ISLAM OG VESTEN
Takk på nytt til Terje Tvedt, denne gongen for ei skildring av korleis norske kyrkjeleiarar har møtt islamske leiarar i Noreg dei siste ti-åra. Der våre folk har hatt ei sterk tru på dialog mellom kristendom og islam.
Slike møte på topp-plan er gjerne prega av vakre ord, godvilje og harmoni. Meir som i ei forlovingstid eller i eit rollespel. Men er det likeverdige partar som møtest? Me sit på kontaktar med styresmaktene og deira pengar, og me har kunnskap om vårt land og folk og våre tradisjonar. Dei bankar på døra og vil gjerne inn.
Slik sett er det eit møte mellom fattig og rik. Me er på vår heimebane. Dei som kjem utanfrå sin styrke ligg i å fortelja oss det me ynskjer å høyra.
Sjølv har eg teke del i fleire slike asymmetriske møte, i saker som gjeld utviklingshjelp, mellom gjevar og mottakar. Ofte vil då mottakaren framstilla seg som offer og hjelpetrengjande og svak. Stundom vert det då meir som eit rituale; - mottakaren av hjelp veit kva me, eit steinrik donor, ynskjer å høyra. Nokre gonger har eg då stilt eit motspørsmål: «Meiner du verkeleg det du har fortalt oss?»
Nokre gonger har svaret vore: «Nei, sjølvsagt ikkje!» - Då er isen broten og møtet kan då ta ei positiv vending. Me kan då diskutera dei verkelege problema. Ofte gjeld det korrupsjon, vanstyre og skeiv prioritering. Det kan gjelda misunning når våre pengar skal delast ut. Til dømes når me betalar våre lokalt tilsette løner som ligg himmelhøgt over vanleg lønsnivå på staden.
I nokre periodar underviste eg i skogbruk ved Makerere University i Uganda. Der tok eg også opp eit tema som fengde ei heil studentgruppe: Korrupsjon. Det vart lange diskusjonar mellom engasjerte studentar, også om pengar og dei rike si makt. Ein student skreiv då: «When a poor man sees money for the first time in his life ….» Kva ville då skje? Jau, då ville den fattige gjera alt han kunne for å innynda seg hjå den rike, endåtil hogga ned freda tre.
Eg trur at våre kyrkjeleiarar har hatt for svak evne til å stilla kritiske motspørsmål i sin dialog med islamske leiarar, og til å forstå deira bakgrunn. Me får då lett ein liksom-dialog, der begge partar let seg forføra og vert fanga av sin eigen retorikk.
Eller me kan få, i møta mellom Islam og Vesten, eit innslag av dobbelttale, - eit tema som Walid al’Kubaisi tok opp på Skjervheimseminaret i 2002.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
ISLAM OG VESTEN
Takk på nytt til Terje Tvedt, denne gongen for ei skildring av korleis norske kyrkjeleiarar har møtt islamske leiarar i Noreg dei siste ti-åra. Der våre folk har hatt ei sterk tru på dialog mellom kristendom og islam.
Slike møte på topp-plan er gjerne prega av vakre ord, godvilje og harmoni. Meir som i ei forlovingstid eller i eit rollespel. Men er det likeverdige partar som møtest? Me sit på kontaktar med styresmaktene og deira pengar, og me har kunnskap om vårt land og folk og våre tradisjonar. Dei bankar på døra og vil gjerne inn.
Slik sett er det eit møte mellom fattig og rik. Me er på vår heimebane. Dei som kjem utanfrå sin styrke ligg i å fortelja oss det me ynskjer å høyra.
Sjølv har eg teke del i fleire slike asymmetriske møte, i saker som gjeld utviklingshjelp, mellom gjevar og mottakar. Ofte vil då mottakaren framstilla seg som offer og hjelpetrengjande og svak. Stundom vert det då meir som eit rituale; - mottakaren av hjelp veit kva me, eit steinrik donor, ynskjer å høyra. Nokre gonger har eg då stilt eit motspørsmål: «Meiner du verkeleg det du har fortalt oss?»
Nokre gonger har svaret vore: «Nei, sjølvsagt ikkje!» - Då er isen broten og møtet kan då ta ei positiv vending. Me kan då diskutera dei verkelege problema. Ofte gjeld det korrupsjon, vanstyre og skeiv prioritering. Det kan gjelda misunning når våre pengar skal delast ut. Til dømes når me betalar våre lokalt tilsette løner som ligg himmelhøgt over vanleg lønsnivå på staden.
I nokre periodar underviste eg i skogbruk ved Makerere University i Uganda. Der tok eg også opp eit tema som fengde ei heil studentgruppe: Korrupsjon. Det vart lange diskusjonar mellom engasjerte studentar, også om pengar og dei rike si makt. Ein student skreiv då: «When a poor man sees money for the first time in his life ….» Kva ville då skje? Jau, då ville den fattige gjera alt han kunne for å innynda seg hjå den rike, endåtil hogga ned freda tre.
Eg trur at våre kyrkjeleiarar har hatt for svak evne til å stilla kritiske motspørsmål i sin dialog med islamske leiarar, og til å forstå deira bakgrunn. Me får då lett ein liksom-dialog, der begge partar let seg forføra og vert fanga av sin eigen retorikk.
Eller me kan få, i møta mellom Islam og Vesten, eit innslag av dobbelttale, - eit tema som Walid al’Kubaisi tok opp på Skjervheimseminaret i 2002.
Fleire artiklar
Hayden Powell har skrive musikk for ein sekstett.
Foto: Anne Valeur
Fugl føniks
Hayden Powell har brukt ventetida godt.
Teikning: May Linn Clement
Bleik om sausenebba
Kan henda er det nokre som vil setja nebbet høgt og seia at ordtaket om å syngja med sitt nebb slett ikkje viser til fuglar, men til folk. Då seier eg: Det er ingen grunn til å vera nebbete!
Ingvild Lothe er forfattarutdanna og skriv både dikt og prosa.
Foto: Ida Gøytil
Idealitet og realitet
Ingvild Lothe skriv vedkjenningspoesi. Og vedkjenninga verkar genuin fordi ho i tillegg rommar humor og ironisk distanse, sjølv om det også berre kan vere ei maske.
Eivind Riise Hauge har skrive både noveller, romanar og skodespel.
Foto: Eivind Senneset
Dei førehandsdømde og samfunnet
Eivind Riise Hauge skriv med forstand om brotsmenn, rettsvesen, liv og lære.
Ein tilhengjar støttar det saudiarabiske fotballaget.
Foto: Mohamed Abd El Ghany / Reuters / NTB
Fotball og laksediplomati
Fortener Saudi-Arabia meir merksemd fordi dei skal arrangera endå eit nytt idrettsarrangement? Absolutt. Klarer NFF å endra norsk utanrikspolitikk og handels- og reisemønster med kritikken sin? Truleg ikkje.