Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Musikk om musikk

Händel og Britten hyllar musikkens vernar, St. Cecilia.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
4444
20190510
4444
20190510

CD

Georg Friedrich Händel:

Ode for St Cecilia’s Day

Polish Radio Choir; Dunedin Consort;
dir.: John Butt. Linn 2019

CD

Benjamin Britten:

Hymn to
St Cecilia

RIAS Kammerchor; dir.: Justin Doyle.
Harmonia Mundi 2019

Eg hugsar fyrste gong eg opplevde henne. Det var ein av dei italienske ettermiddagane der den heite sommarlufta tjuknar gradvis til og det berre er eit tidsspørsmål før slusene opnar seg der oppe og reinskar gatene for støv og skit. Eg hasta gjennom det temmeleg slitne universitetskvarteret nordaust i gamlebyen i Bologna og fann fyrst ikkje Pinacoteca Nazionale, for den arkadekledde fasaden til kunstmuseet glei saumlaust inn rekkjene av andre universitetsbygningar.

Vel inne oppdaga eg henne ikkje med det same, for korridorane var eit virvar av dårleg merkte blindgater. Men inst i den lengste av salane, som oppe i koret i langskipet i ei kyrkje, var ho, slik høgrenessansemålaren Rafael såg henne føre seg: den vakre romerske overklassekvinna Cecilia, som leid martyrdøden i Roma i det andre eller tredje hundreåret e.Kr.

Heilagast og høgast

Rafaels «Den heilage Cecilias ekstase» syner helgenen som musikkens – særleg kyrkjemusikkens – vernar, med det vanlegaste attributtet hennar, eit orgel. Men måten ho handsamar det vesle handorgelet på, er ikkje vanleg: Ho vørder det ikkje, ho held det opp ned, så pipene sklir ut, mot dei andre jordiske instrumenta, som ligg ubrukande ved føtene hennar. Kvifor? Av di skylaget har rivna over henne, og ho – berre ho! – blir var den himmelske musikken. For når englane i himmelen stemmer i, blir vår jordiske instrumentalmusikk verdilaus.

Men den heilage Cecilia er ikkje berre eit ynda motiv i biletkunsten. Som uttrykk for den heilagaste, høgaste og reinaste musikken har òg komponistane gjennom hundreåra hylla henne med tallause oratorium, hymner og odar. To slike Cecilia-hyllestar, som blei skrivne med to hundre års mellomrom, kjem no på plate: Händels Ode for St Cecilia’s Day og Brittens Hymn to St Cecilia.

Händel

Georg Friedrich Händels Ode for St Cecilia’s Day, som det skotske Dunedin Consort & Players spelar her, blei urframført under festdagen for helgenen den 22. november 1739, ein Cecilian festival som i London hadde tradisjon attende til 1680-åra. Diktet av den store restaurasjonstidspoeten John Dryden (1631–1700) må verkeleg ha kveikt Händels inspirasjon, for han imiterer ikkje berre poesien musikalsk, men gjer beintfram det poesien proklamerer. Kva er meint med dette?

Dette er musikk om musikk, som freistar å skjøna vesenet i tonekunsten frå ein antikk, ein kristen og ein moderne rasjonalistisk ståstad. Tenorresitativet «From harmony, from heavenly harmony/ This universal frame began», uttrykkjer den pytagoreiske tanken om dei sfæriske harmoniane i universet, som grekarane meinte korresponderte med musikalske proporsjonar. Fenomenal er måten tenoren Ian Bostidge greier å syna korleis «urkaoset» gradvis formar seg til harmoniske einingar. I dei fylgjande ariane får me høyra kva for ein verknad dei ulike instrumenta har på oss, ei musikalsk affektlære som den franske filosofen René Descartes (1596–1650) formulerte: lyra, trompeten, fløyta, fiolinen og til slutt Cecilias eige instrument, som òg var Händels favoritt: orgelet. I sistnemnde arie, som òg er min favoritt, briljerer Carolyn Sampson med uvanleg roleg og verdig sopranrøyst.

Britten

På det andre albumet gjev RIAS Kammerchor frå Berlin ei vakker og inspirert tolking av Benjamin Brittens reine vokalverk Hymn to St Cecilia frå 1942. Han hadde fleire grunnar til å tonesetja Cecilia-diktet til W.H. Auden (1907–1973): For det fyrste var Britten fødd på St. Cecilia-dagen 22. november. For det andre var eit slikt «metamusikalsk» verk noko som tiltalte han som komponist. Men den viktigaste grunnen trur eg var at Britten sjølv ville vera del av den store engelske Cecilia-tradisjonen.

Det femstemmige stykket har det milde uttrykket som er så typisk for britisk 1900-talsmusikk – sjølv om harmoniane kan verka dissonante, ligg fokuset på dei vertikale melodilinene. Finst her likskap med Händels tonesetjing? Ja, i tredje strofe blir òg verknaden til ulike instrument tematisert: fyrst fiolinen, så paukane, fløyta og trompeten, som Britten med sin suverene teknikk greier å imitera med menneskelege røyster.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Georg Friedrich Händel:

Ode for St Cecilia’s Day

Polish Radio Choir; Dunedin Consort;
dir.: John Butt. Linn 2019

CD

Benjamin Britten:

Hymn to
St Cecilia

RIAS Kammerchor; dir.: Justin Doyle.
Harmonia Mundi 2019

Eg hugsar fyrste gong eg opplevde henne. Det var ein av dei italienske ettermiddagane der den heite sommarlufta tjuknar gradvis til og det berre er eit tidsspørsmål før slusene opnar seg der oppe og reinskar gatene for støv og skit. Eg hasta gjennom det temmeleg slitne universitetskvarteret nordaust i gamlebyen i Bologna og fann fyrst ikkje Pinacoteca Nazionale, for den arkadekledde fasaden til kunstmuseet glei saumlaust inn rekkjene av andre universitetsbygningar.

Vel inne oppdaga eg henne ikkje med det same, for korridorane var eit virvar av dårleg merkte blindgater. Men inst i den lengste av salane, som oppe i koret i langskipet i ei kyrkje, var ho, slik høgrenessansemålaren Rafael såg henne føre seg: den vakre romerske overklassekvinna Cecilia, som leid martyrdøden i Roma i det andre eller tredje hundreåret e.Kr.

Heilagast og høgast

Rafaels «Den heilage Cecilias ekstase» syner helgenen som musikkens – særleg kyrkjemusikkens – vernar, med det vanlegaste attributtet hennar, eit orgel. Men måten ho handsamar det vesle handorgelet på, er ikkje vanleg: Ho vørder det ikkje, ho held det opp ned, så pipene sklir ut, mot dei andre jordiske instrumenta, som ligg ubrukande ved føtene hennar. Kvifor? Av di skylaget har rivna over henne, og ho – berre ho! – blir var den himmelske musikken. For når englane i himmelen stemmer i, blir vår jordiske instrumentalmusikk verdilaus.

Men den heilage Cecilia er ikkje berre eit ynda motiv i biletkunsten. Som uttrykk for den heilagaste, høgaste og reinaste musikken har òg komponistane gjennom hundreåra hylla henne med tallause oratorium, hymner og odar. To slike Cecilia-hyllestar, som blei skrivne med to hundre års mellomrom, kjem no på plate: Händels Ode for St Cecilia’s Day og Brittens Hymn to St Cecilia.

Händel

Georg Friedrich Händels Ode for St Cecilia’s Day, som det skotske Dunedin Consort & Players spelar her, blei urframført under festdagen for helgenen den 22. november 1739, ein Cecilian festival som i London hadde tradisjon attende til 1680-åra. Diktet av den store restaurasjonstidspoeten John Dryden (1631–1700) må verkeleg ha kveikt Händels inspirasjon, for han imiterer ikkje berre poesien musikalsk, men gjer beintfram det poesien proklamerer. Kva er meint med dette?

Dette er musikk om musikk, som freistar å skjøna vesenet i tonekunsten frå ein antikk, ein kristen og ein moderne rasjonalistisk ståstad. Tenorresitativet «From harmony, from heavenly harmony/ This universal frame began», uttrykkjer den pytagoreiske tanken om dei sfæriske harmoniane i universet, som grekarane meinte korresponderte med musikalske proporsjonar. Fenomenal er måten tenoren Ian Bostidge greier å syna korleis «urkaoset» gradvis formar seg til harmoniske einingar. I dei fylgjande ariane får me høyra kva for ein verknad dei ulike instrumenta har på oss, ei musikalsk affektlære som den franske filosofen René Descartes (1596–1650) formulerte: lyra, trompeten, fløyta, fiolinen og til slutt Cecilias eige instrument, som òg var Händels favoritt: orgelet. I sistnemnde arie, som òg er min favoritt, briljerer Carolyn Sampson med uvanleg roleg og verdig sopranrøyst.

Britten

På det andre albumet gjev RIAS Kammerchor frå Berlin ei vakker og inspirert tolking av Benjamin Brittens reine vokalverk Hymn to St Cecilia frå 1942. Han hadde fleire grunnar til å tonesetja Cecilia-diktet til W.H. Auden (1907–1973): For det fyrste var Britten fødd på St. Cecilia-dagen 22. november. For det andre var eit slikt «metamusikalsk» verk noko som tiltalte han som komponist. Men den viktigaste grunnen trur eg var at Britten sjølv ville vera del av den store engelske Cecilia-tradisjonen.

Det femstemmige stykket har det milde uttrykket som er så typisk for britisk 1900-talsmusikk – sjølv om harmoniane kan verka dissonante, ligg fokuset på dei vertikale melodilinene. Finst her likskap med Händels tonesetjing? Ja, i tredje strofe blir òg verknaden til ulike instrument tematisert: fyrst fiolinen, så paukane, fløyta og trompeten, som Britten med sin suverene teknikk greier å imitera med menneskelege røyster.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Stoltenberg I-regjeringa på Slottsplassen. Dåverande statsminister Jens Stoltenberg og utanriksminister Thorbjørn Jagland står fremst.

Foto: Jarl Fr. Erichsen / NTB

Ordskifte
ThorbjørnJagland

Venstrepopulisme på norsk – en refleksjon

«Ved markedsrettingen og privatisering ga venstresiden delvis fra seg det som hadde vært dens kjennemerke, nemlig å mobilisere staten til fordel for folk flest.»

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal
Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Sunniva Gylver framfor Fagerborg kyrkje, der ho er prest i dag.

Foto: Svein Gjerdåker

Samfunn

Den nye biskopen i Oslo, Sunniva Gylver, lever i trua på at Jesus er Guds son.

– Eg talar med Gud nesten heile tida

Eskil Skjeldal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis