JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Sams horisont

Domkantoren i Trondheim gjev Bachs orgelmusikk norske atterklangar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den norske organisten Magne H. Draagen (fødd 1974).

Den norske organisten Magne H. Draagen (fødd 1974).

Foto: Anne-Line Bakken

Den norske organisten Magne H. Draagen (fødd 1974).

Den norske organisten Magne H. Draagen (fødd 1974).

Foto: Anne-Line Bakken

3138
20210122
3138
20210122

Lytt til artikkelen:

CD

Ymse komponistar:

Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral

Magne H. Draagen, orgel. LAWO 2020

Det var ei tid då det norske kulturlivet ikkje vende seg vestover, mot det angloamerikanske, men sørover, mot det tyske. Nasjonalsosialismen gjorde slutt på ein nærare tre hundre år gamal musikalsk tradisjon av kulturell horisontsamansmelting mellom dei to nasjonane: fram til midten av 1800-talet gjennom innvandra musikarar frå Tyskland, og etterpå gjennom norske musikarar og komponistar som drog sørover for å studera, der dei tok med seg både tidsånd og teknikkar heim.

Når ein i musikalsk samanheng tala om Tyskland i Noreg, var det mest synonymt med Leipzig. Denne saksiske metropolen, der Felix Mendelssohn i 1843 grunnla det fyrste tyske musikkonservatoriet, var sentrum for Bach-dyrkinga: Ved konservatoriet utgjorde kontrapunktstudium i Bach-stil basis i teoripensumet, og i dei store kyrkjene – framfor alt i Bachs «eiga» kyrkje, Thomaskyrkja, underviste thomaskantorane i orgelspel. Slik sett blei dei unge nordmennene eksponerte både for Bachs handverk og Bachs ånd. Karakteristisk er utsegna til organisten Sigurd Islandsmoen (1881–1964) frå Sør-Aurdal. Han omtala Leipzig-opphaldet sitt som «en åndelig dåp».

Norsk tone

Islandsmoen er éin av dei sju norske orgelkomponistane på det interessante albumet Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral, der domkantor Magne H. Draagen handsamar det 127 stemmer sterke Steinmeyer-orgelet i Nidarosdomen. Innspelinga gjev oss norsk orgelmusikk inspirert av den tyske orgeltradisjonen slik han blei kultivert av to professorar i Leipzig: komponisten Max Reger (1873–1916), som fylte barokke former med dristige, seinromantiske harmoniar, og organisten Karl Straube (1873–1950), den ellevte thomaskantoren i «arvefylja» etter Bach.

Som Draagen påpeikar, finn me framveksten av ein «norsk» tone i det innspelte repertoaret. Fleire av orgelkomponistane kombinerte nemleg norske folketonar med kjende former frå tysk orgelmusikk, som toccata, preludium, passacaglia og fuge.

Energisk inspirert

Det kompositorisk beste på plata er kanskje Arild Sandvolds (1895–1984) op. 5, Seks improvisasjoner. Straube-eleven Sandvold, som i tre tiår var domorganist og kantor i Oslo, hadde fleire studieopphald i Leipzig. Superb er handsaminga hans av P. Dass-salmen «Herre Gud, ditt dyre navn og ære» i den fyrste improvisasjonen, medan den sjette, J.N. Bruuns «Hos Gud er idel glede», nok har mest av Bachs barokke tonespråk. Draagens spel imponerer med jamn og fin artikulasjon av den kvikke tonegarnityren som omgjev den robust fraserte salmemelodien i lange noteverdiar.

Av dei større orgelverka er eg svak for Reger-eleven Islandsmoens «Passacaglia» frå op. 68, sjølv om han i form og stil ligg vel nær opptil Bach-verket med same namn (BWV 582). Dette ypparlege dømet på den produktive mottakinga av Bachs orgelmusikk i Noreg på 1900-talet blir tolka energisk inspirert av domorganist Draagen.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

CD

Ymse komponistar:

Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral

Magne H. Draagen, orgel. LAWO 2020

Det var ei tid då det norske kulturlivet ikkje vende seg vestover, mot det angloamerikanske, men sørover, mot det tyske. Nasjonalsosialismen gjorde slutt på ein nærare tre hundre år gamal musikalsk tradisjon av kulturell horisontsamansmelting mellom dei to nasjonane: fram til midten av 1800-talet gjennom innvandra musikarar frå Tyskland, og etterpå gjennom norske musikarar og komponistar som drog sørover for å studera, der dei tok med seg både tidsånd og teknikkar heim.

Når ein i musikalsk samanheng tala om Tyskland i Noreg, var det mest synonymt med Leipzig. Denne saksiske metropolen, der Felix Mendelssohn i 1843 grunnla det fyrste tyske musikkonservatoriet, var sentrum for Bach-dyrkinga: Ved konservatoriet utgjorde kontrapunktstudium i Bach-stil basis i teoripensumet, og i dei store kyrkjene – framfor alt i Bachs «eiga» kyrkje, Thomaskyrkja, underviste thomaskantorane i orgelspel. Slik sett blei dei unge nordmennene eksponerte både for Bachs handverk og Bachs ånd. Karakteristisk er utsegna til organisten Sigurd Islandsmoen (1881–1964) frå Sør-Aurdal. Han omtala Leipzig-opphaldet sitt som «en åndelig dåp».

Norsk tone

Islandsmoen er éin av dei sju norske orgelkomponistane på det interessante albumet Echoes of Leipzig in Nidaros Cathedral, der domkantor Magne H. Draagen handsamar det 127 stemmer sterke Steinmeyer-orgelet i Nidarosdomen. Innspelinga gjev oss norsk orgelmusikk inspirert av den tyske orgeltradisjonen slik han blei kultivert av to professorar i Leipzig: komponisten Max Reger (1873–1916), som fylte barokke former med dristige, seinromantiske harmoniar, og organisten Karl Straube (1873–1950), den ellevte thomaskantoren i «arvefylja» etter Bach.

Som Draagen påpeikar, finn me framveksten av ein «norsk» tone i det innspelte repertoaret. Fleire av orgelkomponistane kombinerte nemleg norske folketonar med kjende former frå tysk orgelmusikk, som toccata, preludium, passacaglia og fuge.

Energisk inspirert

Det kompositorisk beste på plata er kanskje Arild Sandvolds (1895–1984) op. 5, Seks improvisasjoner. Straube-eleven Sandvold, som i tre tiår var domorganist og kantor i Oslo, hadde fleire studieopphald i Leipzig. Superb er handsaminga hans av P. Dass-salmen «Herre Gud, ditt dyre navn og ære» i den fyrste improvisasjonen, medan den sjette, J.N. Bruuns «Hos Gud er idel glede», nok har mest av Bachs barokke tonespråk. Draagens spel imponerer med jamn og fin artikulasjon av den kvikke tonegarnityren som omgjev den robust fraserte salmemelodien i lange noteverdiar.

Av dei større orgelverka er eg svak for Reger-eleven Islandsmoens «Passacaglia» frå op. 68, sjølv om han i form og stil ligg vel nær opptil Bach-verket med same namn (BWV 582). Dette ypparlege dømet på den produktive mottakinga av Bachs orgelmusikk i Noreg på 1900-talet blir tolka energisk inspirert av domorganist Draagen.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis