Stringent barbari
Det er eit djupt orkestralt sug i Mariss Jansons’ Stravinskij-tolking.
Utsnitt frå ei kostymeteikning til urpremieren av balletten Eldfuglen frå 1910, som var Stravinskijs gjennombrotsstykke i Paris.
CD
Igor Stravinskij:
Le sacre du printemps, L’oiseau du feu
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks; dir.: Mariss Jansons. BR Klassisk 2019
Jamføring: Bergen Filharmoniske Orkester / Litton
BIS 2011
Det var eit tid kring overgangen til 1900-talet då parisarane elska alt primitivt og eksotisk. Ein merka det i arkitekturen, i biletkunsten og i moten – og i musikken. Då eit javanesisk gamelan-orkester, eit ensemble av ymse indonesiske slagverksinstrument, vitja verdsutstillinga i byen i 1889, strøymde folk til for å oppleva dei svevande klangbileta og framandarta melodiane. Melodikken var her ikkje tufta på dur- eller mollskalaar med sju tonar, som hadde vore modus operandi for vesterlandske komponistar sidan 1600-talet, men på femtoneskalaen me kallar «pentatonisk» (penta tyder «fem» på gresk – ein får fram skalaen ved berre å spela på dei svarte tangentane på klaveret).
Heidensk ritual
Noko pittoresk eksotisk venta dei seg vel òg, parisarane som strøymde til premieren ved Théâtre des Champs-Elysées 29. mai 1913. Her hadde den russiske impresarioen Sergej Djagilev koreografert ein ballett med namnet Le sacre du printemps, Vårofferet, som handla om heidenske ritual hjå førkristne slavarar. Musikken stod den unge landsmannen hans, Igor Stravinskij, for. Men seansen blei alt anna enn pittoresk. Det læt rått, jamvel barbarisk i øyro til det forfina parisarpublikumet, som reagerte med piping og tumultar.
Kva konkret var det som støytte dei? Dette får me ein peikepinn på når me lyttar til plata med det bayerske kringkastingsorkesteret og dirigent Mariss Jansons, eit live-opptak som òg inneheld Eldfuglen (1910), Stravinskijs gjennombrotsstykke med Djagilev.
Klårleik
Våre moderne øyro er vande med litt av kvart. Likevel er det noko uhøyrt rått ved Vårofferet, som i fyrste line har med rytmikken å gjera. I lange parti er rytmane det dominerande elementet, på kostnad av melodikken – ja, stundom nyttar Stravinskij orkesteret som eitt einaste stort slagverkinstrument, til dømes i andresatsen «Vårens forvarsel. Dansen til ynglingane». Det er her ein veldig klårleik i Jansons’ framføring, eit slags stringent kaos, som me òg merkar i sistesatsen «Offerdans. Den utvalde», der me møter ungjenta som skal ofrast gjennom at ho dansar seg i hel.
Korleis står så Jansons’ framføring seg i høve til andre gode innspelingar? Eg har jamført med Bergen Filharmoniske Orkesters innspeling med Andrew Litton frå 2011 og merkar eit djupare sug hjå Jansons, med stødigare orkestrale støyt. Nemnast må òg dei framifrå treblåsarane i München-orkesteret. Særleg solofagotten, med sine merkelege melodiar, maktar å få fram det vare og vakre i barbariet.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Igor Stravinskij:
Le sacre du printemps, L’oiseau du feu
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks; dir.: Mariss Jansons. BR Klassisk 2019
Jamføring: Bergen Filharmoniske Orkester / Litton
BIS 2011
Det var eit tid kring overgangen til 1900-talet då parisarane elska alt primitivt og eksotisk. Ein merka det i arkitekturen, i biletkunsten og i moten – og i musikken. Då eit javanesisk gamelan-orkester, eit ensemble av ymse indonesiske slagverksinstrument, vitja verdsutstillinga i byen i 1889, strøymde folk til for å oppleva dei svevande klangbileta og framandarta melodiane. Melodikken var her ikkje tufta på dur- eller mollskalaar med sju tonar, som hadde vore modus operandi for vesterlandske komponistar sidan 1600-talet, men på femtoneskalaen me kallar «pentatonisk» (penta tyder «fem» på gresk – ein får fram skalaen ved berre å spela på dei svarte tangentane på klaveret).
Heidensk ritual
Noko pittoresk eksotisk venta dei seg vel òg, parisarane som strøymde til premieren ved Théâtre des Champs-Elysées 29. mai 1913. Her hadde den russiske impresarioen Sergej Djagilev koreografert ein ballett med namnet Le sacre du printemps, Vårofferet, som handla om heidenske ritual hjå førkristne slavarar. Musikken stod den unge landsmannen hans, Igor Stravinskij, for. Men seansen blei alt anna enn pittoresk. Det læt rått, jamvel barbarisk i øyro til det forfina parisarpublikumet, som reagerte med piping og tumultar.
Kva konkret var det som støytte dei? Dette får me ein peikepinn på når me lyttar til plata med det bayerske kringkastingsorkesteret og dirigent Mariss Jansons, eit live-opptak som òg inneheld Eldfuglen (1910), Stravinskijs gjennombrotsstykke med Djagilev.
Klårleik
Våre moderne øyro er vande med litt av kvart. Likevel er det noko uhøyrt rått ved Vårofferet, som i fyrste line har med rytmikken å gjera. I lange parti er rytmane det dominerande elementet, på kostnad av melodikken – ja, stundom nyttar Stravinskij orkesteret som eitt einaste stort slagverkinstrument, til dømes i andresatsen «Vårens forvarsel. Dansen til ynglingane». Det er her ein veldig klårleik i Jansons’ framføring, eit slags stringent kaos, som me òg merkar i sistesatsen «Offerdans. Den utvalde», der me møter ungjenta som skal ofrast gjennom at ho dansar seg i hel.
Korleis står så Jansons’ framføring seg i høve til andre gode innspelingar? Eg har jamført med Bergen Filharmoniske Orkesters innspeling med Andrew Litton frå 2011 og merkar eit djupare sug hjå Jansons, med stødigare orkestrale støyt. Nemnast må òg dei framifrå treblåsarane i München-orkesteret. Særleg solofagotten, med sine merkelege melodiar, maktar å få fram det vare og vakre i barbariet.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Stølspurka og dei to grisungane. Enno er alt berre velstand.
Alle foto: Svein Gjerdåker
Soga om stølspurka
Verdas mildaste purke var med på stølen. Det gjekk ikkje som planlagt.
Israelske soldatar på veg inn i nabolaget Shijaiyah i Gaza by for å fordrive fleire hundre palestinarar til ein ukjend stad nord på Gazastipa.
Foto: Moti Milrod / Haaretz / AP / NTB
Ramsalt kritikk av Israels krig i Gaza
Molok er ein page-turner med hendingar som skakar lesaren.
Gassleidningar i Moldova. Landet risikerer ei energikrise til neste år.
Foto: Aurel Obreja / AP / NTB
Moldova i skvis
Frå 1. januar kjem det ikkje meir gass til Europa gjennom Ukraina. Det kan bli alvorleg for energitryggleiken i Moldova.
Gatekunsten på denne muren i Kyiv er basert på kunsten til Marija Prymatsjenko, som ukrainarane no omfamnar.
Foto via Wikimedia Commons
Naiv kunst og nøktern røyndom
Dei naivistiske dyrefigurane til Marija Prymatsjenko har blitt viktige for gjennomsnittsukrainaren, som kjempar vidare i trua på mirakel.
I november 2017 besøkte president Donald Trump kollegaen Xi Jinping i Beijing. Same året tok handelskrigen mellom USA og Kina til.
Foto: Damir Sagolj / Reuters / NTB
Det som kjem etter globaliseringa
35 år etter at Berlinmuren fall og liberalismen såg ut til å ha vunne, reiser tollmurane seg i verda.