Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

«Naturlig sødhed»

Korleis var Holbergs musikksmak?

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Holbergstatuen på Vågsallmenningen i Bergen frå 1884.

Holbergstatuen på Vågsallmenningen i Bergen frå 1884.

Foto: Wikimedia

Holbergstatuen på Vågsallmenningen i Bergen frå 1884.

Holbergstatuen på Vågsallmenningen i Bergen frå 1884.

Foto: Wikimedia

2869
20191115
2869
20191115

CD

Charles Dieupart:

Les six suites

Francis Colpron, blokkfløyte og traverso; mfl. ATMA 2001

Det fanst knapt den ting Ludvig Holberg (1684–1754) ikkje interesserte seg for. Kring 20.000 trykte boksider etterlét han seg, der dei fleste sjangrar og tema er å finna. Musikken var eit sjølvsagt område ein lærd opplysningstidsmann som han tok føre seg, der spørsmål som dette blei diskutert: Kva skil god og dårleg smak i musikken? Kva for kvalitetar bør eit godt musikkstykke ha? Og, ikkje minst, kva verknad har musikken på oss?

Men Holberg var ikkje berre teoretikar. Han var òg ein ivrig musikant med blokkfløyte som hovudinstrument. Nokon profesjonell musikar i vår tids tyding var han vel knapt, sjølv om han tente gode pengar på å spela og å undervisa.

Utøvarverksemda var på sitt mest intense medan han studerte i Oxford mellom 1706 og 1708, skal me tru hans Første levnedsbrev (1728). Han er ikkje blyg når han hevdar at «jeg blev regnet for en af de dygtigste fløjtespillere i hele byen», som etter ei tid blei «indvalgt i et musikalsk selskab, som holder møde hver onsdag i Oxford og går under navnet The Musical clubb». For å sleppa inn i klubben måtte ein prøvespela, noko han greidde med glans.

«Efterhånden blev jeg betragtet som et af klubbens mest kompetente medlemmer.»

Less is more

Korleis skal me beskriva Holbergs smak? Musikken måtte ha ein «naturlig sødhed», meinte han, og moderne virtuoseri med frenetiske solistar tolte han ikkje. «Det er aldeles ingen stor kunst at komponere en vanskelig koncert», skriv han i epistlane, «thi mangen en kan ved en simpel menuet vise prøve på et rart geni og et naturligt talent». Det heile minner om slagordet til ein stor norsk daglegvarekjede: «Det enkle er ofte det beste.»

Kva for musikk kan Holberg så ha spelt i Oxford? To år før han kom til landet, hadde franskmannen Charles Dieupart (1667–1740) busett seg der og slått seg opp som musikar og musikklærar. Den viktigaste samlinga hans, Six suittes de clavessin, blei opphavleg komponert for cembalo solo, men fanst òg i versjon for blokkfløyte med cembaloakkompagnement – det er denne besetninga me høyrer på Francis Colprons fine Dieupart-album frå 2001, ei innspeling eg har høyrt så ofte at CD-en har mange riper.

Holbergs krav

Dieuparts vakkert ornamenterte, formalt balanserte og uttrykksmessig moderate stil må ha innfridd Holbergs krav til «naturlig sødhed». Kanskje han jamvel spelte suitane på blokkfløyte i The Musical clubb i Oxford? Dieupart var namngjeten, særleg grunna desse seks mønstergode suitane, som oppnådde klassikarstatus. At J.S. Bach i Tyskland skaffa seg ein kopi av dei, seier sitt – mykje truleg nytta han dei som modell for sine eigne Seks engelske suitar for cembalo.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Charles Dieupart:

Les six suites

Francis Colpron, blokkfløyte og traverso; mfl. ATMA 2001

Det fanst knapt den ting Ludvig Holberg (1684–1754) ikkje interesserte seg for. Kring 20.000 trykte boksider etterlét han seg, der dei fleste sjangrar og tema er å finna. Musikken var eit sjølvsagt område ein lærd opplysningstidsmann som han tok føre seg, der spørsmål som dette blei diskutert: Kva skil god og dårleg smak i musikken? Kva for kvalitetar bør eit godt musikkstykke ha? Og, ikkje minst, kva verknad har musikken på oss?

Men Holberg var ikkje berre teoretikar. Han var òg ein ivrig musikant med blokkfløyte som hovudinstrument. Nokon profesjonell musikar i vår tids tyding var han vel knapt, sjølv om han tente gode pengar på å spela og å undervisa.

Utøvarverksemda var på sitt mest intense medan han studerte i Oxford mellom 1706 og 1708, skal me tru hans Første levnedsbrev (1728). Han er ikkje blyg når han hevdar at «jeg blev regnet for en af de dygtigste fløjtespillere i hele byen», som etter ei tid blei «indvalgt i et musikalsk selskab, som holder møde hver onsdag i Oxford og går under navnet The Musical clubb». For å sleppa inn i klubben måtte ein prøvespela, noko han greidde med glans.

«Efterhånden blev jeg betragtet som et af klubbens mest kompetente medlemmer.»

Less is more

Korleis skal me beskriva Holbergs smak? Musikken måtte ha ein «naturlig sødhed», meinte han, og moderne virtuoseri med frenetiske solistar tolte han ikkje. «Det er aldeles ingen stor kunst at komponere en vanskelig koncert», skriv han i epistlane, «thi mangen en kan ved en simpel menuet vise prøve på et rart geni og et naturligt talent». Det heile minner om slagordet til ein stor norsk daglegvarekjede: «Det enkle er ofte det beste.»

Kva for musikk kan Holberg så ha spelt i Oxford? To år før han kom til landet, hadde franskmannen Charles Dieupart (1667–1740) busett seg der og slått seg opp som musikar og musikklærar. Den viktigaste samlinga hans, Six suittes de clavessin, blei opphavleg komponert for cembalo solo, men fanst òg i versjon for blokkfløyte med cembaloakkompagnement – det er denne besetninga me høyrer på Francis Colprons fine Dieupart-album frå 2001, ei innspeling eg har høyrt så ofte at CD-en har mange riper.

Holbergs krav

Dieuparts vakkert ornamenterte, formalt balanserte og uttrykksmessig moderate stil må ha innfridd Holbergs krav til «naturlig sødhed». Kanskje han jamvel spelte suitane på blokkfløyte i The Musical clubb i Oxford? Dieupart var namngjeten, særleg grunna desse seks mønstergode suitane, som oppnådde klassikarstatus. At J.S. Bach i Tyskland skaffa seg ein kopi av dei, seier sitt – mykje truleg nytta han dei som modell for sine eigne Seks engelske suitar for cembalo.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis