Ujamn kvalitet
Sjølv når han blir godt spelt, kling Sindings kammermusikk stundom uinspirert.
Christian Sinding (t.v.) saman med venene Gunnar Heiberg og Knut Hamsun. Måleri av Henrik Lund frå 1926.
CD
Christian Sinding:
Works for Violin and Piano
Jonas
Båtstrand, fiolin; Jørn
Fossheim, klaver. SIMAX 2020
Det er lite norsk i Christian Sindings (1856–1941) kammermusikk slik fiolinisten Jonas Båtstrand og pianisten Jørn Fossheim presenterer han på dobbeltalbumet sitt. CD-ane inneheld musikk av denne norske komponisten som i samtida var eit etablert namn internasjonalt, men som sjeldan kan opplevast i konsertsalane i dag – med unntak av nokre romansar og det eviggrøne klaverstykket Frühlingsrauschen frå 1896.
Somme av komposisjonane, som blei til i dei 15 åra mellom 1894 og 1909, er aldri blitt spelte inn på plate før. Korleis skal me karakterisera musikken?
Fyldige akkordar
Dei som kallar Sinding ein arvtakar etter Edvard Grieg, har eit forklaringsproblem. For Sinding var det nemleg den tyske romantikken og dei klassiske formene som galt, medan folkemusikken, som dei fleste nordmennene i hans komponistgenerasjon saug næring frå, er og blir perifer.
Den grundige skoleringa hans frå konservatoriet i Leipzig kjem til uttrykk i sikre former og evna til utvikling av musikalske tema. Harmonikken, som er fargerik og fyldig, går nok ut over det han lærte seg i det konservative Leipzig – her skin fascinasjonen for Richard Wagner og andre «nytyskarar» gjennom. Melodikken er hans svakaste punkt. Melodilinene vantar stundom liv og kraft og verkar meir konstruerte enn sungne. Ofte greier han å bøta på dette gjennom eit innhaldsrikt akkompagnement, som han var ein meister i.
Klaverbrus
Fyrstesatsen «Prélude» frå Quatre Morceaux, op. 43 (1898), er noko av det beste på plata. Stilen er typisk for Sinding: Den langstrekte fiolinmelodien i legato blir boren fram av eit brusande passasjeverk i klaveret, som har noteside på noteside med ubrotne trettitodelsnotar. (Parallellen til det to år eldre solostykket Frühlingsrauschen er openberr – Sinding lét seg ofte inspirera av seg sjølv.)
Pianisten Fossheim utfører passasjeverket teknisk lytefritt, og trass i det rytmisk lynsnare på mikronivå er det ro og eleganse over fraseringa hans. Også Båtstrands fiolinspel er overtydande, med rund og edel legatoklang.
Slike perpetuum mobile-satsar finst der fleire av – til dømes fyrstesatsen «Prélude» i suiten Vier Stücke, op. 61, og sistesatsen «Vivace» i suiten Vier Stücke, op. 81. Her er det fiolinisten, ikkje pianisten, som får brynt seg, med ubrotne lekkjer av kring åtte tonar i sekundet.
Båtstrand bit godt frå seg teknisk, og eg likar den litt røffe klangen hans. Men den kunstnarlege kvaliteten i desse satsane? Sinding gjennomfører sine fikse idear, det skal han ha. Men kompositorisk kling det lite inspirert.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
CD
Christian Sinding:
Works for Violin and Piano
Jonas
Båtstrand, fiolin; Jørn
Fossheim, klaver. SIMAX 2020
Det er lite norsk i Christian Sindings (1856–1941) kammermusikk slik fiolinisten Jonas Båtstrand og pianisten Jørn Fossheim presenterer han på dobbeltalbumet sitt. CD-ane inneheld musikk av denne norske komponisten som i samtida var eit etablert namn internasjonalt, men som sjeldan kan opplevast i konsertsalane i dag – med unntak av nokre romansar og det eviggrøne klaverstykket Frühlingsrauschen frå 1896.
Somme av komposisjonane, som blei til i dei 15 åra mellom 1894 og 1909, er aldri blitt spelte inn på plate før. Korleis skal me karakterisera musikken?
Fyldige akkordar
Dei som kallar Sinding ein arvtakar etter Edvard Grieg, har eit forklaringsproblem. For Sinding var det nemleg den tyske romantikken og dei klassiske formene som galt, medan folkemusikken, som dei fleste nordmennene i hans komponistgenerasjon saug næring frå, er og blir perifer.
Den grundige skoleringa hans frå konservatoriet i Leipzig kjem til uttrykk i sikre former og evna til utvikling av musikalske tema. Harmonikken, som er fargerik og fyldig, går nok ut over det han lærte seg i det konservative Leipzig – her skin fascinasjonen for Richard Wagner og andre «nytyskarar» gjennom. Melodikken er hans svakaste punkt. Melodilinene vantar stundom liv og kraft og verkar meir konstruerte enn sungne. Ofte greier han å bøta på dette gjennom eit innhaldsrikt akkompagnement, som han var ein meister i.
Klaverbrus
Fyrstesatsen «Prélude» frå Quatre Morceaux, op. 43 (1898), er noko av det beste på plata. Stilen er typisk for Sinding: Den langstrekte fiolinmelodien i legato blir boren fram av eit brusande passasjeverk i klaveret, som har noteside på noteside med ubrotne trettitodelsnotar. (Parallellen til det to år eldre solostykket Frühlingsrauschen er openberr – Sinding lét seg ofte inspirera av seg sjølv.)
Pianisten Fossheim utfører passasjeverket teknisk lytefritt, og trass i det rytmisk lynsnare på mikronivå er det ro og eleganse over fraseringa hans. Også Båtstrands fiolinspel er overtydande, med rund og edel legatoklang.
Slike perpetuum mobile-satsar finst der fleire av – til dømes fyrstesatsen «Prélude» i suiten Vier Stücke, op. 61, og sistesatsen «Vivace» i suiten Vier Stücke, op. 81. Her er det fiolinisten, ikkje pianisten, som får brynt seg, med ubrotne lekkjer av kring åtte tonar i sekundet.
Båtstrand bit godt frå seg teknisk, og eg likar den litt røffe klangen hans. Men den kunstnarlege kvaliteten i desse satsane? Sinding gjennomfører sine fikse idear, det skal han ha. Men kompositorisk kling det lite inspirert.
Sjur Haga Bringeland
Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikkmeldar i Dag og Tid.
Fleire artiklar
Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».
Foto: Another World Entertainment
Djevelen i detaljane
By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.
Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.
Foto: Merete Haseth
Våren over mannalivet
Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.
Finaste finnbiffen med grøne erter, potet og tyting.
Foto: Dagfinn Nordbø
Finaste finnbiffen
«Seier eg at eg skal invitere på finnbiff, blir folk berre glade. Dei veit at dei skal få smake noko av det beste landet vårt har å by på av ingrediensar, med reinkjøt som helten.»
Teikning: May Linn Clement
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Mingleklubben for makt og pengar
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.