Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Stringent barbari

Det er eit djupt orkestralt sug i Mariss Jansons’ Stravinskij-tolking.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Utsnitt frå ei kostymeteikning til urpremieren av balletten Eldfuglen frå 1910, som var Stravinskijs gjennombrotsstykke i Paris.

Utsnitt frå ei kostymeteikning til urpremieren av balletten Eldfuglen frå 1910, som var Stravinskijs gjennombrotsstykke i Paris.

Utsnitt frå ei kostymeteikning til urpremieren av balletten Eldfuglen frå 1910, som var Stravinskijs gjennombrotsstykke i Paris.

Utsnitt frå ei kostymeteikning til urpremieren av balletten Eldfuglen frå 1910, som var Stravinskijs gjennombrotsstykke i Paris.

2860
20191011
2860
20191011

CD

Igor Stravinskij:

Le sacre du printemps, L’oiseau du feu

Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks; dir.: Mariss Jansons. BR Klassisk 2019
Jamføring: Bergen Filharmoniske Orkester / Litton
BIS 2011

Det var eit tid kring overgangen til 1900-talet då parisarane elska alt primitivt og eksotisk. Ein merka det i arkitekturen, i biletkunsten og i moten – og i musikken. Då eit javanesisk gamelan-­orkester, eit ensemble av ymse indonesiske slagverksinstrument, vitja verdsutstillinga i byen i 1889, strøymde folk til for å oppleva dei svevande klangbileta og framandarta melodiane. Melodikken var her ikkje tufta på dur- eller mollskalaar med sju tonar, som hadde vore modus operandi for vesterlandske komponistar sidan 1600-talet, men på femtoneskalaen me kallar «pentatonisk» (penta tyder «fem» på gresk – ein får fram skalaen ved berre å spela på dei svarte tangentane på klaveret).

Heidensk ritual

Noko pittoresk eksotisk venta dei seg vel òg, parisarane som strøymde til premieren ved Théâtre des Champs-Elysées 29. mai 1913. Her hadde den russiske impresarioen Sergej Djagilev koreografert ein ballett med namnet Le sacre du printemps, Vårofferet, som handla om heidenske ritual hjå førkristne slavarar. Musikken stod den unge landsmannen hans, Igor Stravinskij, for. Men seansen blei alt anna enn pittoresk. Det læt rått, jamvel barbarisk i øyro til det forfina parisarpublikumet, som reagerte med piping og tumultar.

Kva konkret var det som støytte dei? Dette får me ein peikepinn på når me lyttar til plata med det bayerske kringkastingsorkesteret og dirigent Mariss Jansons, eit live-opptak som òg inneheld Eldfuglen (1910), Stravinskijs gjennombrotsstykke med Djagilev.

Klårleik

Våre moderne øyro er vande med litt av kvart. Likevel er det noko uhøyrt rått ved Vårofferet, som i fyrste line har med rytmikken å gjera. I lange parti er rytmane det dominerande elementet, på kostnad av melodikken – ja, stundom nyttar Stravinskij orkesteret som eitt einaste stort slagverkinstrument, til dømes i andresatsen «Vårens forvarsel. Dansen til ynglingane». Det er her ein veldig klårleik i Jansons’ framføring, eit slags stringent kaos, som me òg merkar i sistesatsen «Offerdans. Den utvalde», der me møter ungjenta som skal ofrast gjennom at ho dansar seg i hel.

Korleis står så Jansons’ framføring seg i høve til andre gode innspelingar? Eg har jamført med Bergen Filharmoniske Orkesters innspeling med Andrew Litton frå 2011 og merkar eit djupare sug hjå Jansons, med stødigare orkestrale støyt. Nemnast må òg dei framifrå treblåsarane i München-orkesteret. Særleg solofagotten, med sine merkelege melodiar, maktar å få fram det vare og vakre i barbariet.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Igor Stravinskij:

Le sacre du printemps, L’oiseau du feu

Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks; dir.: Mariss Jansons. BR Klassisk 2019
Jamføring: Bergen Filharmoniske Orkester / Litton
BIS 2011

