Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Musikk

Underleg ujamt

Jordi Savalls tolking av J.S. Bachs Juleoratorium haltar.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den katalanske gambisten og dirigenten Jordi Savall.

Den katalanske gambisten og dirigenten Jordi Savall.

Foto: Molina Visualis

Den katalanske gambisten og dirigenten Jordi Savall.

Den katalanske gambisten og dirigenten Jordi Savall.

Foto: Molina Visualis

2966
20210326
2966
20210326

CD

Johann Sebastian Bach:

Weih­nachts-
Oratorium

Capella Reial de Catalunya; Le Concert des Nations; dir.: Jordi Savall. Alia Vox 2020

Eg vedgår at dette er ei underleg tid på året å melda Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Juleoratorium, BWV 248. Men når dirigenten er ein av dei viktigaste nolevande tolkarane av tidlegmusikk, lyt det vera lov. Den katalanske viola da gamba-virtuosen Jordi Savall (fødd 1941) var banebrytande då han i 1970- og 1980-åra bles nytt liv i den franske 1600-talsmusikken – særleg på grunn av den improviserande tilnærmingsmåten hans, som fridde gamle partitur for alt støv.

Sidan har han framført det meste som tenkjast kan av barokkmusikk, fyrst som gambist, seinare som dirigent. Bachs store kyrkjemusikkverk har han likevel venta lenge med – respekten for dette repertoaret har vore for stor, sa 79-åringen nyss på tysk radio. Korleis lukkast han så med den fyrste Juleoratorium-innspelinga si?

Savallsk schwung

Albumet er eit konsertopptak utgjeve på Alia Vox, Savalls eige plateselskap, som merkjer seg ut med påkosta omslag – omslagsheftet er fyldig som ei lita bok. Opningssatsen «Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage» har karakteristisk «savallsk» schwung, med prektige punkteringar, potente paukar og røsleg bass-seksjon i orkesteret. Men presisjonen og intonasjonen i framføringa er ikkje optimal. I opningssatsen gjeld dette særleg oboane, som har vindskeive trillar. (Rett nok kan ein ikkje alltid spela heilt «reine» trillar på barokkinstrument, men i referanseinnspelingane mine får oboistane det til.)

Vidare lytting stadfestar det ujamne med tolkinga. «Evangelisten» Martin Platz, den tyske tenoren som framfører evangelieteksten, er den beste solisten. Den svakaste er kontratenoren Raffaele Pe, italienaren som syng altpartia. Ikkje berre bommar han på viktige enkelttonar. Klangen hans er generelt ustabil, utan skikkeleg «botn» i røysta. Retninga i fraseringa hans gjev heller ikkje alltid meining, som i den vakre arien «Bereite dich, Zion», der tilfeldige ord blir dynamisk og artikulatorisk vektlagde. Savall er vanlegvis grannsam når det gjeld diksjonen til song­arane sine, men hjå Pe har rettleiinga tydelegvis ikkje hjelpt. Koret fiksar tyskuttalen og -forståinga betre, sjølv om koristane mest utelukkande ber spanske namn.

Løpske liner

Alt i alt er altså Savalls prestasjon skuffande. Dei komposisjonsteknisk enklaste satsane får han skipeleg til. Det er i kornummera og ariane som inneheld komplisert polyfoni, det haltar. Særleg tydeleg er dette i favorittarien min «Ich will nur dir zu Ehren leben», som er forma som ein fuge. Tenoren Platz gjer så godt han kan, men akkompagnementet med to fiolinar og basso continuo stokkar seg stundom, med upresise innsatsar og løpske melodiliner. Slikt slark er under Savalls nivå.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

CD

Johann Sebastian Bach:

Weih­nachts-
Oratorium

Capella Reial de Catalunya; Le Concert des Nations; dir.: Jordi Savall. Alia Vox 2020

Eg vedgår at dette er ei underleg tid på året å melda Johann Sebastian Bachs (1685–1750) Juleoratorium, BWV 248. Men når dirigenten er ein av dei viktigaste nolevande tolkarane av tidlegmusikk, lyt det vera lov. Den katalanske viola da gamba-virtuosen Jordi Savall (fødd 1941) var banebrytande då han i 1970- og 1980-åra bles nytt liv i den franske 1600-talsmusikken – særleg på grunn av den improviserande tilnærmingsmåten hans, som fridde gamle partitur for alt støv.

Sidan har han framført det meste som tenkjast kan av barokkmusikk, fyrst som gambist, seinare som dirigent. Bachs store kyrkjemusikkverk har han likevel venta lenge med – respekten for dette repertoaret har vore for stor, sa 79-åringen nyss på tysk radio. Korleis lukkast han så med den fyrste Juleoratorium-innspelinga si?

Savallsk schwung

Albumet er eit konsertopptak utgjeve på Alia Vox, Savalls eige plateselskap, som merkjer seg ut med påkosta omslag – omslagsheftet er fyldig som ei lita bok. Opningssatsen «Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage» har karakteristisk «savallsk» schwung, med prektige punkteringar, potente paukar og røsleg bass-seksjon i orkesteret. Men presisjonen og intonasjonen i framføringa er ikkje optimal. I opningssatsen gjeld dette særleg oboane, som har vindskeive trillar. (Rett nok kan ein ikkje alltid spela heilt «reine» trillar på barokkinstrument, men i referanseinnspelingane mine får oboistane det til.)

Vidare lytting stadfestar det ujamne med tolkinga. «Evangelisten» Martin Platz, den tyske tenoren som framfører evangelieteksten, er den beste solisten. Den svakaste er kontratenoren Raffaele Pe, italienaren som syng altpartia. Ikkje berre bommar han på viktige enkelttonar. Klangen hans er generelt ustabil, utan skikkeleg «botn» i røysta. Retninga i fraseringa hans gjev heller ikkje alltid meining, som i den vakre arien «Bereite dich, Zion», der tilfeldige ord blir dynamisk og artikulatorisk vektlagde. Savall er vanlegvis grannsam når det gjeld diksjonen til song­arane sine, men hjå Pe har rettleiinga tydelegvis ikkje hjelpt. Koret fiksar tyskuttalen og -forståinga betre, sjølv om koristane mest utelukkande ber spanske namn.

Løpske liner

Alt i alt er altså Savalls prestasjon skuffande. Dei komposisjonsteknisk enklaste satsane får han skipeleg til. Det er i kornummera og ariane som inneheld komplisert polyfoni, det haltar. Særleg tydeleg er dette i favorittarien min «Ich will nur dir zu Ehren leben», som er forma som ein fuge. Tenoren Platz gjer så godt han kan, men akkompagnementet med to fiolinar og basso continuo stokkar seg stundom, med upresise innsatsar og løpske melodiliner. Slikt slark er under Savalls nivå.

Sjur Haga Bringeland

Sjur Haga Bringeland er musikar, musikkvitar og fast musikk­meldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Jørgen Boassen har vorte kjend langt utanfor Grønlands grenser etter at han viste Donald Trump jr. omkring i Nuuk.

Foto: Christiane Jordheim Larsen

UtanriksSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Alle auge på Grønland

NUUK, GRØNLAND: 2025 starta med vaksenopplæring om Grønlands geopolitiske betyding. Saman med store delar av den vestlege pressa har eg følgt spora etter Donald Trump jr. i hovudstaden Nuuk. 

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Afghanarane som spelar i filmen til Raha Amirfazli og Alireza Ghasemi, har flykta frå Iran.

Foto frå filmen

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Filmglede

Det er alltid kjekt å opne det nye året med mykje film.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Torje Hommedal Knausgård tek mastergrad i fransk ved Universitetet i Oslo. Lea Marie Krona gjer det same i tysk. Dei har få å sitje i kollokviegruppe med.

Foto: Sigurd Arnekleiv Bækkelund

UtdanningSamfunn
Sigurd Arnekleiv Bækkelund

Framandspråka forsvinn

Tilgangen på framandspråk er større enn nokon gong. Likevel er det stadig færre som vil studere dei.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim
Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Noreg har berre tilfluktsrom til under halvparten av befolkninga.

Foto: Eva Aalberg Undheim

Samfunn

Beredskapssatsing med seinskadar

Regjeringa vil gjeninnføre krav om tilfluktsrom i nye bygg etter at kapasiteten har vorte redusert år for år.

Eva Aalberg Undheim

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis