Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Arkitektur er mer enn estetikk

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Om val av operabygg i Bjørvika var fatta på grunnlag av Aftenpostens «folkerøysting», ville løysinga i staden vore eit gigantisk flytande kamskjel. Spektakulært, men neppe fornuftig», skriv Per Rygh.

Om val av operabygg i Bjørvika var fatta på grunnlag av Aftenpostens «folkerøysting», ville løysinga i staden vore eit gigantisk flytande kamskjel. Spektakulært, men neppe fornuftig», skriv Per Rygh.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Om val av operabygg i Bjørvika var fatta på grunnlag av Aftenpostens «folkerøysting», ville løysinga i staden vore eit gigantisk flytande kamskjel. Spektakulært, men neppe fornuftig», skriv Per Rygh.

Om val av operabygg i Bjørvika var fatta på grunnlag av Aftenpostens «folkerøysting», ville løysinga i staden vore eit gigantisk flytande kamskjel. Spektakulært, men neppe fornuftig», skriv Per Rygh.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

3355
20171215
3355
20171215

ARKITEKTUR

«Arkitekturaktivist» Audun Engh er på banen igjen. I en artikkel i Dag og Tid 8. desember hevder han at norske arkitektkonkurranser er elitistiske, og at folket ikke får si sin mening. «Folket bør ha avgjørende makt i byggesaker», sier han.

Disse synspunkter kan neppe være særlig gjennomtenkte og røper en betydelig uvitenhet om arkitektur og arkitektkonkurranser. Spalteplassen her gir ikke rom for å imøtegå hans ideer på en utfyllende måte, så jeg må velge kun noen få grunnleggende bemerkninger.

For det første: Arkitektur og arkitektkonkurranser handler om noe langt mer enn bare estetikk og fasadekomposisjon. Det dreier seg også om funksjonalitet, økonomi, tekniske løsninger, interiør, bærekraft, terreng- og stedstilpasssing m.m. Det sier seg selv at legfolk umulig kan sette seg inn i denne kompleksiteten på noen seriøs måte. Erfaringsmessig vil folkemeningen i all hovedsak dreie seg om byggets utseende. Å basere valg av løsning på en byggeoppgave på dette alene er selvsagt helt uansvarlig.

Et nærliggende eksempel: Dersom valg av operabygget i Bjørvika skulle vært fattet på grunnlag av Aftenpostens «folkeavstemming», ville løsningen vært et gigantisk flytende kamskjell, som åpnet seg ved hver forestilling. Spektakulært, men neppe fornuftig.

For det annet: Å delta i en arkitektkonkurranse krever meget stor ressursinnsats fra arkitekters side, både i tid og penger. For å kunne forsvare denne innsatsen må arkitektene være sikret en grundig, faglig seriøs og rettferdig vurdering av alle løsningsforslagets aspekter. Om valget av prosjektforslag skulle bli besluttet ved folkeavstemming, ville denne seriøsiteten bli borte, til fordel for ukvalifisert, tilfeldig synsing om «stygt og pent». En slik metode røper liten respekt for arkitekters arbeide, og gir et lite forsvarlig grunnlag for god forvaltning av samfunnets ressurser.

For det tredje: Enghs eksempler dreier seg i hovedsak om offentlige bygg, der regelverket krever at arkitektvalget skal avgjøres av en bredt sammensatt, uavhengig jury, der minst 1/3 av juryens medlemmer er arkitekter. Å hevde at arkitekter er dominerende i slike juryer, er derfor feilaktig. Jeg antar også at langt de fleste vil mene at en slik representasjon fra fagets side er høyst rimelig og nødvendig. Av egen erfaring fra mer enn 100 slike konkurranser vet jeg også at arkitekters deltakelse er helt vesentlig for juryens arbeide. Juryens «legmenn», det være seg ordførere, rådmenn, brukere og offentlige ansatte, gir alltid uttrykk for at juryarkitektenes erfaring og kunnskaper har vært helt nødvendig for å kunne fatte en trygg og god beslutning.

Avslutningsvis: Engh mener at dagens praksis i arkitektkonkurranser (og i byggesaker generelt) er udemokratisk. Han velger da å se bort fra at vi i Norge i all hovedsak benytter oss av et representativt demokrati, der politikere og andre folkevalgte tar avgjørelser på folkets vegne, ikke gjennom folkeavstemminger eller meningsmålinger. Verken i Våler eller Porsgrunn, som Engh trekker frem som kritikkverdige eksempler, er folkemeningen overkjørt. Tvert om, konkurransene er gjennomført med stor seriøsitet og grundig forarbeide og avgjørelser i offentlige, demokratisk valgte organer.

Per Rygh er sivilarkitekt i MNAL og tidlegare konkurranseleiar i Norske Arkitekters Landsforbund.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

ARKITEKTUR

«Arkitekturaktivist» Audun Engh er på banen igjen. I en artikkel i Dag og Tid 8. desember hevder han at norske arkitektkonkurranser er elitistiske, og at folket ikke får si sin mening. «Folket bør ha avgjørende makt i byggesaker», sier han.

Disse synspunkter kan neppe være særlig gjennomtenkte og røper en betydelig uvitenhet om arkitektur og arkitektkonkurranser. Spalteplassen her gir ikke rom for å imøtegå hans ideer på en utfyllende måte, så jeg må velge kun noen få grunnleggende bemerkninger.

For det første: Arkitektur og arkitektkonkurranser handler om noe langt mer enn bare estetikk og fasadekomposisjon. Det dreier seg også om funksjonalitet, økonomi, tekniske løsninger, interiør, bærekraft, terreng- og stedstilpasssing m.m. Det sier seg selv at legfolk umulig kan sette seg inn i denne kompleksiteten på noen seriøs måte. Erfaringsmessig vil folkemeningen i all hovedsak dreie seg om byggets utseende. Å basere valg av løsning på en byggeoppgave på dette alene er selvsagt helt uansvarlig.

Et nærliggende eksempel: Dersom valg av operabygget i Bjørvika skulle vært fattet på grunnlag av Aftenpostens «folkeavstemming», ville løsningen vært et gigantisk flytende kamskjell, som åpnet seg ved hver forestilling. Spektakulært, men neppe fornuftig.

For det annet: Å delta i en arkitektkonkurranse krever meget stor ressursinnsats fra arkitekters side, både i tid og penger. For å kunne forsvare denne innsatsen må arkitektene være sikret en grundig, faglig seriøs og rettferdig vurdering av alle løsningsforslagets aspekter. Om valget av prosjektforslag skulle bli besluttet ved folkeavstemming, ville denne seriøsiteten bli borte, til fordel for ukvalifisert, tilfeldig synsing om «stygt og pent». En slik metode røper liten respekt for arkitekters arbeide, og gir et lite forsvarlig grunnlag for god forvaltning av samfunnets ressurser.

For det tredje: Enghs eksempler dreier seg i hovedsak om offentlige bygg, der regelverket krever at arkitektvalget skal avgjøres av en bredt sammensatt, uavhengig jury, der minst 1/3 av juryens medlemmer er arkitekter. Å hevde at arkitekter er dominerende i slike juryer, er derfor feilaktig. Jeg antar også at langt de fleste vil mene at en slik representasjon fra fagets side er høyst rimelig og nødvendig. Av egen erfaring fra mer enn 100 slike konkurranser vet jeg også at arkitekters deltakelse er helt vesentlig for juryens arbeide. Juryens «legmenn», det være seg ordførere, rådmenn, brukere og offentlige ansatte, gir alltid uttrykk for at juryarkitektenes erfaring og kunnskaper har vært helt nødvendig for å kunne fatte en trygg og god beslutning.

Avslutningsvis: Engh mener at dagens praksis i arkitektkonkurranser (og i byggesaker generelt) er udemokratisk. Han velger da å se bort fra at vi i Norge i all hovedsak benytter oss av et representativt demokrati, der politikere og andre folkevalgte tar avgjørelser på folkets vegne, ikke gjennom folkeavstemminger eller meningsmålinger. Verken i Våler eller Porsgrunn, som Engh trekker frem som kritikkverdige eksempler, er folkemeningen overkjørt. Tvert om, konkurransene er gjennomført med stor seriøsitet og grundig forarbeide og avgjørelser i offentlige, demokratisk valgte organer.

Per Rygh er sivilarkitekt i MNAL og tidlegare konkurranseleiar i Norske Arkitekters Landsforbund.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Denne hannen av munk vart fotografert i Oslo i desember 2019.

Foto: Sveinung Lindaas

DyrFeature

Vintermunkar

Fuglen munk har vore sentral i utgreiingar om fugletrekket.

Naïd Mubalegh
Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.

Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.

Foto: Anne Valeur

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fugl føniks

Hayden Powell har brukt ventetida godt.

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

Bleik om sausenebba

Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.

Foto: Ida Gøytil

BokMeldingar
Sindre Ekrheim

Idealitet og realitet

Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro
Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Kunstnarane Agnes Nedregård og Branko Boero Imwinkelried i kustnarkollektivet Alt Går Bra.

Foto: Birk Tjelmeland

BokKultur

Då «massekunsten» erobra landet

Korleis kunne ei gruppe amatørar i ei lita bygd i Nordhordland i løpet av nokre tiår produsere fleire hundre tusen bilete og selje dei over heile landet? Ei ny bok freistar gi svar på det unike fenomenet.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis