Pastorale klangmåleri
Innlevinga til musikarane i Ensemble Klingekunst vitnar om sann speleglede.
Ensemble Klingekunst spelar ukjend 1700-talsmusikk.
Foto: Franz Größiner
Lytt til artikkelen:
CD
Martin Christian Schultze:
Trattamento dell’Harmonia
Ensemble Klingekunst
CPO 2020
For dei som interesserer seg for sjeldsynte vekstar i den klassiske underskogen, er det tyske plateselskapet CPO interessant. Rett som det er, kjem her nemleg fyrsteinnspelingar av musikkhistorisk heilt ukjende verk. Albumet Trattamento dell’Harmonia er eit døme. Dette er namnet på ei verkssamling, prenta i Paris i 1733, som det berre er bevart to eksemplar av (i Bibliothèque nationale de France og Staatsbibliothek zu Berlin). På tittelbladet til notane blir komponisten kalla «M.C. Schultze D.B.», noko dei musikkvitskapleg kompetente musikarane i det austerrikske Ensemble Klingekunst tolkar som «Martin Christian Schultze de Berlin».
Kven denne Schultze var, er eit ope spørsmål. Etternamnet (ofte stava Schulze) er like vanleg i Tyskland som Hansen eller Nilsen i Noreg – det kjem frå «Schultheiß», den mellomalderlege nemninga for borgarmeister. Uansett opphavet: Trattamento dell’Harmonia er sett saman av seks sinfonie da camera (kammersymfoniar) for tverrfløyte, fiolin, gambe (eit celloliknande strykeinstrument) og besifra bass, noko som var ei ynda besetningsform i Paris midt på 1700-talet.
Polyrytmikk
Det fyrste som slår oss på dette vellukka albumet, er kor frodig musikken læt. Den fyrste sinfoniaen i D-dur er enkel og komplisert på same tid, for harmoniane er av den milde, italienske typen, medan rytmikken byr på meir motstand. Ulike rytmar blir sette opp mot kvarandre, då særleg tredelte mot firdelte, noko ein på fagspråket kallar polyrytmikk. Resultatet har noko av ei barokk fontene ved seg, der vasstrålar av ulik tjukkleik, lengd, kurve og snøggleik skapar eit komplekst og rørleg bilete.
Idyll
Apropos fontener og barokke hageanlegg: Det tredje stykket, som òg går i D-dur, er den mest landlege av sinfoniaane. Opningssatsen «Largo» er ein pastorale, som blir fylgd av ein rustikk «Allegro» med røffe rytmar. Idyllen toppar seg i tredjesatsen «Aria paysana», der fløyta spelar ein enkel, folkeleg melodi, som blir kommentert med kvitring frå fiolinen. Fiolinstemma er utstyrt med kommentaren «Songen til fuglane og nattergalen» og skal spelast «i fritt tempo». I tillegg kjem det bylgjande akkordspelet til gamben, som minner om ein roleg suklande bekk. Me får altså inntrykk av ein fløytespelande gjetar ved ei kjelde i ein lund med songfuglar, som jo var eit velkjent motiv i både dikte- og målarkunsten den gongen.
Eg er imponert over denne mystiske komponisten Schultze og måten Ensemble Klingekunst tolkar den avvekslingsrike, gjennomtenkte musikken hans på. Teknisk blir alle rytmiske detaljar nøyaktig utførte, samstundes som der er nok fleksibilitet i fraseringa til at det kling naturleg. I det heile vitnar innlevinga til musikarane om sann speleglede.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Martin Christian Schultze:
Trattamento dell’Harmonia
Ensemble Klingekunst
CPO 2020
For dei som interesserer seg for sjeldsynte vekstar i den klassiske underskogen, er det tyske plateselskapet CPO interessant. Rett som det er, kjem her nemleg fyrsteinnspelingar av musikkhistorisk heilt ukjende verk. Albumet Trattamento dell’Harmonia er eit døme. Dette er namnet på ei verkssamling, prenta i Paris i 1733, som det berre er bevart to eksemplar av (i Bibliothèque nationale de France og Staatsbibliothek zu Berlin). På tittelbladet til notane blir komponisten kalla «M.C. Schultze D.B.», noko dei musikkvitskapleg kompetente musikarane i det austerrikske Ensemble Klingekunst tolkar som «Martin Christian Schultze de Berlin».
Kven denne Schultze var, er eit ope spørsmål. Etternamnet (ofte stava Schulze) er like vanleg i Tyskland som Hansen eller Nilsen i Noreg – det kjem frå «Schultheiß», den mellomalderlege nemninga for borgarmeister. Uansett opphavet: Trattamento dell’Harmonia er sett saman av seks sinfonie da camera (kammersymfoniar) for tverrfløyte, fiolin, gambe (eit celloliknande strykeinstrument) og besifra bass, noko som var ei ynda besetningsform i Paris midt på 1700-talet.
Polyrytmikk
Det fyrste som slår oss på dette vellukka albumet, er kor frodig musikken læt. Den fyrste sinfoniaen i D-dur er enkel og komplisert på same tid, for harmoniane er av den milde, italienske typen, medan rytmikken byr på meir motstand. Ulike rytmar blir sette opp mot kvarandre, då særleg tredelte mot firdelte, noko ein på fagspråket kallar polyrytmikk. Resultatet har noko av ei barokk fontene ved seg, der vasstrålar av ulik tjukkleik, lengd, kurve og snøggleik skapar eit komplekst og rørleg bilete.
Idyll
Apropos fontener og barokke hageanlegg: Det tredje stykket, som òg går i D-dur, er den mest landlege av sinfoniaane. Opningssatsen «Largo» er ein pastorale, som blir fylgd av ein rustikk «Allegro» med røffe rytmar. Idyllen toppar seg i tredjesatsen «Aria paysana», der fløyta spelar ein enkel, folkeleg melodi, som blir kommentert med kvitring frå fiolinen. Fiolinstemma er utstyrt med kommentaren «Songen til fuglane og nattergalen» og skal spelast «i fritt tempo». I tillegg kjem det bylgjande akkordspelet til gamben, som minner om ein roleg suklande bekk. Me får altså inntrykk av ein fløytespelande gjetar ved ei kjelde i ein lund med songfuglar, som jo var eit velkjent motiv i både dikte- og målarkunsten den gongen.
Eg er imponert over denne mystiske komponisten Schultze og måten Ensemble Klingekunst tolkar den avvekslingsrike, gjennomtenkte musikken hans på. Teknisk blir alle rytmiske detaljar nøyaktig utførte, samstundes som der er nok fleksibilitet i fraseringa til at det kling naturleg. I det heile vitnar innlevinga til musikarane om sann speleglede.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.