Songar om svik
Sunhae Im er suveren i rolla som dronninga av Kartago.
Kraftig koloratur: Den sørkoreanske lyriske sopranen Sunhae Im.
Foto: EMK Entertainment
CD
Hasse, Sarro, Ristori, Faggioli, Vinci, Jomelli, Venier, Porpora, Tartini:
Didone abbandonata
Sunhae Im, sopran; Teatro del mondo; cembalo og leiing: Andreas Küppers. CPO 2019.
Ho er ein av dei største tragiske kvinnefigurane i antikken, skildra i den romerske diktaren Vergils epos Æneiden: Dido, dronninga av Kartago, som blir sviken av mannen ho elskar, den trojanske helten Æneas. Fortvila kastar ho seg på bålet, der ho – for å vera på den sikre sida – drep seg med sverd. Finst der ei betre historie for ein barokk opera?
Den italienske diktaren Pietro Metastasio (1698–1782) lét seg inspirera. Soga handlar om brennande kjærleik versus botnlaus sorg, von versus vonløyse og ikkje minst om konflikten mellom fornuft og kjensler. Det var nemleg pliktkjensla andsynes gudane – pietas på latin – som fekk Æneas til å svikta Dido, for lagnaden hans var å grunnleggja Romarriket. Metastasio nytta historia i sin fyrste libretto (operatekst) Didone abbandonata, «Den forlatne Dodo» (1723).
Uvanleg fleksibel
Metastasios libretto blei tonesett over 60 gonger i operaar og kantatar. Den tyske dirigenten Andreas Küppers og ensemblet Teatro del mondo har difor hatt nok å velja mellom til albumet Didone abbandonata, som inneheld ariar frå ulike Dido-tonesetjingar.
Heltinna blir sungen av den sørkoreanske sopranen Sunhae Im, som er eit namn ein lyt merka seg. For når det gjeld det dramatiske, er røysta hennar uvanleg fleksibel. Dei fleste operasongarar er nemleg enten best i fyrig-dramatiske ariar, eller i dei langsame og følsame. Dette gjeld til dømes den vidgjetne italienske mezzosopranen Cecilia Bartoli. Ho er suveren i virtuose koloraturariar, men i langsame satsar greier ho liksom ikkje å gira ned. Sunhae Im, derimot, får det til, noko som kan eksemplifiserast gjennom to av Dido-ariane.
Truverdige affektar
Albumet byrjar med «Ombra Cara» frå Dido-operaen til tyske Johann Adolf Hasse (1699–1783), ein av dei fremste representantane for den overdådige napolitanske operastilen. Arien er i moderat tempo og blir spelt med dempa uttrykk av Teatro del mondo – Hasse har då òg føreskrive bruk av sordinar, små dempeklossar som blir sette på strengene hjå strykarane. Dette milde uttrykket greier sopranen å imitera, med mjuke vokalar og minimal vibratobruk som smeltar samen med fiolinklangen.
Kontrasten er stor til arien «Son Regina» av den for meg ukjende venetianske komponisten Girolamo Venier (1650–1735). Her er Dido på sitt mest kampdjerve, med eldfull koloratur akkompagnert av lynande fiolintiradar. Også her demonstrerer Sunhae Im kvalitetane som gjer albumet så vakkert, nemleg evna til å tilpassa uttrykket sitt til orkesteret, uansett tempo. Heilskaplege og kontrastrike affektar er resultatet.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Hasse, Sarro, Ristori, Faggioli, Vinci, Jomelli, Venier, Porpora, Tartini:
Didone abbandonata
Sunhae Im, sopran; Teatro del mondo; cembalo og leiing: Andreas Küppers. CPO 2019.
Ho er ein av dei største tragiske kvinnefigurane i antikken, skildra i den romerske diktaren Vergils epos Æneiden: Dido, dronninga av Kartago, som blir sviken av mannen ho elskar, den trojanske helten Æneas. Fortvila kastar ho seg på bålet, der ho – for å vera på den sikre sida – drep seg med sverd. Finst der ei betre historie for ein barokk opera?
Den italienske diktaren Pietro Metastasio (1698–1782) lét seg inspirera. Soga handlar om brennande kjærleik versus botnlaus sorg, von versus vonløyse og ikkje minst om konflikten mellom fornuft og kjensler. Det var nemleg pliktkjensla andsynes gudane – pietas på latin – som fekk Æneas til å svikta Dido, for lagnaden hans var å grunnleggja Romarriket. Metastasio nytta historia i sin fyrste libretto (operatekst) Didone abbandonata, «Den forlatne Dodo» (1723).
Uvanleg fleksibel
Metastasios libretto blei tonesett over 60 gonger i operaar og kantatar. Den tyske dirigenten Andreas Küppers og ensemblet Teatro del mondo har difor hatt nok å velja mellom til albumet Didone abbandonata, som inneheld ariar frå ulike Dido-tonesetjingar.
Heltinna blir sungen av den sørkoreanske sopranen Sunhae Im, som er eit namn ein lyt merka seg. For når det gjeld det dramatiske, er røysta hennar uvanleg fleksibel. Dei fleste operasongarar er nemleg enten best i fyrig-dramatiske ariar, eller i dei langsame og følsame. Dette gjeld til dømes den vidgjetne italienske mezzosopranen Cecilia Bartoli. Ho er suveren i virtuose koloraturariar, men i langsame satsar greier ho liksom ikkje å gira ned. Sunhae Im, derimot, får det til, noko som kan eksemplifiserast gjennom to av Dido-ariane.
Truverdige affektar
Albumet byrjar med «Ombra Cara» frå Dido-operaen til tyske Johann Adolf Hasse (1699–1783), ein av dei fremste representantane for den overdådige napolitanske operastilen. Arien er i moderat tempo og blir spelt med dempa uttrykk av Teatro del mondo – Hasse har då òg føreskrive bruk av sordinar, små dempeklossar som blir sette på strengene hjå strykarane. Dette milde uttrykket greier sopranen å imitera, med mjuke vokalar og minimal vibratobruk som smeltar samen med fiolinklangen.
Kontrasten er stor til arien «Son Regina» av den for meg ukjende venetianske komponisten Girolamo Venier (1650–1735). Her er Dido på sitt mest kampdjerve, med eldfull koloratur akkompagnert av lynande fiolintiradar. Også her demonstrerer Sunhae Im kvalitetane som gjer albumet så vakkert, nemleg evna til å tilpassa uttrykket sitt til orkesteret, uansett tempo. Heilskaplege og kontrastrike affektar er resultatet.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.