Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Symfonisk

Halgeir Schiager får fram klangrikdomen i tysk romantisk orgelmusikk.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Spelepulten til Hermann Eule-orgelet i Sofienberg kyrkje i Oslo.

Spelepulten til Hermann Eule-orgelet i Sofienberg kyrkje i Oslo.

Foto: Anna-Julia Granberg

Spelepulten til Hermann Eule-orgelet i Sofienberg kyrkje i Oslo.

Spelepulten til Hermann Eule-orgelet i Sofienberg kyrkje i Oslo.

Foto: Anna-Julia Granberg

2925
20210416
2925
20210416

CD

Friedrich Kühmstedt, Jan Albert van Eyken, Julius
Reubke:

Orgelmusikk

Halgeir Schiager, orgel. Lawo 2020

Eg lyt vedgå at eg lenge hadde eit problem med romantisk orgelmusikk, på same vis som eg sleit med å lika romantiske fugar. Det var noko med den reine, sterke og vedvarande orgelklangen som høyrde heime i barokken. Det same galt fugar, som i sitt vesen er logiske og regelbaserte. Romantiske fugar, der dei harmoniske reglane eg var vand med, blei brotne for å gjera dei meir fargerike og uttrykkssterke, kjendest ikkje naturlege.

Heldigvis har eg med åra utvida forståingshorisonten min og kan setja pris på eit album som dette, der Halgeir Schiager spelar tysk symfonisk orgelmusikk skriven mellom 1854 og 1857. Til det har han valt eit høvande instrument: det nye Hermann Eule-orgelet i Sofienberg kyrkje i Oslo, som er inspirert nettopp av tysk orgelbygging på 1800-talet.

Crescendo

Kva ligg så i omgrepet «symfonisk orgelmusikk»? Me høyrer det alt i opningssporet Fantasie (ein Concertstück), op. 47, av Friedrich Kühmstedt (1809–1858). Fantasien byrjar med ein veldig crescendo der musikken gradvis byggjer seg opp frå eit spedt piano til eit kraftig forte. I tillegg endrar registreringa (orgelregistra) seg frå takt til takt, noko som fører til meir klangleg plastisitet enn på barokkorgel. Her er det det «symfoniske» kjem inn: Både når det gjeld dynamiske overgangar og i klangpaletten etterliknar orgelet symfoniorkesteret. Denne tendensen auka i orgelbygginga utover på 1800-talet.

Sidan orgelet var kyrkja sitt instrument, gjekk ikkje utviklinga framover utan motstand, noko Schiager gjer godt greie for i omslagsteksten til albumet. Kom ikkje slikt klangleg «effektmakeri» i konflikt med den ubøyelege orgelklangen som uttrykk for den evige kyrkja? Det hevda til dømes musikkteoretikaren som Schiager referer til, Adolf Bernhard Marx. I 1847 skreiv han at orgelet fyrst og fremst målbar ideala til kyrkja: «Det var i sin uforanderlighet et dogmatisk instrument uten evne til å uttrykke subjektive følelser og gjennom sin egenart best egnet til polyfon musikk med et begrenset dynamisk spillerom.»

Resonans

Marx uttrykkjer her noko eg lenge sjølv tykte, for orgelet har unekteleg noko «objektivt» ved seg. Men det tyder ikkje at me ikkje kan leva oss inn i orgelmusikken, at han kan skapa ein resonans i oss som kjennest subjektiv.

Dette greier Schiager å få fram i det siste verket på plata: Julius Reubkes (1834–1858) Orgelsonate «Der 94. Psalm». Det mektige og mørke ved stykket verkar endå sterkare om me har den nemnde bibelske salmen for handa. Han byrjar slik: «Herre, du er ein Gud som tek hemn. Stig fram i stråleglans, hemnens Gud!/ Reis deg, du som dømmer jorda, lat dei hovmodige få det dei fortener!»

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Friedrich Kühmstedt, Jan Albert van Eyken, Julius
Reubke:

Orgelmusikk

Halgeir Schiager, orgel. Lawo 2020

Eg lyt vedgå at eg lenge hadde eit problem med romantisk orgelmusikk, på same vis som eg sleit med å lika romantiske fugar. Det var noko med den reine, sterke og vedvarande orgelklangen som høyrde heime i barokken. Det same galt fugar, som i sitt vesen er logiske og regelbaserte. Romantiske fugar, der dei harmoniske reglane eg var vand med, blei brotne for å gjera dei meir fargerike og uttrykkssterke, kjendest ikkje naturlege.

Heldigvis har eg med åra utvida forståingshorisonten min og kan setja pris på eit album som dette, der Halgeir Schiager spelar tysk symfonisk orgelmusikk skriven mellom 1854 og 1857. Til det har han valt eit høvande instrument: det nye Hermann Eule-orgelet i Sofienberg kyrkje i Oslo, som er inspirert nettopp av tysk orgelbygging på 1800-talet.

Crescendo

Kva ligg så i omgrepet «symfonisk orgelmusikk»? Me høyrer det alt i opningssporet Fantasie (ein Concertstück), op. 47, av Friedrich Kühmstedt (1809–1858). Fantasien byrjar med ein veldig crescendo der musikken gradvis byggjer seg opp frå eit spedt piano til eit kraftig forte. I tillegg endrar registreringa (orgelregistra) seg frå takt til takt, noko som fører til meir klangleg plastisitet enn på barokkorgel. Her er det det «symfoniske» kjem inn: Både når det gjeld dynamiske overgangar og i klangpaletten etterliknar orgelet symfoniorkesteret. Denne tendensen auka i orgelbygginga utover på 1800-talet.

Sidan orgelet var kyrkja sitt instrument, gjekk ikkje utviklinga framover utan motstand, noko Schiager gjer godt greie for i omslagsteksten til albumet. Kom ikkje slikt klangleg «effektmakeri» i konflikt med den ubøyelege orgelklangen som uttrykk for den evige kyrkja? Det hevda til dømes musikkteoretikaren som Schiager referer til, Adolf Bernhard Marx. I 1847 skreiv han at orgelet fyrst og fremst målbar ideala til kyrkja: «Det var i sin uforanderlighet et dogmatisk instrument uten evne til å uttrykke subjektive følelser og gjennom sin egenart best egnet til polyfon musikk med et begrenset dynamisk spillerom.»

Resonans

Marx uttrykkjer her noko eg lenge sjølv tykte, for orgelet har unekteleg noko «objektivt» ved seg. Men det tyder ikkje at me ikkje kan leva oss inn i orgelmusikken, at han kan skapa ein resonans i oss som kjennest subjektiv.

Dette greier Schiager å få fram i det siste verket på plata: Julius Reubkes (1834–1858) Orgelsonate «Der 94. Psalm». Det mektige og mørke ved stykket verkar endå sterkare om me har den nemnde bibelske salmen for handa. Han byrjar slik: «Herre, du er ein Gud som tek hemn. Stig fram i stråleglans, hemnens Gud!/ Reis deg, du som dømmer jorda, lat dei hovmodige få det dei fortener!»

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis