Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Umåteleg ornamentert

Monteverdis Mariavesper er eit kyrkjemusikalsk kompendium.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Foto: Sjur Haga Bringeland

2904
20210115
2904
20210115

Lytt til artikkelen:

CD

Claudio Monteverdi:

Vespro della Beata Vergine

Il Gusto Barocco; Stuttgarter Barockorchester; dir.: Jörg Halubek. CPO 2020

Den britiske musikkvitaren og Oxford-professoren Denis Arnold (1926–1986) kalla eingong Claudio Monteverdis Mariavesper (1610) for «musikkvitskapens Loreley». Samanlikninga med Loreley, den skjønne sirena som med songen sin lokka elveskipperane på Rhinen i ulukka, hadde bakgrunn i eigne røynsler: Å gje verket ut som notar var einstydande med å motta dødskysset frå musikkvitskapskollegaar, meinte han. Å framføra det var å skyta seg i foten, og å skriva om komposisjonen tydde brot med nære vener.

Minefelt

Arnolds ord er ei overdriving av beste engelske slag. Men dei har likevel noko ved seg. Verknamnet, Mariavesper, er i seg sjølv usikkert, for tittelen Vespro della Beata Vergine står berre på éi av dei mange originale stemmehefta, nemleg på den instrumentale basstemma. (Vitjar du Monteverdis grav i Venezia, står der eit notestativ med ein faksimile av tittelbladet.) Sjølve notematerialet er så sparsamt og fleirtydig at det for optimistiske dirigentar byr på eit mangfald av framføringsmåtar. For sjølvkritiske dirigentar som strevar etter ei historisk og «autentisk» framføring, er det derimot eit minefelt, for alle dei praktiske løysingane ein bestemma seg for, kan – og blir ofte – kritisert av kollegaar.

For oss lyttarar gjev kjeldeproblematikken seg utslag i at dei mange innspelingane på marknaden kan vera svært ulike. Det som særmerkjer denne innspelinga, der Jörg Halubek dirigerer Il Gusto Barocco og Stuttgarter Barockorchester, er to ting: For det fyrste den vesle besetninga med berre 16 instrumentalistar, noko som skapar tydeleg artikulasjon og klårt lydbilete. For det andre den uvanleg heftige ornamenteringa av dei instrumentale toppstemmene – diminuering, kallar me denne improvisasjonspraksisen, som enkelt sagt går ut på å dela opp lange notar til mange korte (av latin: diminuere, ’minska’).

Kompendium

Verket er som eit kompositorisk kompendium og syner alle kjende kyrkjemusikkformer kring 1610. Grunnen til dette er nok at Monteverdi var lei av livet som underbetalt hoffkapellmeister hjå ein lunefull fyrste og søkte seg fast stilling som kyrkjemusikar. Utgjevinga skulle altså syna kva han var god for, og bidrog til at han tre år etter blei vald til kapellmeister i sjølve Markuskyrkja i Venezia.

For dagens utøvarar er form- og stilmangfaldet hans utfordrande. Somme av satsane er rasande virtuose, då særleg songstemmene. Og det er nok songprestasjonane som overtyder mest i denne innspelinga. Instrumentalistane imponerer sjølvsagt òg, men den stendige trongen til uhorveleg snøgge diminusjonar blir stundom over the top.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

CD

Claudio Monteverdi:

Vespro della Beata Vergine

Il Gusto Barocco; Stuttgarter Barockorchester; dir.: Jörg Halubek. CPO 2020

Den britiske musikkvitaren og Oxford-professoren Denis Arnold (1926–1986) kalla eingong Claudio Monteverdis Mariavesper (1610) for «musikkvitskapens Loreley». Samanlikninga med Loreley, den skjønne sirena som med songen sin lokka elveskipperane på Rhinen i ulukka, hadde bakgrunn i eigne røynsler: Å gje verket ut som notar var einstydande med å motta dødskysset frå musikkvitskapskollegaar, meinte han. Å framføra det var å skyta seg i foten, og å skriva om komposisjonen tydde brot med nære vener.

Minefelt

Arnolds ord er ei overdriving av beste engelske slag. Men dei har likevel noko ved seg. Verknamnet, Mariavesper, er i seg sjølv usikkert, for tittelen Vespro della Beata Vergine står berre på éi av dei mange originale stemmehefta, nemleg på den instrumentale basstemma. (Vitjar du Monteverdis grav i Venezia, står der eit notestativ med ein faksimile av tittelbladet.) Sjølve notematerialet er så sparsamt og fleirtydig at det for optimistiske dirigentar byr på eit mangfald av framføringsmåtar. For sjølvkritiske dirigentar som strevar etter ei historisk og «autentisk» framføring, er det derimot eit minefelt, for alle dei praktiske løysingane ein bestemma seg for, kan – og blir ofte – kritisert av kollegaar.

For oss lyttarar gjev kjeldeproblematikken seg utslag i at dei mange innspelingane på marknaden kan vera svært ulike. Det som særmerkjer denne innspelinga, der Jörg Halubek dirigerer Il Gusto Barocco og Stuttgarter Barockorchester, er to ting: For det fyrste den vesle besetninga med berre 16 instrumentalistar, noko som skapar tydeleg artikulasjon og klårt lydbilete. For det andre den uvanleg heftige ornamenteringa av dei instrumentale toppstemmene – diminuering, kallar me denne improvisasjonspraksisen, som enkelt sagt går ut på å dela opp lange notar til mange korte (av latin: diminuere, ’minska’).

Kompendium

Verket er som eit kompositorisk kompendium og syner alle kjende kyrkjemusikkformer kring 1610. Grunnen til dette er nok at Monteverdi var lei av livet som underbetalt hoffkapellmeister hjå ein lunefull fyrste og søkte seg fast stilling som kyrkjemusikar. Utgjevinga skulle altså syna kva han var god for, og bidrog til at han tre år etter blei vald til kapellmeister i sjølve Markuskyrkja i Venezia.

For dagens utøvarar er form- og stilmangfaldet hans utfordrande. Somme av satsane er rasande virtuose, då særleg songstemmene. Og det er nok songprestasjonane som overtyder mest i denne innspelinga. Instrumentalistane imponerer sjølvsagt òg, men den stendige trongen til uhorveleg snøgge diminusjonar blir stundom over the top.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis