Anne Hytta i tre versjonar
Spellemannvinnar Anne Hytta har spelt inn tre plater med ulike uttrykk det siste året.
Folkemusikk
Sogesong:
Så vide fara dei lindarord
Heilo
Slagr:
Dirr
Hubro
Anne
Hytta:
Strimur
ta:lik
Årets vinnar i klassen for folkemusikk under årets Spellemannpris, Anne Hytta, er ein musikar som utmerkar seg ved å kombinera strengt tradisjonsmedvit med ei open haldning til nyare uttrykk. Nett det er det mange som prøver å gjera, men få gjer det så gjennomført som Hytta. Det siste året har ho vore involvert i tre svært ulike produksjonar – på tre ulike plateselskap – som til saman viser korleis det går an spreia seg stilistisk utan å verta splitta.
Kommentator
Sogesong er ein duo der Hytta ikkje spelar hovudinstrumentet sitt, hardingfele, men derimot mellomalderinstrumentet fidla i samspel med kvedaren Øyonn Groven Myhren. Her tek Hytta rolla som diskret kommentator til songstemma som – til eige akkompagnement på lyre – framfører åtte (til dels lange) balladar. Her er det forteljinga som står i sentrum, musikken er rytmisk gjentakande og det er små, enkle melodiliner som slyngjer seg inn og ut rundt tekstlinene.
Tendensar til minimalisme finn ein òg i trioen Slagr, der hardingfela til Hytta kling saman med cellisten Katrine Schiøtt og Amund Sjølie Sveen på vibrafon og glas. Medan balladeprosjektet er prega av rytmisk framdrift, er Slagr eit ensemble som dyrkar klangflater, dronar og dei langsame rørslene. Denne reindyrkinga av det stillferdige i musikken har òg fått konsekvensar for nokre av konsertane til Slagr, der publikum får ligga, og eventuelt sova. All musikken er komponert av Hytta og medspelarane hennar, og bortsett frå hardingfeleklangen er det lite som får meg til å tenkja på folkemusikk her. Klangleg er det mykje som minner om dei meir stillferdige delane av samtidsmusikken og den elektronisk baserte ambient-musikken, sjølv om dette er ein gjennomført akustisk produksjon.
«Ein samtale med fela»
Den førre plata til Slagr vann Spellemannprisen i «open klasse» i 2015, og i år er Hytta atter vinnar, men denne gongen med soloplata Strimur. Og her reindyrkar ho musikken ho vaks opp med – slåttespelet frå Telemark – og som ho sidan fordjupa seg i under rettleiing av læremeistrane Einar Løndal og Knut Buen.
Plata er fint sett saman ut frå ein original idé om at slåttespel er «ein samtale med fela», som Hytta skriv i tekstheftet. (Som skribent vil mange dessutan kjenna henne som folkemusikk-kommentator i avisa Klassekampen.) Desse samtalane er bygde opp rundt det klanglege særpreget i fire ulike feler, og med slåttar som er nøye tilpassa stemninga i desse unike instrumenta. Slik sett er plata ein heilskapleg komposisjon meir enn tilfeldig avspeling av slåttane som tilfeldigvis var på repertoaret under innspelingsperioden.
Kva er det så som karakteriserer spelet til Hytta i desse tre ulike prosjekta? Det eg legg mest merke til, er at ho har slik tryggleik og ro i spelet. Det er aldri noko poserande ved det, ingen dramatiske utspel og det er teknisk kontrollert utan å vera brillierande. Og difor er det alltid gjevande å lyda til Hytta sitt spel.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikk-
vitar, musikar og fast plate-
meldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkemusikk
Sogesong:
Så vide fara dei lindarord
Heilo
Slagr:
Dirr
Hubro
Anne
Hytta:
Strimur
ta:lik
Årets vinnar i klassen for folkemusikk under årets Spellemannpris, Anne Hytta, er ein musikar som utmerkar seg ved å kombinera strengt tradisjonsmedvit med ei open haldning til nyare uttrykk. Nett det er det mange som prøver å gjera, men få gjer det så gjennomført som Hytta. Det siste året har ho vore involvert i tre svært ulike produksjonar – på tre ulike plateselskap – som til saman viser korleis det går an spreia seg stilistisk utan å verta splitta.
Kommentator
Sogesong er ein duo der Hytta ikkje spelar hovudinstrumentet sitt, hardingfele, men derimot mellomalderinstrumentet fidla i samspel med kvedaren Øyonn Groven Myhren. Her tek Hytta rolla som diskret kommentator til songstemma som – til eige akkompagnement på lyre – framfører åtte (til dels lange) balladar. Her er det forteljinga som står i sentrum, musikken er rytmisk gjentakande og det er små, enkle melodiliner som slyngjer seg inn og ut rundt tekstlinene.
Tendensar til minimalisme finn ein òg i trioen Slagr, der hardingfela til Hytta kling saman med cellisten Katrine Schiøtt og Amund Sjølie Sveen på vibrafon og glas. Medan balladeprosjektet er prega av rytmisk framdrift, er Slagr eit ensemble som dyrkar klangflater, dronar og dei langsame rørslene. Denne reindyrkinga av det stillferdige i musikken har òg fått konsekvensar for nokre av konsertane til Slagr, der publikum får ligga, og eventuelt sova. All musikken er komponert av Hytta og medspelarane hennar, og bortsett frå hardingfeleklangen er det lite som får meg til å tenkja på folkemusikk her. Klangleg er det mykje som minner om dei meir stillferdige delane av samtidsmusikken og den elektronisk baserte ambient-musikken, sjølv om dette er ein gjennomført akustisk produksjon.
«Ein samtale med fela»
Den førre plata til Slagr vann Spellemannprisen i «open klasse» i 2015, og i år er Hytta atter vinnar, men denne gongen med soloplata Strimur. Og her reindyrkar ho musikken ho vaks opp med – slåttespelet frå Telemark – og som ho sidan fordjupa seg i under rettleiing av læremeistrane Einar Løndal og Knut Buen.
Plata er fint sett saman ut frå ein original idé om at slåttespel er «ein samtale med fela», som Hytta skriv i tekstheftet. (Som skribent vil mange dessutan kjenna henne som folkemusikk-kommentator i avisa Klassekampen.) Desse samtalane er bygde opp rundt det klanglege særpreget i fire ulike feler, og med slåttar som er nøye tilpassa stemninga i desse unike instrumenta. Slik sett er plata ein heilskapleg komposisjon meir enn tilfeldig avspeling av slåttane som tilfeldigvis var på repertoaret under innspelingsperioden.
Kva er det så som karakteriserer spelet til Hytta i desse tre ulike prosjekta? Det eg legg mest merke til, er at ho har slik tryggleik og ro i spelet. Det er aldri noko poserande ved det, ingen dramatiske utspel og det er teknisk kontrollert utan å vera brillierande. Og difor er det alltid gjevande å lyda til Hytta sitt spel.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikk-
vitar, musikar og fast plate-
meldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.