Sams horisont
Domkantoren i Trondheim gjev Bachs orgelmusikk norske atterklangar.
Den norske organisten Magne H. Draagen (fødd 1974).
Foto: Anne-Line Bakken
Lytt til artikkelen:
CD
Ymse komponistar:
Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral
Magne H. Draagen, orgel. LAWO 2020
Det var ei tid då det norske kulturlivet ikkje vende seg vestover, mot det angloamerikanske, men sørover, mot det tyske. Nasjonalsosialismen gjorde slutt på ein nærare tre hundre år gamal musikalsk tradisjon av kulturell horisontsamansmelting mellom dei to nasjonane: fram til midten av 1800-talet gjennom innvandra musikarar frå Tyskland, og etterpå gjennom norske musikarar og komponistar som drog sørover for å studera, der dei tok med seg både tidsånd og teknikkar heim.
Når ein i musikalsk samanheng tala om Tyskland i Noreg, var det mest synonymt med Leipzig. Denne saksiske metropolen, der Felix Mendelssohn i 1843 grunnla det fyrste tyske musikkonservatoriet, var sentrum for Bach-dyrkinga: Ved konservatoriet utgjorde kontrapunktstudium i Bach-stil basis i teoripensumet, og i dei store kyrkjene – framfor alt i Bachs «eiga» kyrkje, Thomaskyrkja, underviste thomaskantorane i orgelspel. Slik sett blei dei unge nordmennene eksponerte både for Bachs handverk og Bachs ånd. Karakteristisk er utsegna til organisten Sigurd Islandsmoen (1881–1964) frå Sør-Aurdal. Han omtala Leipzig-opphaldet sitt som «en åndelig dåp».
Norsk tone
Islandsmoen er éin av dei sju norske orgelkomponistane på det interessante albumet Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral, der domkantor Magne H. Draagen handsamar det 127 stemmer sterke Steinmeyer-orgelet i Nidarosdomen. Innspelinga gjev oss norsk orgelmusikk inspirert av den tyske orgeltradisjonen slik han blei kultivert av to professorar i Leipzig: komponisten Max Reger (1873–1916), som fylte barokke former med dristige, seinromantiske harmoniar, og organisten Karl Straube (1873–1950), den ellevte thomaskantoren i «arvefylja» etter Bach.
Som Draagen påpeikar, finn me framveksten av ein «norsk» tone i det innspelte repertoaret. Fleire av orgelkomponistane kombinerte nemleg norske folketonar med kjende former frå tysk orgelmusikk, som toccata, preludium, passacaglia og fuge.
Energisk inspirert
Det kompositorisk beste på plata er kanskje Arild Sandvolds (1895–1984) op. 5, Seks improvisasjoner. Straube-eleven Sandvold, som i tre tiår var domorganist og kantor i Oslo, hadde fleire studieopphald i Leipzig. Superb er handsaminga hans av P. Dass-salmen «Herre Gud, ditt dyre navn og ære» i den fyrste improvisasjonen, medan den sjette, J.N. Bruuns «Hos Gud er idel glede», nok har mest av Bachs barokke tonespråk. Draagens spel imponerer med jamn og fin artikulasjon av den kvikke tonegarnityren som omgjev den robust fraserte salmemelodien i lange noteverdiar.
Av dei større orgelverka er eg svak for Reger-eleven Islandsmoens «Passacaglia» frå op. 68, sjølv om han i form og stil ligg vel nær opptil Bach-verket med same namn (BWV 582). Dette ypparlege dømet på den produktive mottakinga av Bachs orgelmusikk i Noreg på 1900-talet blir tolka energisk inspirert av domorganist Draagen.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Lytt til artikkelen:
CD
Ymse komponistar:
Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral
Magne H. Draagen, orgel. LAWO 2020
Det var ei tid då det norske kulturlivet ikkje vende seg vestover, mot det angloamerikanske, men sørover, mot det tyske. Nasjonalsosialismen gjorde slutt på ein nærare tre hundre år gamal musikalsk tradisjon av kulturell horisontsamansmelting mellom dei to nasjonane: fram til midten av 1800-talet gjennom innvandra musikarar frå Tyskland, og etterpå gjennom norske musikarar og komponistar som drog sørover for å studera, der dei tok med seg både tidsånd og teknikkar heim.
Når ein i musikalsk samanheng tala om Tyskland i Noreg, var det mest synonymt med Leipzig. Denne saksiske metropolen, der Felix Mendelssohn i 1843 grunnla det fyrste tyske musikkonservatoriet, var sentrum for Bach-dyrkinga: Ved konservatoriet utgjorde kontrapunktstudium i Bach-stil basis i teoripensumet, og i dei store kyrkjene – framfor alt i Bachs «eiga» kyrkje, Thomaskyrkja, underviste thomaskantorane i orgelspel. Slik sett blei dei unge nordmennene eksponerte både for Bachs handverk og Bachs ånd. Karakteristisk er utsegna til organisten Sigurd Islandsmoen (1881–1964) frå Sør-Aurdal. Han omtala Leipzig-opphaldet sitt som «en åndelig dåp».
Norsk tone
Islandsmoen er éin av dei sju norske orgelkomponistane på det interessante albumet Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral, der domkantor Magne H. Draagen handsamar det 127 stemmer sterke Steinmeyer-orgelet i Nidarosdomen. Innspelinga gjev oss norsk orgelmusikk inspirert av den tyske orgeltradisjonen slik han blei kultivert av to professorar i Leipzig: komponisten Max Reger (1873–1916), som fylte barokke former med dristige, seinromantiske harmoniar, og organisten Karl Straube (1873–1950), den ellevte thomaskantoren i «arvefylja» etter Bach.
Som Draagen påpeikar, finn me framveksten av ein «norsk» tone i det innspelte repertoaret. Fleire av orgelkomponistane kombinerte nemleg norske folketonar med kjende former frå tysk orgelmusikk, som toccata, preludium, passacaglia og fuge.
Energisk inspirert
Det kompositorisk beste på plata er kanskje Arild Sandvolds (1895–1984) op. 5, Seks improvisasjoner. Straube-eleven Sandvold, som i tre tiår var domorganist og kantor i Oslo, hadde fleire studieopphald i Leipzig. Superb er handsaminga hans av P. Dass-salmen «Herre Gud, ditt dyre navn og ære» i den fyrste improvisasjonen, medan den sjette, J.N. Bruuns «Hos Gud er idel glede», nok har mest av Bachs barokke tonespråk. Draagens spel imponerer med jamn og fin artikulasjon av den kvikke tonegarnityren som omgjev den robust fraserte salmemelodien i lange noteverdiar.
Av dei større orgelverka er eg svak for Reger-eleven Islandsmoens «Passacaglia» frå op. 68, sjølv om han i form og stil ligg vel nær opptil Bach-verket med same namn (BWV 582). Dette ypparlege dømet på den produktive mottakinga av Bachs orgelmusikk i Noreg på 1900-talet blir tolka energisk inspirert av domorganist Draagen.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.