Musikalsk mimring
Framsteg har sin pris, òg for hornistar.
Utsnitt frå J.M.W. Turners (1775–1851) måleri «The Fighting Temeraire, tugged to her last berth to be broken up, 1838».
CD
Dukas, Gounod, Saint-Saëns mfl.:
The Horn in Romanticism
Steinar Granmo Nilsen, horn; Kristin Fossheim, hammarklaver. 2L 2020
Eit interessant måleri pryder omslaget til hornisten Steinar Granmo Nilsen og pianisten Kristin Fossheims nye plate med romantisk hornmusikk: J.M.W. Turners «The Fighting Temeraire». Kvifor nett dette måleriet? Nilsens informative omslagstekst røper det ikkje. Fantasien min er likevel kveikt, for det høver så godt – av to grunnar.
Det fyrste har med klangfargen til hornet å gjera, som – når det blir spelt så bra som her – læt djupt romantisk. Klangen varierer mellom det kraftfullt direkte og det dulde og drøymde, eit uttrykksspenn me finn att i romantikaren Turners fargebruk. Det andre som gjer måleriet så passande, har med teknologi og melankoli å gjera, med framstegsoptimisme versus ambivalent attersyn. Dette krev nærare forklaring.
Teknisk framsteg
Nilsen skriv at 1800-talet for hornistane var ein kamp om sjela til instrumentet deira. Det gamle «naturhornet» frå 1700-talet var svært enkelt konstruert – som eit samankveila alpehorn, berre i messing, ikkje i tre. Det er vanskeleg å spela melodiar på slike horn, særleg i det djupe registeret, der ein berre får fram einskilde tonar (naturtonane).
Dette endra seg med oppfinninga av «ventilhornet» på byrjinga av 1800-talet. Ventilane gjorde at ein fekk langt fleire tonar til rådvelde, i tillegg til at klangen blei jamnare gjennom heile registeret. Eit teknisk framsteg for ei ny tid, altså. Men den nye, glatta klangen – gjekk han ikkje på kostnad av det særeigne ved hornet som instrument?
Svanesong
Nilsen spelar både naturhorn og ventilhorn, og akkompagnatøren Fossheim nyttar eit nyrestaurert Leipzig-flygel frå kring 1850. Dei motstridande kjenslene andsynes «utbetringa» av hornet går som ein raud tråd gjennom albumet. Særleg franskmennene kvidde seg for å leggja det gamle naturhornet på hylla. Musikalsk mimring førekjem difor i komposisjonane deira, til dømes i Villanelle, som Paul Dukas (1865–1935) komponerte i 1906. Innleiinga skal her spelast med naturhornteknikk, noko som resulterer i tydelege «signalmotiv» (slike me kjenner frå jakthorn). Dukas tek så i bruk alle dei tekniske moglegheitene det nye ventilhornet byr på; Nilsen meistrar desse teknisk krevjande passasjane godt. Men i nokre få lyriske taktar mot slutten smyg Dukas inn eit tilbakeblikk – som i ein svanesong blir me minte om den stolte historia til 1700-talshornet.
Og det er i denne samanhengen eg tenkjer på Turners måleri. Her ser me òg ein gamal æra som blir avløyst av ein ny: Den ærverdige HMS «Temeraire», som under slaget ved Trafalgar kom sjølve admiral Nelson til unnsetning, har i 1838 utspelt si rolle. Teknologien med store seglkrigsskip høyrer 1700-talet til. Det nye hundreåret tilhøyrer dampskipet – som i solnedgangen sleper den gamle elegansen til opphogging.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Dukas, Gounod, Saint-Saëns mfl.:
The Horn in Romanticism
Steinar Granmo Nilsen, horn; Kristin Fossheim, hammarklaver. 2L 2020
Eit interessant måleri pryder omslaget til hornisten Steinar Granmo Nilsen og pianisten Kristin Fossheims nye plate med romantisk hornmusikk: J.M.W. Turners «The Fighting Temeraire». Kvifor nett dette måleriet? Nilsens informative omslagstekst røper det ikkje. Fantasien min er likevel kveikt, for det høver så godt – av to grunnar.
Det fyrste har med klangfargen til hornet å gjera, som – når det blir spelt så bra som her – læt djupt romantisk. Klangen varierer mellom det kraftfullt direkte og det dulde og drøymde, eit uttrykksspenn me finn att i romantikaren Turners fargebruk. Det andre som gjer måleriet så passande, har med teknologi og melankoli å gjera, med framstegsoptimisme versus ambivalent attersyn. Dette krev nærare forklaring.
Teknisk framsteg
Nilsen skriv at 1800-talet for hornistane var ein kamp om sjela til instrumentet deira. Det gamle «naturhornet» frå 1700-talet var svært enkelt konstruert – som eit samankveila alpehorn, berre i messing, ikkje i tre. Det er vanskeleg å spela melodiar på slike horn, særleg i det djupe registeret, der ein berre får fram einskilde tonar (naturtonane).
Dette endra seg med oppfinninga av «ventilhornet» på byrjinga av 1800-talet. Ventilane gjorde at ein fekk langt fleire tonar til rådvelde, i tillegg til at klangen blei jamnare gjennom heile registeret. Eit teknisk framsteg for ei ny tid, altså. Men den nye, glatta klangen – gjekk han ikkje på kostnad av det særeigne ved hornet som instrument?
Svanesong
Nilsen spelar både naturhorn og ventilhorn, og akkompagnatøren Fossheim nyttar eit nyrestaurert Leipzig-flygel frå kring 1850. Dei motstridande kjenslene andsynes «utbetringa» av hornet går som ein raud tråd gjennom albumet. Særleg franskmennene kvidde seg for å leggja det gamle naturhornet på hylla. Musikalsk mimring førekjem difor i komposisjonane deira, til dømes i Villanelle, som Paul Dukas (1865–1935) komponerte i 1906. Innleiinga skal her spelast med naturhornteknikk, noko som resulterer i tydelege «signalmotiv» (slike me kjenner frå jakthorn). Dukas tek så i bruk alle dei tekniske moglegheitene det nye ventilhornet byr på; Nilsen meistrar desse teknisk krevjande passasjane godt. Men i nokre få lyriske taktar mot slutten smyg Dukas inn eit tilbakeblikk – som i ein svanesong blir me minte om den stolte historia til 1700-talshornet.
Og det er i denne samanhengen eg tenkjer på Turners måleri. Her ser me òg ein gamal æra som blir avløyst av ein ny: Den ærverdige HMS «Temeraire», som under slaget ved Trafalgar kom sjølve admiral Nelson til unnsetning, har i 1838 utspelt si rolle. Teknologien med store seglkrigsskip høyrer 1700-talet til. Det nye hundreåret tilhøyrer dampskipet – som i solnedgangen sleper den gamle elegansen til opphogging.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.