Ode til landsmora
J.S. Bachs «sørgjeode» er ei subtil hylling av ein politisk dissident.
Kurfyrstinna av Sachsen: Christiane Eberhardine von Brandenburg-Bayreuth (1671–1727) på eit kolorert koparstikk frå 1751.
Standard-
innspelinga
Johann Sebastian Bach:
Trauerode
Bach Collegium Japan;
dir.: Masaaki Suzuki
IBIS 2015
17. oktober 1727 fann ein politisk delikat seanse stad i Leipzigs universitetskyrkje, Paulinerkirche. I september same år døydde nemleg Christiane Eberhardine von Brandenburg-Bayreuth, kurfystinne av Sachsen, noko leipzigarane kjende seg moralsk forplikta til å markera. Men det trekte ut i tid, og til slutt tok ein ung adeleg student ved namn Hans Carl von Kirchbach saka i eigne hender.
Trass i mange byråkratiske hindringar engasjerte han Leipzigs mest renommerte intellektuelle, litteraturteoretikaren Johann Christoph Gottsched, til å skriva ein sørgjeode. Tonesetjinga skulle byens musikkdirektør, Johann Sebastian Bach (1685–1750), stå for. I pausen mellom den todelte oden ville den sjølvsikre studenten halda lovtalen over landsmora.
Bannlyst
Grunnen til at det elles så handlekraftige byrådet i Leipzig somla såpass lenge at ein student fann det naudsynt å gripa inn, var konfesjonell – og difor også politisk. Christiane Eberhardine var godt likt i den lutherskortodokse byen. Mannen hennar, kurfyrst August den sterke, hadde konvertert til katolisismen av politiske grunnar, nemleg for å kunna bli vald til konge av Polen. Slik pragmatisme låg ikkje for kurfyrstinna. Ho heldt fast på den lutherske trua si og blei difor ikkje berre nekta den polske dronningkrona, men bannlyst frå hoffet i Dresden og fråteken omsorgsretten til sonen, arveprinsen.
Korleis kunne så leipzigarane feira heltinna si, utan at dette blei oppfatta som ei hylling av ein konfesjonell dissident? I hovudstaden Dresden kunne det jo lett bli oppfatta som politisk provoserande.
Svulstig poesi
Ser me på oden Bach tonesette, merkar me at diktaren Gottsched tok sine forholdsreglar. Dei bibelsitata og salmereferansane som slike sørgjekantatar vanlegvis er prydde med, manglar heilt, og der religiøse tema blir antyda, er det gjort så generelt at det er uråd å tolka noko i spesifikt luthersk eller katolsk retning. I det heile verkar tonen poesien verdsleg, nemleg som ei hylling i klassisk høgstil.
Sjølv om Gottscheds biletrike tekst verkar svulstig for oss i dag, gjer ikkje tonesetjinga det. Rett nok er Lass, Fürstin, lass noch einen Strahl, BWV 198, uvanleg prektig til Bach å vera. Men den subtile instrumenteringa og måten Bach kler dei stive retoriske språkfigurane med milde, naturlege melodiar på, gjer dette til ein av yndlingskantatane mine. Den beste innspelinga av verket, som vanlegvis berre blir kalla «sørgjeoden», kom Bach Collegium Japan ut med i 2015. Dirigenten Masaaki Suzuki får her fram det inderlege i det storfelte.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Standard-
innspelinga
Johann Sebastian Bach:
Trauerode
Bach Collegium Japan;
dir.: Masaaki Suzuki
IBIS 2015
17. oktober 1727 fann ein politisk delikat seanse stad i Leipzigs universitetskyrkje, Paulinerkirche. I september same år døydde nemleg Christiane Eberhardine von Brandenburg-Bayreuth, kurfystinne av Sachsen, noko leipzigarane kjende seg moralsk forplikta til å markera. Men det trekte ut i tid, og til slutt tok ein ung adeleg student ved namn Hans Carl von Kirchbach saka i eigne hender.
Trass i mange byråkratiske hindringar engasjerte han Leipzigs mest renommerte intellektuelle, litteraturteoretikaren Johann Christoph Gottsched, til å skriva ein sørgjeode. Tonesetjinga skulle byens musikkdirektør, Johann Sebastian Bach (1685–1750), stå for. I pausen mellom den todelte oden ville den sjølvsikre studenten halda lovtalen over landsmora.
Bannlyst
Grunnen til at det elles så handlekraftige byrådet i Leipzig somla såpass lenge at ein student fann det naudsynt å gripa inn, var konfesjonell – og difor også politisk. Christiane Eberhardine var godt likt i den lutherskortodokse byen. Mannen hennar, kurfyrst August den sterke, hadde konvertert til katolisismen av politiske grunnar, nemleg for å kunna bli vald til konge av Polen. Slik pragmatisme låg ikkje for kurfyrstinna. Ho heldt fast på den lutherske trua si og blei difor ikkje berre nekta den polske dronningkrona, men bannlyst frå hoffet i Dresden og fråteken omsorgsretten til sonen, arveprinsen.
Korleis kunne så leipzigarane feira heltinna si, utan at dette blei oppfatta som ei hylling av ein konfesjonell dissident? I hovudstaden Dresden kunne det jo lett bli oppfatta som politisk provoserande.
Svulstig poesi
Ser me på oden Bach tonesette, merkar me at diktaren Gottsched tok sine forholdsreglar. Dei bibelsitata og salmereferansane som slike sørgjekantatar vanlegvis er prydde med, manglar heilt, og der religiøse tema blir antyda, er det gjort så generelt at det er uråd å tolka noko i spesifikt luthersk eller katolsk retning. I det heile verkar tonen poesien verdsleg, nemleg som ei hylling i klassisk høgstil.
Sjølv om Gottscheds biletrike tekst verkar svulstig for oss i dag, gjer ikkje tonesetjinga det. Rett nok er Lass, Fürstin, lass noch einen Strahl, BWV 198, uvanleg prektig til Bach å vera. Men den subtile instrumenteringa og måten Bach kler dei stive retoriske språkfigurane med milde, naturlege melodiar på, gjer dette til ein av yndlingskantatane mine. Den beste innspelinga av verket, som vanlegvis berre blir kalla «sørgjeoden», kom Bach Collegium Japan ut med i 2015. Dirigenten Masaaki Suzuki får her fram det inderlege i det storfelte.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.