Stilistisk sjonglering
Finst der ein klår definisjon av kva som er norsk barokkmusikk?
Caroline Eidsten Dahl er blokkfløytist i Ensemble Freithoff.
Foto: Anna-Julia Granberg
CD
Freithoff, von
Bertouch, Johnsen, Berlin:
Sonata Norwegica
Ensemble Freithoff; Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyter; Christiane Eidsten Dahl, fiolin; Kate Hearne, cello; Vegard Lund, gitar og lutt. LAWO 2018
Spørsmålet i ingressen stiller luttspelaren og gitaristen Vegard Lund i Ensemble Freithoff seg i den velskrivne omslagsteksten til albumet Sonata Norwegica. Svaret hans er «nei», noko eg kan seia meg samd i: Barokken, særleg i den siste delen av perioden, var ei tid då musikkstilane var internasjonale. Gode komponistar, uansett kvar dei stamma frå, var i stand til å komponera i ulike nasjonale stilar og å blanda desse stilane – alt etter kva uttrykk dei ville få fram. Stilsjongløren framfor nokon annan var G.P. Telemann, ein av J.S. Bachs tyske samtidige.
Sorglaus virtuositet
No er ikkje Telemann med på denne plata, men mykje av repertoaret ligg hans eklektiske «kameleonstil» nær. Eg tenkjer til dømes på dei to fyrste stykka, ein triosonate og ein solosonate, begge i G-dur. Desse er av Johann Henrik Freithoff (1713–1767), den einaste av dei fire innspelte komponistane som verkeleg var fødd i Noreg, nemleg i Kristiansand. Opningssatsen «Allegro» i triosonaten har italiensk eld ved seg, à la kammerkonsertane til venetianaren A. Vivaldi. Om du ventar deg kompleks komposisjon og intrikat melodikk, har du her banka på feil dør – det er sorglaus virtuositet me får, med jagande toneskalaar som blir gjevne ekstra schwung gjennom dei raspande akkordane frå Lunds barokkgitar.
I solosonaten, der Caroline Eidsten Dahl spelar blokkfløyte, seglar Freithoff under eit anna flagg: Opningssatsen «Allegro» kling som galant, tysk 1700-hundretalsmusikk, med trillande triolar og koketterande «omvende punkteringar» (ikkje lang–kort, men omvendt: kort–lang).
Andresatsen «Adagio» er derimot fransk, nærare bestemt ein høgtidsam fransk hoffdans me kallar sarabande. Som komposisjon er han litt underleg; særleg det harmoniske verkar delvis famlande, i tydinga at rekkefylgja på akkordane (og spenninga som oppstår mellom dei) manglar harmonisk driv. Men med smakfulle ornament kjem Ensemble Freithoff komponisten til hjelp, særleg gjennom Eidsten Dahls rolege trillar og improviserte «bruer» mellom meloditonane.
Perfekt gentilhomme
Kva så med dei tre andre komponistane på plata? Mest moderne i stilen er Henrik Philip Johnsen (1717–1779). Komposisjonsteknisk er nok Johann Daniel Berlin (1714–1787), som var organist og «overbranndirektør» i Trondheim, mest solid – stykket som Lund og Eidsten Dahl spelar, er eigentleg for klaver, men det høyrest ikkje.
Som karakter, derimot, er tyskfødde Georg von Bertouch (1668–1743) mest spennande. Han er eit erkedøme på opplysingstidas kunstelskande gentilhomme, for som militærkommandant på Akershus festning dyrka han fløytespel og komposisjon. Sjølv om han ikkje alltid greier å fullføra steget frå teoretisk intensjon til klingande kunst i stykka sine, fungerer tolkinga til Ensemble Freithoff fint. Sistesatsen «Andante» frå Triosonate nr. 8 i G-dur er særleg vakker – gjennom ei rekkje variasjonar inndelt i små periodar på fire taktar driv musikken framover i rolege dønningar.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Freithoff, von
Bertouch, Johnsen, Berlin:
Sonata Norwegica
Ensemble Freithoff; Caroline Eidsten Dahl, blokkfløyter; Christiane Eidsten Dahl, fiolin; Kate Hearne, cello; Vegard Lund, gitar og lutt. LAWO 2018
Spørsmålet i ingressen stiller luttspelaren og gitaristen Vegard Lund i Ensemble Freithoff seg i den velskrivne omslagsteksten til albumet Sonata Norwegica. Svaret hans er «nei», noko eg kan seia meg samd i: Barokken, særleg i den siste delen av perioden, var ei tid då musikkstilane var internasjonale. Gode komponistar, uansett kvar dei stamma frå, var i stand til å komponera i ulike nasjonale stilar og å blanda desse stilane – alt etter kva uttrykk dei ville få fram. Stilsjongløren framfor nokon annan var G.P. Telemann, ein av J.S. Bachs tyske samtidige.
Sorglaus virtuositet
No er ikkje Telemann med på denne plata, men mykje av repertoaret ligg hans eklektiske «kameleonstil» nær. Eg tenkjer til dømes på dei to fyrste stykka, ein triosonate og ein solosonate, begge i G-dur. Desse er av Johann Henrik Freithoff (1713–1767), den einaste av dei fire innspelte komponistane som verkeleg var fødd i Noreg, nemleg i Kristiansand. Opningssatsen «Allegro» i triosonaten har italiensk eld ved seg, à la kammerkonsertane til venetianaren A. Vivaldi. Om du ventar deg kompleks komposisjon og intrikat melodikk, har du her banka på feil dør – det er sorglaus virtuositet me får, med jagande toneskalaar som blir gjevne ekstra schwung gjennom dei raspande akkordane frå Lunds barokkgitar.
I solosonaten, der Caroline Eidsten Dahl spelar blokkfløyte, seglar Freithoff under eit anna flagg: Opningssatsen «Allegro» kling som galant, tysk 1700-hundretalsmusikk, med trillande triolar og koketterande «omvende punkteringar» (ikkje lang–kort, men omvendt: kort–lang).
Andresatsen «Adagio» er derimot fransk, nærare bestemt ein høgtidsam fransk hoffdans me kallar sarabande. Som komposisjon er han litt underleg; særleg det harmoniske verkar delvis famlande, i tydinga at rekkefylgja på akkordane (og spenninga som oppstår mellom dei) manglar harmonisk driv. Men med smakfulle ornament kjem Ensemble Freithoff komponisten til hjelp, særleg gjennom Eidsten Dahls rolege trillar og improviserte «bruer» mellom meloditonane.
Perfekt gentilhomme
Kva så med dei tre andre komponistane på plata? Mest moderne i stilen er Henrik Philip Johnsen (1717–1779). Komposisjonsteknisk er nok Johann Daniel Berlin (1714–1787), som var organist og «overbranndirektør» i Trondheim, mest solid – stykket som Lund og Eidsten Dahl spelar, er eigentleg for klaver, men det høyrest ikkje.
Som karakter, derimot, er tyskfødde Georg von Bertouch (1668–1743) mest spennande. Han er eit erkedøme på opplysingstidas kunstelskande gentilhomme, for som militærkommandant på Akershus festning dyrka han fløytespel og komposisjon. Sjølv om han ikkje alltid greier å fullføra steget frå teoretisk intensjon til klingande kunst i stykka sine, fungerer tolkinga til Ensemble Freithoff fint. Sistesatsen «Andante» frå Triosonate nr. 8 i G-dur er særleg vakker – gjennom ei rekkje variasjonar inndelt i små periodar på fire taktar driv musikken framover i rolege dønningar.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.
Foto: Sebastian Dalseide
Beckett-klassikar av godt merke
Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.