Det var eit tid kring overgangen til 1900-talet då parisarane elska alt primitivt og eksotisk. Ein merka det i arkitekturen, i biletkunsten og i moten – og i musikken. Då eit javanesisk gamelan-­orkester, eit ensemble av ymse indonesiske slagverksinstrument, vitja verdsutstillinga i byen i 1889, strøymde folk til for å oppleva dei svevande klangbileta og framandarta melodiane. Melodikken var her ikkje tufta på dur- eller mollskalaar med sju tonar, som hadde vore modus operandi for vesterlandske komponistar sidan 1600-talet, men på femtoneskalaen me kallar «pentatonisk» (penta tyder «fem» på gresk – ein får fram skalaen ved berre å spela på dei svarte tangentane på klaveret).

Heidensk ritual

Noko pittoresk eksotisk venta dei seg vel òg, parisarane som strøymde til premieren ved Théâtre des Champs-Elysées 29. mai 1913. Her hadde den russiske impresarioen Sergej Djagilev koreografert ein ballett med namnet Le sacre du printemps, Vårofferet, som handla om heidenske ritual hjå førkristne slavarar. Musikken stod den unge landsmannen hans, Igor Stravinskij, for. Men seansen blei alt anna enn pittoresk. Det læt rått, jamvel barbarisk i øyro til det forfina parisarpublikumet, som reagerte med piping og tumultar.

Kva konkret var det som støytte dei? Dette får me ein peikepinn på når me lyttar til plata med det bayerske kringkastingsorkesteret og dirigent Mariss Jansons, eit live-opptak som òg inneheld Eldfuglen (1910), Stravinskijs gjennombrotsstykke med Djagilev.

Klårleik

Våre moderne øyro er vande med litt av kvart. Likevel er det noko uhøyrt rått ved Vårofferet, som i fyrste line har med rytmikken å gjera. I lange parti er rytmane det dominerande elementet, på kostnad av melodikken – ja, stundom nyttar Stravinskij orkesteret som eitt einaste stort slagverkinstrument, til dømes i andresatsen «Vårens forvarsel. Dansen til ynglingane». Det er her ein veldig klårleik i Jansons’ framføring, eit slags stringent kaos, som me òg merkar i sistesatsen «Offerdans. Den utvalde», der me møter ungjenta som skal ofrast gjennom at ho dansar seg i hel.

Korleis står så Jansons’ framføring seg i høve til andre gode innspelingar? Eg har jamført med Bergen Filharmoniske Orkesters innspeling med Andrew Litton frå 2011 og merkar eit djupare sug hjå Jansons, med stødigare orkestrale støyt. Nemnast må òg dei framifrå treblåsarane i München-orkesteret. Særleg solofagotten, med sine merkelege melodiar, maktar å få fram det vare og vakre i barbariet.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Thomas Hylland Eriksen på scenen i Klingenberg kino i Oslo i april, der han heldt føredraget «Syv meninger med livet».

Foto: Helge Øgrim

På tomannshandFeature

Ein forskar kryssar sitt spor

Thomas Hylland Eriksen hylla mangfaldet og ville dekonstruere fleirtalet. Men fann han svaret på dilemmaa knytte til innvandring?

HelgeØgrim
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.

Alle foto: Svein Gjerdåker

ReportasjeFeature
Svein Gjerdåker

Soga om stølspurka

Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.

Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB

Meldingar
DagTuastad

Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza

Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.

Foto: Aurel Obreja / AP / NTB

Samfunn
Sofie May Rånes

Moldova i skvis

Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen
Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Eit utval Tik-Tok-augneblinkar. Frå venstre Klassekampen-journalist Jo Røed Skårderud, som kallar seg Surjournalist, nyhendeprofilen Dylan «News Daddy» Page og Donald Trump som seier at han vil vurdere TikTok-forbodet.

Skjermdump

Samfunn

Nyhende ifølgje TikTok

Barn og ungdom føretrekkjer TikTok som nyhendekanal. Der opererer ferske nyhendeprofilar side om side med redaktørstyrte medium og propagandistar.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis