Alt digitalt er ikkje lenger berre genialt
– Vi treng meir kunnskap om konsekvensane skjermbruk har for helsa, læringa, livskvaliteten og oppveksten til barn og unge, ifølge kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun ( AP).
Foto: Shutterstock / NTB
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Skule
Motivasjonen til elevane fell, medan skjermbruken aukar. Det er på høg tid å styre bruken av teknologi i skulen, og dette er regjeringa i full gang med.
Sjølv om det er mykje som er bra med norsk skule, er det diverre mange piler som peikar i feil retning. Norske barn les både mindre og dårlegare enn før, og skjermbruken aukar.
Per Anders Todal skriv i ein kommentar i Dag og Tid 22. desember at han i fleire år har vore uroa for digitaliseringa i skulen, for reklamepress og manglande kontroll over kva elever kan sjå på i undervisningstida. Eg deler denne uroa. Bruken av skjerm i skulen har halde fram lenge utan at politikarane har stilt kritiske spørsmål. Med denne regjeringa har det skjedd ei endring. Vi skal stanse den ukritiske digitaliseringa av skulen. Alt digitalt er ikkje lenger berre genialt.
Vi er i gang med fleire grep. Framover vil arbeidet handle om kvalitet og ikkje kvantitet, og kva som er det beste for læringa til elevane. Det er mange skular og lærarar som jobbar godt og kunnskapsbasert med digitalisering i norsk skule, men mange ønsker seg meir støtte. Vi har derfor lansert ein strategi for digital kompetanse og infrastruktur saman med KS. Vi vil mellom anna lage ein nasjonal tenestekatalog over tilgjengelege læremiddel i marknaden som kan hjelpe skular og lærarar til å velje digitale læremiddel av god kvalitet.
Vi treng også meir kunnskap om konsekvensane skjermbruk har for helsa, læringa, livskvaliteten og oppveksten til barn og unge. Regjeringa har sett ned eit utval som ser på dette, og før jul fekk eg den første delrapporten. Rapporten viser at elevane bør lese meir på papir. Derfor har regjeringa øyremerkt pengar til fysiske lærebøker til kommunane. I år gjev vi også meir pengar til skulebiblioteka, leselystprosjekt og tiltak som skal auke kompetansen til lærarane.
Elevane våre skal lære meir og betre. Då må dei kunne konsentrere seg i klasseromma. Dei negative effektane av mobilbruk på skulen er veldokumenterte. Skular som har kasta ut mobilen, har betre faglege resultat, mindre mobbing og betre sosialt miljø. Når forskinga er klar, skal vi vere like tydelege. Eg har derfor bede Utdanningsdirektoratet kome med ei tilråding om bruk av mobiltelefonar i skulen, som er venta om kort tid.
Digital teknologi kan brukast til mykje, og skulen skal vere med på den digitale utviklinga. Diverre trur eg den store digitaliseringa av norsk skule og omfanget av strøymetenester og sosiale medium dei siste ti åra har verka negativt på leselysta og leseferdigheitene til barna våre. Bøker eller skjerm er ikkje anten-eller, skulane må ha eit reelt val og finne den rette balansen.
Kari Nessa Nordtun (Ap) er kunnskapsminister.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ønskjer du å delta i debatten? Då kan du sende innlegget ditt til ordskifte@dagogtid.no
Skule
Motivasjonen til elevane fell, medan skjermbruken aukar. Det er på høg tid å styre bruken av teknologi i skulen, og dette er regjeringa i full gang med.
Sjølv om det er mykje som er bra med norsk skule, er det diverre mange piler som peikar i feil retning. Norske barn les både mindre og dårlegare enn før, og skjermbruken aukar.
Per Anders Todal skriv i ein kommentar i Dag og Tid 22. desember at han i fleire år har vore uroa for digitaliseringa i skulen, for reklamepress og manglande kontroll over kva elever kan sjå på i undervisningstida. Eg deler denne uroa. Bruken av skjerm i skulen har halde fram lenge utan at politikarane har stilt kritiske spørsmål. Med denne regjeringa har det skjedd ei endring. Vi skal stanse den ukritiske digitaliseringa av skulen. Alt digitalt er ikkje lenger berre genialt.
Vi er i gang med fleire grep. Framover vil arbeidet handle om kvalitet og ikkje kvantitet, og kva som er det beste for læringa til elevane. Det er mange skular og lærarar som jobbar godt og kunnskapsbasert med digitalisering i norsk skule, men mange ønsker seg meir støtte. Vi har derfor lansert ein strategi for digital kompetanse og infrastruktur saman med KS. Vi vil mellom anna lage ein nasjonal tenestekatalog over tilgjengelege læremiddel i marknaden som kan hjelpe skular og lærarar til å velje digitale læremiddel av god kvalitet.
Vi treng også meir kunnskap om konsekvensane skjermbruk har for helsa, læringa, livskvaliteten og oppveksten til barn og unge. Regjeringa har sett ned eit utval som ser på dette, og før jul fekk eg den første delrapporten. Rapporten viser at elevane bør lese meir på papir. Derfor har regjeringa øyremerkt pengar til fysiske lærebøker til kommunane. I år gjev vi også meir pengar til skulebiblioteka, leselystprosjekt og tiltak som skal auke kompetansen til lærarane.
Elevane våre skal lære meir og betre. Då må dei kunne konsentrere seg i klasseromma. Dei negative effektane av mobilbruk på skulen er veldokumenterte. Skular som har kasta ut mobilen, har betre faglege resultat, mindre mobbing og betre sosialt miljø. Når forskinga er klar, skal vi vere like tydelege. Eg har derfor bede Utdanningsdirektoratet kome med ei tilråding om bruk av mobiltelefonar i skulen, som er venta om kort tid.
Digital teknologi kan brukast til mykje, og skulen skal vere med på den digitale utviklinga. Diverre trur eg den store digitaliseringa av norsk skule og omfanget av strøymetenester og sosiale medium dei siste ti åra har verka negativt på leselysta og leseferdigheitene til barna våre. Bøker eller skjerm er ikkje anten-eller, skulane må ha eit reelt val og finne den rette balansen.
Kari Nessa Nordtun (Ap) er kunnskapsminister.
Fleire artiklar
Krigen er ei ufatteleg ulukke for Ukraina. Men også for Russland er det som skjer, ein katastrofe.
Tusen dagar med russisk katastrofe
KrF-leiar Dag Inge Ulstein får ikkje Stortinget med seg på å endre retningslinjene for kjønnsundervisning i skulen.
Thomas Fure / NTB
Utfordrar kjønnsundervisninga
Norske skulebøker kan gjere elevar usikre på kva kjønn dei har, meiner KrF-leiar Dag Inge Ulstein.
Jens Stoltenberg gjekk av som generalsekretær i Nato 1. oktober. No skal han leie styringsgruppa for Bilderberg-møta.
Foto: Thomas Fure / NTB
Jens Stoltenberg blir partyfiksar for Bilderberg-møta, ein institusjon meir i utakt med samtida enn nokon gong.
Den rumenske forfattaren Mircea Cartarescu har skrive både skjønnlitteratur, lyrikk og litterære essay.
Foto: Solum Bokvennen
Mircea Cărtărescu kastar eit fortrolla lys over barndommen i Melankolien
Taiwanarar feirar nasjonaldagen 10. oktober framfor presidentbygget i Taipei.
Foto: Chiang Ying-ying / AP / NTB
Illusjonen om «eitt Kina»
Kina gjer krav på Taiwan, og Noreg anerkjenner ikkje Taiwan som sjølvstendig stat. Men kor sterkt står argumenta for at Taiwan er ein del av Kina?