JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Ordlause salmar

Bach minner oss på det den nye kvardagen vår vantar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sopranen Anna Prohaska syng kantatesatsar av Johann Sebastian Bach (1685–1750) med det tyske barokkensemblet Lautten Compagney.

Sopranen Anna Prohaska syng kantatesatsar av Johann Sebastian Bach (1685–1750) med det tyske barokkensemblet Lautten Compagney.

Foto: Olaf Aue

Sopranen Anna Prohaska syng kantatesatsar av Johann Sebastian Bach (1685–1750) med det tyske barokkensemblet Lautten Compagney.

Sopranen Anna Prohaska syng kantatesatsar av Johann Sebastian Bach (1685–1750) med det tyske barokkensemblet Lautten Compagney.

Foto: Olaf Aue

2922
20210108
2922
20210108

Lytt til artikkelen:

CD

Johann Sebastian Bach:

Bach Redemp­tion

Anna Prohaska, sopran; Lautten Compagney; dir.: Wolfgang Katschner.
Alpha 2020

Då var det der, det fyrste Bach-albumet med koronatema. Sorg, sjukdom og død finst det jo nok av i kantatane hans. Slikt var ein allstadnærverande del av kvardagen til mennesket i barokken, særleg for Bach, som blei foreldrelaus før han var ti år, mista den høgt elska fyrste kona si og ved livsens ende hadde fylgt halvparten av dei 20 ungane sine til grava.

Men sorga til den djupt truande luteranaren var nok annleis enn den dei fleste moderne menneske opplever. Tekstane han valde å tonesetja, syner at han ikkje såg på døden berre som tragedie, men òg som forløysing. Sjølv visste han at han ein dag ville møta sine kjære att i eit rike mykje betre enn vår jordiske verd. Denne innstillinga kjem til uttrykk i gravferdsmusikken hans, der triste mollparti vekslar ledig med gledefylte satsar i dur.

Overtydande

Eg må vedgå at eg var skeptisk då eg las om «Bach Redemption»-prosjektet til Wolfgang Katschner, den luttspelande dirigenten for Lautten Compagney i Berlin. Hadde han kasta seg på koronabylgja for å selja CD-ar? Det å knyta Bachs komposisjonar til konkrete hendingar i dag får ofte noko tvunge ved seg – eg har opplevd nok av lettvinte programmeringar som bomma på den blinken.

Men Katschner overtyder. I lag med sopranen Anna Prohaska har han fått til det mest minneverdige Bach-albumet frå 2020.

Dette har ikkje berre med repertoarsamansetjinga og tolkinga å gjera. Smitteverntiltaka har nemleg sett preg på besetninga og var såleis avgjerande for resultatet. Mest markant er at det firstemmige blandakoret er bytt ut med blåseinstrument. Å høyra slike ordlause salmar er ei påminning om kva som er teke frå oss i den nye kvardagen.

Glissandi

Albumet opnar med «Bete aber auch dabei» frå kantate 115, ein intim, kammermusikalsk arie der sopranstemma snirklar seg med vakker kontrapunktikk i lag med tverrfløyte og cello, akkompagnert av pizzicato-bass, der strykarane plukkar på strengene i staden for å stryka. Når det gjeld Prohaskas songteknikk, merkar me straks eit særdrag som har med intonasjon å gjera: Heilt utan vibrato glir ho inn i tonen nedanfrå, noko me kallar glissando. Om ein likar slikt, er ei smakssak. Det kling svært affektert, og nyttar ein det for ofte, utartar det til manierisme. Det sistnemnde unngår Prohaska heldigvis.

Sluttonen i fyrstesatsen glid direkte inn i neste nummer, «Es ist nichts gesundes an meinem Leibe» («Der er ikkje noko friskt ved lekamen min») frå kantate 25. Med denne ottesame og dissonansfulle korsatsen, der kromatiske songstemmer blir sette opp mot instrumentale hikst frå strykarane, er stemninga for albumet definitivt sett.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

CD

Johann Sebastian Bach:

Bach Redemp­tion

Anna Prohaska, sopran; Lautten Compagney; dir.: Wolfgang Katschner.
Alpha 2020

Då var det der, det fyrste Bach-albumet med koronatema. Sorg, sjukdom og død finst det jo nok av i kantatane hans. Slikt var ein allstadnærverande del av kvardagen til mennesket i barokken, særleg for Bach, som blei foreldrelaus før han var ti år, mista den høgt elska fyrste kona si og ved livsens ende hadde fylgt halvparten av dei 20 ungane sine til grava.

Men sorga til den djupt truande luteranaren var nok annleis enn den dei fleste moderne menneske opplever. Tekstane han valde å tonesetja, syner at han ikkje såg på døden berre som tragedie, men òg som forløysing. Sjølv visste han at han ein dag ville møta sine kjære att i eit rike mykje betre enn vår jordiske verd. Denne innstillinga kjem til uttrykk i gravferdsmusikken hans, der triste mollparti vekslar ledig med gledefylte satsar i dur.

Overtydande

Eg må vedgå at eg var skeptisk då eg las om «Bach Redemption»-prosjektet til Wolfgang Katschner, den luttspelande dirigenten for Lautten Compagney i Berlin. Hadde han kasta seg på koronabylgja for å selja CD-ar? Det å knyta Bachs komposisjonar til konkrete hendingar i dag får ofte noko tvunge ved seg – eg har opplevd nok av lettvinte programmeringar som bomma på den blinken.

Men Katschner overtyder. I lag med sopranen Anna Prohaska har han fått til det mest minneverdige Bach-albumet frå 2020.

Dette har ikkje berre med repertoarsamansetjinga og tolkinga å gjera. Smitteverntiltaka har nemleg sett preg på besetninga og var såleis avgjerande for resultatet. Mest markant er at det firstemmige blandakoret er bytt ut med blåseinstrument. Å høyra slike ordlause salmar er ei påminning om kva som er teke frå oss i den nye kvardagen.

Glissandi

Albumet opnar med «Bete aber auch dabei» frå kantate 115, ein intim, kammermusikalsk arie der sopranstemma snirklar seg med vakker kontrapunktikk i lag med tverrfløyte og cello, akkompagnert av pizzicato-bass, der strykarane plukkar på strengene i staden for å stryka. Når det gjeld Prohaskas songteknikk, merkar me straks eit særdrag som har med intonasjon å gjera: Heilt utan vibrato glir ho inn i tonen nedanfrå, noko me kallar glissando. Om ein likar slikt, er ei smakssak. Det kling svært affektert, og nyttar ein det for ofte, utartar det til manierisme. Det sistnemnde unngår Prohaska heldigvis.

Sluttonen i fyrstesatsen glid direkte inn i neste nummer, «Es ist nichts gesundes an meinem Leibe» («Der er ikkje noko friskt ved lekamen min») frå kantate 25. Med denne ottesame og dissonansfulle korsatsen, der kromatiske songstemmer blir sette opp mot instrumentale hikst frå strykarane, er stemninga for albumet definitivt sett.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis