JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Ordskifte

Ei plage for sinnet

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Vannkunsten i Bjørvika. Her bur eg, med Barcode bak meg som ein Lofotvegg, skriv Åsulv Edland.

Vannkunsten i Bjørvika. Her bur eg, med Barcode bak meg som ein Lofotvegg, skriv Åsulv Edland.

Foto: Torstein Bøe / NTB

Vannkunsten i Bjørvika. Her bur eg, med Barcode bak meg som ein Lofotvegg, skriv Åsulv Edland.

Vannkunsten i Bjørvika. Her bur eg, med Barcode bak meg som ein Lofotvegg, skriv Åsulv Edland.

Foto: Torstein Bøe / NTB

3702
20210618
3702
20210618

Arkitektur

Det har vore interessant å lesa artiklane om arkitektur der Ulf Andenæs går frå «Respekt for landskapet» til forbod mot tilpassing, og han sluttar med det mest alvorlege: «Ei plage for sinnet», som du kan lesa her. Skal vi oppfatte han rett, så kan det vel i verste fall tyde at arkitektoniske utformingar rett og slett kan føre til sjukdom på sinnet.

Når vi fylgjer med i ordskifta om ein del nye monumentale bygg, gjerne offentlege, så får vi inntrykk av at det går på helsa laus for ein del når dei ser styggedommen. Det meste omtalte bygget i nyare tid er det nye Munchmuseet som blir opna 22. oktober. Andenæs nemner det ikkje med eit ord i sine tre artiklar, men han brukar spalteplassen og eit stort foto på eit anna sterkt kritisert bygg, Nasjonalmuseet. Det har blitt bruka så sterke orde om desse to bygga at ein må tru det har gått på helsa laus for mange. Men kva hjelper det om Ulf Andenæs og vi andre (ikkje alle) skrik og ber oss? Arkitekten, juryen og politikarane vil ha det slik. Og då blir det slik.

Estetikk er eit vanskeleg framandord. Andenæs skriv om moderne bygg som kan vera som ein skulptur. Guggenheim-museet i Bilbao er som ein skulptur i rustfritt stål, imponerande og flott! Eg skulle ynskt at Munchmuseet hadde noko av det i seg. Men toget har gått. Siste året har eg budd nokre meter frå Munchmuseet i Bispevika, og eg har meldt meg inn i venneforeininga. Eg har ikkje tenkt å ergre meg over det bygget resten av livet.

Eg kom hit til Vannkunstens bygg i Bispevika våren 2020 frå Marienlyst, der eg har budd i over 20 år. Blokkane her er sterkt prega av ein annan arkitekt som Andenæs gjev brei omtale, den sveitsiske arkitekten Le Corbusier. På rad og rekkje ligg blokkane langsmed Kirkeveien frå Blindernveien og ned til Majorstuen. Desse store firkanta blokkane med 80 leilegheiter i kvar blokk blir sett på som ei av dei mest typiske utformingane etter Corbusier-stil. Blokkane blei bygde i 1938/39, om lag samtidig, og litt i same stil som det freda Kringkastingshuset. Det var fint å bu her. Alle leilegheitene hadde peis og eikeparkett (heil ved) på alle golv, og alle hadde kjøleskåp drive med gass frå anlegget i kjellaren.

I 2014 var eg på Guggenheim-museet i New York. Der var det ei ustilling om Le Corbusier, der det blei fortalt om hans nære kontakt med fascismen og nazismen, men det har ikkje vore til hinder for at han hadde stor arkitektonisk påverknad. Eg kan ikkje seia eg kjende noko nazistisk straumdrag då eg budde i ein av blokkane på Marienlyst, slik ein del meiner vi skal merke at Hamsun var nazist i alt han skreiv. Eg er usikker på om desse blokkane er bygde med respekt for landskapet. Avstanden herifrå til Sørenga, Bjørvika, Bispevika eller kva dei no kallar det, er stor i tid og rom. Her var ikkje noko særleg landskap å ha respekt for, og det mest verneverdige av bygningar er ruiner frå vår stolte middelalder. Her har dei bygt ein moderne bydel som vi ikkje har sett maken til her i landet, og framom Barcode ligg blant anna Vannkunsten, med åtte hus med møne der vegger og tak er dekte med skifer frå Oppdal. Og der bur eg. Det er det danske firmaet Tegnestuen Vandkunsten som har teikna hus som dei seier er inspirerte av norske gardstun. Og når eg spør om dei er Danmarks svar på Snøhetta, svarar dei: ­– Vi er meget bedre!

Mellom Barcode og Vannkunsten går Dronning Eufemias paradegate inspirert frå Middelalderen. Her bur eg, i Vannkunsten, med Barcode bak meg som ein Lofotvegg, ein enkel gut frå landet, der tømmerhusa med fjøs, loft og stove, alt i tømmer, låg etter kvarandre oppetter lia. Større kan ikkje avstanden bli. Eg burde vel blitt plaga på sinnet, men det er eg ikkje.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Arkitektur

Det har vore interessant å lesa artiklane om arkitektur der Ulf Andenæs går frå «Respekt for landskapet» til forbod mot tilpassing, og han sluttar med det mest alvorlege: «Ei plage for sinnet», som du kan lesa her. Skal vi oppfatte han rett, så kan det vel i verste fall tyde at arkitektoniske utformingar rett og slett kan føre til sjukdom på sinnet.

Når vi fylgjer med i ordskifta om ein del nye monumentale bygg, gjerne offentlege, så får vi inntrykk av at det går på helsa laus for ein del når dei ser styggedommen. Det meste omtalte bygget i nyare tid er det nye Munchmuseet som blir opna 22. oktober. Andenæs nemner det ikkje med eit ord i sine tre artiklar, men han brukar spalteplassen og eit stort foto på eit anna sterkt kritisert bygg, Nasjonalmuseet. Det har blitt bruka så sterke orde om desse to bygga at ein må tru det har gått på helsa laus for mange. Men kva hjelper det om Ulf Andenæs og vi andre (ikkje alle) skrik og ber oss? Arkitekten, juryen og politikarane vil ha det slik. Og då blir det slik.

Estetikk er eit vanskeleg framandord. Andenæs skriv om moderne bygg som kan vera som ein skulptur. Guggenheim-museet i Bilbao er som ein skulptur i rustfritt stål, imponerande og flott! Eg skulle ynskt at Munchmuseet hadde noko av det i seg. Men toget har gått. Siste året har eg budd nokre meter frå Munchmuseet i Bispevika, og eg har meldt meg inn i venneforeininga. Eg har ikkje tenkt å ergre meg over det bygget resten av livet.

Eg kom hit til Vannkunstens bygg i Bispevika våren 2020 frå Marienlyst, der eg har budd i over 20 år. Blokkane her er sterkt prega av ein annan arkitekt som Andenæs gjev brei omtale, den sveitsiske arkitekten Le Corbusier. På rad og rekkje ligg blokkane langsmed Kirkeveien frå Blindernveien og ned til Majorstuen. Desse store firkanta blokkane med 80 leilegheiter i kvar blokk blir sett på som ei av dei mest typiske utformingane etter Corbusier-stil. Blokkane blei bygde i 1938/39, om lag samtidig, og litt i same stil som det freda Kringkastingshuset. Det var fint å bu her. Alle leilegheitene hadde peis og eikeparkett (heil ved) på alle golv, og alle hadde kjøleskåp drive med gass frå anlegget i kjellaren.

I 2014 var eg på Guggenheim-museet i New York. Der var det ei ustilling om Le Corbusier, der det blei fortalt om hans nære kontakt med fascismen og nazismen, men det har ikkje vore til hinder for at han hadde stor arkitektonisk påverknad. Eg kan ikkje seia eg kjende noko nazistisk straumdrag då eg budde i ein av blokkane på Marienlyst, slik ein del meiner vi skal merke at Hamsun var nazist i alt han skreiv. Eg er usikker på om desse blokkane er bygde med respekt for landskapet. Avstanden herifrå til Sørenga, Bjørvika, Bispevika eller kva dei no kallar det, er stor i tid og rom. Her var ikkje noko særleg landskap å ha respekt for, og det mest verneverdige av bygningar er ruiner frå vår stolte middelalder. Her har dei bygt ein moderne bydel som vi ikkje har sett maken til her i landet, og framom Barcode ligg blant anna Vannkunsten, med åtte hus med møne der vegger og tak er dekte med skifer frå Oppdal. Og der bur eg. Det er det danske firmaet Tegnestuen Vandkunsten som har teikna hus som dei seier er inspirerte av norske gardstun. Og når eg spør om dei er Danmarks svar på Snøhetta, svarar dei: ­– Vi er meget bedre!

Mellom Barcode og Vannkunsten går Dronning Eufemias paradegate inspirert frå Middelalderen. Her bur eg, i Vannkunsten, med Barcode bak meg som ein Lofotvegg, ein enkel gut frå landet, der tømmerhusa med fjøs, loft og stove, alt i tømmer, låg etter kvarandre oppetter lia. Større kan ikkje avstanden bli. Eg burde vel blitt plaga på sinnet, men det er eg ikkje.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Ivo de Figueiredo.

Ivo de Figueiredo.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Få kjenner Munch betre

Ivo de Figueiredos tobindsbiografi om Edvard Munch er nyansert og underhaldande.

Henrik Martin Dahlsbakken
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund
Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Tyske langdistansetog har vorte 20 prosent mindre punktlege på ti år. No får dei ikkje lenger køyre inn i Sveits om dei er forseinka. Sveitsarane fryktar at tyske tog vil skape forseinkingar på eige jarnbanenett.

Foto via Wikimedia Commons

Samfunn

Den rustne kjempa

Tyskland treng strategiske investeringar, men både politikarar og veljarar har angst for risiko. No blir det nyval i Europas største økonomi.

Sigurd Arnekleiv Bækkelund

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis