JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Umåteleg ornamentert

Monteverdis Mariavesper er eit kyrkjemusikalsk kompendium.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Foto: Sjur Haga Bringeland

Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Bass-stemma til fyrsteutgåva av Claudio Monteverdis (1567–1643) «Mariavesper» i gravkapellet hans i Frari-kyrkja i Venezia.

Foto: Sjur Haga Bringeland

2904
20210115
2904
20210115

Lytt til artikkelen:

CD

Claudio Monteverdi:

Vespro della Beata Vergine

Il Gusto Barocco; Stuttgarter Barockorchester; dir.: Jörg Halubek. CPO 2020

Den britiske musikkvitaren og Oxford-professoren Denis Arnold (1926–1986) kalla eingong Claudio Monteverdis Mariavesper (1610) for «musikkvitskapens Loreley». Samanlikninga med Loreley, den skjønne sirena som med songen sin lokka elveskipperane på Rhinen i ulukka, hadde bakgrunn i eigne røynsler: Å gje verket ut som notar var einstydande med å motta dødskysset frå musikkvitskapskollegaar, meinte han. Å framføra det var å skyta seg i foten, og å skriva om komposisjonen tydde brot med nære vener.

Minefelt

Arnolds ord er ei overdriving av beste engelske slag. Men dei har likevel noko ved seg. Verknamnet, Mariavesper, er i seg sjølv usikkert, for tittelen Vespro della Beata Vergine står berre på éi av dei mange originale stemmehefta, nemleg på den instrumentale basstemma. (Vitjar du Monteverdis grav i Venezia, står der eit notestativ med ein faksimile av tittelbladet.) Sjølve notematerialet er så sparsamt og fleirtydig at det for optimistiske dirigentar byr på eit mangfald av framføringsmåtar. For sjølvkritiske dirigentar som strevar etter ei historisk og «autentisk» framføring, er det derimot eit minefelt, for alle dei praktiske løysingane ein bestemma seg for, kan – og blir ofte – kritisert av kollegaar.

For oss lyttarar gjev kjeldeproblematikken seg utslag i at dei mange innspelingane på marknaden kan vera svært ulike. Det som særmerkjer denne innspelinga, der Jörg Halubek dirigerer Il Gusto Barocco og Stuttgarter Barockorchester, er to ting: For det fyrste den vesle besetninga med berre 16 instrumentalistar, noko som skapar tydeleg artikulasjon og klårt lydbilete. For det andre den uvanleg heftige ornamenteringa av dei instrumentale toppstemmene – diminuering, kallar me denne improvisasjonspraksisen, som enkelt sagt går ut på å dela opp lange notar til mange korte (av latin: diminuere, ’minska’).

Kompendium

Verket er som eit kompositorisk kompendium og syner alle kjende kyrkjemusikkformer kring 1610. Grunnen til dette er nok at Monteverdi var lei av livet som underbetalt hoffkapellmeister hjå ein lunefull fyrste og søkte seg fast stilling som kyrkjemusikar. Utgjevinga skulle altså syna kva han var god for, og bidrog til at han tre år etter blei vald til kapellmeister i sjølve Markuskyrkja i Venezia.

For dagens utøvarar er form- og stilmangfaldet hans utfordrande. Somme av satsane er rasande virtuose, då særleg songstemmene. Og det er nok songprestasjonane som overtyder mest i denne innspelinga. Instrumentalistane imponerer sjølvsagt òg, men den stendige trongen til uhorveleg snøgge diminusjonar blir stundom over the top.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Lytt til artikkelen:

CD

Claudio Monteverdi:

Vespro della Beata Vergine

Il Gusto Barocco; Stuttgarter Barockorchester; dir.: Jörg Halubek. CPO 2020

Den britiske musikkvitaren og Oxford-professoren Denis Arnold (1926–1986) kalla eingong Claudio Monteverdis Mariavesper (1610) for «musikkvitskapens Loreley». Samanlikninga med Loreley, den skjønne sirena som med songen sin lokka elveskipperane på Rhinen i ulukka, hadde bakgrunn i eigne røynsler: Å gje verket ut som notar var einstydande med å motta dødskysset frå musikkvitskapskollegaar, meinte han. Å framføra det var å skyta seg i foten, og å skriva om komposisjonen tydde brot med nære vener.

Minefelt

Arnolds ord er ei overdriving av beste engelske slag. Men dei har likevel noko ved seg. Verknamnet, Mariavesper, er i seg sjølv usikkert, for tittelen Vespro della Beata Vergine står berre på éi av dei mange originale stemmehefta, nemleg på den instrumentale basstemma. (Vitjar du Monteverdis grav i Venezia, står der eit notestativ med ein faksimile av tittelbladet.) Sjølve notematerialet er så sparsamt og fleirtydig at det for optimistiske dirigentar byr på eit mangfald av framføringsmåtar. For sjølvkritiske dirigentar som strevar etter ei historisk og «autentisk» framføring, er det derimot eit minefelt, for alle dei praktiske løysingane ein bestemma seg for, kan – og blir ofte – kritisert av kollegaar.

For oss lyttarar gjev kjeldeproblematikken seg utslag i at dei mange innspelingane på marknaden kan vera svært ulike. Det som særmerkjer denne innspelinga, der Jörg Halubek dirigerer Il Gusto Barocco og Stuttgarter Barockorchester, er to ting: For det fyrste den vesle besetninga med berre 16 instrumentalistar, noko som skapar tydeleg artikulasjon og klårt lydbilete. For det andre den uvanleg heftige ornamenteringa av dei instrumentale toppstemmene – diminuering, kallar me denne improvisasjonspraksisen, som enkelt sagt går ut på å dela opp lange notar til mange korte (av latin: diminuere, ’minska’).

Kompendium

Verket er som eit kompositorisk kompendium og syner alle kjende kyrkjemusikkformer kring 1610. Grunnen til dette er nok at Monteverdi var lei av livet som underbetalt hoffkapellmeister hjå ein lunefull fyrste og søkte seg fast stilling som kyrkjemusikar. Utgjevinga skulle altså syna kva han var god for, og bidrog til at han tre år etter blei vald til kapellmeister i sjølve Markuskyrkja i Venezia.

For dagens utøvarar er form- og stilmangfaldet hans utfordrande. Somme av satsane er rasande virtuose, då særleg songstemmene. Og det er nok songprestasjonane som overtyder mest i denne innspelinga. Instrumentalistane imponerer sjølvsagt òg, men den stendige trongen til uhorveleg snøgge diminusjonar blir stundom over the top.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Marianne Nielsen i hovudrolla som Winnie. Gerald Pettersen spelar Willie.

Foto: Sebastian Dalseide

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Beckett-klassikar av godt merke

Glade dager byr på ein strålande skodespelarprestasjon av Marianne Nielsen.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Ingrid Storholmen har teke utgangspunkt i eit stort datamateriale om folkehelsa i Nord-Trøndelag.

Foto: Merete Haseth

BokMeldingar
Hilde Vesaas

Våren over mannalivet

Ingrid Storholmen gjer tørre helsedata om til levande liv i Bloddråpetall.

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Takumi (Hitoshi Omika) og dottera Hana (Ryo Nishikawa) lever eit roleg liv på bygda, som no kan få ein «glampingplass».

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Djevelen i detaljane

By mot land er eit sentralt tema i endå ein framifrå film av Ryusuke Hamaguchi.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov
Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Ein brannmann arbeider i eit bustadområde i Odesa, som vart råka av ein sverm av russiske rakettar 17. november i år.

Foto: Bergingstenesta i Ukraina

KrigSamfunn

Putin og fullmånen

Trump har lova å få slutt på Russlands krigføring 21. januar. Spørsmålet er kor Musk og Orbán står då, og kor sint Putin er.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis