoven på repertoaret. Men med CD-en Concerti Per Flauto vender han attende til sitt sanne metier, nemleg virtuose blokkfløytekonsertar frå Italias musikalske gullalder kring 1700. Korleis står så Antonini seg om me jamfører med yngre utøvarar?

Vivaldi-albumet inneheld seks blokkfløytekonsertar. Den i C-dur, RV 443, er ein god prøvestein, sidan han er mest kjend. Den snøgge fyrstesatsen (utan satsnamn) er nytta i filmar og reklamar og vekkjer assosiasjonar til Venezias dampande kanalar ein seinsommardag. Og har du ikkje høyrt den roleg melodiøse andresatsen «Largo» i ei gravferd, har du ikkje vore i mange nok gravferder.

Gode tempi

Antonini spelar ikkje opningssatsen for snøgt, slik ein høyrer i mest alle nyare innspelingar av verket. Går satsen for raskt, kollapsar nemleg den svingande tredelte takten i refrenget og det kling berre hektisk; dei snøgge soloepisodane mellom refrenga er uansett virtuose nok i moderat tempo. Og den rolege midtsatsen «Largo»? Også her treffer Antonini tempo og stemning godt, og gjennom improviserte ornament blandar han inn vakre dissonansar som gjev den søte melodien eit bittert islett.

Er det så noko att av det gamle råskinnet Antonini? Ja, barskingen får me òg, i F-dur-konserten med tilnamnet «La tempesta di mare», RV 433. Denne «stormen på havet» syner solist og orkester på sitt beste: Dei tøyer grensene, men overdriv aldri, og musiserer saman som eit ekte ensemble. Den sjølvforelska åleinegangen mange yngre solistar legg ut på, slepp me.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Antonio Vivaldi:

Concerti Per Flauto

Giovanni Antonini, blokkfløyter; Il Giardino Armonico. Alpha 2020

Barokkmusikken har to soger: den i barokken på 1600- og 1700-talet, og den i vår tid, då repertoaret og framføringsmåtane frå barokken blei «gjenoppdaga» i andre helvta av 1900-talet. Det tok fleire tiår før musikarane hadde denne «nye» gamle framføringsstilen under huda. For høyrer me innspelingar med tidlegmusikkpionerane frå 1960- og 1970-åra, er der kan hende mykje ånd og skjøn, men klangen vitnar om at dei gamle instrumenta framleis var nye for musikarane: Det humpa og gjekk, og surt let det rett som det var.

1990-åra var eit paradigmeskifte. Musikarane hadde no internalisert det historiske musikkuttrykket og handsama barokkinstrumenta som om dei aldri skulle ha gjort anna. Særleg skuledannande var det italienske ensemblet Il Giardino Armonico (grunnlagt 1985): Aldri hadde nokon før spelt Antonio Vivaldis (1678–1741) konsertar med kvassare artikulasjon, røffare markert frasering og større tempokontrastar mellom satsane. Råskinnet som framleis leiar dette ensemblet, er den milanesiske blokkfløytisten Giovanni Antonini.

Attende til Vivaldi

Antonini har dei siste tiåra hatt ein andre karriere som dirigent, med wienarklassikarar som Haydn og romantikarar som Beethoven på repertoaret. Men med CD-en Concerti Per Flauto vender han attende til sitt sanne metier, nemleg virtuose blokkfløytekonsertar frå Italias musikalske gullalder kring 1700. Korleis står så Antonini seg om me jamfører med yngre utøvarar?

Vivaldi-albumet inneheld seks blokkfløytekonsertar. Den i C-dur, RV 443, er ein god prøvestein, sidan han er mest kjend. Den snøgge fyrstesatsen (utan satsnamn) er nytta i filmar og reklamar og vekkjer assosiasjonar til Venezias dampande kanalar ein seinsommardag. Og har du ikkje høyrt den roleg melodiøse andresatsen «Largo» i ei gravferd, har du ikkje vore i mange nok gravferder.

Gode tempi

Antonini spelar ikkje opningssatsen for snøgt, slik ein høyrer i mest alle nyare innspelingar av verket. Går satsen for raskt, kollapsar nemleg den svingande tredelte takten i refrenget og det kling berre hektisk; dei snøgge soloepisodane mellom refrenga er uansett virtuose nok i moderat tempo. Og den rolege midtsatsen «Largo»? Også her treffer Antonini tempo og stemning godt, og gjennom improviserte ornament blandar han inn vakre dissonansar som gjev den søte melodien eit bittert islett.

Er det så noko att av det gamle råskinnet Antonini? Ja, barskingen får me òg, i F-dur-konserten med tilnamnet «La tempesta di mare», RV 433. Denne «stormen på havet» syner solist og orkester på sitt beste: Dei tøyer grensene, men overdriv aldri, og musiserer saman som eit ekte ensemble. Den sjølvforelska åleinegangen mange yngre solistar legg ut på, slepp me.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis