Arkitektur er mer enn estetikk
Om val av operabygg i Bjørvika var fatta på grunnlag av Aftenpostens «folkerøysting», ville løysinga i staden vore eit gigantisk flytande kamskjel. Spektakulært, men neppe fornuftig», skriv Per Rygh.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
ARKITEKTUR
«Arkitekturaktivist» Audun Engh er på banen igjen. I en artikkel i Dag og Tid 8. desember hevder han at norske arkitektkonkurranser er elitistiske, og at folket ikke får si sin mening. «Folket bør ha avgjørende makt i byggesaker», sier han.
Disse synspunkter kan neppe være særlig gjennomtenkte og røper en betydelig uvitenhet om arkitektur og arkitektkonkurranser. Spalteplassen her gir ikke rom for å imøtegå hans ideer på en utfyllende måte, så jeg må velge kun noen få grunnleggende bemerkninger.
For det første: Arkitektur og arkitektkonkurranser handler om noe langt mer enn bare estetikk og fasadekomposisjon. Det dreier seg også om funksjonalitet, økonomi, tekniske løsninger, interiør, bærekraft, terreng- og stedstilpasssing m.m. Det sier seg selv at legfolk umulig kan sette seg inn i denne kompleksiteten på noen seriøs måte. Erfaringsmessig vil folkemeningen i all hovedsak dreie seg om byggets utseende. Å basere valg av løsning på en byggeoppgave på dette alene er selvsagt helt uansvarlig.
Et nærliggende eksempel: Dersom valg av operabygget i Bjørvika skulle vært fattet på grunnlag av Aftenpostens «folkeavstemming», ville løsningen vært et gigantisk flytende kamskjell, som åpnet seg ved hver forestilling. Spektakulært, men neppe fornuftig.
For det annet: Å delta i en arkitektkonkurranse krever meget stor ressursinnsats fra arkitekters side, både i tid og penger. For å kunne forsvare denne innsatsen må arkitektene være sikret en grundig, faglig seriøs og rettferdig vurdering av alle løsningsforslagets aspekter. Om valget av prosjektforslag skulle bli besluttet ved folkeavstemming, ville denne seriøsiteten bli borte, til fordel for ukvalifisert, tilfeldig synsing om «stygt og pent». En slik metode røper liten respekt for arkitekters arbeide, og gir et lite forsvarlig grunnlag for god forvaltning av samfunnets ressurser.
For det tredje: Enghs eksempler dreier seg i hovedsak om offentlige bygg, der regelverket krever at arkitektvalget skal avgjøres av en bredt sammensatt, uavhengig jury, der minst 1/3 av juryens medlemmer er arkitekter. Å hevde at arkitekter er dominerende i slike juryer, er derfor feilaktig. Jeg antar også at langt de fleste vil mene at en slik representasjon fra fagets side er høyst rimelig og nødvendig. Av egen erfaring fra mer enn 100 slike konkurranser vet jeg også at arkitekters deltakelse er helt vesentlig for juryens arbeide. Juryens «legmenn», det være seg ordførere, rådmenn, brukere og offentlige ansatte, gir alltid uttrykk for at juryarkitektenes erfaring og kunnskaper har vært helt nødvendig for å kunne fatte en trygg og god beslutning.
Avslutningsvis: Engh mener at dagens praksis i arkitektkonkurranser (og i byggesaker generelt) er udemokratisk. Han velger da å se bort fra at vi i Norge i all hovedsak benytter oss av et representativt demokrati, der politikere og andre folkevalgte tar avgjørelser på folkets vegne, ikke gjennom folkeavstemminger eller meningsmålinger. Verken i Våler eller Porsgrunn, som Engh trekker frem som kritikkverdige eksempler, er folkemeningen overkjørt. Tvert om, konkurransene er gjennomført med stor seriøsitet og grundig forarbeide og avgjørelser i offentlige, demokratisk valgte organer.
Per Rygh er sivilarkitekt i MNAL og tidlegare konkurranseleiar i Norske Arkitekters Landsforbund.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
ARKITEKTUR
«Arkitekturaktivist» Audun Engh er på banen igjen. I en artikkel i Dag og Tid 8. desember hevder han at norske arkitektkonkurranser er elitistiske, og at folket ikke får si sin mening. «Folket bør ha avgjørende makt i byggesaker», sier han.
Disse synspunkter kan neppe være særlig gjennomtenkte og røper en betydelig uvitenhet om arkitektur og arkitektkonkurranser. Spalteplassen her gir ikke rom for å imøtegå hans ideer på en utfyllende måte, så jeg må velge kun noen få grunnleggende bemerkninger.
For det første: Arkitektur og arkitektkonkurranser handler om noe langt mer enn bare estetikk og fasadekomposisjon. Det dreier seg også om funksjonalitet, økonomi, tekniske løsninger, interiør, bærekraft, terreng- og stedstilpasssing m.m. Det sier seg selv at legfolk umulig kan sette seg inn i denne kompleksiteten på noen seriøs måte. Erfaringsmessig vil folkemeningen i all hovedsak dreie seg om byggets utseende. Å basere valg av løsning på en byggeoppgave på dette alene er selvsagt helt uansvarlig.
Et nærliggende eksempel: Dersom valg av operabygget i Bjørvika skulle vært fattet på grunnlag av Aftenpostens «folkeavstemming», ville løsningen vært et gigantisk flytende kamskjell, som åpnet seg ved hver forestilling. Spektakulært, men neppe fornuftig.
For det annet: Å delta i en arkitektkonkurranse krever meget stor ressursinnsats fra arkitekters side, både i tid og penger. For å kunne forsvare denne innsatsen må arkitektene være sikret en grundig, faglig seriøs og rettferdig vurdering av alle løsningsforslagets aspekter. Om valget av prosjektforslag skulle bli besluttet ved folkeavstemming, ville denne seriøsiteten bli borte, til fordel for ukvalifisert, tilfeldig synsing om «stygt og pent». En slik metode røper liten respekt for arkitekters arbeide, og gir et lite forsvarlig grunnlag for god forvaltning av samfunnets ressurser.
For det tredje: Enghs eksempler dreier seg i hovedsak om offentlige bygg, der regelverket krever at arkitektvalget skal avgjøres av en bredt sammensatt, uavhengig jury, der minst 1/3 av juryens medlemmer er arkitekter. Å hevde at arkitekter er dominerende i slike juryer, er derfor feilaktig. Jeg antar også at langt de fleste vil mene at en slik representasjon fra fagets side er høyst rimelig og nødvendig. Av egen erfaring fra mer enn 100 slike konkurranser vet jeg også at arkitekters deltakelse er helt vesentlig for juryens arbeide. Juryens «legmenn», det være seg ordførere, rådmenn, brukere og offentlige ansatte, gir alltid uttrykk for at juryarkitektenes erfaring og kunnskaper har vært helt nødvendig for å kunne fatte en trygg og god beslutning.
Avslutningsvis: Engh mener at dagens praksis i arkitektkonkurranser (og i byggesaker generelt) er udemokratisk. Han velger da å se bort fra at vi i Norge i all hovedsak benytter oss av et representativt demokrati, der politikere og andre folkevalgte tar avgjørelser på folkets vegne, ikke gjennom folkeavstemminger eller meningsmålinger. Verken i Våler eller Porsgrunn, som Engh trekker frem som kritikkverdige eksempler, er folkemeningen overkjørt. Tvert om, konkurransene er gjennomført med stor seriøsitet og grundig forarbeide og avgjørelser i offentlige, demokratisk valgte organer.
Per Rygh er sivilarkitekt i MNAL og tidlegare konkurranseleiar i Norske Arkitekters Landsforbund.
Fleire artiklar
Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.
Foto: Anne Valeur
Fugl føniks
Hayden Powell har brukt ventetida godt.
Teikning: May Linn Clement
Bleik om sausenebba
Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!
Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.
Foto: Ida Gøytil
Idealitet og realitet
Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.
Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.
Foto: Eivind Senneset
Dei førehandsdømde og samfunnet
Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.
Ein tilhengjar støttar det saudiarabiske fotballaget.
Foto: Mohamed Abd El Ghany / Reuters / NTB
Fotball og laksediplomati
Fortener Saudi-Arabia meir merksemd fordi dei skal arrangera endå eit nytt idrettsarrangement? Absolutt. Klarer NFF å endra norsk utanrikspolitikk og handels- og reisemønster med kritikken sin? Truleg ikkje.