Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Under huda

TrioTaus gjev Mozarts meisterverk ein personleg, humoristisk snert.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Det norske ensemblet TrioTaus.

Det norske ensemblet TrioTaus.

Foto: Andreas Ulvo

Det norske ensemblet TrioTaus.

Det norske ensemblet TrioTaus.

Foto: Andreas Ulvo

2449
20200612
2449
20200612

CD

Wolfgang Amadeus Mozart:

Diverti­mento
KV 563

TrioTaus. 2L 2019

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) etterlét seg berre éin fullstendig stryketrio: Divertimento i Ess-dur, KV 563. Stykket er ikkje berre mellom dei mest modne kammermusikkverka hans. Det markerer òg eit høgdepunkt innan trioforma, uansett komponist og epoke, for konstruksjonen av dei edle melodiske temaa og motstemmene deira, i kombinasjonen med den sikre formsansen satsane som heilskap uttrykkjer, kunne ikkje vore betre.

Nemninga divertimento, som på italiensk tyder «forlysting» eller «underhaldning», kan verka som ei underdriving, for stykket har seks satsar og tek 50 minutt å spela. Men i Wien i andre helvta av 1700-talet var dette ei vanleg nemning for kammermusikkverk med mange satsar. Så er då stykket ikkje fritt for gaman heller. Mozart klarer her nemleg å kombinera underhaldande med «lærde» komposisjonsformer.

Under huda

Det tok si tid før divertimentoet frå 1788 slo an. Mozart var sjølv aktiv i marknadsføringa av det ved å spela bratsjstemma, men besetningstypen og omfanget var nok til hinder for den heilt store populariteten. For ensemblet TrioTaus dannar det derimot kjernerepertoaret.

I eksposisjonen av hovud- og sidetemaet i fyrstesatsen «Allegro» merkar me at musikarane har musikken under huda, for dei veit kven som til kvar tid har den viktige stemma i partituret. Dette fører til ein naturleg dialog mellom instrumenta. Virtuost syner dei dette i gjennomføringsdelen, der Mozart handsamar det tematiske materialet på ein måte som avslører kjennskapen hans til Bachs kontrapunktiske komposisjonsmåte.

Sprettent

TrioTaus består av fiolinisten Liv Hilde Klokk, bratsjisten Ida Bryhn og cellisten Torun Sæter Stavseng. Dei speler alle på strykeinstrument frå 1600- og 1700-talet og er gode på å framføra på den «spretne» måten 1700-talsmusikken treng. Typisk er den sparsame bruken deira av vibrato på dei lange tonane, og den luftige, litt kvasse artikulasjonen der noteverdiane er korte.

Spesielt lekker er tolkinga av sistesatsen, ein rondo i «Allegro» som i karakter minner om Mozarts «Kom mai, du skjønne milde». Her overraskar musikarane oss med ein liten solokadens, eit solistisk mellomspel som gjev Mozarts meisterverk ein personleg, humoristisk snert.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Wolfgang Amadeus Mozart:

Diverti­mento
KV 563

TrioTaus. 2L 2019

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) etterlét seg berre éin fullstendig stryketrio: Divertimento i Ess-dur, KV 563. Stykket er ikkje berre mellom dei mest modne kammermusikkverka hans. Det markerer òg eit høgdepunkt innan trioforma, uansett komponist og epoke, for konstruksjonen av dei edle melodiske temaa og motstemmene deira, i kombinasjonen med den sikre formsansen satsane som heilskap uttrykkjer, kunne ikkje vore betre.

Nemninga divertimento, som på italiensk tyder «forlysting» eller «underhaldning», kan verka som ei underdriving, for stykket har seks satsar og tek 50 minutt å spela. Men i Wien i andre helvta av 1700-talet var dette ei vanleg nemning for kammermusikkverk med mange satsar. Så er då stykket ikkje fritt for gaman heller. Mozart klarer her nemleg å kombinera underhaldande med «lærde» komposisjonsformer.

Under huda

Det tok si tid før divertimentoet frå 1788 slo an. Mozart var sjølv aktiv i marknadsføringa av det ved å spela bratsjstemma, men besetningstypen og omfanget var nok til hinder for den heilt store populariteten. For ensemblet TrioTaus dannar det derimot kjernerepertoaret.

I eksposisjonen av hovud- og sidetemaet i fyrstesatsen «Allegro» merkar me at musikarane har musikken under huda, for dei veit kven som til kvar tid har den viktige stemma i partituret. Dette fører til ein naturleg dialog mellom instrumenta. Virtuost syner dei dette i gjennomføringsdelen, der Mozart handsamar det tematiske materialet på ein måte som avslører kjennskapen hans til Bachs kontrapunktiske komposisjonsmåte.

Sprettent

TrioTaus består av fiolinisten Liv Hilde Klokk, bratsjisten Ida Bryhn og cellisten Torun Sæter Stavseng. Dei speler alle på strykeinstrument frå 1600- og 1700-talet og er gode på å framføra på den «spretne» måten 1700-talsmusikken treng. Typisk er den sparsame bruken deira av vibrato på dei lange tonane, og den luftige, litt kvasse artikulasjonen der noteverdiane er korte.

Spesielt lekker er tolkinga av sistesatsen, ein rondo i «Allegro» som i karakter minner om Mozarts «Kom mai, du skjønne milde». Her overraskar musikarane oss med ein liten solokadens, eit solistisk mellomspel som gjev Mozarts meisterverk ein personleg, humoristisk snert.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis