Polert pasjonsmusikk
Hymns of Compassion byr på kjende salmar i nye, meditative versjonar.
Jonas Kilmork Vemøy og Øyvind Kristiansen har spelt inn meditasjonar for påske- og pasjonstida.
Foto: Kirkelig Kulturverksted
Kyrkjemusikk
Øyvind Kristiansen og Jonas Kilmork Vemøy:
Hymns of Compassion
Kirkelig Kulturverksted
Resirkulerte versjonar av kjende julesalmar og -songar har lenge vore god forretning for mange musikarar som vanlegvis ikkje syslar med kyrkjemusikk resten av året. Salmar knytte til faste, pasjon og påske, derimot, har ikkje vore nytta tilsvarande. Men så er dette heller inga kommersiell utgjeving. Det er snarare ein freistnad på å bringa denne viktige delen av kulturarven ut til eit vidare publikum, og verkstaden der musikken gradvis har vorte utforma fram mot denne utgjevinga, er Jakobsmessene i kulturkyrkja Jakob i Oslo.
Pianist Øyvind Kristiansen og trompetist Jonas Kilmork Vemøy har plukka ut velkjende salmar som «Jesus, din søte forening å smake», «O hode høyt forhånet» og «Såkorn som dør i jorden», kledd dei i nye arrangement, ofte tilføydde varsame elektroniske klangflater eller rytmiske figurar. Av og til medverkar dessutan ein strykekvintett.
Stilistisk er dette musikk som låner forsiktig frå tradisjonell kyrkjemusikk, moderne jazz og pop, men det er såpass rundt i kantane at det dreg seg unna kategorisering. Og lydbiletet vil vera velkjent for dei som har fylgt med på produksjonsestetikken frå Kirkelig Kulturverksted dei siste tiåra. Den håse, kjensleladde trompettonen og det mjuke, elegante pianospelet er òg noko som vil klinga attkjenneleg for dei som har høyrt ein del nyare norsk jazz av det lyriske slaget.
Tre songarar medverkar òg på kvar sin salme: Beate Slettevold Lechs mørke, soulprega altrøyst høver godt til Jakob Sandes alvorstunge «Du som låg i natti seine». Noregsvenen Mahsa Vahdat har kopla eit dikt av den iranske poeten Rumi til «Naglet til et kors på jorden». Stemningsmessig fungerer dette fint, sjølv for oss som ikkje skjønar språket.
Men den store overraskinga er Marthe Haaland Wangs versjon av Grundtvigs gripande langfredagssalme «Hill deg, Frelser og forsoner». Ho har ein litt enkel og naivistisk syngjemåte som ikkje tilslører salmen, men tvert imot opnar denne mektige teksten for oss, og ho syng alle åtte versa. Her held dessutan musikarane seg stort sett til komponisten C.C. Hoffmanns originalharmonisering frå 1878, og ofte er det best slik.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast meldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Kyrkjemusikk
Øyvind Kristiansen og Jonas Kilmork Vemøy:
Hymns of Compassion
Kirkelig Kulturverksted
Resirkulerte versjonar av kjende julesalmar og -songar har lenge vore god forretning for mange musikarar som vanlegvis ikkje syslar med kyrkjemusikk resten av året. Salmar knytte til faste, pasjon og påske, derimot, har ikkje vore nytta tilsvarande. Men så er dette heller inga kommersiell utgjeving. Det er snarare ein freistnad på å bringa denne viktige delen av kulturarven ut til eit vidare publikum, og verkstaden der musikken gradvis har vorte utforma fram mot denne utgjevinga, er Jakobsmessene i kulturkyrkja Jakob i Oslo.
Pianist Øyvind Kristiansen og trompetist Jonas Kilmork Vemøy har plukka ut velkjende salmar som «Jesus, din søte forening å smake», «O hode høyt forhånet» og «Såkorn som dør i jorden», kledd dei i nye arrangement, ofte tilføydde varsame elektroniske klangflater eller rytmiske figurar. Av og til medverkar dessutan ein strykekvintett.
Stilistisk er dette musikk som låner forsiktig frå tradisjonell kyrkjemusikk, moderne jazz og pop, men det er såpass rundt i kantane at det dreg seg unna kategorisering. Og lydbiletet vil vera velkjent for dei som har fylgt med på produksjonsestetikken frå Kirkelig Kulturverksted dei siste tiåra. Den håse, kjensleladde trompettonen og det mjuke, elegante pianospelet er òg noko som vil klinga attkjenneleg for dei som har høyrt ein del nyare norsk jazz av det lyriske slaget.
Tre songarar medverkar òg på kvar sin salme: Beate Slettevold Lechs mørke, soulprega altrøyst høver godt til Jakob Sandes alvorstunge «Du som låg i natti seine». Noregsvenen Mahsa Vahdat har kopla eit dikt av den iranske poeten Rumi til «Naglet til et kors på jorden». Stemningsmessig fungerer dette fint, sjølv for oss som ikkje skjønar språket.
Men den store overraskinga er Marthe Haaland Wangs versjon av Grundtvigs gripande langfredagssalme «Hill deg, Frelser og forsoner». Ho har ein litt enkel og naivistisk syngjemåte som ikkje tilslører salmen, men tvert imot opnar denne mektige teksten for oss, og ho syng alle åtte versa. Her held dessutan musikarane seg stort sett til komponisten C.C. Hoffmanns originalharmonisering frå 1878, og ofte er det best slik.
Sigbjørn Apeland
Sigbjørn Apeland er musikar, musikkvitar og fast meldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.