Når tida er inne
Omholts spel er presist og detaljert, men samstundes frisk og lett.
Debutalbumet til Per Åsmund Omholt inneheld slåttar etter Truls Ørpen.
Foto: Margit Rønning Omholt
Folkemusikk
Per Åsmund Omholt:
Vera ungkar og gå fri. Slåttar etter Truls Ørpen
Heilo
Hardingfelespelaren Truls Ørpen (1880–1958) frå Krøsherad vil for mange folkemusikkinteresserte vera mest kjend som ein av redaktørane av det såkalla Hardingfeleverket – ein gedigen publikasjon av noteoppskrifter av hardingfeleslåttar som han starta saman med Arne Bjørndal og Eivind Groven. Til liks med Bjørndal og Groven var Ørpen ein framifrå felespelar som hadde vakse opp med folkemusikken, men dessutan tileigna seg notekunnskap på eit høgt nivå. Slik sett representer desse tre eit overgangsfenomen mellom den gamle «munnlege» tradisjonen og den meir akademisk tilnærma folkemusikkfortolkinga.
I folkemusikkmiljøa har det vore eit teikn på kredibilitet å ha tileigna seg spelekunna gjennom direkte tradering, som vil seia personleg samvær med eldre kjelder, helst i eit lærar–elev-forhold. Å læra etter noteoppskrifter og lydopptak er rekna som ein akseptabel, men mindre gloriøs metode.
Per Åsmund Omholt har brukt store deler av livet på å arbeida med slåttane etter Ørpen, men har aldri møtt opphavsmannen, som døydde før Omholt var fødd. Han har gått den lange vegen fram til denne utgjevinga, frå «nyfrelst», slik han sjølv omtalar seg sjølv som fersk hardingfelespelar, til utøvande, via akademiske studiar, store delar av dette med utgangspunkt i Ørpens noteoppskrifter og lydfestingar, og mange år som tilsett ved folkemusikkstudiet på Rauland som i dag er ein del av Universitetet i Søraust-Noreg. I motsetnad til mange unge folkemusikkutøvarar, som gjerne gjev ut plater før dei er mogne for oppgåva, har Omholt brukt lang tid, både som forskar, lærar og utøvar.
Det gledelege er at det viser seg at det ikkje treng vera noka ulempe å bruka god tid. Spelet er presist og detaljert, men samstundes frisk og lett. Denne plata bør vera til stor inspirasjon for alle som vil bruka god tid på å tileigna seg det som trengst for å spela bra.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Folkemusikk
Per Åsmund Omholt:
Vera ungkar og gå fri. Slåttar etter Truls Ørpen
Heilo
Hardingfelespelaren Truls Ørpen (1880–1958) frå Krøsherad vil for mange folkemusikkinteresserte vera mest kjend som ein av redaktørane av det såkalla Hardingfeleverket – ein gedigen publikasjon av noteoppskrifter av hardingfeleslåttar som han starta saman med Arne Bjørndal og Eivind Groven. Til liks med Bjørndal og Groven var Ørpen ein framifrå felespelar som hadde vakse opp med folkemusikken, men dessutan tileigna seg notekunnskap på eit høgt nivå. Slik sett representer desse tre eit overgangsfenomen mellom den gamle «munnlege» tradisjonen og den meir akademisk tilnærma folkemusikkfortolkinga.
I folkemusikkmiljøa har det vore eit teikn på kredibilitet å ha tileigna seg spelekunna gjennom direkte tradering, som vil seia personleg samvær med eldre kjelder, helst i eit lærar–elev-forhold. Å læra etter noteoppskrifter og lydopptak er rekna som ein akseptabel, men mindre gloriøs metode.
Per Åsmund Omholt har brukt store deler av livet på å arbeida med slåttane etter Ørpen, men har aldri møtt opphavsmannen, som døydde før Omholt var fødd. Han har gått den lange vegen fram til denne utgjevinga, frå «nyfrelst», slik han sjølv omtalar seg sjølv som fersk hardingfelespelar, til utøvande, via akademiske studiar, store delar av dette med utgangspunkt i Ørpens noteoppskrifter og lydfestingar, og mange år som tilsett ved folkemusikkstudiet på Rauland som i dag er ein del av Universitetet i Søraust-Noreg. I motsetnad til mange unge folkemusikkutøvarar, som gjerne gjev ut plater før dei er mogne for oppgåva, har Omholt brukt lang tid, både som forskar, lærar og utøvar.
Det gledelege er at det viser seg at det ikkje treng vera noka ulempe å bruka god tid. Spelet er presist og detaljert, men samstundes frisk og lett. Denne plata bør vera til stor inspirasjon for alle som vil bruka god tid på å tileigna seg det som trengst for å spela bra.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.