JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Sjeldsynt

Giuseppe Verdis vakre strykekvartett var ei plante i feil klima.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den italienske komponisten Giuseppe Verdi (1813–1901) fotografert i 1893.

Den italienske komponisten Giuseppe Verdi (1813–1901) fotografert i 1893.

Den italienske komponisten Giuseppe Verdi (1813–1901) fotografert i 1893.

Den italienske komponisten Giuseppe Verdi (1813–1901) fotografert i 1893.

2883
20201120
2883
20201120

Lytt til artikkelen:

CD

Giuseppe Verdi, Jean
Sibelius:

String Quartets

Vertavokvartetten
LAWO 2020

Verdi er ein mann me vanlegvis assosierer med storfelt opera og samlinga av Italia, ikkje med kammermusikk. Hans einaste strykekvartett blei då òg ferdigstilt – «for moro skuld», som han sjølv sa – då det uventa oppstod eit lite pusterom mellom dei store gjeremåla hans, nærare bestemt då operaen Aida skulle framførast for fyrste gong i Napoli, men måtte utsetjast av di Aida (sopranen Teresa Stolz) blei sjuk.

Verdis verk er det fyrste på Vertavokvartettens album. Det andre verket er finske Jean Sibelius’ (1865–1957) Strykekvartett «voces intimae», op. 56 (1909), som var hans viktigaste bidrag til kvartettlitteraturen. Den kjenslefylte grunnstemninga i stykket får utøvarane fint fram, med den intense kjernesatsen «Adagio di molto» som eit høgdepunkt.

Framfus cello

Lat oss gå attende til Verdis stykke, som er det mest kuriøse på plata. Om Strykekvartett i e-moll sa han, kan henda for å koma kritikarane i forkjøpet: «Eg veit ikkje om det er godt eller dårleg, eg veit berre at det er ein kvartett.» Og det er det jo vanskeleg å ikkje vera samd i. Verket står trygt i den wienerklassiske tradisjonen til J. Haydn og W.A. Mozart, med klåre former og melodiske tema det er lett å lika.

Vertavokvartetten spelar hovudtemaet til opningssatsen «Allegro», som blir presentert i andrefiolinen, med elegant melankoli. Når fyrstefiolinen overtek temaet, er det som om celloen ikkje kan dy seg for endeleg å koma vidare. Snart bryt han nemleg inn med framfuse innspel i stakkato, med eit motiv som etter kvart fer som ein rikosjett mellom stemmene. Før det milde, songlege sidetemaet er det som om heile kvartetten held pusten – ein «generalpause» blir det kalla på fagspråket.

Vellukka

I Italia på 1800-talet var strykekvartetten som komposisjonsform ei plante i feil klima; ho greidde difor aldri å slå skikkeleg rot. Så er då òg Verdis kvartett det einaste italienske kammermusikkverket frå det hundreåret som framleis inngår i det internasjonale konsertrepertoaret. Eg tykkjer han fekk det godt til – høyr berre på sistesatsen «Scherzo. Fuga», som er eit kontrapunktisk meisterstykke. At Verdi i grunnen var operakomponist med sans for drama, merkar me i finalen, der han set opp tempoet, som slutten på eit dramatisk opptrinn.

Eg er imponert over kor differensiert Vertavokvartetten verkeleggjer det fasettrike partituret hans. Intonasjon og artikulasjon er på plass (noko anna ville vore overraskande av eit ypparleg ensemble som dette). Men måten musikarane framhevar dei viktige stemmene på, og dei instinktive reaksjonane i samspelet, det lyfter framføringa og gjer albumet minneverdig.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

CD

Giuseppe Verdi, Jean
Sibelius:

String Quartets

Vertavokvartetten
LAWO 2020

Verdi er ein mann me vanlegvis assosierer med storfelt opera og samlinga av Italia, ikkje med kammermusikk. Hans einaste strykekvartett blei då òg ferdigstilt – «for moro skuld», som han sjølv sa – då det uventa oppstod eit lite pusterom mellom dei store gjeremåla hans, nærare bestemt då operaen Aida skulle framførast for fyrste gong i Napoli, men måtte utsetjast av di Aida (sopranen Teresa Stolz) blei sjuk.

Verdis verk er det fyrste på Vertavokvartettens album. Det andre verket er finske Jean Sibelius’ (1865–1957) Strykekvartett «voces intimae», op. 56 (1909), som var hans viktigaste bidrag til kvartettlitteraturen. Den kjenslefylte grunnstemninga i stykket får utøvarane fint fram, med den intense kjernesatsen «Adagio di molto» som eit høgdepunkt.

Framfus cello

Lat oss gå attende til Verdis stykke, som er det mest kuriøse på plata. Om Strykekvartett i e-moll sa han, kan henda for å koma kritikarane i forkjøpet: «Eg veit ikkje om det er godt eller dårleg, eg veit berre at det er ein kvartett.» Og det er det jo vanskeleg å ikkje vera samd i. Verket står trygt i den wienerklassiske tradisjonen til J. Haydn og W.A. Mozart, med klåre former og melodiske tema det er lett å lika.

Vertavokvartetten spelar hovudtemaet til opningssatsen «Allegro», som blir presentert i andrefiolinen, med elegant melankoli. Når fyrstefiolinen overtek temaet, er det som om celloen ikkje kan dy seg for endeleg å koma vidare. Snart bryt han nemleg inn med framfuse innspel i stakkato, med eit motiv som etter kvart fer som ein rikosjett mellom stemmene. Før det milde, songlege sidetemaet er det som om heile kvartetten held pusten – ein «generalpause» blir det kalla på fagspråket.

Vellukka

I Italia på 1800-talet var strykekvartetten som komposisjonsform ei plante i feil klima; ho greidde difor aldri å slå skikkeleg rot. Så er då òg Verdis kvartett det einaste italienske kammermusikkverket frå det hundreåret som framleis inngår i det internasjonale konsertrepertoaret. Eg tykkjer han fekk det godt til – høyr berre på sistesatsen «Scherzo. Fuga», som er eit kontrapunktisk meisterstykke. At Verdi i grunnen var operakomponist med sans for drama, merkar me i finalen, der han set opp tempoet, som slutten på eit dramatisk opptrinn.

Eg er imponert over kor differensiert Vertavokvartetten verkeleggjer det fasettrike partituret hans. Intonasjon og artikulasjon er på plass (noko anna ville vore overraskande av eit ypparleg ensemble som dette). Men måten musikarane framhevar dei viktige stemmene på, og dei instinktive reaksjonane i samspelet, det lyfter framføringa og gjer albumet minneverdig.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk-
meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Flogvitet Bent Larsen var poly-litt-av-kvart. Her spelar han sjakk mot Bobby Fischer i Piatigorsky Cup i California i 1966.

Flogvitet Bent Larsen var poly-litt-av-kvart. Her spelar han sjakk mot Bobby Fischer i Piatigorsky Cup i California i 1966.

Foto via Wikimedia Commons

Frå sjakkverdaKunnskap

«Den danske stormeisteren Bent Larsen (1935–2010) er det næraste vi kjem eit flogvit i nordisk sjakk.»

Atle Grønn
Flogvitet Bent Larsen var poly-litt-av-kvart. Her spelar han sjakk mot Bobby Fischer i Piatigorsky Cup i California i 1966.

Flogvitet Bent Larsen var poly-litt-av-kvart. Her spelar han sjakk mot Bobby Fischer i Piatigorsky Cup i California i 1966.

Foto via Wikimedia Commons

Frå sjakkverdaKunnskap

«Den danske stormeisteren Bent Larsen (1935–2010) er det næraste vi kjem eit flogvit i nordisk sjakk.»

Atle Grønn
Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Foto: Astrid Waller

BokMeldingar

Ei vill mafiahistorie frå Noreg

Harald Stolt-Nielsen og Magnus Lysberg har skrive ei veldokumentert norsk-marokkansk mafiahistorie.

EinarHaakaas
Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Magnus Lysberg (t.v.) og Harald Stolt Nielsen har arbeidd som krimjournalistar i Aftenposten i fleire år.

Foto: Astrid Waller

BokMeldingar

Ei vill mafiahistorie frå Noreg

Harald Stolt-Nielsen og Magnus Lysberg har skrive ei veldokumentert norsk-marokkansk mafiahistorie.

EinarHaakaas

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis